Jump to content

3.6.5. Заселването на сливенци във Влашко и Русия.


Recommended Posts

3.6.5. ЗАСЕЛВАНЕТО НА СЛИВЕНЦИ ВЪВ ВЛАШКО И РУСИЯ

В: Табаков, Стефан. Опит за история на град Сливен.

Т. 2, Политически, духовен и икономически вървеж на сливенци

от старо време до днес.

София: К-т историята на гр. Сливен, 1924, с. 145-149.

Броят на изселените само от града сливенци е бил около 15,000 души. В Сливен са останали от 2 до 3 000 жители българи. Твърдението на някои, че само 30 фамилии не се преселили, е преувеличено. Тъй или инак, градът след тоя изход е представлявал почти развалини, тъй като при тръгването си някои сливенци изгаряли домовете си. За жалкия изглед на Сливен след тая дата пише и Буе, а генерал Джокмъс твърди, че „Сливен много пострадал от войната” (разбирай промеждутъка 1829-1830 г.).

От преселените жители измрели доста поради върлующата епидемия и несгодите при пътуването, което е траяло цяло три месеца. Старци измирали от възраст и мъки, деца се разболявали, а трудни жени раждали из пътя. Сливенци прекарали цели одисеи, и човек неволно си спомня странствуванията на евреите от Египет или анабазиса на „десетте хиляди гърци”. Из пътя мнозина са били принудени да се заселват по селата, особно в Североизточна България, както пише Липранди „отправилис за нами, с всеми стадами и пожитками своими”.

Казаното за Сливен се отнася отчасти и за всички градове на Югоизточна България. По брой на изселени, Ямбол иде след Сливен, след това Карнобад, Бургас и т. н. За Бургас се разправя, че там останало само едно семейство. От тук можем заключи на какво може да се длъжи до скоро слабия български колорит не само на Бургас, Анхиало, Месемврия и Созопол, но и почти на цяла Югоизточна България. Факт е, че когато русите преброили преселващите се българи (само събралите се в Айтоското поле), оказало се, че там имало 16,565 семейства преселенци или близо 100,000 души, като не се вземат пред вид тия, които ударват през Чалъ-Кавак или пристигат по-късно в Бургас.

Преселенците минават Дунава със салове, едни при Силистра, други - край Исакча. Тоя, които заминават за Бесарабия, настанили се около селото Табак, до което по-после основават града Болград („Български град”). Тоя градец е бил заправен най-вече от сливенци и след тях идат ямболци. Той и до днес се дели на кварталите: Сливенски, Ямболски и Тукански. Тукански значи квартал заселен от местни, заварени там българи, които са били преселени от България, но по-рано: през 1810 г. или от края на XVIII-я век.

По думите на мнозина, руското правителство се е грижило майчински за новите бежанци, като е давало на всяко семейство по петдесет десетини земя (около 250 декара) за обработване и право за безплатно ползуване от околните балтии.

Повечето селени от Сливенско се настаняват в Бесарабия, като основават нови заселища или поселват изселени татарски села. Някои от новите им заселища носят и до днес имената на старите им села под Балкана: Трапоклово, Чаирлий, Бургуджий, Твърдица, Пандаклий, Дермен-Дере, Чомлекюю, Копаран, Кортен, Есирлий и т. н. От тук се види, че цели села са се изселвали.

По-голямата, обаче, част от сливенци се заселват във Влашко, било след като са стоели малко в Бесарабия, било направо от България. Между тия са били и най-интелигентните сливенци. При заселването си във Влашко, те не са вървели вкупом, а по разни посоки. Така, едни оминали през Бузъу и отиват направо в Плоещ; на някои не им харесало мястото и се приготвили да се върнат, но стигат в Браила и пак се повръщат във вътрешността на Влашко. Тия, които отиват направо там, изпращат една комисия от опитни сливенци, която да обходи цяла Ромъния и намери подходящо на сливенския вкус място за окончателно заселване. Такова не намерили никъде и се връщат в Плоещ, дето останали само зарад водата, която сравнително била по-добра от останалата из Влашко. (Това разправяше и до днес живият сливенец в Плоещ Панайот Жеков, роден в 1820 г.)

От всички краища, дето сливенци се разпръснали из Влашко, най-много се събрали до самия град Плоещ и намислят да основат Нов Сливен. Това място се казвало Берязка и на времето си било мушия379.

Селимински пише Берязка и Перязка, в областта Прахова. Влашкото правителство не е давало най-напред място за заселване. Сливенци не се отчайват и избират депутация, натоварена да ходатайствува в утвърдителен смисъл.

Именно в тия приготовления, богатият сливенец в Брашов Андон Иванов, идва на помощ на съгражданите си. Той се запътил от Трансилвания да види членовете на семейството си и помогне на сливенци, като купува със собствени средства (286,000 гроша) избраното място. По тоя начин въпроса с правителството бил решен. Сумата от 286,000 гроша трябвало да се повърне на Андон Иванов в продължение на десет години. Додето се купи това място, мнозина сливенци се разпръсват по разни градове из Ромъния. Мястото е било продадено около 30 март 1831 г.

Сам родолюбивият Андон Иванов е станал член от настоятелството на поселените тук сливенци. Друг член е бил Васил х. Михайлов, който, както се каза, е следвал между 1822-1825 г. в Париж. Решили щото тая сливенска колония да се нарича „Нов Сливен".

Свищовци по подражание на сливенци, основават градец, също във Влашко, но излизат по-влахофили и го наричат по името на Александър Гика - Александрия. Селимински е взел живо участие в образуването на тая колония. Априлов се лъже, че тя била основана от сливенци.

Сливенци, вече разпръснати из Бесарабия и Ромъния, не можли да се съберат на едно място и направят, тъй да се каже, едно второ издание на цветущия си до тогава град под Балкана.

Някой си сливенец, Маврудия Балсамаджия, който в Сливен е имал първата аптека, отцепва 100 сливенски семейства от „Новия Сливен” (Берязка) и ги заселва в селото Дудещицо Букурещ. Дудещи е било мушия на Влашки болярин Каминар-Мосху. Друга част се заселва в Трешори (до Плоещ), в имота на Скарлат Барнинеску, трети се установяват в самия Плоещ, а четвърти и в Гюргево, Галац, Браила и Букурещ.

Най-интелигентните и богати сливенци се настаняват в Букурещ и Браила. „В последния град, пише Селимински, се настаниха и много мои роднини, които сега са най-видните семейства в тоя град.”

Ежби и злорадства между новите колонисти в Берязка накарват простодушния Андон Иванов да се убеди, че стия сливенци „няма да излезе на глава”. Той решава да препродаде мястото, макар и със загуба, за „да си умие ръцете”. То минава в ръцете на барон Сакелари, експлоататореките намерения на когото накарват сливенци да се разпилеят от Берязка. По-голямата част от тях отиват в близкия Плоещ.

Направената от сливенци черква в Берязка и до днес личи в развалини до града Плоещ. В последния град, в един чисто български квартал, една от улиците носи и до днес името на разсипаната тая колония Берязка - (Strada Beresci).

Сливенци не току тъй лесно се отървали от барон Сакелари. Те са прекарали големи изпитни, доде се изселят от Берязка. Окончателното разсипване на тоя градец е в 1838 г. Но трябва да се забележи, че до тая година там останали само най-бедните сливенци, които били третирани като ратаи на мушиера Сакелари.

„Така, моите съотечественици, пише Селимински, поради своите глупости, вместо землевладелци станаха ратаи. Вместо поданици на император-султан, станаха такива на един търговец, роби на един роб”...

Берязка е обещавала да стане един завиден български център във Влашко, дето инак и до сега щеше да владее чисто български дух, защото тук са били само сливенци и то в най-компактно количество, които са имали своя черква и училище. Но тъй зародените заплитания, новите условия там и т. н. накарват сливенци да мислят че те „оставили питомното и намерили дивото.”

Останалите до 1838 г. сливенци в Берязка били разделени на три партии: туркофилска, болярофилска и ратайска.

Селимински много е помагал на съгражданите си в Берязка. Той им идва на помощ в 1834 г. и бил натоварен от колонията да й стане генерален пълномощник пред правителството и съдилищата. Той я разделил на 24 части, след като я организирал „политически”. Всяка част е избирала по един делегат за върховна някаква комисия, която представлявала общината. Сливенци изградили там 600 къщя, направили много дюгяни и насаждат 500 дюлюма лозя. Всичко това се опустошава след 1838 г. Тъй че, до тая година, само в Берязка е имало повече от 3,000 сливенци, без да се смятат разпръснатите по Бесарабия, по другите влашки градове и върналите се вече в България.

_________________________________

379) Бележка на Е. Ангелова-Пенкова: мушия, мошия (рум. moşie) - имение, чифлик.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...