Jump to content

26. ИЗПИТ ЗА ВЯРНОСТ


Recommended Posts

26. ИЗПИТ ЗА ВЯРНОСТ

Вергилий Кръстев: Тук съм записал нещо. През 1905 и 1906 г. Учителят изнася сказка в гр. Сливен, там Той между другото се е занимавал с френологически измервания на главите и след като е измервал главата на Васил Славов му казал много неща, той ги е записал, но след това ги е загубил. Бил е 16-годишно момче: "Ето един брат с изключително развито милосърдие". Показал го е за Васил Славов, бащата на Мария Славова. Какво ще кажеш ти, спомняш ли си нещо?

Димитър Кръстев: За него? А-а, за мен това е един рядък човек, в положителен смисъл разбираш. Той например когато лежи в затвора, той пише стихове.

В: Той в затвора за какво беше?

Д: По Трайчо Костовския процес. Имай предвид, че той е брат на Кирил Славов. Кирил Славов, който го обвиниха, че е главния английски шпионин, който е подвел Трайчо Костов.

В: Да.

Д: И разбира се, той беше осъден по най-жестокия закон. Че нямаше изконсумирано престъпление, но щом брат ти е бил, значи и ти си знаел и ти си. Седем години е лежал в затвора и много тежко изкара, но се държа много хубаво, така имаше нещо много хубаво в него, положително. Беше много добър. Действително имаше милосърдие в него. Да и една изисканост имаше. Да, в тази къща мен най-много ми хареса дядо Васил.

В: Дядо Васил, да. Ти фактически си негов зет.

Д: Да и Андрей най-много обича дядо си.

В: Андрей, синът ти.

Д: Андрей, малкият дума лоша не даваше да се каже за дядо му. Не! Действително, посочва главата му, че има милосърдие.

В: Какво ще ни кажете за Калудов?

Д: Калудов като пенсионер вече живееше на Изгрева, познаваше Учителя и Братството и направи на Изгрева един оркестър. После и аз съм го дирижирал този оркестър, разширихме го, гостуваха инструменталисти от филхармонията и т.н. И Влади Симеонов го е дирижирал даже. Бе един предан наш брат. Той от Варна мисля, че беше. Бил е капелмайстор, обаче като пенсионер идва на Изгрева. Като пенсионер идва тука и аз помня, че на погребението му го взеха от тук, от Изгрева, имаше и военна музика.

В: На погребението на Учителя?

Д: Не, не, на Калудов и минаха пред салона и Учителят беше горе на балкона.

В: Духова музика, върви и свири, почетоха му паметта, да това беше за Калудов - военният капелмайстор.

В: Искам да те питам, какво е твоето мнение, понеже има две песнопойки, които са записани от музикантите "Песни на Учителя" на Кирил Икономов и после на Мария Тодорова. Аз заварих много от музикантите, спореха и т.н. Какво е твоето мнение по този въпрос?

Д: Виж какво ще ти кажа. Има някакви грешки, някои различия и мен ме повикаха да ги поправим. Аз казах, че без Асен Арнаудов няма да се заема с това нещо. Попитали Асен Арнаудов, Асен Арнаудов казал: "Аз без Грива няма да се заема". И така събрахме се двамата с Мичето Златева. Направихме някои поправки. Виж какво, те не са съществени в смисъл, че когато един музикант се заеме с тях, той ще ги поправи веднага, разбираш? Това са технически, това са допуснати неща, щото как да ти кажа, Учителя е дал само мелодията. Той остави другото на нас. Няма да вземе да ни ги хармонизира и да ни ги оркестрира! Ето ви материала! И когато човек дойде до това време, както направих аз "Бершит-ба". Ако искаш ще ти я пусна.

В: Да.

Д: Ти слушал ли си моята Паневритмия.

В: Да, слушал съм я.

Д: В оригинал да видиш как звучи.-Един музикант школуван веднага ще ги оправи нещата. Сега имаме и някои песни, в които има един общ закон, силната сричка на текста да падне със силния удар на време на мелодията, което при някои наши песни не се спазва. Не се спазват и така е записано. Например, "Кажи ми ти Истината". Не можеш да кажеш така Истината е правилното, т.е ударението да пада на първата буква „й". Ето един пример такъв. Има тук таме такива неща и мен ми се струва, че всеки музикант ще види това, когато реши да я разработи. Аз знам моята братовчедка, която беше 17 години концертиращ артист във Франция, беше в Монте Карло. Например, има една песен, две песни от Учителя - "Мусала" и "Тъкането". Дава ги на един френски композитор, той им направил акомпанимента. Блестяща работа обаче. "Тъкането" е била винаги бисирана. Тя го пее малко по-басово. „Всеки ден, всеки час, всяка минута, ний сновем." Нямаш представа какъв ефект има тази песен, защото ние заради играта го правим по-бавно, по-бавно го пеем. Излиза акомпанимент обаче. Така че когато е един професионален реши един ден да направи нещо по мотивите на Учителя, тези грешки, които ги има, няма защо да се караме ние, много конфликти се предизвикаха, той ще ги оправи. Те са видими, там няма спор.

В: Така. Сега този документ, който е направен от теб, Асен Арнаудов и от Мичето Златева, имаш ли го ти?

Д: Аз го нямам. Виж какво, това не е документ бе, то е на самата песнарка нейна.

В: на кого? На Мичето?

Д: На Мичето Златева, тя го поправя.

В: На Мичето Златева.

Д: Обаче до края не стигна, но мен ми се струва, че този въпрос не бива да се човърка. И предизвика много конфликти, защото Мария Тодорова, на Борис, беше много категорична. Тя не даваше да се пипнат нещата. Няма защо. За мене обаче като професионалист мога да ти кажа, че ние нямаме фатални грешки. Разбираш?

В: Добре, отговори. След време ако се намерят оригиналите, тази тетрадка, оригиналната тетрадка, на която са записани всички песни, въпроса отпада ли?

Д: Коя тетрадка?

В: Имало е оригинална тетрадка, където са записани всички песни.

Д: Виж какво сега. Ако има нещо, това да е ако е било в архивата на Асен Арнаудов, ако ги е пазил Асен Арнаудов. Но аз мога да ти кажа, че аз дето записах "Иде Той иде", нямам оригнала. Той си остана там някъде на пианото и т.н. Защото след това Учителят ги повика, за да се запише.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...