Jump to content
Ани

2. Подборът

Recommended Posts

2.

Подборът

Вчера ви казах, че за да разберете Чистотата, е достатъчно да я изучавате в живия организъм, взимайки храненето като отправна точка. Днес ще разгледаме всичко, което можем да извлечем от този нагледен пример.

Ако човек направи проучване как са се хранили хората в миналото, ще установи, че те изобщо не са познавали законите на хигиената. Яли са месото, зеленчуците и плодовете, без да ги изчистят, измият или обелят, пили са замърсена вода и т.н. В онези времена човек не е знаел за съществуването на микробите (тези твари са били открити доста по-късно, разбирате ли...) и хората са се хранили като животните. Вижте животните: хищниците, грабливите птици, дивите зверове... те никак не подбират храната си, ядат каквото им попадне. И даже котката, която полага толкова старания за своята външна чистота, поглъща мишките заедно с кожата и вътрешностите. В днешно време, в сферата на хигиената на храненето, хората имат голям напредък. Още от детството си, те знаят, че когато ядат плодове, риба, миди, охлюви, трябва да отделят настрана кората, костилките, семките, кожата, костите, черупките.

Така че, на пръв поглед, хората знаят как да се хранят. Когато си купят сирене, те автоматично махат коричката и така минават за много културни и цивилизовани!

Очевидно обаче все още има много държави, в Африка и Азия, където хигиената не е широко разпространена. Когато бях в Индия например, видях не особено апетитни гледки: огромни плъхове, разхождащи се из кухните на хотелите... А когато отидох на остров Елефанта*, недалеч от Бомбай**, видях индуси, които пиеха застояла, почти зеленясала вода! Това, изглежда, са свещени места, много хубаво - но тази вода съвсем не беше свещена, понеже микробите нямат никакво почитание към светите места. Но нека не се спираме върху тези специфични случаи. Като цяло, може да се каже, че хората са постигнали голям напредък в начина си на хранене. Те са счели, че е полезно храната да се рафинира, стерилизира, пастьоризира - и всички са убедени, че при храненето трябва да има някакво отсяване, някакъв подбор, за да се отстранят несмилаемите и вредните елементи.

Отстранявайки, отделяйки, изхвърляйки винаги една част от храната, човек следователно е направил една колосална крачка в това да не прилича повече на животните. Само дето не е осъзнал, че съществуват още и други области и сфери, където трябва да се чисти, мие, отстранява, подбира и отсява, да се отделя полезното от безполезното, чистото от нечистото. В сферата на мислите и чувствата също има храна, която човек поглъща и смила, но там хората са като котките: поглъщат и кожата, и вътрешностите, т.е. всичко, което е нечисто и вредно. Следователно те трябва да продължат в пътя на своя напредък, като се научат да подбират психичната си храна също както и физическата.

Писано е в Изумрудените Скрижали: „Ти ще отделиш финото от грубото“ - чистото от нечистото. Очевидно, казвайки това, Хермес Трисмегист е отишъл много по-далеч, защото е говорел за Философския камък. Принципът обаче е съвсем същият. Човек отделя чистото от нечистото също както извлича златото или скъпоценните камъни от рудата. Впрочем целият живот се основава на този принцип на отделянето, на подбора - всяка професия, всеки занаят. Навсякъде става подбор, сортиране: в складовете и магазините, при диамантите и скъпоценните камъни... Конкурсите и изпитите също не са нищо друго освен извършване на подбор - и дали става въпрос за назначаване на генерал, или за избор на „Мис Свят“, винаги се налага да се направи едно пресяване на кандидатите. Във вътрешния си живот обаче човек никога не се сеща, че също трябва да отделя, отстранява, подбира нещата. Питайте даже много образовани хора кои са вредните мисли и чувства, които биха могли да внесат болест или разруха в човека - те не знаят това. Според тях всички мисли и чувства са приблизително равностойни. Те не подозират, че в тази сфера също трябва да се прави разлика, както при горивата и храните, които биват класифицирани според качеството си: първо качество, второ качество...

В миналото за отопление и осветление са били използвани материали от толкова ниско качество, че са отделяли пушек, който е щипел на очите, както и лоша миризма - и хората са се чувствали зле... почти задушени! Докато сега за това се използва например електричество, което не оставя отпадни вещества и не произвежда никакъв пушек.

Дори за въглищата се знае, че съществуват няколко вида с различно качество: от тези, които дават много топлина и съвсем малко сгурия, та чак до онези, които дават твърде малко топлина и много сгурия. Всеки горивен материал, независимо какъв - въглища, дърва, нефт, бензин, слама - съдържа (само че в различни пропорции, което е нещо важно) някакви негоривни елементи. Всеки материал следователно е с някакво определено качество, по-добро или по-лошо, и ето защо винаги се налага да избираме.

Същото се отнася и до чувствата. Чувствата са като горивата, но тъй като не всички са с отлично качество, не всички успяват да породят най-хубавата Светлина, нито най-хубавата Топлина, нито най-превъзходната Сила, за да има движение напред. Затова, също както при храненето, някои чувства могат да бъдат „изядени“ такива, каквито са, а други - напротив: трябва да бъдат пресети, сортирани, „обелени“, защото в тях е проникнала „сгурия“, нечистота, която трябва да бъде отстранена, за да може астралният ни стомах да ги смели по-добре. Представете си, че сте се разгневили или пък изпитвате чувства като завист, ревност, омраза, отмъстителност - какво ще породят те? О, със сигурност - топлина, но също и много дим, много отпадъчни вещества, от които ще се натровите. Ето какво не знаят хората. Разбира се, в официалната наука не съществува област, в която да се изучават в подробности чувствата, за да бъдат класифицирани. Независимо какво е чувството, човек се втурва - и хайде!... Поглъща го лакомо, без да мисли за последиците, които то ще повлече. Същото се отнася и до мислите: хората не правят никаква разлика между тях, все едно не съществува никаква стълбица на ценностите.

Всички, които си въобразяват, че могат да си позволят да дават воля на най-безсрамни и безпътни страсти и желания, в действителност са невежи, които никога не са изучавали човешкото същество, за да открият как е било създадено първоначално, в работилниците на Господа. Те знаят само че човек има корем и полови органи, които, естествено, трябва да задоволява! Съгласен съм - ала не трябва ли все пак да подбира поне малко? Разбира се, младите ще кажат: „А, не, не - нищо няма да подбираме!“ Обаче, ако приемат, че трябва да се подбира храната, тогава защо не искат да приемат също и факта, че поглъщайки лакомо всякакви чувства и удоволствия, ще се натровят? Те се прегръщат и целуват безразборно с разни момичета и момчета, лягат си с първия срещнат, без да осъзнават всичко онова, което едно човешко същество пренася вътрешно, като своеобразни „мъгли“ еманации, замърсявания, и попиват в себе си толкова отвратителни и зловонни елементи, че все едно са газили из мръсния канал! Не съм против обмена - хората винаги трябва да извършват обмен помежду си, това е ясно; но въпросът е да знаят как да го извършват, за да не се замърсяват вътрешно. Ето една тема за размисъл.

Обменът винаги трябва да носи едно подобрение, да изпълва с красота. Любовта трябва винаги да обогатява и двамата партньори. Често обаче те се разболяват и разбалансират, защото непредпазливо и неблагоразумно са погълнали всевъзможни разнородни елементи. Въпросът е не да не обичаме, а да умеем да правим своя избор и да приемаме в себе си само онова, което е истински чисто и светло, за да станем и ние самите чисти и светли. Когато младо момче и момиче са вплетени в прегръдка, те не са наясно, че между тях се извършва осмоза***, процес на изравняване. Да, на електромагнитно ниво, в еманациите им, протича осмоза - и това отива твърде далеч, защото слабостите на момчето проникват вътре в момичето, както и обратното. Разбира се, същото се случва и с хубавите им качества.

Любовта предизвиква процес на изравняване между съществата - ето защо, преди да пристъпят към това изравняване, младите трябва да познават Закона на избора и на подбора, и също както при физическото хранене, да помислят добре, преди да погълнат дадена астрална храна: да проучат тази храна, да узнаят кой я е „произвел“, от коя област идва, какво съдържа и т.н. За съжаление, младите не обичат да размишляват; и твърде рядко тяхната интуиция идва да им помогне да намерят онова, което ще ги направи щастливи. Въпреки цялото си образование и всичките си знания, те се водят от своите чувства и емоции, а не от Мъдростта. Не съм против самото чувство, никога не съм бил против потребността да обичаме, а тъкмо обратното, защото именно в това седи смисълът на живота - но казвам, че младите хора трябва да имат различаване, за да знаят, преди всичко, на какво или на кого да спрат своя избор.

Хората ядат хляб, плодове, зеленчуци, риба, месо и т.н. Е, добре: в сферата на чувствата има същото разнообразие и богатство на храни, каквито и на физически план. Някои чувства са като колбаси - да, като кървавица, като шунка; други чувства пък са подобни на вино, на плодове или зеленчуци; но понеже хората не познават света на чувствата, поглъщат безразборно какво ли не и се разболяват. Следователно човек трябва да се научи повече да не се храни с неща, внасящи в него отрова: гняв, злоба, ревност, завист, и най-вече - прекалено сладострастна любов, защото в тази любов се съдържат твърде голям брой вредни елементи.

Хората обаче обикновено говорят за любовта, без да знаят от какви елементи е съставена. Ще ви дам доказателство за това. Един мъж обича някоя жена, казва, че изгаря от любов по нея. Той очевидно е искрен, само че неговата любов е точно като на животно, на див звяр: гладен е и иска да яде - съвсем просто е. Мисли ли този мъж за щастието на тази жена? Не: мисли само за себе си. Гладен е - и яде. А какво ще стане с жената, му е все едно - и щом хубаво й се насити, ще иде да търси някоя друга. Любовта следователно невинаги е много чиста, нито особено благородна, но целият свят е приел да казва, че това е любов. Ала ето, че друг мъж също обича някоя жена, но мисли за нейното бъдеще, за здравето и красотата й, за нейното повдигане; той иска да я закриля, да бъде внимателен с нея и да я дарява с всичко, което я прави щастлива. Значи, и двата типа отношение и поведение се наричат „да имаш любов“ към някого, но каква разлика само между тях! Истинската Любов е да обичаш другите единствено със стремежа да им съдействаш да се развиват. Лесно е да прегърнеш или целунеш някого; но да показваш години наред след това, че всякога го обичаш, е много по-трудно. Прегръдката, целувката - точа са, разбира се, свидетелства на вашата любов; ала тези свидетелства трябва да бъдат постоянно поддържани и укрепвани, защото често само няколко дни по-късно, всичко бива разбито на парчета и забравено.

Винаги ще откривате у хората желания, които бушуват и кипят; желанията - именно това е най-разпространеното нещо в света: никъде не липсва. Ала онова, което рядко се среща и е почти невъзможно да се намери, е Мъдростта, позволяваща на човека да направи своя избор. Само че тъкмо тя е най-драгоценната, но хората не я търсят, не я желаят. Защо? Защото разсъждават неправилно. Казват си: „Ако сме Мъдреци, ще сме длъжни да се отречем от някои радости, от някои удоволствия, а нямаме желание да се лишаваме от тях“. Да кажеш подобно нещо значи да си признаеш, че си невеж и глупав човек - защото е точно обратното: те биха били по-щастливи, ако имаха в себе си достатъчно Мъдрост да различават природата на своите чувства и емоции и да подбират нещата. Как биха могли да са щастливи, ако са слепи? Когато човек нищо не вижда, когато нищо не предвижда, за да се предпази, тогава е подхвърлен на милостта на всекиго и на всичко. Не си въобразявайте, че щастието ще дойде, ако сте слепи. То е все едно да ви дадат затворена торба и да ви кажат: „Хайде, бръкни вътре, в торбата има всичко: вземи си каквото искаш“. И ето, че пъхате вътре ръката си, без да гледате -една усойница ви ухапва и сте мъртви. Повярвайте ми: ако сте слепи, винаги ще се намери някоя усойница, която да ви ухапе.

Отвъд физическото тяло, човек има и други, по-фини тела (етерно, астрално, ментално, причинно, будично, атмично)1. Давайки воля на всички свои страсти, той раздвижва потоците на астралния план, където се намират най-чудовищни създания, и несъзнателно привлича тези създания, които идват да превземат човечеството. Именно това невежество на хората по отношение на собствената им структура и обмена, който непрестанно извършват с всички невидими същества от други сфери на Вселената, е причина за най-големи нещастия. Ето защо ученикът, който знае как е устроен и как непрекъснато е във връзка с обитатели на други планове, осъзнава необходимостта да подбира всичко: той отстранява някои елементи, затваря вратите пред враждебните сили и ги отваря само за благотворни, хармонични, съзидателни сили.

Мили мои братя и сестри, трябва да знаете, че вашето тяло ще бъде съградено с онези „строителни материали“, които приемете в себе си и усвоите. Затова, ако тези материали не са чисти, вие ще бъдете нечисти; ако тези материали са вредни, вие ще бъдете болни. Ето един абсолютен закон - не само на физически план, но и на психичен. Също както трябва да бъдете будни и внимателни, така че да поглъщате само добре почистени и хубаво измити храни, така също и в сферата на своите мисли и чувства трябва денонощно да внимавате и да бдите над всичко, което влиза вътре във вас. На границите на всички държави има митничари, които да проверяват какво влиза и излиза. А вие - имате ли и вие „митничари“ на границата на своята „държава“, за да спират преминаването на всичко опасно и вредно? Съвсем не! И така влиза какво ли не, идващо от къде ли не - и внася във вас отрова. Сложете там митничари; и на всяка мисъл, която дойде, казвайте веднага: „Чакай малко, откъде идеш? Какви са цветовете ти? Какво ще ми донесеш, ако те приема?“ Именно така трябва да предвиждате катастрофалните последици от дадена мисъл, дошла да ви посети, и да я изпъждате вън. Само че вие нищо не анализирате и просто ей така поглъщате някоя отмъстителна мисъл; казвайки си: „Ах, ще си го получи той!“ Но какво ще получите вие?...

Хората приемат в себе си безразборно всевъзможни чувства, всякакви политически идеологии, без да ги пресяват, без да разсъждават. Ето защо, според Посветените, хората са като котките, които поглъщат мишките заедно с кожата и вътрешностите. Всички се мият външно по няколко пъти на ден, но малцина умеят да се мият вътрешно - и така си натрупват нечистотии, планини от мръсотия! Те са добре облечени, спретнати, но вътре в себе си хранят най-чудовищни мисли, а около себе си разпръскват ужасни еманации. Нека идат да се измият! Само че те не умеят това - и ето още едно невежество!... Някой друг път ще ви говоря на тази тема: как да се чистим, как да се мием, за да отделим от себе си всичко нечисто и вредно вътре в нас.

Вие формирате собственото си тяло с елементите, които поглъщате и попивате в себе си. Затова, дали ще е за физическото, етерното, астралното или менталното тяло, човек трябва да прави подбор, да избира и да не приема в себе си нищо остаряло, прашасало, мухлясало или ферментирало. Подборът е цяла наука. Мислите и чувствата не са съставени от едни и същи материи, има една градация в тях; и колкото по-високо се издигате да търсите тези материи, толкова по-чисти са те. Впрочем това е вярно още на физически план: всичко, което е чисто, е леко и се издига нагоре; всичко, което е нечисто, е тежко и се отлага на дъното, като утайките и тинята. И колкото по-чисти са градивните частици, толкова по-издръжливи са те. Затова съграждайте тялото си с най-чистите частици - и ще устоявате на всички страдания и даже на смъртта, защото материята, с която ще разполагате, ще бъде с такова качество, че нито страданията, нито смъртта ще имат власт над нея. Болестите и смъртта имат сила само ако успеят да наложат влиянието си над дадено нещо. Дори и Дяволът може да се вкопчи в някого само ако намери слабости и пороци в него - т.е. нечиста материя. Ако човек е подвластен на толкова неблагоприятни събития в живота, то е, защото е дал възможност на силите на злото да се вкопчат и да проникнат в него.

Винаги съм ви казвал, че не обичам много да чета книги, защото не в човешките книги намирам най-великите Истини на Битието, а в Книгата на Живата Природа, в която виждам как Космичният Разум всичко е написал. И това, което днес ви казвам, съм го открил у насекомите, мравките, хлебарките, дървениците. Когато един дом е добре почистен, нито едно насекомо не влиза в него. Но оставете тук-таме малко боклук от развалена, гниеща храна, и насекомите пристигат. Как са разбрали, че там има нещо за похапване за тях?... И освен това, защо бълхите и дървениците хапят само някои хора? Защото тяхната кръв съдържа отпадъчни вещества, които са отлична храна за тези гадинки,- те обичат само онова, което е нечисто - чистото нищо не им говори. Така че, ако не искате да бъдете превзети от разни гадинки, чистете дома си,- ако не искате да бъдете изпохапани, пречиствайте кръвта си.

Ала това, което най-вече трябва да знаете, е, че същото явление го има и на психичен план. Казано е в Евангелията, че демони са обсебвали някои същества. Защо? Защото са намирали в тези същества нечиста, подходяща за тях храна.2 Демоните също обичат само онова, което е нечисто.

Ако в храмовете и църквите хората имат обичая да кадят тамян, то е, защото тамянът, който е чист, прогонва демоните, докато някои зловония ги привличат; ето защо магьосниците призовават демоните, служейки си с прилепи, бухали, плъхове, змии и всякакви зловонни изпарения.

Виждате как ни учи Космичният Разум. Той ни казва: „Ако оставите нещо нечисто да проникне във вас на физически план, вие отваряте вратата да влязат микроби; по съшия начин, ако оставите във вас да проникне нечистота на астрален и ментален план, отваряте вратата да влязат демони“. Ето защо Иисус, Който прогонвал демони и изцелявал болни, казвал на онези, които идвал да спаси: „Иди си - и от сега не съгрешавай вече!“(Йоана 8:11) - тоест: „Повече никога не допускай в теб да проникне нечистота!“ Ала в наши дни, кой гледа сериозно на този въпрос? Младите знаят само непрестанно да поглъщат нечистота в сферата на жизнените флуиди и така да отварят вратата за всякакви аномалии. Следователно трябва да научат тези закони, защото това съответствие е абсолютно. Колкото е необходимо на човека за здравето, красотата и даже интелигентността му да си подбира физическата храна, толкова му е нужно да подбира и своята духовна храна: цялото му бъдеще зависи от това. Именно от качеството на елементите, които той поглъща и усвоява, зависи дали те ще направят от него едно червиво, мухлясало, болнаво същество - или напротив: същество здраво, устойчиво, издръжливо, красиво, изразително. Пак повтарям: дали на физически, астрален или ментален план, откриваме все същите абсолютни закони.

Ще кажете: „Но тогава, как да си подбираме мислите и чувствата? Как да разберем дали са чисти, или нечисти?“

Много лесно. Мислите и чувствата, които са себични и егоистични, няма как да бъдат чисти, защото са пропити с елементи от подземния свят. Всички чувства и мисли, засягащи единствено личния ни интерес, личното забогатяване, личната сила и власт, без да носят нещо полезно и благотворно за целия Всемир, са нечисти. Следователно е лесно да ги класифицираме: алчността, завистта, ревността, гневът, сладострастието и т.н. носят нечистота. Докато другите чувства, които подтикват човека само към благотворни, полезни и приятни за околните постъпки: само отречението, безкористието, саможертвата, търпението, благородството, великодушието, благостта, Любовта, желанието да се разтвориш в Божественото, за да носиш Светлината в света... всички тези чувства са чисти.

От сега нататък ще имате вече един критерий. Ако живеете само с чисто себични желания, ненавист, злопаметност, завист, ревност, злословие, вие може и да си въобразявате, че сте чисти, но в действителност сте се окаляли. И даже да сте целите в коприна, велур и скъпоценности, един ясновиждащ прониква отвътре и ви вижда на астрален план, как сте заобиколени от мътни, тъмни цветове, замърсени и отвратителни, и всеки от тези цветове съответства на определен порок или определена слабост. Докато, ако съумеете да се издигнете чак до най-възвишените чувства, те ще ви дарят частици с такава Чистота, че ясновиждащият ще ви съзира на астрален или будичен план с толкова ясни и лъчисти цветове, толкова преливащи и феерични, че ще бъде смаян. И ако знае съответствията между тези цветове и Добродетелите, ще каже: „Ето неговата вяра... Ето неговата Любов... Ето неговото търпение...“

Никога не вярвам на мъж, който претендира, че е Чист, под предлог че още никога не е целувал жена. Боже мой, ако това беше Чистотата! А вътре в своите желания, в мислите си - какво прави той? Само ако можеше да види ужасните цветове, носещи се около него! Това, което ви казвам по този въпрос, е абсолютна Наука. Хиляди Посветени и ясновиждащи са ни предали тази Истина, която е абсолютно валидна за Вечността: нищо не може да измени това съответствие между Добродетелите и цветовете.

Аз ви говорих предимно за чувствата, но в сферата на мислите намираме съвсем същата йерархия като в тази на чувствата. Съществуват твърде себични мисли, твърде егоистични и користни „тънки сметки“ - и чрез тези мисли човек също поражда мрачни и отблъскващи цветове, които разкриват колко е „умен“, та чак успява да „преметне“ другите, да ги отстрани и съсипе за своя изгода. Докато Посветените, които се стараят да хранят в себе си най-велики и възвишени мисли, които мислят само за Виделината, за благоденствието на всички създания на Земята, за Царството Божие, които мислят само как да се слеят с Космичния Разум, да се извисяват във Виделината, са достигнали върха на менталната йерархия и тяхното ментално тяло е засияло с всички цветове на Светостта, и тези цветове са още по-красиви от цветовете на астралния план. Светиите биват изобразявани с ореол от светлина над главата. В действителност, те имат също и всички други цветове: виолетово, небесносиньо, смарагдовозелено и т.н. И впрочем аурата на един Посветен съдържа не само седемте цвята на пречупената през призма светлина, но също и хиляди още неописуеми нюанси.3

Ето защо, мили мои братя и сестри, ще ви кажа, че ако можете да се концентрирате в един Учител или Посветен от миналото, и най-вече, ако имате привилегията да срещнете един Велик Учител, който е жив сега тук, на Земята, и който е работил вече векове и хилядолетия върху Чистотата, която е проникнала и изпълнила неговото същество с всички Небесни частици, а той ги излъчва и разпръсква около себе си, за да пречисти и облагороди Земята... когато имате тази привилегия да познавате, да можете да съзерцавате едно такова Същество - тогава се пречиствате.4

Да, ето вече един метод за пречистване: да се срещате и влизате в общение със Същество, реализирало Чистотата в своето физическо, астрално и ментално тяло, което не приема да има никакви съмнителни мисли, нито желания, нито страсти, способни да помрачат другите или да ги повлекат надолу, защото това Същество знае, че всяка мисъл и всяко чувство, преминаващи през човека, се отразяват на всички окръжаващи. Вие обаче си нямате още и представа какво представлява истинският Посветен. Съзнателен е той, бдителен, никога не заспива - и дори когато заспи, продължава да бди. Да, той знае, че към главата му е прикрепено „въже“ с верига „алпинисти“ на него и че ако не е бдителен, ако направи една погрешна стъпка, ще повлече цялата тази верига в пропастта. Учениците обаче никога не подозират дори какви грижи има техният Учител. Толкова са погълнати от собствените си дребни дела, че не виждат онова, което се случва в Душата и Духа на техния наставник. Така че той чака... Чака мига, в който те ще разберат, че той иска да им донесе всичко най-чисто и сияйно. Но да оставим сега всичко това настрана.

И така, запомнете от днешния ден, че чистотата и нечистотата са резултат от количеството и качеството на приетата и усвоена храна на всички планове. Когато се храните, вие поглъщате определено количество храна и отстранявате отпадъците. Ако преяждате, във вас ще се образуват повече отпадъци, отколкото организмът ви може да отстрани. Впрочем, на онези, които ядат прекалено много, им се налага по-често да се изхождат - и по-същия начин, които имат прекалено много желания и страсти, също трябва да се „изхождат“ по-често.5

Ако кажете: „Аз съм си в правото да имам всички желания, чувства и усещания, които ми се нравят!“, астралният ви стомах ще бъде претоварен и ще трябва да изхвърляте огромно количество отпадъци; но тъй като в астралния свят не съществуват места, запазени специално за отпадъците, ще бъдете принудени да се освобождавате от тях, изсипвайки ги върху околните. Мъж, който твърде много е ял на астрален план, се чувства подтикнат да си търси жена, за да се освободи от своите отпадъци - и обратното. Какво правят животните? Те нямат специални места, където да оставят своите екскременти, и замърсяват всичко наоколо най-невъзмутимо. Животното е образ на астралното тяло на човека. Хората, които имат груби и нисши желания на астрален план, се държат точно като животните на физическия план. По същия начин, който преяжда в интелектуалната сфера и чете безразборно, смесвайки всичко в една каша, претоварва ума си, мозъка си - и оттам произтичат многобройни нервни и психични разстройства. Е, да: опасно е да се претоварва човек, независимо в коя област.

Мили мои братя и сестри, вземете храненето като от-правна точка за разбирането на законите, управляващи всички други области. Храненето е ключ, който ще ви даде възможност да откриете закони във всички области на живота.

Бонфен, 25 август 1966 г.

Бележки:

* Известен още като Слонският остров (бел. ред.).

** Вече наричан Мумбай след 1995 г. (бел. ред.).

*** Осмоза - химически процес на спонтанно преминаване на молекули на разтворител (например вода) през пропусклива преграда от страната с по-ниска концентрация към страната с по-висока концентрация на разтвора, водещо постепенно до изравняване на концентрацията от двете страни на преградата (бел. ред.).

1. Виж „Vous êtes des dieux“, част II: „Qu’est-ce que la nature humaine?“ и „Et il me montra un fleuve d'eau de la vie“, част III: „L’homme dans l’Arbre de vie“.

2. Виж Les puissances de la vie, колекция „Събрани пълни беседи“ том 5, гл. VII: „Les indésirables“.

3. Виж Centres et corps subtils, колекция „Извор“ № 219, гл. II: „L’aura“.

4. Виж Qu’est-ce qu'un Maître spirituel? (Що е Духовен Учител?), колекция „Извор“ № 207, гл. X: „La présence magique d’un Maître“ („Магическото присъствие на един Учител“).

5. Виж Le yoga de la nutrition (Храни-йога), колекция „Извор“ № 204, гл. IV: „Le choix de la nourriture“ („Изборът на храната“), гл. V: „Le végétarisme“ („Вегетарианството“), и гл. VI: „La morale de la nutrition“ („Моралът на храненето“).

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

×