Jump to content

87. Назначена в Софийската опера


Recommended Posts

87. НАЗНАЧЕНА В СОФИЙСКАТА ОПЕРА

В.К.: Така. На страница 19 от Вашите „Разговори с Учителя”. Тука, при Учителя, как Ви назначиха в Софийската Народна опера? Понеже Учителят казва, че Ви изпращат, но точно как Ви назначиха? Вие си подадохте молба и кой Ви назначи?

Л.Т.: Най-напред исках дебют, да ме чуе публиката. Ако бях закъсала в дебюта, ще ми предложат или хористка да стана, или да си вървя. Добре, ама те ме харесаха и ми дадоха 6 представления едно след друго. И на всяко едно ми плащаха. И започнаха да ми дават репетиции за други роли, но назначението получих не веднага, ами Художествената управа се събрали тайно и ретини „да опитаме нейната музикалност”. Аз съм пък при Учителя с брат Христов, при Него в приемната. Учителят каза: „Ти пяла ли си ,Дамата с камелиите”? Аз съм слушал Аделина Пати в тая роля, когато бях в Америка.”

В.К.: Учителят казва.

Л.Т.:Да.

В.К.: В Америка, когато е следвал там!

Л.Т.: Да. Викам: „Учителю, хич не вярвам да ми дадат тази роля.” -Тя се казва Виолета в „Травиата”. А „Дамата с камелиите” е в драмата. Там даже Виолета не се нарича Виолета, а друго име има в драмата.

Слизаме с брат Христов. Брат Христов казва: „Иди вкъщи, аз ще видя утре какви репетиции има.” Влиза при бай Божил - пуснат е нов афиш: „Възобновява се опера „Травиата”. Нови костюми, нови декори - всичко ново. Виолета - Лиляна Табакова.

Дават й роля. Вече Учителят всичко знай.

Добре, ама главният диригент дирижира тази роля - Асен Найденов. И ми каза тъй: „Като дойдохме до оркестровите репетиции, ние решихме да те извадим без оркестрова репетиция.” А това е все едно да искат да ме пуснат от самолет без парашут, отгоре да скоча на краката си. Това е най-трудното нещо. Защо? Защото пред пиано като пея, аз пея по един начин. А 120 души оркестър като свири, аз трябва поне една репетиция да имам, да се оправя. Аз помислих, че се шегува, че не е било вярно. Не се шегувал.

Кирчо Байдаров ме спря и каза: „Да знаеш, неговият приятел Георги Белев121 така понижава, като пее, така фалшиво пее, че като пеят дуетите със стари примадони, ги смъкна и се изложиха, и писаха много лошо. Ще внимаваш да не се подведеш с Белев, с тенора!”

Ле-ле-е-е-е! Влизам при Учителя и казвам:

„Написаха ми ноктите с червено, приготвят ме за ролята.“

Учителят каза: „Не се безпокой! Оная певица пак ще влезе в тебе, първо. И второ: не им обръщай внимание, Господ ще ти помогне. Ние ще ти помогнем.“

И Неговата мощна мисъл ми помогна.Влиза при мене... Довечера пея. А аз през деня само съм в леглото, почивам. И влиза при мене Кирчо

Гайдаров - приятел на брат Христов - обоистът, който дава ла-то на операта: „Лиляна, целият оркестър е в ужас! Всички вече знаят, че ти излизаш без оркестрова репетиция. Дай ми клавира с нотите!” Дадох го.

- Имаш ли 2-3 молива?

- Имам: син, червен, зелен,... - пет.

- Както лежиш, аз ще сляза в града. Най-трудните места ще ти отбележа с моливите.

Аз изкарах блестящо ролята си. Когато се явих, аз казах на Асен Найденов: „Аз ще изляза без оркестрова репетиция, но искам костюма на Ваня Левенто!” (А Ваня Левенто си има собствени костюми.)

В.К.: Защо искахте на Ваня Левенто?

Л.Т.: Защото беше много хубав. „Ний - каза - ще го имитираме, ще го ушием същия.” Но тя си има собствен. Е, направиха ми костюма. Добре, ама аз трябва да мина през инспициент.

В.К.: Какво значи „инспициент”?

Л.Т.: На Хито Попов, главния режисьор, брат му Иван Попов беше инспициент.

В.К.: Какво означава това?

Л.Т.: Той казва кога да излезеш.

В.К.: А, да.

Л.Т.: А аз си знам ролята много добре, наизуст. Оркестърът свири интродукцията. [Пее].

Аз се явявам и чакам да изляза, а инспициентът ми вика: „Хайде, хайде, излизай“! Викам: „Ти излез, аз няма да изляза, аз знам кога да изляза! Имам две уши, чувам!”

Така той направи с Таня Цокова122, в „Джоконда”123 я извади 20 минути по-рано и тя се провали. Трябваше да замине пак в Италия и чака след няколко години да я приемат, и стана голяма певица.

Ама аз не го послушах. Аз знам кога да изляза. Чак последните акорди като чуя [пее], излизам вече и запявам. Точно навреме, защото едно ненавременно излизане може да те провали. И вечерта след „Травиата” Операта даде вечеря в „Ашинген”.

В.К.: Какво е това?

Л.Т.: Ресторант. И Асен Димитров пожела да ми целуне тази ръка и тази, защото не се повлече да спадне гласът ми с Велев.

И обоистът ми каза: „Ушите ти да бъдат само долу, в моя обой, и да чуваш оркестъра. Да не се повлияеш от спадането гласа на Георги Велев!” Изкарах блестящо. И след това получих назначение.

В.К.: Ето, това трябва да се допълни.

Л.Т.: Няма нужда, няма нужда. За мене най-малко трябва да се пише, а за Учителя трябва! Аз не искам да изпъквам, защото те ми завиждаха и сега пак ще почнат да ми завиждат, а аз бягам от завистта.

___________________________

121) Георги Белев, 1908-1966, оперен певец, тенор

122) Таня Цокова, Таня Дойчинова-Цокова, 1911-1981, оперна певица, мецоспоран, педагог

123) „Джоконда” - опера от Амилкаре Понкиели (1834-1886); Първото изпълнение в България е на 9 ноември 1934 г., София

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...