Jump to content

6.5.4. Училището в Болград.


Recommended Posts

6.5.4. УЧИЛИЩЕТО В БОЛГРАД

В: Българска пчела (Браила). Г. 1, бр. 17, 20 септември 1863, с. 66.

Подробностите, които до сега сме обнародвали върху Болградското училище не са биле твърде ласкателни за съотечествениците ни, които се грижат за него, нито за ония, които чакат плод. Те ни говорят за недобрият му вървеж, за недобрият му порядък, с една дума, представляват ни го като безнадеждно за напред. Тиа са работите, които ни възбуждат днес да говорим за него и се надяваме, че единородците ни в Болград ще оценят нашите забележвания и ще земат потребните мерки за да се улучши положението на училището.

Една от дописките, които съдържаваха тия подробности отдава на управителят причините на това неприятно положение на училището; друга на управителят и на комитета. Малко ни е грижа за знаем причините на това зло състояние, когато това знание не ще послужи да пренесе някаква поправка. Онова, което е явно и което секой потвърдява и чувствува е, че състоянието на учебното заведение не е добро. Ние не сме на мястото, за да видим с очите си това, което ни казват и потвърждават дописките ни и да съдим върху виденото. Ний нямаме даже нито отчета на годишните изпитания за основа на нашите разсъждения. Ний се държим прочее о уцененията на нашите дописници, които метнаха уже черно покривало на това учебно заведение.

От друга страна, пред едно такова положение, издирванието на причините раздразня повече отколкото поправя. Болградчани познават, без съмнение, по-добре от нас тия причини, и то ще е работа безполезна да им ги показваме. Най-доброто ще е да се покаже ползата, която се очаква от това училище и да се подбудят нашите съотечественици в Болград и особено училищния комитет, да дадат вниманието си на него и да изнамерят цер за улучшението му. Едно зло поправено в началото си, в появяването си не е зло; то има това качество, когато е неисправимо и когато не търпи никакъв цер.

Секой познава изобилните доходи, които са привързани на Болградското училище. Те не само гдето достигат за подържането му за цели години, но още, при сичките разноски, колкото и огромни и да бъдат, дават леснина да се въведат в него улучшения от секакъв вид и да го направят да бъде в еднаква степен с едно съвършено училище. Но съвсем напротив, сичко ни туря в състояние да вярваме, че то пристъпя твърде много полека и се пита человек, как при толко огромни доходи, то да се намира в такова жалостно положение, когато училищата отсреща, спротив оскудността в средствата си, стараят се и напредват малко много. Това сравнение е толко точно и справедливо щото, надяваме се, че и самите Болградчани ще го земат в уважение.

Истина, но цяла България не се намира училище, каквото е или по-добре, каквото тряба да бъде болградското. Но тряба да си напомним, че училищата тамо чакат повече от ревността, и от старанията на гражданите, от колкото от постоянен доход. Според това те заслужават повече оценение, защото правят от нищо нещо.

Целта и назначението на болградското училище са, да бъде то връх на сичките ни училища. На това преимущество, секой Българин, гледа на него като на едно установение, което ще принесе неоценима полза на народът. Ако прочее, едно неспособно управление пресече от сега тая полза, надеждите ни остават пусти и, което е още по-неприятно, сичките жертви и сичките трудове отиват на пусто.

Не е способност да има человек огромни средства на разположението си и да не произведе никаква полза. Малко средства, голема полза: тамо състои достойнството на един способен человек.

Коя е целта на уважението, което един Българин отдава на Болградските колонисти? Защо почита счита сичко, което произлиза от тях?

Дали не е защото познава, че притежава едно учебно заведение, което по положението си обещава благоденствие на народа ни и което един ден ще му даде мъже достойни, учени и народни! Ако прочее, това следствие не би произлезло, ако Болградското училище не би отговорило на целта си и ако колонистите не се стараеха да го водят тамо, где ще остане достойнството на предприятието им, на какво ще се преобърне почитта и уважението, които им се отдават, и най-после, какво ще бъде мнението, което ще има народът за тях и за способността им.

Человек се познава по делата и ний никога не сме помислили да кажем и да пишем в този лист скърбни и неприятни неща за Болградските ни съотечественици. Никога не сме турили в съмнение тяхното родолюбие и тяхната ревност; за това тоя път, ние се надяваме, че тяхното честолюбие ще се възбуди и ще се постараят да улучшат и поправят онова, което е поверено на техните грижи.

С този начин само те ще могат да упазят посе[м]500 уважението, което имат към тях и да принесат ползата, която се очаква от тях. Но то само не е доволно за Болградските ни съотечественици. Като имат вред очи интересът на целият народ, те не трябва да забравят интересът и на Колониите.

Человек, на каквато да е възраст, има естествена наклонност към науката и вродено желание да се развива и да научи онова, което не му е познато, но му е полезно. И ние си въображаваме колко неща има, които Болградчани не познават, на които обаче са потребни за обшествения живот. Истина идущето поколение ще излезе с наука и с развитие; но не ще ли е полезно и добро, и бащите им да се развият.

В Болград има доволно учители, които подир изпълнението на учителските си длъжности, могат подари по няколко часа в седмицата за да съставят общи класове и да поучават народа в първите начала на общополезните науки. Търговията в тоя град не е толкова разпространена щото жителите да проминуват сичкото си време в упражнението й. По това, на место да прекарват свободните си часове в безделие и в незначителни приказки, те могат да присъствуват в такива сборове, гдето със задоволство ще слушат полезни и непознати за тях неща.

_____________________________

500) Бележка на Е. Ангелова-Пенкова: Посем - нататък

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...