Jump to content

60. СИМФОНИЯТА НА 20 ВЕК


Recommended Posts

60. СИМФОНИЯТА НА 20 ВЕК

 

От ранен час ученикът е на работа. От четвъртия час той е над книгата с молив в ръка той пише, преписва, твори. От четвъртия час той се приготовлява за среща с първия слънчев лъч. От четвъртия час, с лека раница на гърба, той се отправя за планината.

Книгата му открива великите закони на природата. Мисълта му полетява след тях, и той прегръща астрономията, физиката, математиката. Първият слънчев лъч му открива великата красота на природата, и той прегръща изкуството - поезия, художество, скулптура. Планината го повежда из своите дебри, разхожда го из осеяните с цветя поляни, отвежда го по най-високите си върхове, и той прегръща естествените науки. Цветя, скали и птички го канят из своите кабинети и му откриват тайни, за които той и в сънищата си не е подозирал.

Службата го кани на работа. И там той е точен, акуратен, изпълнителен. Природата го е научила на точност. В природата няма закъснение, няма настроение, няма отлагане. Университетът го кани на лекция. Там е на време. С интерес изслушва лекциите, с интерес присъствува на упражненията, и с голяма обич отива на изпит. Животът го кани да плати своя дан за деня.

Съзнанието е пробудено. Т.е. съзнанието се пробужда. Светлината на утрото огрява ученика отвътре. Вътре в ума на ученика е светло. В сърцето му е топло. Волята му - готова за работа.

Умът му готов да учи, сърцето му - готово да обича, волята му - готова за работа.

Отлагането, закъснението, неизработването на качество - това са отлетели в небитието прийоми.

Ученикът погледна в себе си. Ученикът откри себе си. Той ставаше в четвъртия час да учи, Той ставаше в четвъртия час да се приготви за среща с първия слънчев лъч, той с лека раница потегля към планината, но незабелязано за самия себе си, той навлезе в книгите, в красотата, в библиотеките на природата, които го отведоха в него самия. Там, където той откри човека, намери човека и се запозна с човека. И стана съработник с книгите, стана съ-работник с красотата, стана съработник с природата. И съвсем съзнателно стана съработник със себе си. Човекът, със своите големи възможности му стана идеал. И с този велик идеал, той тръгна към новия живот - живот на другарство, за приятелство, на братство. Живот на свобода.

Защото, как можеш да подцениш човека, който е също така голям, както човека у теб? Ти можеш само да му се радваш. Да се радваш на неговия успех. Да му помагаш ако е в нужда. - Човекът отвън - човекът в твоя брат - е също така голям, ценен, най-ценната форма на природата, Той също така търси себе си, търси човека в себе си. И най-голямата ти радост ще бъде услугата, която можеш да му окажеш, да отместиш препятствието от неговия път, да запалиш всичките свещници в неговия храм и да изтръгнеш голямата благодарност от неговото сърце - благодарността на човека от човека.

Човекът. Човекът. Най-големият човек, Който откри човека, Който даде, Който остави методи как човека да изгради човека. Човекът, изграждайки себе си като човек, да участвува в изграждането на човека.

Каква велика симфония.

И тук, и там, Той държи здраво палката. Партитурите пред всички. Оркестърът засвирва - каква велика симфония, повтарям. Такава, каквато не е била на земята. Симфонията на двадесетия век.

Зачената в България. Композирана в България. И започнала да звучи в България. Спящите се пробуждат. Едни се заслушват, очароват и бързат да се приготвят, да участват в тази велика симфония. Други? - Те размахват ръце около ушите си. Те протестират. Какъв е този шум, който ги събужда от вековния сън. - Едните се присъединяват към оркестъра, извисяват се по тоновете и навлизат в друг един свят - красив и безбрежен, безбурен и прекрасен, другите - закъснелите - си създават свой свят на театри, измислици и самозалъгвания.

Едните осъществяват идеите, превръщат ги в дела и се радват на своите постижения. Другите назначават за свой господар стомаха и тръгват по неговите наредби. И човекът, откритият човек е в борба. Борбата на двадесетия век.

Едните внимават да не изпуснат хармонията от звуци на симфонията, другите навлизат в школата на кулинарното изкуство.

Едните и другите.

Човекът. Човекът. Пазете човекът. Новороденият човек. Пазете го. Съдействувайте му.

Работете. Да работим. Да съдействуваме на това велико новораждане. на новораждането. На човека. На новия човек.

Той е роден. В неговото сърце човекът е роден. Сега той се ражда в своето сърце, в своя ум, в своята воля.

Едно красиво чувство потрепнало в сърцето - това е прираста за деня в новоизграждащото се сърце; една светла мисъл, проблеснала в ума - това е прираста за деня в новоизграждащия се ум; една благородна постъпка - проявила се във волята - това е прираста за деня в новоизграждащата се воля.

А ти, човекът го пази. Пази този красив трепет. Пази малкия проблясък в ума. Радвай се на благородната постъпка. Радвай им се когато ги доловиш у себе си, радвай им се, когато ги доловиш у своя приятел. Дори и у своя неприятел. Ти не знаеш. Това е наредба за ученика. Твоя неприятел вижда, и пред тебе зее пропаст, и маха ръце, и вика. Той иска да те спре. Това после ще разбереш. Затова повдигни мисълта си и потърси причината за неговите прояви.

Така ти преодоляваш, превръщаш и обогатяваш и ума, и сърцето, и волята. Симфонията на 20 век навлезна в душите ни и огласи света около нас и вътре в нас. И го преобрази като свят на новия човек.

Новороденият човек е опорна точка. На нея Архимед ще постави своя лост и ще повдигне. Кого? - Другаря на новородения човек, на приятеля, на брата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...