Jump to content

3.6.9.7. Централното училище и неговото откриване (1854 г.)


Recommended Posts

3.6.9.7. ЦЕНТРАЛНОТО УЧИЛИЩЕ И НЕГОВОТО ОТКРИВАНЕ

(1854 година)

Идеята за отварянето на едно централно училище, което да обслужва всички българки колонии, според болградчани се появила през 1854 г., в същото това време, когато съдбата се беше надсмяла над двама наши образовани сънародници г-н Калянджи и Радолов, но за съжаление тя не можа да се осъществи по време на руското управление.

Едва през 1857 г. с откриването на това училище се залови един от много уважаваните болградчани г-н Панайот Мунджиев, който, като получи подкрепата на г-н Дропуло, заедно с него ходи в Яш да моли княза в дните, когато той се чувствуваше щастлив, от името на нашите болградци и останалите български колонии за откриването на това училище в Болград.

В началото това училище беше управлявано от Сава Радулов, но придоби значение, като стана гимназия едва през 1858 г. при Мутев, който беше поканен за директор на тази гимназия. И така ние виждаме, че се навършват вече цели седем години от откриването на гимназията в Болград, която се ръководи от директор и е комплектувана с необходимите учители, за която ежегодно се харчат около 20 хиляди карабовни, но за съжаление досега тя нищо не е измътила. Тя е далеч от онзи момент, когато ще може да оправдае надеждите на всичките ни сънародници, които виждат за пръв път да се открива за българите гимназия - както за тези в Бесарабия, така и за тези в България.

Учителите в тази гимназия, както и директорът са чужди един за друг, чужди по своите мисли, представи, познания и желание. Причината да излязат те от квартирата си и да отидат в кафенето е жаждата да пият кафе или чай; гладът е този, който ги въвежда в ресторанта да обядват или да вечерят, където могат да се срещнат помежду си. Мързелът е причина те да не ходят в класа, а интересът - за да пренебрегнат девическото училище.

При болградската гимназия има и печатница, но не знаем защо Болград е още глухоням, прегракнал и не може да чуе, когато българите го питат, и не им отговаря защо не съществува нито един орган, който да говори заради него и да отговаря на онзи, който пита. От работите на това училище се вижда, че и досега то няма стопанин, а се отваря от този, който подрани, и затваря от този, който закъснее. Ако да имаше стопанин, още преди отварянето си той щеше да събере своите работници, да се разговори и да се разбере с тях и каже кой какво ще работи.

Болградското училище е имало и има най-голяма нужда от един педагогически съвет, който да е съставен от учители и който трябва да заседава един път през седмицата, и от един литературен съвет, който да е съставен от учители и ученици, който да се събира, ако не веднъж през седмицата, то поне два пъти в месеца.

В продължение на 6-7 години учителите от първия съвет можеха да се запознаят с методите на преподаване на по-известните европейски методици, да сравнят новите учебници със старите и да приемат един метод, който малко или много е съобразен с времето и нуждите на българите. В литературните вечери щяха да се запознаят с учениците и всички болградски слушатели, които можеха да удостоят с посещението си това полезно и нравствено събрание. С тази си дейност учителите ще покажат, че те са главните двигатели в този край и достойни учители на своите ученици. Освен това последиците на подобни събрания са благодетелни. Те вдъхват любов към науката, уважение на децата към родителите, любов един към друг и в съгласие се насочват към общото благо. Но уви!

Всичко това не можа да дочака този див край, който е населен с много овце, които, макар и да се събират от овчари, не овчарите управляват овцете, а овцете - овчарите и бурята натиква овцете в блатистите места, в които един след друг затъват и техните овчари.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...