Jump to content

274. Пръстенът на Учителя


Recommended Posts

274. ПРЪСТЕНЪТ НА УЧИТЕЛЯ

В.К.: Така. Сега, аз искам да разкажете историята с този пръстен, цялата история да я повторите - как е загубен, защото искам да я запиша.

Л.Т.: За пръстена?

В.К.: Да. Отначало.

Л.Т.: Учителят подарява на брат Христов един пръстен, който представлява (от чисто злато) змията е ухапала опашката си. На темето на змията имаше голям сапфир, а на мястото на очите на змията имаше две малки бели брилянтчета.

Брат Христов винаги носеше този пръстен на ръката си.

В.К.: За какво му подарява този пръстен Учителят?

Л.Т: Във връзка с един изпит, който е бил на живот и смърт. И брат Христов издържа този изпит, и Учителят му подарява този пръстен.

Една сутрин той пристига преди аз да отида на репетиции в Операта, влиза при мене и изведнъж измени цвета на лицето си, побеля като стена и се смути. Защото ми каза, че за пръв път извадил пръстена от пръста си, защото искал да се изкъпе. И го закачил на верижката на часовника си и - няма го. Верижката виси без пръстена.

Аз бързах за репетиция и му казах тъй: „Веднага се качете и кажете всичко това на Учителя!”

На обед се видяхме. Той беше малко по-спокоен и каза, че Учителят му казал, че пръстенът ще се намери. На другия ден сутринта, както винаги преди да слезе при мене, брат Христов застава под балкона на Учителю-вата стая и си казва няколко молитви и формули, без да Го безпокои да Му чука на вратата. Ако Учителят случайно го извика от прозореца с ръка, само тогава се качва.

И забелязал, че над белите безбризчета на прозореца се показала дясната ръка на Учителя му дал знак да се качи по стълбата. И когато се качил, Учителят му предал пръстена.

Ето как е станало намирането на пръстена. С малкото трамвайче, което слизаше до първата спирка и се прехвърляхме тогава на големия трамвай, с туй малко трамвайче брат Христов слиза и се прехвърля на големия трамвай, за да дойде при мене. Но не минал покрай Семинарията, а слязъл, долу имало пътека в гората.

Със следващото малко трамвайче се качва раби [равин] Даниел, духовно лице на еврейската синагога, който искал да се срещне и да говори с Учителя. И когато слязъл от трамвайчето, помислил си дали да мине покрай Семинарията или да слезе по пътеката в гората и един глас му казал: „Слез и мини по пътеката в гората.” Като стъпил на пътеката, видял един пръстен. Навел се, взел пръстена, турил го в джоба си и си казал, че ще го покаже на Учителя. При Учителя стоял с часове, дълго време говорили и забравил за пръстена.

И си тръгнал да си отива. И като направил известни движения, бръкнал в джоба си и като напипал пръстена, казал: „У-у, ами аз забравих да кажа на Учителя, че намерих тоз пръстен." И веднага се върнал при Учителя и казал: „Учителю, аз забравих да Ви кажа, че намерих този пръстен на пътеката в гората.” Учителят му казал: „Този пръстен е мой!” „А-а, така ли? Щом е Ваш, заповядайте!” И му връща пръстена.

Сега, аз не Ви казах втората част. Това е първата част.

Сега втората. Минават много времена, един ден брат Христо среща раби [равин] Даниел и му казал: „Много Ви благодаря за пръстена!” „Какъв пръстен?” - и видял същия пръстен на неговия пръст. И тогава брат Христов му казал: „Този пръстен беше подарен от Учителя на мене след един много тежък изпит и Вие го намерихте, и го предадохте на Учителя.”

И от дума на дума станало разговор върху музиката на „Големия Халуел”.

Този „Голям Халуел” (Халуел значи хваление) е бил изпят от сестрата на Аарон, когато евреите минаха Червеното море. И се разделиха водите на морето и минаха сухи на другия бряг. Сестрата на Аарона, която беше пророчица и чиста дева, падна на колени, вдигна ръцете към небето и изпя „Големия Халуел”, благодарност към Бога.

Този „Голям Халуел” [Magna Haluel] аз го пеех на латински. Нямах текста на староеврейски. И брат Христов казал на раби Даниел, имат ли те този „Халуел” в тяхната синагога на староеврейски. Той казал: „Имаме го. Ами запознайте ме с тази певица.” И брат Христов ми го доведе.

Аз му изпях „Халуела” на латински, а той ми го даде на староеврейски. Те са осем куплета. И нямат тактове в мелодията. Без тактове. Свободно се пее, без тактове.

[Рецитира първия куплет на староеврейски.]

Това е първият стих. Осем са.

В.К.: А по музика на кого са?

Л.Т.: Изглежда, че са от Учителя.

В.К.: Кой Ви даде нотите? Учителят ли Ви ги даде?

Л.Т.: Да.

В.К.: Учителят Ви даде нотите?

Л.Т.: Да.

В.К.: Вие като пяхте тази песен, и по дух, как я възприехте? На Учителя ли е тази песен? Тази мелодия на Учителя ли е?

Л.Т: Той не ми даде самите ноти, Той просто ми изпя и аз написах.

В.К.: Той Ви я изпял! Учителят! Вие я написахте.

Л.Т.: Да.

В.К.: И така я пеехте?

Л.Т: Е, имам я сега на ноти.

В.К.: Точно това искам сега да питам.

Л.Т.: Да.

В.К.: Значи Вие така се запознахте с равин Даниел и с „Големия Халуел”.

Л.Т: Сега, каква е силата на този „Халуел”. Той променя времето. Той може, със силна вяра, ако се изпее на умирающ човек, на тежко болен, прави чудеса. И затова не ми е позволено, когато за щяло и нещяло да го пея. Само при известни случаи.

Когато Неделчо Попов береше душа в къщичката на Борис Николов, която после събориха и отидохме с брат Христов да го посетим, той каза: „Сестра Лилиана, ти пееш този „Халуел”. Изпей го за мене!” Добре, но възпряха ме отвътре, не ми позволиха да го изпея. Той още два-три дена живя и си замина.

В.К.: Вие ми разказахте за пръстена, първата част на историята. Втората част?

Л.Т.: Е, втората е това - раби Даниел. Да.

В.К.: Какво означава този пръстен с главата и с опашката?

Л.Т: Ето какво означава. Учителят казва:

„Ние всички имаме тази змия, която съблазни Ева в Райската градина. Ако извадим малкия мозък на човека заедно с гръбначния стълб - ето я змията, която е в човешкото тяло и която винаги го съблазнява. Когато змията не е ухапала опашката си, тя дава съблазън на човека. А когато улови опашката си, такава змия е символ вече на ония висши духове, които отдавна са ликвидирали всички човешки слабости”.

И такава змия, този символ във вид на пръстен или каквото и да е, се дава на Дух, който е победил всички човешки слабости.

Например в деветте блаженства, за които Христос говори на планината, преди да започнем първото блаженство, Учителят дава следния текст:

„И качи се Христос на планината, и приближиха се учениците Му до Него, и тия блаженства девет, които изговори Христос в „Проповедта на планината” (прочутата „Проповед на планината”), бяха отправени не към народа, а само към Неговите ученици.”

И за всяко едно блаженство Учителят пък отговаря със свои думи и стават осемнадесет блаженства. Там Учителят казва следните думи:

„Когато блудният син се върна при баща си и каза: „Приеми ме като последен твой слуга, защото не съм достоен вече да се наричам твой син!”, бащата му сложи на пръста на ръката пръстен във вид на змия, която е ухапала опашката си и го заметна с мантия на Божествено благословение, и сложи специална трапеза в негова чест.

И когато дойде по-големият му брат и възропта защо бащата не постъпва тъй към него, а към блудния син, бащата му отговори, че той беше загубен и се намери, и трябва да му подадем ръка, и да се радваме, че той се връща с разкаяние при нас.”

В.К.: И този пръстен, след като си замина брат Христо, кому го дадохте? Вие го пазехте при Вас?

Л.Т.: Пазя го, ама го турих на пръста на Венцислав Янков. Той ме посети тука и ако беше се оженил и си имаше семейство, нямаше да му го туря на пръста.

Но той издържа, защото Учителят му е казал, че не е определено да се жени: „Твоята възлюблена е твоето изкуство, твоето пиано.”

А на Любомир е казал: „Твоята възлюблена е цигулката ти, защото ако младоженикът е готов, неговата невеста сама ще дойде при него.”

А тая негова невеста е неговата цигулка. И Учителят даде цигулката Си, най-хубавата Си цигулка, на Любомир, да изнесе Брамс-концерт в зала „България” с акомпанимента на Държавната филхармония. И Учителят присъстваше, и слушаше в неговото изпълнение на собствената Си цигулка. То беше голямо тържество.

Целият оркестър разбра, че Любомир свири на Учителювата цигулка. То се разнесе и те станаха прави, обърнаха цигулките на обратно и удряха с лъковете си в знак на възторг и поздравиха изпълнителя Любомир Янков. Това беше в зала „България”.

И когато Венцислав занесе програмата от зала „България”, Учителят да си избере което място иска, Учителят посочи първи балкон, средните три места. Добре, ама Венцислав каза: „Учителю, много съжалявам, че не мога да Ви изпълня желанието, защото в двореца при цар Борис гостуват сега хитлеристи и те са ангажирали тия места за себе си.

И когато вечерта беше вече концертът, като влязохме с брат Христов, ний бяхме на партера в първите редове. Най-напред вдигнахме поглед към първи балкон в средата, да видим какво има. Хитлеристите ги нямаше на трите стола. В центъра беше Учителят и двама братя от Изгрева от двете Му страни. Кои бяха братята, не мога да си спомня. Но узнахме, че тези хитлеристи заболели внезапно от разстройство и не могли да дойдат на концерта.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...