Jump to content
Ани

I. Йесод отразява Добродетелите на другите Сефироти

Recommended Posts

ЙЕСОД ОТРАЗЯВА

ДОБРОДЕТЕЛИТЕ НА

ДРУГИТЕ СЕФИРОТИ

Хората учат, работят, пътуват, женят се, имат деца, професия, занимания през свободното време... Но ако ги попитате: „Чувствате ли се щастливи, удовлетворени, преизпълнени?“ - те ще отговорят, че въпреки всичко, което правят и притежават, винаги усещат, че им липсва нещо. И какво има липсва? Много просто: вкусът, вкусът на нещата - онзи фин, тайнствен елемент, който, независимо какво правите, ви носи щастие и пълнота. От мига, в който придобиете този елемент, дори и най-незначителното нещо, което правите, ви доставя радост, защото този елемент преобразява всичко.

Да вземем един пример. Един младеж учи, работи, но не намира в живота нищо особено, изключително: нищо не извиква у него възхита и удивление, всичко го оставя равнодушен. Ала ето, че един прекрасен ден той се влюбва в красиво младо момиче и всичко се преобразява: цветята, птиците. Слънцето, звездите - всичко започва да му говори. В действителност, светът не се е променил; той е този, който вътрешно е придобил един нов елемент, който разхубавява всичко. Но ако се случи така, че младежът изгуби любовта си, ако това момиче го разочарова или му измени, светът отново помръква: Слънцето все така грее, но той вече не го вижда - за него всичко е в мъгла. Докато по-рано, дори когато е валял дъжд или се е сипела градушка, той е бил в Рая, не е усещал нито лишенията, нито обидите: вървял е по улиците щастлив, с широка душа и радостно сърце, бил е поет, музикант, възхитен от всичко, защото този елемент, наричан Любов, е присъствал в него, за да изпълва всичко с красота.

Тези явления са всеизвестни, но малцина са спирали вниманието си на тях, за да извлекат истински поуки. Любовта прави всичко прекрасно. Но без да сте влюбени в някой мъж или някоя жена (с които винаги рискувате да имате разочарования), нима не е възможно да намерите този елемент, който преобразява живота? Възможно е! И аз ви дадох този пример единствено за да ви доведа до разбирането, че щом любовта е способна да промени виждането на нещата и усещането за тях, то със сигурност има и други елементи, способни да сторят същото. Да не би да си мислите, че Посветените прибягват единствено до любовта, подобно на поетите, музикантите и художниците, които си въобразяват, че трябва да са влюбени, за да имат обект на своето вдъхновение, а после „натворяват“ всякакви глупости и безумства! Не - Посветените, които задълбочено са се вглъбявали в този въпрос, са открили, че човек може да отиде още по-далеч, още по-високо, за да намери Вдъхновението и Пълнотата в един устойчив, Вечен елемент, който никога повече не може да изгуби, веднъж щом е съумял да се домогне до него. Този елемент е една фина, безтегловна частица; но щом влезе в човешкото сърце, в човешката Душа, тази частица разширява всяко нещо до размерите на Вселената. За да придобиете тая частица, е нужно дълго да работите, да се молите и да медитирате - ала щом дойде да се установи трайно във вас, тя всичко преобразява.

Разбира се, любовта може да бъде един от начините за постигане на това. Да предположим, че обичате очарователна млада девойка: благодарение на всичко, с което ви вдъхновява, тя може да ви помогне да намерите този елемент - обаче няма да го намерите в самата нея. И даже поезията, даже и музиката често са неспособни да ви доставят този елемент. Срещал съм много хора на изкуството, които са се чувствали все така празни отвътре, като в пустиня. Те са били дотолкова удовлетворени, доколкото това е било в тяхна власт, но винаги са усещали, че има липсва нещо. Докато онези, които са търсели много нависоко, чак на върха на Всемира, и които са съумявали да уловят този елемент, тържествуват над всички условия, в които животът може да ги постави.

Следователно никога не търсете нито щастието, нито решението на въпросите си в нисшите планове, защото нито на физическата, нито на етерната материя е дадено да притежават този елемент, от който се нуждаят Душата и Духът. Трябва да идете да ги търсите много високо Горе, настоятелно да ги искате и жадувате в най-големите Висини: именно там ще ги откриете.

Яденето и пиенето ви носят само онова, което могат да донесат,- ако не сте здрави, не можете да се радвате на това, което ядете и пиете. Ето защо е нужен този елемент -здравето - за да придаде вкус на храната, за да ни е сладко. Ако сте дори само леко хремави, вече нямате нито вкус, нито обоняние, и всичко ви се струва блудкаво. Храната си е все същата, както и басейните, автомобилите, парите - само дето човек трябва най-малкото да е в добро здраве, за да може да ги оцени. Този елемент, наречен здраве, следователно променя много неща. И по същия начин, ако нямате в себе си Любов, ако нямате Разумност, тогава никаква храна, никакви притежания, никакви занимания няма да могат да ви донесат нещо повече от едно материално удовлетворение.

Да разгледаме сега Любовта с окото на изследовател. Когато обичате някого, за вас той е изключително същество, гений. Ангел; но спрете ли да го обичате, с един замах се превръща в демон. Следователно някакъв елемент е изчезнал вътре във вас. Виждате ли: само един елемент! А после някои претендират, че са химици, пък дори не знаят за съществуването на една друга химия - Духовната химия, която дава обяснение на всички явления, протичащи вътре в човека. Химиците обясняват тези явления посредством материални елементи. Не: те следва да бъдат обяснявани чрез Духовната химия, в която са първообразите на всички явления; едва след това човек може да изучава другата химия. Ала хората не знаят още нищо за Духовната химия: например как тя извършва чудодейни изцеления, които официалната химия не е в състояние да обясни. Е, да: намесил се е един друг елемент, наречен вяра - и болният е излекуван. Именно тази Духовна химия следователно е по-важната.1

Казвал съм ви: здравето, Любовта и Светлината пораждат най-великите трансформации, а тяхното отсъствие също поражда множество промени, само че от съвсем друг характер. Обаче над здравето, над Любовта и Светлината стои още един елемент, от който зависят всички останали - и този елемент, който е всемогъщ, е частица от самия Бог. Как да го придобием? Чрез саможертва, чрез доброволни лишения и самоотречение.

Често съм ви казвал: „Като изкъпете детето, изхвърляте него, а си запазвате мръсната вода“. Това очевидно е символично казано: детето представя Божествения, животворен елемент, а водата в случая е всичко застояло, нечисто, замърсено. И ето, че всички изхвърлят детето, а си запазват мръсната вода. Да: понеже не са се заели да придобият този Божествен елемент, те изхвърлят детето. Желаете да притежавате всякакви неща - това е хубаво; но не е ли по-добре да работите за придобиването на този елемент, който ще ви достави радостта от това, че ги притежавате? Срещаме много богати хора, тънещи в охолство и разкош, които обаче са унили и преситени, защото вкусът им се е притъпил. Хората си мислят, че всичко е в притежаването на нещата - но не: всичко е в самото усещане, в самото чувство. Имате куп съкровища, но сте мъртви - можете ли тогава да им се радвате? Човек преди всичко трябва да е жив, за да е способен да се радва! Хората обаче се занимават само с мъртви неща; и колкото повече мъртви неща притежават, толкова по-малко работят върху живия аспект - и толкова по-малко се радват.

Искате да имате много любовници, много пари, много коли? Е, добре: заемете се най-напред с онова вътре във вас, което е способно да чувства и да се радва. Ама не -вие нищо подобно не правите, защото цялото ви време е погълнато от търсенето на това какво още бихте могли да притежавате. Ала щом разберете тази Истина, ще намалите количеството на притежанията си, за да увеличите качеството на своите чувства и преживявания - и с малкото неща, които ще притежавате, ще живеете в непрестанен екстаз. Когато един младеж се влюби за първи път, ако девойката, която той обича, му подари венчелистче от роза или кичур от своите коси, тогава, благодарение на това розово листенце или този кичур коса, той живее в океан от Небесни еманации. Няма нито пари в банката, нито собствена фабрика, нито автомобил, но е потопен в екстаз, защото неговата любима е пожелала да му даде нещо; той взима листенцето, вдъхва от неговото ухание, а нощем го слага под възглавницата си и дори пише стихове за това мъничко розово листенце; в сърцето си той го вижда като нещо велико, придава му изключително голяма стойност и важност - сякаш притежава цялата Земя! Това е един психологически факт, а хората трябва да се вглеждат по-задълбочено в психологическите факти, защото те са извор на важни уроци.

Вместо да се нахвърля на физическите удоволствия и притежания, ученикът на Духовната Школа трябва да усилва и изпълва с красота дори и най-малката духовна радост, да култивира в себе си тази способност за преживяване на фини чувства и усещания - и ще може да прекарва цели векове, съзерцавайки звездите, розите, лицата на другите. Има толкова много неща, дори на тази Земя, способни да потопят човека в екстаз! Само че именно тази способност да усещат, да чувстват, е закърняла у хората, именно тя вече не живее, не трепти вътре в тях. Хората са мъртви, вече не умеят да се радват; радват се само когато се въргалят в най-груби и долнопробни удоволствия. И тогава вече - о, да, това нещо им говори. А Красотата, Хармонията, Музиката, Поезията, Чистотата - всичко Мистично и Божествено изобщо не ги интересува. Ето защо срещат само разочарования и страдания.

Навсякъде ви казват: „Вземете си това, сдобийте се с онова - и ще намерите щастието“. Само да видите рекламите във вестниците и по телевизията! Всичко там цели да води хората към удоволствия или удобства, които никога няма да могат да им дадат онова, което им е потребно. Докато Посветените ви казват: „Издигайте се, издигайте се много нагоре във Висините чрез молитва и медитация, и ще придобиете онзи фин елемент, който ще ви даде вкуса на нещата“. Този елемент е един недоловим атом - но щом го придобиете, той кара всичко във вас да затрепти. И животът става толкова красив, толкова богат! Няма думи, с които да се изрази. Ала, без този елемент, дори и да съберете купища от всичко, което е възможно да натрупа човек, винаги ще се чувствате разочаровани, като в безплодна пустош.

И дори да кажете: „Ах! Бих искал да срещна най-великия Учител, за да ме учи“, ще ви отговоря, че погрешно сте поставили този въпрос. Защото, ако още не сте започнали да работите върху другия елемент, т.е. върху това как да разбирате един Духовен Учител, как да го обичате, как да цените онова, на което той ви учи, тогава, дори и да срещнете най-великия Учител на Земята, ще спорите с него, ще го критикувате и ще си останете също толкова невежи, колкото и преди.2 И повече не казвайте: „Ах, само да можех да си намеря най-хубавото момиче, за да се оженя за нея!... Само да можех да открия съкровището на тамплиерите!“ - защото, ако не притежавате този елемент, за който ви говоря, тогава и най-красивото момиче, и съкровището на тамплиерите ще ви донесат всевъзможни беди и нещастия.

Ето как трябва да се мисли, мили мои братя и сестри; вие обаче не си давате сметка колко е ценно това, което ви обяснявам, защото не сте свикнали да разглеждате нещата по този начин. Върху това си заслужава труда човек да работи, в продължение на хиляди години дори, ако е нужно, за да придобие този елемент - и после вече всичко ще ви говори, всичко ще ви радва. А сега хората стъпват върху великолепни, разкошни съкровища, срещат Същества, изобилни с качества и Добродетели, виждат звездите и Слънцето - но си остават все така безразлични, тъжни и нещастни. Значи, те нищо не са усетили, нищо не са видели, нищо не са разбрали, не се радват - и цялото това великолепие бива подминато с насмешка и пренебрежение. Ето какви са хората! И целият свят счита това за съвсем нормално. Но аз ви казвам: даже и да срещнете Архангели и Божества, слезли от Небето, това пак няма ни най-малко да ви повлияе, докато не започнете да работите върху този елемент, който умее да разпознава и цени стойността на нещата. Навсякъде ще бъдете нещастни - и дори в Рая няма да съумеете да видите великолепието на Царството Божие.

Като ви казвам, че можете да притежавате Небето и Земята, не ми вярвате. И все пак, това е Истината: целият свят може да ви принадлежи. Но как? Ще ви принадлежи вътрешно. Защо да ви принадлежи външно? Какво ще правите с всички тези гори и планини?... Още не сте ме разбрали, когато ви казвам, че един ден ще притежавам Небето и Земята, а и вие също... Как едно нещо може да принадлежи на много хора? Във физическия свят онова, което принадлежи на един, не може да принадлежи на друг, ала в Божествения свят това е възможно. Ще ви дам нагледен пример. Един много богат човек притежава разкошен парк с най-прекрасни цветя и дървета, но е толкова погълнат от своите дела, че няма време да се разхожда из своя парк: не го забелязва, не се ползва от него. Ала ето, че един поет всеки ден идва в този парк: слуша птичите песни, съзерцава цветята, водоскоците, вдъхва уханието на розите и пише стихове... Е, тогава, на кого принадлежи този парк? На поета. А другият, собственикът? Той плаща данъците! Земята пък е собственост на много държави по света - само че Земята принадлежи на мен. Защо не? Принадлежи също и на вас. Съвсем просто е: въпрос на точна настройка на гледната точка.

Днес ви разкривам Тайната на придобиването на всичко, което желаете: трябва да търсите тази точка на най-високото място, на самия Връх - една-единствена малка частица ... Отделете я, попийте я в себе си - и се почувствайте господари на света. Да, такова е чувството. Искам да ви водя към най-правилното разбиране, към най-необятните и най-фини усещания и преживявания, но вие никога няма да можете да вкусите от тези усещания, ако си мислите, че притежанието може да бъде окончателно решение на този въпрос. Не: трябва също и да работите върху другия елемент - вкусът; а вкусът често е обратнопропорционален на количеството. Както сами забелязвате, колкото повече се усилва материалната, физическата страна на нещата, толкова повече отслабва вкусът. Вижте влюбените: първо-начално, когато още само си разменят погледи и усмивки или си пишат писма, те имат чувството, че се издигат до Небесата; но щом започнат да стигат много по-далеч, вече не изпитват нито такава радост, нито такова вдъхновение. Следователно и там важи същото. Ако увеличите единия аспект, другият намалява. Никога не забравяйте това - и всеки път, когато увеличавате едно нещо, запитвайте се какво друго ще намалее. Когато сте заети да увеличавате богатствата си, запитвате ли се дали пък здравето ви няма да се влоши?

Приемете това, което днес ви казвам, пазете го в себе си през целия си живот и вървете само в тази посока: всичко ще става все по-прекрасно и ще бъдете щастливи. Дори жената ще казва на своя мъж: „Миличък, колко си хубав! Никога не съм те виждала толкова красив“. А по-рано, разбира се, нищо не е забелязвала. С тази философия, всичко се преобразява; но ако търсите нещо друго, дълго още ще продължите да се оплитате като патета в кълчища, да се лутате и да страдате - повярвайте ми. Очевидно няма да придобиете тутакси този елемент, но в мига, в който се отправите към него, всичко ще започне да върви към по-добро и вие самите ще бъдете удивени: ще видите, че сте заобиколени от Ангели, Архангели, Божества. Само че трябва да вървите все в тази посока, към Върха на пирамидата.

Някои ще попитат: „Но как се нарича този елемент, за който ни говорите?“ Всъщност той си няма име; направен е от изключително фина материя и се намира много нависоко, в Сефирата Кетер.3 Именно там трябва да го търсите. Които притежават този елемент, са способни да извършват чудеса и дори да преобразяват физическото си тяло до такава степен, че да започнат да излъчват и изпращат частици Светлина. И именно това е явлението Преображение. Със Своето Преображение, Иисус е дал едно доказателство пред трима от учениците Си, че такова явление е напълно възможно, но те не са осъзнали какво се случва. Били са потресени, смаяни и изпълнени с възторг, но не са разбирали как е възможно всичко това.4

Този елемент е безтегловен, почти недоловим, но както вече ви казах, все пак е изграден от материя. Малцина Посветени и Велики Учители са съумели да стигнат чак до Сефирата Кетер, за да възприемат в себе си този елемент, защото Кетер е един непознаваем свят, свят отвъд всички измерения: това е Обителта на Небесния Отец, Създателя на всички светове. Следователно твърде малко Посветени са достигнали чак там, а онези, които са успели, са изчезнали, станали са „на пух и прах“ поради изключително интензивните трептения, на които е невъзможно да се издържи. А онези, много рядко срещаните, които са се завърнали от там, са могли да го направят единствено благодарение на една специална Милост на Небето, което им е позволило да поемат и попият в себе си един друг елемент, чието предназначение е да предпази физическото тяло.

Чели сте Откровението на Йоана. Онова, което свети Йоан разказва за своите видения, разкрива, че той също е стигнал чак до Кетер. И тази книга, която Ангелът му е дал, за да я „изяде“, с думите: „... ще бъде горчива в корема ти, но в устата ти ще бъде сладка като мед“,* е точно символът на този елемент, който е способен да съхрани физическото тяло и се дава от Сефирата Бина. Пророк Йезекиил също говори за някаква книга, която един Ангел му е дал да „изяде“.(Йезекиил 2:9-10 и 3:1–3) Този елемент е символизиран също и от разпаления въглен, който Серафимът е допрял до устните на пророк Исайя. (Исайя 6:6–7)

Духовната химия е наука за всички елементи, посредством които Бог е създал света. Тези елементи са 22 на брой, а първият – Алеф, обладава могъщата сила да преобразява, трансформира, сублимира, озарява; докато последният елемент, Тав, съхранява и пази от разрушение. Когато Христос е казал: „Аз съм Алфа и Омега“ (Откровение на Йоана 1:8 и 22:13), е искал да каже: „Аз притежавам тези два елемента на Небесната химия: единият, който ми дава възможността всичко да сублимирам, да пречиствам и възвисявам, и другият, който ми позволява да осъществявам на дело Небето на Земята“. Ето какво означават Алфа и Омега, Алеф и Тав.

И тъй, човек трябва да съумее да се издигне много нависоко, за да придобие този елемент, обладаван от Сефи-рата Кепгер. В действителност, този елемент може също и сам да дойде чак до нас. И ако ние не го възприемаме, то е, защото сме задръстени и обградени от непроницаеми пластове, пречещи му да проникне в нас - а единствената Сефира, която може да ни помогне, която може наистина да отвори нашите врати и прозорци, за да ни даде възможност да възприемем този елемент, това е Сефирата Йесод. Следователно не е крайно наложително човек да прави толкова усилия (и то често безплодни усилия), за да се извисява: достатъчно е да се очисти, измие, пречисти - и тогава, посредством тази прозрачна Чистота, възприема всички Божествени елементи. Когато говоря за „извисяване“ това е един образ, който използвам, за да ме разберат другите по-добре; но в действителност, няма нито извисяване, нито слизане: трябва да останете на място и просто да разчистите и отворите вътре в себе си пътя между Малкут и Йесод.

Между Малкут, където живеем ние, и Йесод, която е първата „станция“ на Дървото на Живота, пътят е задръстен, тъмен, защото именно там се намират отклоненията, заблудите и лъжите. Обаче точно този е пътят, по който трябва да поеме ученикът на Духовната Школа, за да пристигне в сферата на Йесод5 Малкут е сферата, в която ние живеем - Земята; а следващата „станция“, до която трябва да стигне ученикът, е Йесод, сферата на Луната. Пътеката от Малкут до Йесод е страховита и пълна с опасности; и въпреки това, ако ученикът е добре въоръжен със съветите, напътствията и Светлината на своя Учител, ще успее да я извърви докрай. Разбира се, ще претърпи поне няколко поражения, ще страда, ще бъде изкушаван, заблуждаван и отклоняван от пътя - но ако има желанието и несломимата воля да стигне до целта, ще успее.

Както вече съм ви обяснявал, Сефирата Йесод, като всички Сефироти, е разделена на четири зони - и най-низшето й ниво е адска зона на здрач и мъгли. Тя трябва да бъде прекосена възможно най-бързо, за да се достигне до светлите и чисти нива на Йесод. И понеже Йесод е вместилище, приемник спрямо всички останали Сефироти, които насочват и изпращат към нея своите светлинни потоци, богатства и могъщи сили, затова и качествата и Добродетелите на всички останали Сефироти се изливат в Йесод. Тъй като другите Сефироти не остават бездейни, те са като бързо пълнещи се резервоари, в които потоците струят буйно, техните енергии преливат, изсипвайки се в Йесод, която ги поглъща. Ако някога успеете да пиете от чистите води на Йесод, ще откриете в тези води Добродетелите на всички останали Сефироти. Ето защо, както вече ви казах, не е нужно да се изкачвате нагоре, за да възприемете тези

Mihail_Ivanov_225.jpg

Добродетели, защото те са тук: трябва само да съумеете да се пречистите, да се отворите - иначе те само ще ви заобикалят, без да могат да влязат и да се настанят трайно във вас.

Когато прозорците са силно замърсени, дори и Слънцето да грее, нищо не се вижда. И в миналото, когато хората си служели с газени лампи, ако домакинята не почиствала стъклото на лампата всеки ден, тогава, дори и запалена, тя не светела добре. Същото важи и за човека: докато е нечист, не вижда нищо и нищо не усеща; ала щом се пречисти, всички лъчи, които идват от Космоса и които са наситени с всевъзможни богатства и красота, го изпълват и проникват, защото е станал достъпен и възприемчив за тях.

Казано е в Евангелието: „Блажени чистосърдечните, защото те ще видят Бога“(Матея 5:8). Бога - това означава Изобилието и Пълнотата на всички Сефироти: тоест Познанието, разбирането и проникновението на Ход; Небесните ухания, цветове, красота и очарование на Нецах; Сиянието и Великолепието на Тиферет; Могъществото на Гебура: победата над всички трудности, над всички вътрешни и външни врагове; закрилата. Правдата, Добротата и Великодушието на Хесед; Устоят, Неизменността и Постоянството на Бина, познаването на кармата и съдбините; Вечната Мъдрост и неизразимата Хармония на Хокма; Всемогъществото на Кетер. А Йесод, Основата, приема в себе си Добродетелите на всички тези Сефироти: тя е кондензация, синтез на Добродетелите на всички Сефироти. Ето защо е наречена Основата: защото Чистотата е Основата на всичко.

Да: Йесод просто е Чистият Живот. И следователно човек трябва да се реши да постави Чистотата като основа на своето съществуване - преди знанието, преди богатството, преди силата и властта!... Ала съвременните хора, които са много знаещи, много интелигентни, много ерудирани, са оставили настрана този въпрос, за Чистотата. Чистият Живот... за какво им е притрябвал този Чист Живот? Те си имат други грижи, други занимания - а после, със своя нечист живот, сами се погубват, разболяват се и даже изгубват всичко, което са притежавали дотогава, защото основата е била неустойчива и разклатена. Да: основата, мили мои братя и сестри... Ето защо, когато човек е осъзнал това и работи за придобиването на тази Чистота, тогава, малко по малко, чрез посредничеството на Йесод, всички качества и Добродетели на другите Сефироти се материализират в конкретна форма в Малкут - физическият план. Имало е светии, които не били прочели нито една книга, които никога не били ходили на училище, но които били работили само върху Чистотата - и ето, че всички други качества и Добродетели започвали да се проявяват в тях: познанието, ясновиждането, силата да изцеляват... Понеже нямали в себе си вече никакви непроницаеми слоеве, никакви прегради - и всички съкровища на Небето можели да проникват в тях и да ги изпълват. Ето защо Чистотата носи здраве, познание, сила и даже радост. Да: незнайно защо, но човек се чувства преизпълнен с радост.

Можете да забравите всичко останало... Запомнете само, че Чистотата е основата на всички други придобивки. Ето квинтесенцията, същината на учението на всички основатели на религиите по света: Чистият Живот.

Севър, 16 януари 1972 г.

Бележки:

1. Виж L’amour plus grand que la foi, колекция „Извор“ № 239, гл. IV: „Та foi t’a sauvé“.

2. Виж Qu’est-ce qu’un Maître spirituel? (Що е Духовен Учител?), колекция „Извор“ № 207, гл. VIII: „Le disciple devant le Maître“ („Ученикът пред Учителя“), и La vérité, fruit de la sagesse et de l’amour (Истината - плод на Мъдростта и Любовта), колекция „Извор“ № 234, гл. IV: „L’amour du disciple, la sagesse du Maître“ („Любовта на ученика, Мъдростта на Учителя“).

3. Виж De l’homme à Dieu. Séphiroth et hiérarchies angéliques (От човека към Бога. Сефиротите и Ангелските йерархии), колекция „Извор“ № 236, гл. II: „Présentation de l’Arbre séphirotique“ („Какво представлява Дървото на Сефиротите“).

4. Виж „Et il me montra un fleuve d'eau de la vie“, част IV, гл. 4: „L’édification du corps glorieux“.

5. Пак там, част X, гл. 1: „La porte du monde psychique: Iésod“.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×