Jump to content

17. Великите режисьори на Операта


Recommended Posts

17. ВЕЛИКИТЕ РЕЖИСЬОРИ НА ОПЕРАТА

Л.Т.: А това пеене имаше опашка. Защото като ме туриха да пея премиерата на „Лучия ди Ламермур”, а Художественият съвет ме слага, ми дава премиерата и почнаха големите репетиции, инспициентът42. Гарянски влиза и каза: „Спрете репетициите! Лиляна Табакова да се яви пред директора Пипков.” Чакай!

И аз се явявам. А наскоро вече ще почнат и оркестровите, скоро ще бъде и премиерата. Аз гласово издържам, защото ние артистите така си казваме: „Колко премиери имаш?” Ако можеш да издържиш за една премиера, ти си голям артист. Защото диригентите искат все с пълен глас да пееш на репетициите.

Сутрин ще изпееш цяла опера. Следобед ще изпееш същата опера, цялата. А същевременно си на афиша, имаш други редовни представления и ще излезеш, и на публика да пееш. Ако може този глас да издържи, ще стигнеш до премиерата. А по средата, ако закъсаш, ето ги - три-четири чакат да те заместят. Затова се питаме: „Колко премиери имаш?” Колко си издържал? Същото е и в „Скала ди Милано”, същото е.

Михаил Кюпел от Сливен казваше: „Страшно нещо е да можеш да стигнеш до премиерата. Хванеш ли премиерата, другото е много лесно вече.”

Изстискват те, докато стигнеш пред публиката. Диригентът иска пълен глас, а не да маркираш. И режисьорът иска от тебе.

Например в Лучия имам едно място, солбемол - не е висок тон за мене.

Диригентът иска да изпея сол бемол корона, режисьорът почва да се кара.

Режисьорът казва: „Аз не искам да ми пееш сол бемол - а да кажа, да извикам и да падна. Аз не ща да изпее, а да извика!”

И почват, а това хиляди пъти трябва да го повтаряш.

В „Травиата” - дали да падна върху кушетката и да умра, дали долу на земята. Всичко става с репетиции. Викам, дайте ми един дюшек, че човек като пада, се наранява.

От Съветския съюз изпратиха ученик прямия [личен ученик на] Станиславски43, прочут режисьор.

От Станиславски имам подарена книга от Димо Казасов44. Той беше против Учителя, но ей цяла страница ми е писал с пожелание и ми я поднесе тази книга. Имам я още.

Този ученик прям [личен] на Станиславски се яви на малка сцена номер едно и каза: „Вие всички сте със слава. Публиката ви е приела със слава.

Ще забравите кой какво знае, защото ще почнем с нова страница. Ще почнем от А, Б. Ето сцената е празна, нищо няма.”

Значи Илка Мавродиева-Попова45, Таня Цокова46 да не ги изреждам, всички сме долу седнали. И той казва: „Излезте Вий!” и сочи: „Ето Ви печката! - нищо няма. - Върху печката чайникът ври. Ето го бюфета. Изваждате, наливате чая и поднасяте на гостите.”

И тя прави във въздуха всичко. Обръща се към всички и казва: „Къде сбърка тя?”

Значи от А, Б почваме.

Аз вдигам ръка: „Аз не почувствах, че чайникът е горещ. Тя го налива тъй. Гореща вода не се налива тъй.”

-Я, каза, излезте Вий!

„Оле-ле!” - дръпна ме на сцената.

- Коя роля най-много обичате?

Викам: „Севилския бръснар”.

- Е, като пеете арията си, пишете ли писмо на Лендор, Вашият любим?

- Ами ще пиша писмо.

Гледам, диригентът ми подава. Правя къдрави чертички - какво ще пиша писмо, гледам да си изкарам арията със сложните каденци.

А той каза: „Това е лъжа към публиката. Ти трябва, като вземеш писмото, да не правиш къдрави чертички, ами да пишеш: М. И. Линдор. Също и в „Дон Паскуале”.

Значи според режисурата на Станиславски. И много работи научихме от него. Оперното изкуство затова е сложно, защото е свързано.

Например при драма аз мога да кажа: „А-а-а...” колкото си искам.

В опера не може, защото подават ти по-нататък. Има само корона, но диригентът те кара по-нататък да пееш. При драма не те ограничава диригентът, а при опера не е тъй. Всичко е математически изчислено.

Ако изпееш четвъртина, има точка и осмина, а ти не изпееш точката. Тогава Асен Димитров иска да те глоби, с клавира те гони, в твоята стая-будоар. Аз съм се крила даже в клозетите и чакам да си отиде, за да изляза, да мога да изкарам другите действия.

Оперното изкуство е много сложно и трудно.

Така, Учителят каза...

В „Марта” имам една каденца. Авторът е Флотов47. Тази каденца за мене е безсолна, аз написах много по-хубава.

И се явих при Атанас Маргаритов, той сега е в Америка, Маргаритов48.

Викам: „Атанасе, много безсолна е тази каденца. Ако позволиш ми да изпея моята.”

- Изпей я! А, верно, хубава е, ама отваряш ми работа. Твоята дубльорка пък сега и тя ще иска... А че трябва да пиша репетиции. Абе, гледай, ..., кай.

Аз казах на Учителя.

- Ти, каза, няма да го питаш. Като излезеш сега и дойдеш на туй място, ще си изпееш твоята каденца.

Бре! Ето, аз бях мост, Учителят чрез мене работеше. Дойде туй място, оркестърът дава: „Та-там” - акорда и ми подава. Аз изпях мойта. Той прави тъй, трепери целият, ама нищо не може да ми каже. И я въведох, но това струва нерви, разправии.

Ако не беше Учителят, щяха да ме пъхат в кошовете.

Но Учителят ми даваше импулс и ме учеше при всички случаи как да постъпя и как да отговоря, и то само с любов. Така че този Станиславски е колос, голям режисьор, голям. Много работи научихме от него.

______________________________

42) инспициент (немски: Inspizient, латински: inspiciens-който наблюдава) театр. - лице, което отговаря за правилното провеждане на репетиция или представление; помощник-режисьор

43) Константин Сергеевич Станиславски, 1863-1938, актьор, режисьор, театрален педагог

44) Димо (Димитър) Тотев Казасов, 1886-1980, юрист, журналист, политически деец

45) Илка Стефанова Маврудиева, след брака - Попова, 1905-1979, оперна певица, мецосопран

46) Таня Цокова, Таня Дойчинова-Цокова, 1811-1981, оперна певица, мецосопран, педагог

47) Фридрих фон Флотов, Фридрих Адольф Фердинанд фон Флотов / Friedrich Adolf Ferdinand Freiher rvon Flotow, 1812-1883, композитор

48) Атанас Маргаритов, Атанас Маргаритов Атанасов, 1912-1998, цигулар, диригент

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...