Jump to content

21. МУЗИКАЛНИЯТ ЖИВОТ ТРЯБВА ДА СЕ ИЗЯВИ


Recommended Posts

21. МУЗИКАЛНИЯТ ЖИВОТ ТРЯБВА ДА СЕ ИЗЯВИ

По времето на Учителя, искам да спомена името на сестра Ирина Кисьова. Тя владееше добре хармонията. Същите песни имам хармонизирани и аз с по-друга хармония. Ина Дойнова хармонизира много добре. Петър Ганев също. Милка Кралева от Бургас е също много добра цигуларка, но особено добра литераторка. Нейната певица, представена на един концерт не отдавна в София в нашия салон пожъна заслужен успех. Писах на Милка ,че съм доволен от проявата й. Не съм много доволен от хармонизациите и че поемам хвърлената ми ръкавица и към есента може да очаква от нас гостуване на наши приятели от София с мои аранжировки, да им изнесем концерт и една хубава лекция върху музиката на Учителя. Не искам да се съревновавам с нея, но само да чуе, какво казвам аз за музиката на Учителя. Знаете ли всички, че Учителят е казвал: "Следващия път ще се родя като музикант на земята". В разговор с д-р Илиян Стратев, той ми изказа мнението, че трябва да излезем вече в пресата със статии за свръхмузиката на Учителя. Че би трябвало да изнесем даже концерт с Негови песни в града. Аз вече отдавна работя в тази насока. В 1985 г. изнесох първия си концерт с творби на Учителя в Славянското дружество. Последните два концерта се състояха в салона на Дома на правниците в София. Те имат голям салон.Аз събирах волни пожертвувания от 12 души наши приятели, които бяха на моето мнение, че е добре да се излезе с концерти с музиката на Учителя в града. Но ние нямахме тогава още даден сегашния салон. Аз трябваше да ангажирам за двата концерта състав от Консерваторията. Музикантите бяха възнаградени. Само солистите ми: Йоанна Стратева, нашата най-добра цигуларка, Добринка Ставрева, добра певица и Тодор Маринчевски, отличния наш баритон, ми бяха солистите. Ала записите, които направихме преди много години, това беше 1972 г. пак с камерен оркестър или камерен оркестър и солисти, певци ми бяха: Весела Несторова, Росица Янчева и Виолета Младенова, дъщеря на сестра Йотка. Тези записи ще чуете след втората лекция. Имам монографии за музиката на Учителя, напечатана в 20 екземпляра на пишеща машина и изпратена подарък в провинцията. Имам само един екземпляр от нея. Това е истинска история на музиката и музикантите около Учителя. Известният български скулптор Владимир Гиновски, не е наш брат, като прочете монографията ми ми каза: "Ти си написал истинска история върху музиката на Учителя". На 7.I.1991 г. беше организиран публичен концерт за мен в салона ни по случай моята 83-година възраст. Йоанна, Петър и Ина предложили това в Братския съвет. Имам чувството, че тези наши млади музиканти смятат, че е време брат Филип Стоицев да се оттегли от активна музикална дейност. Аз пък съм на мнение, че трябва да поработя още за музиката на Учителя. Дълго време ще трябва да работят, за да ме настигнат и надминат. Те са в началото на кариерата си като музиканти на Учителя. Искам да ви кажа, че е много трудно един музикант, който се занимава с музиката на Учителя да овладее духа на тази музика, без да провежда в нея свои мисли и чувства. А разработката на Неговите песни е специална дарба. Ако чуете как съм направил "Венир, Бенир" и "Скръб и радост" ще разберете какво искам да кажа. След 10.XI.1989 г. комунистите свалиха от власт Тодор Живков. България пое пътя на демокрация. Образува се Съюз на демократичните сили. Хората си отдъхнаха малко от 45-годишния гнет на комунистите в България. В някои вестници и списания д-р Илиян Стратев, сътрудник на Учителя от младите си години излезе с много статии за Учението на Учителя. Не отдавна му писах писмо, с което го похвалих за неговата дейност. Той ми се обади по телефона на 20 май т.г., поприказвахме за някои неща и той ми отправи малък упрек, че музикантите на Учителя изостават. Те трябва да излезат в пресата със статии за музиката на Учителя и нейното значение. Препоръча ми да се свържа с Димитър Грива, наш приятел-музикант, симфоник и евентуално той или аз да напишем статия за Учителя. Музикантите могат да работят съвместно когато правят ансамбли, струнни квартети, оркестри, но музикалното творчество е субективен процес. Всеки сам твори музика. Как мислите, би ли могъл например Микел Анжело и Рафаел едновременно да нарисуват една картина? Или лика на Христа? Това е невъзможно. Всеки твори сам. Уважавам Митко Грива като наш приятел, като последовател на Учителя, като симфоник. На него се пада задачата да напише пръв подобна статия за музиката на Учителя. Съмнявам се обаче, че ще посмее да направи това. Той е член на Съюза на композиторите в България, пише музика за филми и смятам, че ще си навлече омразата на българските композитори за подобна дейност и не би се заел с нея. Това трябва да се направи все пак. Аз не съм много добре познат в музикалните среди, но бих се наел да напиша подобна статия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...