Jump to content

1923_09_11 Το Έξοχο Ιδεώδες


Ани

Recommended Posts

Το Έξοχο Ιδεώδες

 

Διάλεξη που έγινε από τον Διδάσκαλο στις 11 Σεπτεμβρίου 1923 στην απόκρυφη γενική τάξη της Σόφιας.

 

Η Φύση δεν αγαπά παρά μονάχα αυτούς που έχουν ένα έξοχο ιδεώδες. Τους αποκαλεί πολυαγαπημένα παιδιά της και τους γνωρίζει με το όνομα τους. Ενώ όλους αυτούς που δεν έχουν κανένα έξοχο ιδεώδες, δεν τους καταγράφει στο βιβλίο της. Αυτοί παραχώνονται μέσα στα υπόγεια της για τις μακρινές μέρες, για τους μακρινούς χρόνους. Έτσι, λοιπόν, όταν νοιώθουμε εγκαταλελειμμένοι από τον Θεό, από την Φύση, και κανείς δεν μας προσέχει, θα πρέπει να ξέρουμε ότι το αίτιο βρίσκεται μέσα μας, δηλαδή ότι δεν έχουμε ένα έξοχο ιδεώδες. Αυτό είναι νόμος. Ο καθένας μπορεί ν' ανορθώσει την ζωή του και ν' απολυτρωθεί από τις συμφορές και τα βάσανα του1 ο καθένας μπορεί να βγει από το ξεχασμένο υπόγειο της Φύσης. Ακόμα και ο άνθρωπος που έχει μείνει ο τελευταίος στον πυθμένα αυτού του υπογείου, δημιουργώντας εντελώς μόνος του ένα έξοχο ιδεώδες, θ' αρχίσει να σκαρφαλώνει, σαν σαλιγκάρι, και δεν θα του πάρει πολύ μέχρι να βγει στην επιφάνεια της γης για να φωτιστεί εκεί εκ νέου απ' τις ακτίνες του ήλιου. Και τότε η Φύση θα πει: "Να ένα από τα παιδιά μου που αναστήθηκαν!" Τι είναι ο θάνατος και τι είναι η ανάσταση; - Ο θάνατος αφορά τα παιδιά που είναι λησμονημένα μέσα στα υπόγεια της Φύσης, δηλαδή τα παιδιά δίχως έξοχο ιδεώδες. Η ανάσταση αφορά τα παιδιά που βγαίνουν απ' τα βαθιά υπόγεια του υλικού κόσμου, δηλαδή τα παιδιά που έχουν ένα έξοχο ιδεώδες. Και για να βγει κανείς από αυτό το υπόγειο, θα πρέπει να έχει μια βούληση και μια απαράμιλλη πίστη.

 

Συχνά ακούμε τους άλλους να λένε: "Τρώω αυτό που βρίσκεται μπροστά μου, δίχως να επιλέγω την τροφή• φοράω κάθε είδους ενδύματα δίχως να επιλέγω το χρώμα ή την ποιότητα των υφασμάτων." Όποιος τα λεει αυτά, θέλει να φανεί ταπεινός, και θέλει να δείξει ότι υποτάσσεται στις περιστάσεις. Αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια. Όποιος τρώει στα τυφλά, είναι ένας άνθρωπος δίχως ιδεώδες ή, το ιδεώδες του είναι τοποθετημένο πολύ χαμηλά. Αυτός είναι ο τρόπος, λοιπόν, με τον οποίο τρώει το παμφάγο ζώο, αλλά ο άνθρωπος ξεχωρίζει από το ζώο. Για να φαει, πρέπει να επιλέξει την τροφή. Η Φύση δημιούργησε πολλά είδη τροφής, αλλά εμείς επιλέγουμε από αυτά μονάχα την τροφή που είναι η πιο καθαρή και που έχει την καλύτερη ποιότητα, άρα την τροφή που θα δράσει υγιώς πάνω στον οργανισμό μας. Τότε θα είμαστε άνθρωποι των οποίων το ιδεώδες θα είναι έξοχο!

 

Η Φύση διακρίνει πολύ καλά αυτά από τα παιδιά της που έχουν ένα έξοχο ιδεώδες κι αυτά που δεν έχουν. Ανά πάσα στιγμή τα βάζει σε δοκιμασία. Για να καταλάβει τι κρύβεται μέσα στις πτυχώσεις της ανθρώπινης ψυχής, το τι κρύβεται μέσα στα τρίσβαθα του ανθρώπινου πνεύματος και της ανθρώπινης καρδιάς, και για να ξέρει ποιες είναι οι παρορμήσεις και οι ορμές που ζουν εντός της, αφήνει τον άνθρωπο να εισέλθει στον κήπο της όπου υπάρχουν πολλά καρποφόρα δέντρα κι όπου υπάρχουν απροσμέτρητοι καρποί των οποίων οι ποιότητες είναι διαφορετικές, κι αυτή προσέχει το τι θα επιλέξει ο άνθρωπος. Αν απλώσει το χέρι του για να συλλέξει τους καλύτερους καρπούς, η Φύση θα γράψει στο βιβλίο της: "Ιδού ένα από τα έλλογα παιδιά μου που έχει έξοχο ιδεώδες. Θα γίνει πραγματικός άνθρωπος!" Αν, όμως, δει ότι είναι τεμπέλης και βαριέται να σκαρφαλώσει στα δέντρα κι ότι μαζεύει τους καρπούς των χαμηλότερων καρπών, η Φύση θα έχει μια ιδιαίτερη γνώμη: "Δεν θα γίνεις πραγματικός άνθρωπος! Δεν έχεις έξοχο ιδεώδες." - "Τι πρέπει να κάνω;" - "Να σκαρφαλώσεις στο δέντρο και να κόψεις από εκεί έναν καρπό." - "Είναι πολύ ψηλά, μπορεί να πέσω." - Ακόμα και με τίμημα της ζωής σου, πρέπει να ανέβεις. Και τότε η Φύση θα γράψει: "Αυτό το παιδί είναι θαρραλέο, θα γίνει πραγματικός άνθρωπος." Κάποιος κοιτάζει προς την κορφή των δέντρων και, πριν απλώσει το χέρι του, φοβάται, έπειτα κοιτάζει τα κλαδιά προς τα κάτω, ή, πάλι, κοιτάζει το έδαφος όπου έχουν πέσει τα φύλλα, κι έπειτα χαμηλώνει για να μαζέψει ένα φρούτο που έχει πέσει κατά γης. Η Φύση θα γράψει επίσης γι' αυτόν εδώ: "Να ένα από τα παιδιά που είναι λησμονημένα μέσα στα υπόγεια μου - δεν θα γίνει καλός άνθρωπος."

 

Να θυμάστε καλά: Η Φύση συγκεντρώνει την προσοχή της στους εσωτερικούς πόθους του ανθρώπου. Το μόνο που κάνει, είναι να διαπιστώνει τα γεγονότα, τα παρατηρεί και, στην ουσία, συγκρατεί κάθε τι που αντιλαμβάνεται. Κατά συνέπεια, αν έχει σημειώσει ό,τι είναι καλύτερο, το αίτιο είστε εσείς αν έχει καταγράψει κάτι που δεν σας εγκωμιάζει ιδιαίτερα, το αίτιο είστε πάλι εσείς. Αυτή καταγράφει τα γεγονότα έτσι όπως είναι, δίχως να υπερβάλει σε τίποτε και δίχως να παραμελεί τίποτε, και με βάσει αυτά τα γεγονότα καταλήγει στα συμπεράσματα της. Τα αποτελέσματα που επηρεάζουν τη ζωή σας οφείλονται στην επιλογή που έχετε κάνει εσείς οι ίδιοι, μόνοι σας.

 

Μια νεαρή Αιγύπτια που ονομαζόταν Ελταμάρ, κόρη ενός φτωχού χωρικού, ξεχώριζε από τις φιλενάδες της λόγω του έξοχου ιδεώδους που είχε μέσα στην ψυχή της. Ήταν έξυπνη και συνετή, ενάρετη και ταπεινόφρων. Όταν πήγε στο σχολείο, ο δάσκαλος την ρώτησε: "Θα παντρευτείς, Ελταμάρ, ή θα μείνεις παρθένα;" Εκείνη του απάντησε: "Δεν έχω παρά ένα μόνο ιδεώδες στην ζωή και θα ζήσω σύμφωνα μ' αυτό το ιδεώδες. Αν πρέπει να παντρευτώ, θα παντρευτώ μονάχα με τον γιο του Φαραώ. Όλους τους άλλους, εκτός από τον γιο του Φαραώ, θα τους διώξω. Αυτή είναι η επιλογή μου, να παντρευτώ με τον γιο του Φαραώ, ή να παραμείνω παρθένα." Θα πείτε ότι αυτή η επιλογή είναι χαζή. Όχι, αυτή η νεαρή κοπέλα δεν ήταν χαζή, είχε ένα έξοχο ιδεώδες.

 

Σε τι συνίσταται, λοιπόν, η εφαρμογή του έξοχου ιδεώδους στην Ζωή; Αν έχεις ένα οποιοδήποτε πιστεύω, αν είσαι οπαδός μια κάποιας διδασκαλίας, αν εφαρμόζεις ένα κάποιο μέτρο, αν σου αρέσει μια κάποια εικόνα που έχεις εντός σου, όλα αυτά πρέπει να αντιστοιχούν σ' ένα έξοχο ιδεώδες. Έχεις την καρδιά σου, την νοημοσύνη σου, την ψυχή σου και το πνεύμα σου, αλλά πρέπει να εμπνέονται από ένα έξοχο ιδεώδες. Πρέπει το πνεύμα σου να είναι ισχυρό και πρέπει να είναι τέκνο της Αλήθειας. Ποιος είναι τέκνο της αλήθειας; Είναι ο γιος του Φαραώ, το ιδεώδες κάθε ψυχής. Να γιατί, αν βγεις νωρίς το πρωί για να συναντήσεις τον Ήλιο, να είσαι έγκαιρα εκεί, πριν εμφανιστεί αυτός στον ορίζοντα. Να συλλέξεις την πρώτη ακτίνα της ανατολής του Ήλιου. Αυτή η ακτίνα είναι η πιο σημαντική, είναι ο γιος του Φαραώ, είναι, άρα, ο γιος της Αλήθειας. Κατέχει την δύναμη και την ισχύ του Ήλιου. Αν δεν συλλέξεις την πρώτη ακτίνα, θα έχεις όντως χάσει την ανατολή του Ήλιου. Να συλλέξεις αυτή την πρώτη ακτίνα και να εισέλθεις ήρεμος στο σπίτι σου. Η πρώτη ακτίνα φέρνει τον πλούτο όλων των ακτινών. Η πρώτη ακτίνα είναι ο πρώτος καρπός του ανατέλλοντος Ήλιου, του μεγάλου Δέντρου της Ζωής. Οι άλλες ακτίνες είναι οι τελευταίοι καρποί αυτού του μεγάλου δέντρου. Σ' αυτόν που λεει ότι μπορεί να παρευρεθεί στην ανατολή του Ήλιου ανά πάσα στιγμή, ή, πάλι, ότι μπορεί να τον παρατηρήσει ανά πάσα στιγμή της ημέρας, η Φύση θα του πει: "Δεν θα γίνεις αληθινός άνθρωπος."

 

Όταν σκαρφαλώνεις στο βουνό, αν διψάς, μην πιεις το οποιοδήποτε νερό. Στάσου στον δρόμο σου, κοίταξε γύρω και βρες την πιο καθαρή πηγή. Σκύψε, πάρε το νερό μέσα την παλάμη σου και πιες από το καθαρό νερό του βουνού. Αν το κάνεις αυτό, είσαι πράγματι ένας άνθρωπος που έχει ένα έξοχο ιδεώδες και που θα μπορεί κανείς να στηριχθεί πάνω του. Αν πεις ότι μπορείς να πιεις το νερό εδώ κι εκεί, στο οποιοδήποτε σημείο, η Φύση γράφει ότι είσαι κάποιος δίχως χαρακτήρα και δίχως έξοχο ιδεώδες, άρα δεν μπορεί κανείς να στηριχθεί πάνω σου.

 

Ο απόκρυφος μαθητής ξεχωρίζει από ένα έξοχο ιδεώδες. Όταν πας κοντά στην πηγή του βουνού, όποιες κι αν είναι οι δυσκολίες που συνάντησες, θα σκύψεις για να πιεις ακριβώς στη μέση και μάλιστα το καθαρότερο νερό. Όταν θα έχεις σκαρφαλώσει στο βουνό, μην βιαστείς να κατέβεις από εκεί, αλλά να διαλέξεις το ωραιότερο μέρος για να καθίσεις και να αναπαυτείς εκεί. Κύταξε καλά ό,τι σε περιβάλλει και κράτησε βαθιά μέσα την ψυχή σου την εντύπωση του ωραίου τοπίου. Όταν θα κατέβεις στην κοιλάδα, κράτησε στην μνήμη σου την ανάμνηση αυτού του ζωντανού τοπίου, από την ζωντανή κορφή στην οποία σκαρφάλωσες. Οι ψηλές κορφές των βουνών και οι αγνές πηγές είναι ζωντανές και αφήνουν αιώνιες και αξέχαστες εικόνες μέσα στην συνειδητότητα του ανθρώπου.

 

Εφαρμόσετε το έξοχο ιδεώδες παντού και πάντοτε στην ζωή σας! Αν επιθυμείτε να διαβάσετε, βρείτε τα βιβλία του πιο διάσημου συγγραφέα και του πιο εύγλωττου στοχαστή. Αν επιθυμείτε να επισκεφτείτε μια πινακοθήκη, πηγαίνετε να δείτε την έκθεση του πιο σπουδαίου ζωγράφου. - Δεν θα πρέπει να κοιτάζουμε τους συνηθισμένους πίνακες; - Βλέπετε τέτοιους πίνακες κάθε μέρα στην ζωή σας. Αρκεί να παρατηρήσετε τους ανθρώπους για να δείτε πώς τρώνε, ποια είναι η τροφή τους, και τι ακριβώς τρώνε, για να έχετε συνηθισμένους πίνακες μπροστά στα μάτια σας. Όμως, αν κάνετε την επιλογή σας σύμφωνα με το έξοχο ιδεώδες, ένας πίνακας σας φτάνει. Αυτός ο πίνακας πρέπει να γίνει από τον μεγαλύτερο ζωγράφο, έναν ζωγράφο που έχει το έξοχο ιδεώδες του. Όταν θα επιλέξετε τον φίλο σας, θα πρέπει να τηρήσετε τον ίδιο νόμο: Θα διαλέξετε τον πιο έξυπνο, τον καλύτερο, αυτόν του οποίου η εγκαρδιότητα είναι η πιο αγνή. Όταν ένας άνδρας διαλέγει την σύζυγο του, ή όταν μια γυναίκα διαλέγει τον σύζυγο της, θα πρέπει να εμπνέονται από το έξοχο ιδεώδες. Αυτός που απαρνείται το έξοχο ιδεώδες, καθίσταται εντελώς από μόνος του το αίτιο των δικών του συμφορών και όλων των βασάνων της ζωής του.

 

Τώρα, συζητάμε γι' αυτό που συνδέεται με τις ιδέες της ζωής, για τις αρχές που πρέπει να εφαρμόζουμε κάθε μέρα. Κάποιος θα δει ότι το ιδεώδες του δεν είναι καλό και δεν οδηγεί σε αίσιο τέλος. Αν το τωρινό σου ιδεώδες δεν είναι καλό, διόρθωσε το. Η ακόλουθη στιγμή βρίσκεται στα χέρια σου• διάλεξε ένα άλλο ιδεώδες, κατ' αυτόν τον τρόπο θα φτάσεις στο ιδεώδες της ψυχής σου το οποίο είναι αιώνιο και θα σε οδηγήσει στον καλό δρόμο, στην Ατραπό της Αγάπης. Αν χάσετε σήμερα την πρώτη ακτίνα του Ήλιου, θα μπορείτε να την συλλέξετε αύριο. Αν την χάσετε και αύριο, η ημέρα σας θα χαθεί. Αν συλλέξετε σήμερα την πρώτη ακτίνα του Ήλιου, θα μπορείτε να την δείτε επίσης και κατά τις ακόλουθες μέρες. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να βελτιώσετε την ζωή σας. Η καθαρότερη σκέψη, το εξοχότερο συναίσθημα και η ωραιότερη πράξη εμπεριέχουν την πρώτη ακτίνα του Ήλιου που διεισδύει στην ανθρώπινη ψυχή. Πώς μπορεί ο άνθρωπος να ανορθώσει την ζωή του; Άρπαξε το πιο σπουδαίο και το λιγότερο σπουδαίο σφάλμα σου και προσπάθησε να τα κρατήσεις καλά στην μνήμη σου μέχρι να απαλλαγείς από αυτά. Έστω κι αν αυτά βρίσκονται στην μνήμη σου εδώ και πάρα πολλά χρόνια, μην οπισθοχωρήσεις μπροστά τους. Στο κάτω - κάτω, τα σφάλματα σου θα πουν: "Έχουμε μπροστά μας έναν άνθρωπο με χαρακτήρα, που αξίζει να είναι ζωντανός. Θα σου δώσουμε την θέση μας και θα γίνουμε υπηρέτες σου. Εσύ είσαι αυτός που θα βαδίζει μπροστά κι εμείς θα σε ακολουθούμε." Ορισμένοι μαθητές αποτυγχάνουν στις εξετάσεις, υφίστανται αποτυχίες στην ζωή και απελπίζονται γρήγορα. Εγκαταλείπουν το πεδίο της μάχης, απαρνούνται το ιδεώδες τους και λένε: "Δεν θα γίνουμε τίποτε." - Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ανθρώπους δίχως κανένα ιδεώδες.

 

Γιατί ο άνθρωπος έρχεται πάνω στην γη; Για ένα πανηγύρι; - Όχι. Ο άνθρωπος καλείται πάνω στην γη όπως καλείται σ' ένα πειραματικό σχολείο για να δοκιμάσει εκεί τον χαρακτήρα του, για να γνωρίσει το πνεύμα του και την καρδιά του, για να γνωρίσει εκεί τον ίδιο του τον εαυτό. Όταν κάθεσαι στο τραπέζι για να φας, η Φύση έχει τα μάτια της ορθάνοιχτα για να σε παρατηρεί, να δει πώς κρατάς το πιρούνι και το κουτάλι, πώς θα φας και τι πετσέτα θα χρησιμοποιήσεις. Και από κάθε τι που βλέπει, αντλεί το συμπέρασμα που αφορά το τι μπορείς να γίνεις. Αν προσκληθείς για την δεύτερη ομάδα και τρως το ίδιο πιάτο με το οποίο σερβιρίστηκε ένας άλλος, υποθέτεις ότι είσαι κάποιος που έχει ένα έξοχο ιδεώδες; Τι κάνει όποιος έχει ένα έξοχο ιδεώδες; Κουβαλάει στο σακούλι του ένα καθαρό πιάτο κι ένα πιρούνι κι ένα κουτάλι, κι αν δεν του αλλάξουν τα πιάτα, θα πει: "Επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω το δικό μου πιάτο, το κουτάλι μου και το πιρούνι μου." Κατ' αυτόν τον τρόπο θα πρέπει να συμπεριφέρεται και ο μαθητής του αποκρυφισμού. Αν επιθυμείτε να υποδεχτείτε κάποιον σύμφωνα με το έξοχο ιδεώδες, να τι θα πρέπει να κάνετε: Κάντε να ψηθούν δέκα ψωμιά από φρέσκο, καθαρό αλεύρι, της καλύτερης ποιότητας, από τον καλύτερο φούρναρη που είναι και ο πιο καθαρός και ο πιο προσεκτικός. Έπειτα θα στρώσετε άσπρο και καθαρό τραπεζομάντιλο στο τραπέζι και, μπροστά σε κάθε καλεσμένο θα βάλετε ένα πιάτο καθαρό και ένα κομμάτι ψωμί. Μέσα στο πιάτο θα βάλετε ένα τσαμπί σταφύλια, ένα μήλο κι ένα αχλάδι. Το σταφύλι θα το πάρετε από το καλύτερο αμπέλι που βρίσκεται σε τόπο καθαρό και καλό. Τα μήλα και τ' αχλάδια θα συλλεχθούν από δέντρα που έχουν καλλιεργηθεί σύμφωνα με το έξοχο ιδεώδες. Έπειτα οι καλεσμένοι κάθονται στο τραπέζι και με καλή διάθεση για να φάνε. Κατόπιν θα σας ευχαριστήσουν και θα βγουν για να κάνουν περίπατο στα περίχωρα, για να πιουν νερό από την καθαρή πηγή. Αυτό θα είναι, άρα, το πανηγύρι σύμφωνα με την νέα μέθοδο.

 

Γνωρίζετε ανθρώπους πλούσιους που είναι πάρα πολύ απαιτητικοί όσον αφορά την τροφή, αλλά στην διανοητική και ηθική ζωή τους δεν έχουν αυτό το έξοχο ιδεώδες. Αποδέχονται το ψέμα και την κλοπή στην ζωή τους ως πράγματα εντελώς φυσικά. Αρχίζουν καλά και τελειώνουν κακά. Μέσα στον φυσικό κόσμο, καθοδηγούνται από ένα κάποιο ιδεώδες, αλλά μέσα στον πνευματικό κόσμο δεν έχουν ιδεώδες. Η Φύση γράφει τότε: "Δεν θα γίνεις πραγματικός άνθρωπος." Αν κάποιος πει ότι μπορεί να αγαπήσει τον οποιοδήποτε, δεν λεει την αλήθεια. Μέχρι τώρα, δεν έχω δει κανέναν που να μπορεί να αγαπά τον οποιοδήποτε. Με τα λόγια, όλα είναι δυνατά, αλλά, στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει έτσι. Η αγάπη δοκιμάζεται μέσα στη Ζωή. Όταν λεει κανείς "Αγάπη", θα πρέπει να νοιώθει το περιεχόμενο και το νόημα της λέξης. Αυτός που νοιώθει την Αγάπη, μπορεί να μεταμορφώσει τη ζωή του σε μια μόνο στιγμή.

 

Ποιόν μπορεί να αγαπήσει ο άνθρωπος; - Τον Θεό. Κατ' αρχήν, αγαπάς τον Θεό, έπειτα τον πλησίον σου, και, τέλος, τον εαυτό σου. Αυτή είναι η έξοχη Αλήθεια μέσα στην Ζωή. Αυτός που δεν αρχίζει την ζωή του με την Αγάπη του Θεού, δεν θα γίνει πραγματικός άνθρωπος. Αν επιθυμείτε να εξακριβώσετε την αλήθεια των λόγων μου, προσέξτε την ιστορία της ανθρώπινης εξέλιξης και δείτε εκεί αν υπάρχει κάποιος που ν' αρνήθηκε την Αγάπη του Θεού και να έγινε μεγάλος και σπουδαίος. Οι διάσημοι άνθρωποι, οι ιδιοφυίες, οι άγιοι και οι Διδάσκαλοι της ανθρωπότητας είναι όλοι άνθρωποι που αγαπούν τον Θεό. Κάποιοι το αμφισβητούν και λένε: "Αν διδάσκει κάποιος την Αγάπη του Θεού, μπορεί να ξεχάσει τους ανθρώπους και τις σχέσεις μας μαζί τους." Δεν θα ξεχάσουμε τους ανθρώπους, αλλά θα εισάγουμε ένα έξοχο ιδεώδες στην ζωή τους. Αν όλος ο κόσμος ποθούσε την πρώτη ακτίνα του Ήλιου, την έξοχη Θεία Αγάπη, ο σύγχρονος κόσμος θα εξελισσόταν ορθά. Οι σημερινοί άνθρωποι θα απολάμβαναν την καλή τους υγεία, την δύναμη τους και τον πλούτο τους. Πολλοί άνθρωποι ισχυρίζονται πως έχουν μια καρδιά εντελώς ανοιχτή που αγκαλιάζει όλο τον κόσμο, ακόμα και την ανθρωπότητα. Αυτά δεν είναι παρά λόγια που δεν αντιστοιχούν στην αλήθεια. Αγαπώ τον άνθρωπο, τούτο σημαίνει πως τον γνωρίζω. Αγαπώ την ανθρωπότητα, τούτο σημαίνει πως γνωρίζω όλον τον κόσμο. Ωστόσο δεν γνωρίζει τον πλησίον του παρά μόνον αυτός που μπορεί να διορθώσει τα σφάλματα αυτού του πλησίον. Κατά συνέπεια, αν αγαπάς όλο τον κόσμο, είσαι σε θέση να διορθώσεις τα σφάλματα των πάντων. Συμβαίνει όντως έτσι; Λες πως αγαπάς όλη την ανθρωπότητα κι ωστόσο δεν μπορείς να υποφέρεις την γυναίκα σου που αποτελεί μέρος αυτής της ανθρωπότητας. Έχεις έναν γιο και μια κόρη, αλλά δεν τα πας καλά μαζί τους. Είναι αδύνατον να γνωρίσεις τον άνθρωπο, να τον αγαπήσεις και να μην τα πας καλά μαζί του. Τούτο σημαίνει ότι η δήλωση σου πως αγαπάς όλους τους ανθρώπους, δεν είναι ορθή και δεν αντιστοιχεί στην αλήθεια. Πότε μπορείς να γνωρίσεις έναν άνθρωπο; - Όταν αγαπάς τον θεό. Η αγάπη του Θεού οδηγεί στην γνώση του πλησίον και του εαυτού μας. Αυτό είναι που κάνει την ευτυχία του ανθρώπου και τότε τούτος είναι έτοιμος να εκπληρώσει το Θείο Θέλημα.

 

Όποιος κι αν είναι ο τρόπος με τον οποίο μιλά κανείς στον άνθρωπο της εποχής μας για την Αγάπη, αυτός την συγχέει με τις συγκινήσεις του και με τις ιδιοτροπίες του και λεει: "Η καρδιά μου φλέγεται από αγάπη, γνωρίζω την αγάπη." Αυτό που καίει κι αυτό που πληγώνει, δεν είναι αγάπη. Είναι οι ακτίνες του μαύρου φωτός που φέρνουν τον θάνατο και την αποσύνθεση. Αυτό το φως κηλιδώνει και παραμορφώνει την ανθρώπινη ψυχή. Υποθέτετε ότι ο Μεγάλος Δημιουργός του Σύμπαντος μπορεί να εξαπατηθεί σχετικά με την αγάπη των ανθρώπων; Υποθέτετε ότι οι εκδηλώσεις της Νοήμονος Ζώσας Φύσης μπορούν να μπερδευτούν με τις ανθρώπινες εκδηλώσεις; Ο Θεός αναγνωρίζει παντού ό,τι είναι δικό του, διακρίνει το Θείο όπου κι αν βρίσκεται. Ο Θεός του αιώνιου καλού αγαπά μέσα στον άνθρωπο το Καλό και την Αλήθεια. Έχει λεχθεί στην Αγία Γραφή: "Αγάπησες την Αλήθεια μέσα στον άνθρωπο." Αυτό που είναι το ανώτερο, το αγνότερο, το ωραιότερο μέσα στον άνθρωπο, αυτό είναι η Αλήθεια.

 

Κάποιος θέλει να ξέρει αν ο έλλογος κόσμος ενδιαφέρεται για την εντελώς συνηθισμένη ζωή. Οι άνθρωποι είναι αυτοί που μπορούν να ενδιαφέρονται για τα συνηθισμένα πράγματα της ζωής, κι όχι τα νοήμονα Όντα. Αν είσαι ο πρώτος βαλές στο σπίτι ενός πλούσιου αφεντικού, κι αν άλλοι δέκα βαλέδες σε υπηρετούν, θα σε φροντίσει επίσης και το αφεντικό; Ξέρει ότι οι άλλοι βαλέδες έχουν δει τις ανάγκες σου και ότι δρουν για να τις ικανοποιήσουν. Ένας βαλές καθαρίζει τα ρούχα σου, ένας άλλος τα παπούτσια σου, ένας τρίτος φτιάχνει το δωμάτιο σου, κ.λ.π. Μήπως το αφεντικό είναι ικανοποιημένο με τα γυαλισμένα σου παπούτσια; Το αφεντικό δεν προσέχει τα παπούτσια σου, αλλά ενδιαφέρεται γι' αυτόν τον βαλέ που έχει γυαλίσει τα παπούτσια σου. Αν καθοδηγήθηκε από το έξοχο ιδεώδες κι αν γυάλισε τα παπούτσια του πλησίον του σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης του, έχει την προσοχή του αφεντικού του που λεει: "Αυτός ο άνθρωπος έχει μια ιδέα, μπορεί κανείς να στηριχθεί πάνω του."

 

Πώς θα εφαρμόσετε το έξοχο ιδεώδες στην ζωή σας; Αν η γυναίκα θέλει να φτιάξει ένα πουκάμισο στον άντρα της κι αν ικανοποιείται με το πρώτο ύφασμα που βλέπει κι αν το φτιάχνει αμελώς, τούτο σημαίνει πως δεν έχει το έξοχο ιδεώδες. Αν θέλει να φτιάξει ένα πουκάμισο στον άντρα της, θα πρέπει να γυρίσει όλη την αγορά για να βρει το ύφασμα που ταιριάζει στο έξοχο ιδεώδες, κι έπειτα θα πρέπει να φτιάξει το πουκάμισο σύμφωνα με όλους τους κανόνες της κυριαρχίας και της τέχνης. Τούτο σημαίνει όντως πως αυτή η γυναίκα έχει το έξοχο ιδεώδες της. Ο άντρας πρέπει να συμπεριφέρεται κι αυτός επίσης με τον ίδιο τρόπο. Αν θέλει να αγοράσει ένα ύφασμα για να το κάνει φόρεμα της γυναίκας του, δεν θα πρέπει να ικανοποιηθεί αποκλειστικά με το πρώτο ύφασμα που θα δει για να κάνει κάποιο δώρο στην γυναίκα του, αλλά πρέπει να κάνει μια προσπάθεια για να βρει το καλύτερο ύφασμα και να το δώσει στην καλύτερη ράφτρα για να το κάνει φόρεμα. Αν ο άντρας και η γυναίκα συμπεριφέρονται σύμφωνα με τους κανόνες του έξοχου ιδεώδους, η Φύση θα γράψει γι' αυτούς τους δυο: "Ιδού άνθρωποι με χαρακτήρα, που έχουν ένα έξοχο ιδεώδες και που κάνουν την καλύτερη επιλογή!"

 

Έχεις έναν φίλο και θέλεις να του κάνεις ένα δώρο, ένα βιβλίο. Θα επισκεφτείς όλα τα βιβλιοπωλεία για να διαλέξεις εκεί το πιο πολύτιμο βιβλίο, αυτό που το περιεχόμενο του είναι το καλύτερο για να το διαβάσει ο φίλος σου ώστε να ανυψωθεί και να το θυμάται σε όλη του τη ζωή. Τότε η φιλία σου βασίζεται πάνω στο έξοχο ιδεώδες. Θέλεις να γράψεις κάποιες σκέψεις σε ανάμνηση του φίλου σου. Τι θα κάνεις, λοιπόν; Αν αντιγράψεις αυτό που βρίσκεται κατά τύχη μπροστά στα μάτια σου, δεν θα είσαι ένας άνθρωπος που έχει το έξοχο ιδεώδες του. Για παράδειγμα, θα αντιγράψεις κάτι από τον ποιητή Πέτκο Σλαμπέικοφ σχετικά με το χρήμα: "Αγαπητό μου χρήμα, αγαπητό μου χρήμα, 'συ είσαι ο παντοδύναμος βασιλιάς των ανθρώπων", και θα είσαι ικανοποιημένος μ' αυτό. Το χρήμα δεν είναι ένα ιδεώδες και δεν μπορεί να κάνει την ανθρωπότητα να εξελιχθεί. Θα γράψεις μια σκέψη που είναι η δική σου εμπειρία, στην δική σου ζωή. Και θα εξάγεις αυτή τη σκέψη από τα τρίσβαθα της ψυχής σου. Διαβάζοντας την, ο φίλος σου θα ενθουσιαστεί και θα σ' ευχαριστήσει. Και η Φύση θα γράψει σχετικά μ' εσένα: "Μπορείς να γίνεις πραγματικός άνθρωπος."

 

Έχεις έναν δάσκαλο, τον θαυμάζεις και λες γι' αυτόν: "Ο καθηγητής μου γνωρίζει πολλές επιστήμες, την Φυσική, την Χημεία, τα Μαθηματικά, την Αστρονομία, είναι ένας σοφός άνθρωπος." Οι γνώσεις δεν είναι η ποιότητα που καθορίζει τον άνθρωπο. Δεν είναι οι γνώσεις αυτές που κάνουν τον άνθρωπο σοφό. Υπάρχει κάτι άλλο που χαρακτηρίζει τόσο τον καθηγητή όσο και τον δάσκαλο. Η μεγάλη ποσότητα γνώσεων που δεν την μετασχηματίζουμε (και δεν την βιώνουμε) ατομικά μέσα στην ζωή, είναι πάντοτε ένα βάρος άχρηστο και λίγοι είναι αυτοί που μπορούν να την χρησιμοποιήσουν καλά. Οι εξωτερικές γνώσεις δεν είναι παρά το στολίδι του καπέλου• το ουσιώδες είναι το καπέλο και όχι το στολίδι του. Ένας δάσκαλος λεει σ' έναν μαθητή: "Θα αγοράσεις το καλύτερο καπέλο, αλλά δίχως στολίδια." Κι αυτός ο μαθητής πάει σε μια φίλη του για να αγοράσει ένα καπέλο. Αυτή αγοράζει το ωραιότερο καπέλο, αλλά η πωλήτρια της λεει ότι δίχως μια ταινία το καπέλο δεν αξίζει τίποτε. - 'Ό δάσκαλος μου είπε ότι πρέπει να αγοράσω ένα καπέλο δίχως στολίδια." - "Αυτός δεν καταλαβαίνει τίποτε από καπέλα. Αν βάλεις μια ταινία, το καπέλο θα γίνει ωραιότερο." Η φίλη του επιμένει να πάρει καπέλο που να έχει ακόμα και δυο ταινίες. Και ο μαθητής υποκύπτει και βάζει τότε μια ταινία στο καπέλο του και λεει: "Ο δάσκαλος θα χαρεί τώρα για το καπέλο μου." Όχι, στην πραγματικότητα το καπέλο έχασε την αξία του. Γιατί; Γιατί αντιστοιχεί σ' ένα ιδεώδες που δεν είναι το δικό του. Ας υποθέσουμε πως είσαι συγγραφέας και πως ένας φίλος σου κάνει ένα δώρο, έναν ωραίο στυλογράφο με χρυσή πένα. Αργότερα, ένας άλλος φίλος έρχεται, βλέπει το στυλό σου και προσθέτει εκεί μια πολύτιμη πέτρα. Έπειτα έρχεται ένας άλλος και προσθέτει μια άλλη πολύτιμη πέτρα. Αν θελήσεις να γράψεις μ' αυτόν τον στυλογράφο, θα ενοχληθείς αρκετά, γιατί αυτές οι πέτρες βαραίνουν τον στυλογράφο σου, η σκέψη σου θα προσκρούσει σε δυσκολίες και δεν θα μπορεί να κυλήσει εύκολα και αρμονικά όπως πριν. Τι είναι τα στολίδια στην ζωή; - Είναι τα παροδικά και προσωρινά ιδεώδη της σημερινής ανθρωπότητας, των μαθητών και των θρησκευόμενων της εποχής μας. Τούτοι εδώ δεν καταλαβαίνουν την δύναμη του Θείου που διαπερνά την ανθρώπινη ψυχή με έναν μόνο σπινθήρα για να κάνει να κάψει εκεί το Θείο πυρ!

 

Λένε: "Επιθυμώ να έρθει κάποιος να κρεμάσει ένα διαμάντι στο λαιμό μου, παρ' όλο που δεν συνδέεται με το έξοχο ιδεώδες." Όχι, δεν πρέπει να γίνει αυτό. Έχει κάποιο νόημα το να έχεις ένα διαμάντι στον λαιμό σου, αλλά θα πρέπει να είναι το πιο μεγάλο διαμάντι, το πιο όμορφο και το πιο κρυστάλλινο. Μονάχα τέτοιο πρέπει να είναι το ιδεώδες σας. Αν κάποιος θέλει να βάλει στον λαιμό σας ένα μικρό διαμάντι που μόλις και φαίνεται, μην το δεχτείτε. Αυτό που φέρετε επάνω σας και μέσα σας θα πρέπει να αντιστοιχεί σ' ένα έξοχο ιδεώδες, διαφορετικά δεν θα πρέπει να ασχοληθείτε μ' αυτό. Ποθήστε αυτό που είναι μεγαλύτερο, ωραιότερο, καλύτερο, αγνότερο μέσα στον κόσμο. Αυτή είναι η Αλήθεια που πρέπει να φυτέψετε μέσα στην ψυχή σας, μέσα στην καρδιά σας και μέσα στο πνεύμα σας.

 

Το να μιλάς στους ανθρώπους για το έξοχο ιδεώδες, τούτο σημαίνει ότι προχωράς σύμφωνα με το πνεύμα του μεγάλου Ποταμού της Ζωής. Πού πάει, λοιπόν, αυτός ο ποταμός; Απόψε σας μιλάω για το έξοχο ιδεώδες που εκφράζεται από ό,τι είναι μεγαλύτερο, ωραιότερο, αγνότερο, καλύτερο στον κόσμο. Είναι η πρώτη ακτίνα που απορρέει από την θεία Αρχή. Αν συλλάβετε καλά αυτή την ακτίνα, θα γίνετε αληθινοί μαθητές και άνθρωποι. Θα αποτελείτε μέρος όλων εκείνων που κατανοούν την Αλήθεια ως ένα έξοχο ιδεώδες της ψυχής τους. Αν καθυστερήσετε και χάσετε την πρώτη ακτίνα, θα είστε στην κατάσταση των παιδιών που λησμονήθηκαν στα βάθη του υπογείου. Αυτό το υπόγειο προορίζεται για τα συνηθισμένα παιδιά κι όχι για τα εξαιρετικά παιδιά, δηλαδή για τα Θεία παιδιά. Και γι' αυτά εδώ τα παιδιά δημιουργήθηκε ο μεγάλος κόσμος.

 

Ο καθένας μιλάει γι' αυτό που ζει μέσα του. Ο άνθρωπος του έξοχου ιδεώδους μιλάει για το έξοχο ιδεώδες• αυτός που του αρέσει να μιλάει για την Αγάπη, αυτός που αγαπάει την αλήθεια, μιλάει για την Αλήθεια, ο σοφός μιλάει για την Σοφία. Τούτο σημαίνει, λοιπόν, ότι αυτός που αγαπά, θα μιλήσει για την Αγάπη, ενώ αυτός που φοβάται, θα μιλήσει για τον φόβο. Και ποιος από τους δυο θα κερδίσει; - Αυτός που μιλάει για την Αγάπη. Αυτός που είναι νοήμων, θα μιλήσει για πράγματα που έγιναν έξυπνα, αυτός που είναι βλάκας, για πράγματα ηλίθια. Αυτός που είναι έξυπνος, οικοδομεί, ενώ αυτός που είναι βλάκας, καταστρέφει. Αυτός που είναι έξυπνος, γράφει, ενώ αυτός που είναι χαζός, αντιγράφει. Ποιος από τους δυο κερδίζει; Ο έξυπνος κερδίζει, ενώ ο χαζός χάνει. Ο γιος ενός παραλή λεει ότι έμαθε πώς να υπογράφει τα εντάλματα που του στέλνει ο πατέρας του. Η ζωή πάμπολλων ανθρώπων συνίσταται μονάχα στο να βάζουν υπογραφές. Το μόνο που κάνουν, είναι να βάζουν την υπογραφή τους αφού πάρουν κάτι από κάποιον άνθρωπο. Όταν η Φύση κοιτάζει κάποιον που το μόνο που κάνει είναι να παίρνει δίχως να δίνει, γράφει: "Αυτό το παιδί δεν μπορεί να γίνει τίποτε! Δεν έμαθε παρά να υπογράφει και μόνο του δεν μπορεί να γράψει τίποτε."

 

Τι πρέπει να κάνει ο άνθρωπος της εποχής μας; Να βαδίσει στην ατραπό των Έξοχων Όντων, των Λευκών Αδελφών, των μαθητών της Συμπαντικής Αδελφότητας. Τούτοι εδώ κρατούν μέσα στην ψυχή τους ένα έξοχο ιδεώδες. Και συλλογίζονται, νοιώθουν και δρουν σύμφωνα με τις απαιτήσεις αυτού του ιδεώδους. Όταν ένα από αυτά τα Όντα αποφασίσει να κατέβει στην γη, όλοι αυτοί που βρίσκονται γύρω του, το συμβουλεύουν να πάει μεταξύ των καλύτερων ανθρώπων, δηλαδή μεταξύ εκείνων που ποθούν ένα έξοχο ιδεώδες. Σε ποιους πηγαίνει ο Διδάσκαλος; - Σ' αυτόν από τους μαθητές του που η ψυχή του δονείται προσέχοντας τον Διδάσκαλο της. Θα τον επισκεφθεί και θα πει: "Εδώ είναι που κατοικεί ένας από τους μαθητές μου που έχει ένα έξοχο ιδεώδες!" Όταν περάσει δίπλα από το σπίτι κάποιου ανθρώπου που δεν έχει σύνδεσμο με τον Διδάσκαλο του, τούτος εδώ θα πει: "Εδώ είναι το σπίτι ενός από τους λησμονημένους μαθητές." Και θα προσπεράσει αυτό το σπίτι δίχως να αφήσει τίποτε εκεί. Κάποιες λέξεις μονάχα εκφράζουν την έννοια αυτού του έξοχου ιδεώδες: Αυτό που είναι υψηλότερο, αυτό που είναι ωραιότερο, αυτό που είναι ορθότερο, αυτό που είναι πληρέστερα στην Αλήθεια αγαπώντας την -και μάλιστα στον μέγιστο βαθμό. Κάντε να εισέλθει στην ψυχή σας το έξοχο ιδεώδες και θα δείτε πώς θα αλλάξει η ζωή σας. Αυτό που χρειαζόμαστε, είναι η εφαρμογή, η πραγματοποίηση. Αν λες πως η καρδιά σου είναι άδεια, τούτο σημαίνει πως δεν έχεις Αγάπη. - "Τι να κάνουμε για να αποκτήσουμε Αγάπη;" -Να σηκώνεσαι κάθε πρωί νωρίς και να βγαίνεις έξω για να υποδεχτείς τον Ήλιο. Αν πάρεις την πρώτη ακτίνα του Ήλιου, θα έχεις ήδη ανοίξει την καρδιά σου προς την Αγάπη. Η πρώτη ακτίνα, τούτο σημαίνει η πρώτη ιδέα και το πρώτο συναίσθημα που διαπερνούν το πνεύμα σου και την καρδιά σου. Όταν σηκώνεσαι το πρωί, σημείωσε την πρώτη ιδέα και το πρώτο συναίσθημα που σε κατέλαβαν. Σ' αυτό το θέμα, η Φύση είναι πάρα πολύ απαιτητική. Όταν ένα παιδί ξυπνά, αυτή σταματά δίπλα του κρατώντας την αναπνοή της, κι ακούει με πάρα πολύ προσοχή για να μάθει ποια είναι η πρώτη ιδέα που έρχεται στο κεφάλι αυτού του παιδιού και ποιο είναι το πρώτο συναίσθημα που ταρακουνά την καρδιά του. Και 'συ, λοιπόν, το παιδί της Ζωής, καθώς ξυπνάς, αν σκεφτείς κατ' αρχήν τον Θεό κι όλη του την αγάπη που γεμίζει την ψυχή σου και ξυπνά την ευγνωμοσύνη για όλα τα αγαθά που σου δίνει, θα γράψει: "Αυτό το παιδί θα γίνει ένας σπουδαίος άνθρωπος."

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...