Jump to content

3.4. Бесарабия в руско време (1878-1918).


Recommended Posts

3.4. БЕСАРАБИЯ В РУСКО ВРЕМЕ (1878-1918 г.)

В: Дякович, Владимир Иванов. Българите в Бесарабия.

София: Държ. печ., 1930, с. 35-39, 45.

Подир Освободителната руско-турска война от 1877-1878 год., въз основа на Берлинския договор, южната част на Бесарабия отново минава към Русия в замяна на северна Добруджа, която се даде на Ромъните по мимо техните протести.

И на 9 октомврий 1878 година руските власти поеха управлението. Положението на бесарабските българи се значително измени. Икономически населението се почувствува по-добре. Руското правителство усвои ромънския закон за земите от 1874/75 година, но намали стойността на земята до 20 рубли за десетина и данъците изведнаж спаднаха с 33.2 по-долу от онези през ромънско време.

На 1885 г. почнаха да вземат и войници, тъй че на 1 януарий 1900 година бесарабските българи се простиха с привилегиите по „Царската грамота” от 1819 година - точно на срока определен от споменатия ромънски закон за земите.

Обаче обществените институции в южна Бесарабия русите оставиха непокътнати: общинските съвети с кметовете, окръжния съвет, („Земство”) с постоянната комисия и управлението на колониалната банка си останаха изборни.

Окръжната болница, църквите и училищата със своите имоти също се запазиха, като собственост на колониите; дори учреждения, като гражданския клуб в Болград, необикновено нещо в царска Русия, не бидоха разтурени.

Позволена биде една относителна свобода на здруженията, събранията, печата и театра, доколкото законите на монархията и цензурата допущаха.

Не се посегна нито на българския език, нито на българската книга, нито на народните сборове по селата - тлаки, седенки, вечеринки, разни обичаи и обреди при празнуването на религиозните и национални български празници.

Опитът да се забранят коледуванията (ходене на дружини от „коледари” от къща на къща през нощите срещу Коледа и трите нейни дни да пеят „коледни песни”), по искане на руския Синод, като „езически” обичаи, след едно кърваво стълкновение с полицията и подир протеста на българското население - опит направен още в началото на присъединението - има за последица разпоредбата, - да не се посяга върху народните традиции.

Наред с това в Болград девическото училище се разви в пълна девическа гимназия и се откриха още две класни училища - мъжко ремеслено-педагогическо и девическо-стопанско.

В град Комрат, още когато отстъпи на Молдова Южна Бесарабия, българите си откриха две класни училища - мъжка реална гимназия с пансион и девическо домакинско училище. Всички тези училища се издържаха със свои дарения и със средства на българските колонии.

Независимо от тях руското правителство откри разни мъжки и девически средни специални училища из градовете и централни села на Бесарабия - Акерман, Измаил, Кишинев и пр. Обаче всички тези български училища, както и основните по селата, бяха порусени т. е. българският език и история изхвърлени не само като език, на който да се преподават учебните дисциплини, но и като отделен учебен предмет за българчетата. Това насилие не мина без протести и борби от страна на българите-колонисти, особено за запазване националния характер на историческата Болградска мъжка гимназия.

Още на 17 октомври 1878 година, осем дни подир присъединението, българите побързаха да осигурят самостойността на гимназията си: Инспекционният комитет, преименован на „попечителей” запитва бесарабския губернатор „как да се постъпи по въпросите на училищните дела, които съгласно с чл. 11, § 3 на Хрисовула изискват одобряване от Министра на Народното Просвещение.” В отговор на това запитване на попечителния комитет биде съобщено, както от Губернатора, тъй и от Попечителя (Инспектора) на Одеския учебен окръг, под който спадаха и всички учебни заведения в бесарабската губерния, - да продължи „управлението делата без изискваните от устава (Хрисовула) одобрения, до втора разпоредба”.

След три месеца на 12.I.1879 година Попечителя на учебния окръг извиква в Одеса Директора на гимназията П. Теодорович с предложение да бъде готов за отговор на въпроса: „Към кои от двата рода учебни заведения, правителствени или частни, ще бъде причислена Болградската гимназия”. За тази цел попечителния комитет свиква на 21.I. с. г. гражданите-първенци и учителите на общо събрание, което решава:

1) за основа на училището да си остане и занапред Хрисовула (на Кн. Богориди от 1858 година);

2) руския език да заеме мястото на ромънския, а руската история - на ромънската;

3) училището на място „централно” да се назове „гимназия”, а програмата му да е като на руските класически гимназии.

След като се взема и мнението на постоянната комисия при окръжния съвет (Земството), горните точки се сведоха към следните искания:

1) Училището става гимназия;

2) за поддържката му се асигнува сумата 18,000 рубли годишно, която ще изплаща земството;

3) децата на колонистите се освобождават от училищна такса;

4) ако е възможно гимназията да е с два отдела - класически и реален, ако ли не - то да бъде класическа, но при условията, че закон Божи, български език, история и литература да се преподават на български език, а преподаването на предметите по руски език да се въведе постепенно;

5) за издръжката на пансиона се асигнуват до 4,000 рубли годишно;

6) за издръжка на пълна девическа гимназия се асигнуват 3,000 рубли годишно и здание.

С тези искания се изпратиха до попечителя на учебния окръг делегатите - Директора Теодорович и председателя на попечителния комитет Т. Шпакович. Тенденцията на отбелязаните искания е ясна:

Осигуряване националния български характер на гимназията; постепенно въвеждане на руския език (безусловно предявено руско искане), докато се настанят за учители българи, руски възпитаници; прехвърляне на училищните имоти в ръцете на цялото население, респ. земството, като по-голяма гаранция срещу евентуалното посегателство за обсебването им от правителството.

Обаче, наскоро, по доклад от Министра на Народното Просвещение, последва решение на Държавния съвет и Департамента на държавните икономии от 24 октомврий 1879 година. Това решение нарежда:

1) училището от 1880/81 учебна година се обръща в осмокпасна гимназия „на общи основания”; допуща се преподаването в следобедно време на българска история, език и литература, като незадължителни предмети, за които се определят в общ збор не повече от 12 урока седмично, а преподаването на руски да се въведе постепенно, като се почне от приготовителния и първи клас;

2) издръжката на гимназията ще е от приходите на собствените на гимназията имоти;

3) тези приходи и имоти да се приведат в най-точна известност, „а потребните за издръжка на Болградската гимназия разходи да се внесат в надлежния бюджет на Министерството на Народното Просвещение”, като се влезе в съгласие с Министерството на Финансите и държавния контрол.

На 15.I.1880 година Императорът подписва това решение и заповядва да бъде изпълнено.

... Както е ясно от цитираните параграфи, имотите на гимназията и тяхното управление, както и грижата върху материалното подобрение, се обезпечават напълно с признаването правото на българите-колонисти над нея.

Обаче, това което най-вече интересуваше българите -националният характер на гимназията, биде брутално отнето.

Русифицирането на училищата и специално на гимназията силно охлади българската интелигенция в Бесарабия спрямо русите; голяма част от нея напустна родния си край и замина към онзи на своите деди и бащи - Източна Румелия и България, а останалата, силно настроена русофобски, се сдружи с придошлите поляци и ги отчужди из своята среда.

За цялото българско население родната им гимназия, учредена от бащите им и издържана от техни средства за техните деца, им стана чужда, защото не чуваха вече в нея своя език и история, а учителите им се подбираха из всяка друга народност, но само не из средата на българите, които още в първите години бидоха до един отстранени.

И българите предпочетоха да задържат в селата, при себе си, своите синове, ако и малограмотни, научили се да четат и пишат покрай руски и на български, или да ги изпратят в България, отколкото да ги издавят в пространното руско море.

Това личи от самите отчети на гимназията: докато през българския период от 21 випуска завършиха напълно гимназията 214 души, от които само 11 не са българи, в руско време за 10 години (1888-1897) от 138 завършили гимназията само 44 са българи, а всички други - от разни народности, придошли от всякъде другаде, но не и от българските колонии или от България. Така продължи до деня на руската революция.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...