Jump to content

185. Песните на Учителя за различните видове гласове


Recommended Posts

185. ПЕСНИТЕ НА УЧИТЕЛЯ ЗА РАЗЛИЧНИТЕ ВИДОВЕ ГЛАСОВЕ

В.К.: Вие идвате късно при Учителя?

Л.Т.: Аз идвам вече много късно при Учителя и Той вече скоро си замина. И затова ние работихме усилено, бяхме почнали вече, дойде той, работехме. До последното Му издихание съм работила с Него.

В.К.: Значи те, песните, са дадени по-ниско, а не както Учителят ги е дал?

Л.Т.: Ами защото и тя пее ниско.

В.К.: Това е Ирина Кисьова190, която е алт. И тя е чехкиня, и не знае български език.

Л.Т.: Тя не е сопран. Тя е алт.

В.К.: Тя е алт.

Л.Т.: Не само това. Асенчо Арнаудов е инструменталист, Кирил Икономов - инструменталист, всички са инструменталисти, никой не е певец, нямат хабер от певческо изкуство.

А Учителювата музика е певческа, вокални произведения, нямаше нито един певец около Него, все инструменталисти и затова има много груби грешки, дилетантски грешки.

Той е бил обиколен от дилетанти по отношение на пеенето. Друго е, ако аз дам нотите с песните на Учителя, които съм записала лично, на моите колеги, големите артисти: Борис Христов, Никола Гяуров и сопраните. Стях ще се разберем. Ама тези, те не са даже и в България, правят кариера в чужбина, вземат много пари и не се интересуват от нещастната България, която е затънала икономически с двата си крака.

В.К.: Ясно, да. Значи на този етап ние се разбираме така: че Вие ще ги препишете нотите сама.

Л.Т.: Да, ще препиша, да.

В.К.: Във Вашата тоналност на изпълнение.

Л.Т.: Тръгнахме ли сега да идваме до преписване, става много сложно, а аз пък трябва всичко сама да свърша. В петък винаги правя - сега гладувам, нали тъй, - правя ритуал специален, преди да разпоствам с ангелска чорба.

В.К.: Ясно, да.

Л.Т.: Нарушават ми се тука...

В.К.: ...много неща. Сега ние така се уточняваме: Вие ще ги напишете във Вашата тоналност с думите отдолу, нали? С думите, нали?

Л.Т.: С думите. Да де, това е. Така. Както си ги пея - ако искат. Ако не - ето песнопойката.

В.К.: В друга тоналност.

Л.Т.: Аз бих могла да ги дам и двойни. Мога да ги дам в по-ниска тоналност и отсреща - по-високо.

В.К.: Ами дайте ги така, двойно.

Л.Т.: Двойно мога да ги дам.

В.К.: Така е най-хубаво.

Л.Т.: Дадено. Свирено от Учителя така, а аз съм си го направила за моя глас.

В.К.: Това ще бъде идеално. Точно това е разрешението.

Л.Т.: И под тях - мелодията.

В.К.: Да, мелодията.

Л.Т.: Но, ще трае малко повечко време.

В.К.: Ще трае, ще трае. Защото така ще бъде най-добре и ще се махнат всички критики. Така ги е свирил Учителят с цигулката, а така...

Л.Т.: ...пък аз съм си ги пяла, защото Учителят ми е дал право да транспонирам всичката Му музика за всички видове гласове.

В.К.: Знаете ли, разрешихме един много важен проблем.

Л.Т.: Защото, ако имаме един бас профундо191 аз пиша в басов ключ, ниско.

Ако имам висок сопран, ще пиша в сол ключ, високо.

Флейтата свири, имаме С (це) флейта, имаме и В (бе) флейта. С-флейта свири сол ключ, а контрабасът свири фа ключ, ниско. Мога ли сега аз да накарам флейтата да свири тоновете на контрабаса! Ами че същото нещо е и с гласовете.

Човек се ражда или тенор, или сопран, или колоратурен сопран, така си идват. Отгоре ги пращат така. Затуй се получават красивите хорове, четиригласни хорове. И още по-сложно.

В.К.: Значи, сестра, ние сега разрешаваме един много важен въпрос.

Л.Т.: Да, спираме се на това.

В.К.: Значи на цигулката и Вашия колоратурен сопран.

Значи на две места ще бъдат така написани, ще бъдат отбелязани. И разрешаваме всички спорни въпроси.

Л.Т.:Да.

В.К.: Значи всички дванадесет песни, „Битието” и онези трите, и онези.

Аз за следващия път ще напиша всички онези песни, които са отбелязани, така. Ето, видяхте ли, че беше необходимо да ги покажете? А след това ще препишем за всяка една песен текста.

Л.Т.: Текста и коментара.

В.К.: Текста и коментара ще напишем, а пък вече аз ще дам на човек, който ще ми ги препише хубаво за печат.

Л.Т.: Аз ще ги препиша точно, а пък Вие си ги украсявайте както искате.

В.К.: Да бъде точно и хубаво. Разбрахме се, нали? Значи този въпрос го решихме.

Л.Т.: Да.

В.К.: А това беше един много важен въпрос за мене.

Л.Т.: Учителят каза: „Ти на физическия свят си добила гениалност.”

Той се чудеше, че имам голям репертоар опери. Сега да ме събудят, веднага ги пея. А не само моята роля, аз знам ролите на всички, които участват в операта. За да мога да науча моята, аз научавам и тяхната.

„Но ние ще ти дадем условия да добиеш гениалност и в Духовния, и в Божествения свят.”

Като ми каза това Учителят, то брат Христов заплака. Много се зарадва. Туй ми го каза Той.

В.К.: Да, добре. Значи този въпрос го разрешаваме. Вие почвате да си работите.

Значи отбелязвате: така ги свиреше Учителят, а това е за моя глас и в моя тоналност. И въпросът го разрешаваме. Много хубаво го разрешаваме, много хубаво. Няма никакви спорове, никакви коментарии, нали? И ще има коментар към всяка една песен. Значи Вие почвате подготовка.

Л.Т.: Аз сега каквито нотни листа имам, може да не са много хубави, но на тях ще пиша.

В.К.: Аз ще Ви донеса една тетрадка нотна.

Л.Т.: Ако може, донесете ми. Щото имам така, накъсани листа.

В.К.: Аз ще Ви донеса една хубава нотна тетрадка. Следващия път аз ще Ви донеса.192

Л.Т.: Но не от малките, от по-големите.

В.К.: Да, такава голяма нотна тетрадка, празна, да пишете подред.

Л.Т.: С пет линии.

В.К.: Нотна тетрадка за писане. Ще намерим.

________________________

190) Ирина Херних Споуста, след брака - Кисьова, 1893-1986

191) Бас профундо, Basso profondo / basso profundo (английски: deep bass), понякога или двойният бас / контрабас - басов вокален подтип, с най-нисък вокален диапазон

192) Забележка на съставителя В. Кръстев: Тетрадката беше занесена от мен. Но тя не направи нищо, защото други сили се явиха и я отклониха от мен, за да не се реализира

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...