Jump to content

8. Изпитът за диплома във Франция


Recommended Posts

8. ИЗПИТЪТ ЗА ДИПЛОМА ВЪВ ФРАНЦИЯ

Л.Т.: Добре, ама ето какъв маниер имат в Париж. Всеки професор има право в залата, на сцената, със специални покани, да поканва с покани, да покаже на сцената своята школа. Ние туй в България го нямаме.

Мадам Гию ме извади веднага, да покаже, че съм нейна ученичка. Аз съм завършила в София със „Севилския бръснар”, получих висока бележка, но тя ме тури като нейна ученичка.

Излиза самият професор и почва да говори на публиката: Моята школа се базира на тези и тези работи. Ето сега ще ви покажа току-що пристигнала ученичка, която почва. От един-два месеца учи пеене, да ви покажем. А тази пък еди-колко време учи. И така разгръщат своите школи пред публика. И така прави и Жули Сис от театър „Одеон”, и други, и други.

Веднага ме извадиха с „Етиен Марсел”24 да изпея. Изпях.

На тези работи идваше и тази, богатата жена, певица, и мъжът й в салона. И ръкопляскаха и ме поздравяваха.

Сега, след вечерята, аз навсякъде съм си била вегетарианка. Въвеждах вегетарианството. Влизаме в салона, където се поднася кафето. И там има роял. А неговата сестра беше пианистка. Накараха ме и аз изпях арията на Розина, която съм учила в България.

Сега, дойде вече изпитът за диплом да получа. А този изпит, преди да го изнесем, завършиха новия салон в Ecole normale de musique, направиха нов салон,концертен.

В.К.: И какво стана по-нататък?

Л.Т.: И Аугуст Манжо имаше секретарка, мулатка (между черен и бял), много красива жена, като богиня, много хубава.

И салона да Ви опиша с две-три думи. Не беше широк, а висок, като изправено яйце. Значи ложи, ложи, ложи, ложи много. Партер - малко места. Сцената представляваше отворена уста: езика, долните зъби и небцето, даже и гърлото - с идеална акустика, от розово дърво, което не е боядисано.

На тази сцена съм държала изпит. Току-що го бяха завършили. И изпях най-трудната колоратурна ария. Започвам аз с каденца, а не пианото. Пея арията на Жулиета, операта „Ромео и Жулиета”; и след това арията на Бътерфлай. Значи колоратурна и спинтова, гъста.

Но аз се явих. Закусих си, взех си нотите и се явих. Добре, ама дойде японката, дето ме обичаше и ми вика. „Закусила ли си?”, на френски.

- Не, аз не съм, каза, закусила.

- Хайде, каза, да идем, насреща има сладкарница, да закусим. Ела с мене.

Тръгнах, без да питам някого. И тя закуси. И като се върнахме, секретарката, красавицата, като ме хвана за раменете, като почна да ме друса и да ми се кара: „Това не ти е България. Каква диващина, каза. Без да питаш, ще излизаш. Ами че дойде твоят ред да пееш!”

Аз се разплаках. В тоз момент се отваря вратата и казват: „Следващият!”, и тя като ме блъсна с нотите ми на сцената. На пианото беше седнала мадам Гию. Тя ще ми акомпанира.

Поглежда и ме пита: „Какво ти е, какво ти има? Какво се е случило?” Разбра, че нещо с мене се е случило.

Тогава й давам знак да не почва, да дойда на себе си. Не помня как съм пяла. Но когато излязох от сцената и търся моето палто, за да си го облека и непрекъснато си повтарях: „Къде е моето палто?”, то тогава тази същата мулатка, кат се хвърли отгоре ми, че като взе да ме прегръща и да ми вика: „Извинете ме, моя малка, как бях брутална, как бях брутална към Вас!”

Аз викам: „Вие сте извинена, Вие не сте виновна, но аз закъснях.”

Добре, ама тя ме дърпа, не ме пуща и ме дърпа нагоре по стълбите.

Аз се дърпам, а тя иска да ми каже, че журито иска да ме види. А те са горе, в дирекцията горе, там са вече, около масата са насядали.

А кое бе журито: monsieur и madame Кедров25 от Петербургската опера в Париж, брата на киноартиста Иван Мажукин - Алфред Мажукин, тенор със световна слава. Ходеше, като косата му чак дотук, до раменете му падаше, като Исус Христос. Артисти от Гранд опера и Опера комик, те са най-горе, на най-горната ложа.

И като влизаме при директора, но аз не знам защо ме мъкна тази. Не ми казва, само ме дърпа. И като влязох, и съм готова веднага да плача.

Директорът се обръща към мене и ми казва: „Кажете адреса на Вашия баща.”

Имам и още съхранявам до днес тука двойна телеграма, само че избеляла от времето. Аз се разплаках и казах: „Но защо?” Защото и без туй баща ми ми пише: „Майка ти е тежко болна, е много привързана към тебе, трябва да си дойдеш!” Иска да прекъсна следването.

А мулатката записа адреса и изпрати двойната телеграма: „Цветана получи диплом по пеене с поздравление на журито.”

По-късно разбрах какво пише в нея: „с поздравление на журито”.

А те всички бяха засмени до тука! А аз плача. И пише още в телеграмата, затова е двойна, защото monsieur Депорт я кани да прекара лятото в неговото семейство, в курорта Мерикур имат вила извън, на третата букла на Сена. Сена има три букли: две, три. Тука е Париж, тука е Мерикур, тяхното имение, на третата букла. Следва писмо.

И писмото им го запазих.

_____________________

24) „Етиен Марсел” („Etienne Marcel”) - опера от Камий Сен-Санс

25) Семейство Кедров - Николай Николаевич Кедров-баща, 1871-1940, оперен и камерен певец, баритон, композитор, педагог; - Софья Николаевна Гладкая, 1875-1965, оперна и камерна певица, лиричен сопран, педагог

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...