Jump to content

254. Как бе дадено „Новото битие”?


Recommended Posts

254. КАК БЕ ДАДЕНО „НОВОТО БИТИЕ”?

В.К.: Това става въпрос за цялото „Битие”, защото аз четох във Вашия материал...

Л.Т: Учителят в разговорите ми с Него говори за „Битието”. Имам ги и на магнетофон.

В.К.: Ставаше въпрос за този материал, който го имате и не е включен.

Л.Т: Няма нужда в сборника да взимам голямо участие, защото вътре има и други.

Няма нужда, защото аз никога не съм изнасяла на сцената на Изгрева концерти с други братя и сестри - винаги самостоятелни концерти. И то с много видни музиканти. Аз не излизам с всекиго на сцената.

В.К.: Добре. Сега...

Л.Т.: Само самостоятелни концерти.

В.К.: Аз също разбирам и знам, че не трябва да Ви окастряме материала, но все пак искам да участвате в сборника и с някои други неща.

Л.Т.: Е, ами това е предостатъчно.

В.К.: Предостатъчно, да, при положение, че се даде поредната среща с Учителя и историята на цигулката Страдивариус.

Л.Т: Имам материали, композиции, които не могат да бъдат включени в общ сборник, защото са повече.

В.К.: Първо е грешка да се включат, грешка е. Аз знам, че е грешка. Аз, Вашето музикално творчество искам да го дам отделно.

Л.Т: Ами отделно, защото аз не съм Ви показала колко композиции имам.

В.К.: А така. Аз искам отделно. Но аз искам на този етап да включа нещо и от Вас, което фактически го имате. И този материал не е малко. Не е малко, остава да се доуточним. Сега, аз искам да ми покажете материала, какво представлява този материал за „Битието”. Нали имате материала?

Л. Т: [...] „песните и доброволно са се отказали от всякакви удоволствия. И живеят в чистота и святост”, а.

В.К.: Да. Сега, Вие тука в „Битието” казвате, започвате с квинти и после, които показват хаоса. И след това идва контрабас.

Л.Т: И тия флейти разкъсват тъмнината и внасят божествен лъч или аз работя със сложен контрапункт.

„Контра” значи едно срещу друго.

„Пункт” значи точка.

Нота срещу нота - това е прост контрапункт. Но сложният е, ако взема две-три мелодии и ги усуча като въже едно за друго, и звучат.

И „Фир-фюр-фен”, и „В начало бе Словото”, да кажем и „Венир Бе-нир” - и ги усуча така, и получавам сложен контрапункт. Ето ги.

В.К.: И всичко това нещо е отбелязано тук?

Л.Т: Аз го изработих в Прелюда.

В.К.: В Прелюда го има, това представлява целият Прелюд?

Л.Т.: Той е сложен контрапункт, така работиха големите майстори, по сложния начин - един Вагнер например.

Иначе простия контрапункт всеки ученик може да направи - нота срещу нота, дармон248.

В.К.: Това е по идея на Учителя, Той Ви е казал да го направите?

Л.Т.: Да.

В.К.: И в него да влезе?

Л.Т: Ето например.

В.К.: Да.

Л. Т: Отдолу целият хор ще пее „Аоум”, а отгоре флейтата ще прави тия вариации. Така по-добре звучи.

В.К.: Да. В тази прелюдия има темите на всички мистични песни, така ли?

Л.Т.: Най-мистичните.

В.К.: Това са темите, да.

Л. Т: Да. Сега, тука е по-сложният вид.

В.К.: Вече имате пак прелюд, но той вече е по-сложен.

Л.Т.: По-сложен и влизаме в...

В.К.: Влизаме в самата същност на проблема.

Л.Т: Да, ето вижте сега: „Разборът от Учителя на Деветата симфония от Бетовен” е залепен на страниците на „Битието”, както брат Христов го написа на малки листчета. Аз го преписах, защото залепено мъчно се чете. Ето, ще видите, ще дойда до него.

В.К.: Сега, тука Неделчо е писал нещо:

„Кръстю, както виждаш, нещата стават бързо, затова те моля, без отлагане, кажи на Борис и Мика, че това е готово, за да не стоят писачите без работа.

Веднага да се предаде „Битието”, песните - после.”

Л.Т.: Да.

В.К.: Това от Неделчо Попов, когато се печаташе песнарката.

Л.Т.: Аз съм дала „Битието” на Братството.

В.К.: Да.

Л.Т.: Аз съм дала всички 12 песни на Братството.

В.К.: Сега тука виждаме, това е скица на Учителя, така ли?

Л.Т: Брат Христов я е правил.

В.К.: Това е 23.01.1929 г., 10 часа сутринта, неделя, беседа „Ключът на живота”.

Това брат Христов го е писал, така ли?249

Л.Т.: Да.

В.К.: Беседата...

Л.Т.: „Земята ще се измени, защото идва в съприкосновение с нови слънца. Това, което написа Бетховен, е предговор към Великото, което е достигнало. Великият Бог го хвана за гушата и му каза: „Ти няма да разправяш за Великото!” И дигнаха го за онзи свят, Бетховен.”

В.К.: Значи това, което написа Бетховен, е предговор към Великото. Като стигна до Великото, Бог го хвана за гушата и му каза: „Ти няма да разправяш за Великото!”

Л.Т: Значи Десетата симфония той не я написа.

В.К.: Те го задигнаха. Те не му дадоха отгоре да я напише.

Л.Т.: Да. Той написа Деветата, а Учителят казва тука... Но Вий пак почнахте да записвате. А Учителят казва тука...

В.К.: Продължавайте.

_________________________

248) Дармон, дърмон, драмон - биене, удряне; диал.: решето с едри дупки за пресяване на жито, царевица и др.

249) Бележка на съставителя Е. Ангелова-Пенкова: Има разминаване между посочената дата и заглавието на беседата.

На посочената дата заглавието на беседата е Личност, общество и свят. 23. лекция от Учителя, държана на 23 януарий, 1929 г. [сряда], София -Изгрев. - В: Смени в природата : лекции на Общия окултен клас на учениците от Всемирното Бяло Братство, VIII година (1928-1929 г.), том 2. София, 1938, с. 259-281.;

Беседата с цитираното заглавие е на друга дата: Ключът на живота, съборна беседа от Учителя, държана на 22/VIII. 1928 г., [сряда] на „Изгрева” в гр. София. София, 1928. 52 с.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...