Jump to content

Recommended Posts

ПРИЛОЖЕНИЯ

ОБЯСНИТЕЛНИ БЕЛЕЖКИ

1 Всички дати в протоколите са посочени според стария стил на летоброене по Юлианския календар, използван в България до 31 март 1916 г. За привеждането им към нов стил е необходимо да се добавят 12 дни.

 

2 Тодор Стоянов (1872–1952) – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден в Пазарджик, завършва земния си път в София. Работи като чиновник в Пазарджишката община и секретар в Окръжния съд в Бургас. След създаване на Общество Всемирно Бяло Братство е дългогодишен негов касиер.

 

3 Доктора – става дума за д-р Георги Миркович (1826–1905), бележит български възрожденец, един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден и завършил земния си път в Сливен. Завършва френско католическо училище в Цариград и медицина в Монпелие, Франция. Работи като лекар, участва в униатското движение за църковна независимост, създава проект за български училища, сътрудничи на революционното движение. След осемгодишна каторга в Диарбекир работи в новоосвободена България като директор на гимназия, създава спиритическо дружество Милосърдие. Деятел на Червения кръст и депутат в Областното събрание. Издава списания Нова светлина и Виделина, където публикува първите статии на Учителя Беинса Дуно. Счита се за основател на българската класическа хомеопатична медицина.

 

4 Протоколът и бележките от 1903 г. са записани от Пеню Киров.

 

5 Анастасия д-р Железкова (1845–1931) – една от пър- вите последователки на Учителя Беинса Дуно, бележита деятелка на българското женско благотворително движение. Родена в Одрин, завършва земния си път във Варна. Сестра на именития революционер Атанас Узунов, съпруга на д-р Младен Железков. Завършва гръцко и френско училище в Цариград, преводач от френски на спиритическа и теософска литература. От 1890 г. живее във Варна, заедно с д-р Г. Миркович членува в спиритическото дружество Милосърдие. Дългогодишен председател на варненското женско благотворително дружество Майка, основател на благотворително дружество Милосърдие.

 

6 Мария Казакова (1852–1908) – една от първите ученички на Учителя Беинса Дуно. Родена в Сливен, завършва земния си път във Велико Търново. Завършва американски колеж в Стара Загора, учи в Русия, практикува спиритизъм. Дългогодишен учител и заместник- директор на Търновската девическа гимназия. Оставя богата кореспонденция с Учителя Беинса Дуно (виж Петър Дънов, Писма до първите ученици, ИК Астрала, София, 1999).

 

7 Пеню Киров (1868–1918) – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден в Карнобат, завършва земния си път в Бургас. Работил като учител и комисионер, дългогодишен ръководител на Бургаското братство. Оставя богата кореспонденция с Учителя Беинса Дуно (виж Петър Дънов, Писма до първите ученици, ИК Астрала, София, 1999).

 

8 Милкон Партомиян – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. По време на събитията, визирани в протоколите, живее в Бургас. Името му няколко пъти се споменава в кореспонденцията на Учителя Беинса Дуно с Пеню Киров и Тодор Стоянов.

 

9 Текстът в средни скоби [...] е редакторско пояснение.

 

10 Списание „Виделина“ – езотерично списание, издавано от 1902 г. в Сливен от д-р Георги Миркович като продължение на сп. Нова светлина. В него Учителя Беинса Дуно публикува първите си статии: Тайните на Духа (Хио-Ели-Мели-Месаил), Мисли и упътвания, Благовремието и Своенравието (виж Учителя Петър Дънов, Той иде, ИК Бяло Братство, София, 2004).

 

11 В дома на известната спиритистка г-жа Анастасия д-р Железкова – сградата се намира на ул. „Стефан Караджа“; първоначално е завещана за сиропиталище, по- късно става училище за деца с нарушено зрение, а днес в нея се помещава варненското кметство Одесос.

 

12 Петко Гумнеров(1864–1922)–един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно и автор на протоколи от годишните срещи на Веригата. Роден в Церово, Пазарджишко, завършва земния си път в Арбанаси, Великотърновско. Работи като секретар във Върховния касационен съд. В софийския му дом на ул. Опълченска 66 Учителя живее и проповядва в периода между 1905 и 1926 г.

 

13 Димитър Голов (1863–1917) – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно и автор на протоколи от годишните срещи на Веригата. Роден в Котел, завършва земния си път в София. Завършва католическо богословие в Рим, работи като мисионер в Африка, учител в Солун и издател в София. Стопанин на литературното списание Летописи, в което публикуват Иван Вазов, Константин Величков, Михалаки Георгиев, Антон Страшимиров, Цанко Церковски, Марко Балабанов и др. Ръководи издаването на Завета на цветните лъчи на Светлината през 1912 г. През 1905 г. Учителя Беинса Дуно живее в софийския му дом.

 

14 Илия Стойчев – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден в Угърчин, Ловешко, живee в Русе, по- късно – в София, работи като чиновник.

 

15 Тодор Бъчваров – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден в Сливен, живял в София, редактор и издател на софийските списания Родина и Виделина, автор на книгата Заветници на свободата ни (1922), посветена на делото на свещеник Константин Дъновски (виж Учителя във Варна, ИК Бяло Братство, София, 1999).

 

16 Гина (Ангелина) Гумнерова – една от първите ученички на Учителя Беинса Дуно, родена в Меричлери, съпруга на Петко Гумнеров.

 

17 Михалаки Георгиев (1854–1916) – именит български белетрист и общественик, един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден във Видин, завършва земния си път в София. Завършва земеделско-индустриална академия в Чехия, работи като учител в Лом, чиновник в София и дипломат в Белград, редактор на вестник Балканска трибуна. Автор на разказите Меракът на чичо Денчо, С тебешир и въглен, Шарен свят, Бае Митар пророкът и др. Негов е текстът на братската песен Страдна душо.

 

18 Тук и по-нататък в протоколите всички цитати от Библията са приведени към Виенското ¢ издание от 1885 г., с което си е служил Учителя Беинса Дуно. Представлява осъвременена езикова версия на т.нар. Цариградска Библия – първият новобългарски превод на Библията от 1871 г. (Цариград, Книгопечатница на А. Х. Бояджиян), осъществен от Петко Р. Славейков, Христодул Костович, д-р Елиас Ригс и д-р Алберт Лонг.

 

19 Зданието, в което държахме нашите събрания – мястото на провеждане на годишната среща на Веригата през 1907 г. не е известно.

 

20 Пасхални съсъди – става дума за набор от мистерийни атрибути, изработени по поръчка на Учителя Беинса Дуно. Състоят се от тринадесет сребърни чаши (една голяма с образа на Христос и дванадесет по-малки).

 

21 Константин (Костадин) Иларионов Пецов (1868-1929) – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, дългогодишен ръководител на Великотърновското братство. Роден в Габрово, завършва земния си път в София. Завършва военно училище в Русия, служи като капитан в Плевенския и Търновския гарнизон, граничен офицер в Цариброд. Организира купуването на къщата в Арбанаси, където е съставен Завета на цветните лъчи на Светлината. Оставя богата кореспонденция с Учителя Беинса Дуно (виж Петър Дънов, Писма до първите ученици, ИК Астрала, София, 1999).

 

22 Анастас Бойнов (1848–1936) – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден и завършил земния си път във Велико Търново. Адвокат, първоначално председател на спиритическия клуб в града. В неговата вила се провеждат годишните срещи на Веригата в периода между 1910 и 1915 г.

 

23 Елена Иларионова (1878–1956) – една от първите ученички на Учителя Беинса Дуно, дългогодишна ръководителка на Великотърновското братство, съпруга на Константин Иларионов. Родена в Плоещ, Румъния, завършва земния си път във Велико Търново.Първоначално работи като учителка, по-късно основава частно училище в дома си. Оставя богата кореспонденция с Учителя Беинса Дуно (виж Петър Дънов, Писма до първите ученици, ИК Астрала, София, 1999).

 

24 Каквото се извърши в Македония – най-вероятно става дума за събитията, свързани с Младотурската революция, която започва на 3 юли 1908 г. с въстанието на Ресенския османски гарнизон в Македония, последван от гарнизоните в Битоля и Одрин. В събитията е участвала и ВМРО, привлечена от лозунгите на младотурците за равенство на народите в Османската империя, без оглед на тяхната езикова и религиозна принадлежност. Няколко месеца преди това Англия и другите Велики държави предлагат план за организиране на Македония като автономия, отхвърлен по-късно от младотурците.

 

25 Перифраза на Битие 11:6,7: И рече Господ: Ето един народ и всички имат един език, и начнаха да правят това; и сега не ще може да им се възбрани всичко, което са намислили да правят. Елате да слезем и да смесим там езика им, защото единият да не разумява езика на другия.

 

26 Всички събития и проповеди на Учителя Беинса Дуно от 15 август 1909 г. са протоколирани от П. Гумнеров и липсват в протокола на Д. Голов.

 

27 Петко Епитропов – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден в Панагюрище, живял в Пловдив, работил като търговски агент.

 

28 Кънчо Стойчев – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Дервене (сега Змейово), Старозагорско, живял в Бургас, работил като телеграфист.

 

29 Иван Дойнов Кехайов – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Черни дял, Еленско, живял в Елена, Велико Търново и София, работил като чиновник. Завършва земния си път през 1932 г. в София. Според П. Гумнеров родното му място е с. Беброво, Еленско.

 

30 Величка Стойчева – една от първите ученички на Учителя Беинса Дуно, родена в Габрово, живяла в Бургас, съпруга на Кънчо Стойчев. Завършва земния си път на 3 март 1918 г.

 

31 Деньо Цанев – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Филаретово, Котленско, живял в Бургас и София, работил като търговец. По данни на П. Гумнеров родното му място е с. Ханзаларе, Пловдивско.

 

32 Никола Янев – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден в Айтос, живял в Бургас, работил като търговец.

 

33 Васил Узунов – един от първите ученици на УчителяБеинса Дуно, поканен за събора от 1910 г. от Шумен.

 

34 Петър Тихчев – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Беброво, Еленско, живял в Свищов, Русе и София. Методистки евангелски проповедник. В неговия дом в Свищов е живял младият Петър Дънов, докато учел в местното методистко училище. Завършва земния си път на 28 ноември 1918 г.

 

35 Никола Ватев (1873–1957) – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно. Роден в с. Ново село, Троянско, завършва земния си път в Русе. Дългогодишен ръководител на Русенското братство, основател на комуна в Свирчовица, инициатор на първата юридическа регистрация и устав на Общество „Бяло Братство“ в гр. Русе през 1921 г. Работил като военен ковчежник и чиновник. Оставя кореспонденция с Учителя Беинса Дуно (виж Изгревът на Бялото Братство, т. 6, София, 1996).

 

36 Серафим Шиваров – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден във Варна, живял във Враца, работил като чиновник.

 

37 Сава Великов – един от първите ученици на Учителя Беинса Дуно, роден в Котел, живял във Варна.

 

38 Основата – в протокола на П. Гумнеров:основанията.

 

39 Към работата – в протокола на П. Гумнеров: към живота.

 

40 Да влезе – в протокола на П. Гумнеров: да види.

 

41 Да се избави – в протокола на П. Гумнеров: да се усъвършенства.

 

42 С душата – в протокола на П. Гумнеров: в душата.

 

43 Разделена на три с четири подразделения – това пояснение липсва в протокола на Д. Голов.

 

44 Тук и по-нататък в книгата абзаците, отделени от основния текст, са от протоколите на П. Гумнеров и липсват при Д. Голов.

 

45 На това място в ръкописа на протокола на Д. Голов с малка стрелка е посочена основата на Пръчката и е добавено следното пояснение: Този знак, според г-н Дънов, е знакът на Веригата. На Пръчката са нарисувани само знаковете, а написаните обяснения се дадоха от г-н Дънов.

 

46 По нещо благодарително Господу – в протокола на Д. Голов: по нещо Господу.

 

47 Че в отговор на тази благодарителност Духът дава – в протокола на Д. Голов: че Духът дава.

 

48 Десетте свидетелства на Веригата – известни още под името Десетте свидетелства Господни; документ, записан от Учителя Беинса Дуно на 13 февруари 1899 г. във Варна (виж Той иде, ИК Бяло Братство, София,

2004).

 

49 Божието обещание – документ, записан от Учителя Беинса Дуно през 1899 г. във Варна, достигнал до нас като текст на писмо до Пеню Киров от 24 февруари 1899 г. (виж Той иде, ИК Бяло Братство, София, 2004).

 

50 Когато ставаш – този израз липсва в протокола на Д. Голов.

 

51 Тая молитва – по-късно текстът ¢ става основа на т.нар. Молитва на Царството.

 

52 Сърцата на хората – в протокола на Д. Голов:сърцата.

 

53 Лука 22:14-20 – в протокола на П. Гумнеров: Лука22:4-20.

 

54 Йоанна 13:1-29 – в протокола на П. Гумнеров:Йоанна 14:1-21.

 

55 Римляном 5:15, 16 – в протокола на П. Гумнеров:Римляном 5:15.

 

56 Казва Господ – този израз липсва в протокола на Д.Голов.

 

57 Бъдете носители на Светлината – в протокола на П. Гумнеров: бъдете светила в живота си.

 

58 Следната молитва – по-късно текстът ¢ става основа на т.нар. Благодарствена молитва.

 

59 Благодарим Ти за благодеянията, които... – в протокола на П. Гумнеров: Благодарим Ти за Добро- детелта, която...

 

60 Божественият ум е свръх всичките същества – това изречение липсва в протокола на Д. Голов.

 

61 Привлякох ги с нишките на Любовта – неточен цитат на Осия 11:4: Привлякох ги с човечески въжя, с узи на любов. В протокола на П. Гумнеров: И привлякох ви с нишките на Любовта.

 

62 Каза се проповедта на Казакова – това изречение липсва в протокола на Д. Голов.

 

63 Ние ще победим нещата с Духа – в протокола на П.Гумнеров: ние ще придобием нещата с Духа.

 

64 Нашето развитие – в протокола на Д. Голов:развитие.

 

65 По-добре едно дете на Земята, отколкото десет човека на Небето, и то луди – в протокола на П. Гумнеров: По-добре да си едно дете на Земята, отколкото десет клосни и луди.

 

66 Апокрифни евангелия – в протокола на Д. Голов:графични евангелия.

 

67 Не са ваши – в протокола на П. Гумнеров: не са лоши.

 

68 По-сложна работа – в протокола на П. Гумнеров:по-положителна работа.

 

69 От мен там – в протокола на П. Гумнеров: от гости там.

 

70 Не е мястото още готово за теб – в протокола на П. Гумнеров: Не е време още за тук.

 

71 Вие сте отдолу, ние сме отгоре – в протокола на П.Гумнеров: Вие сте долу, ние сме горе.

 

72 И 5-а глава – липсва в протокола на Д. Голов.

 

73 Нищо не е могло да се развива – в протокола на П.Гумнеров: нищо не е могло да се разбере.

 

74 Никакъв резултат – в протокола на П. Гумнеров:еднакъв резултат.

 

75 Волутната теория – от лат. волута – спирална форма; липсва в протокола на Д. Голов.

 

76 И ще са потребни още десет милиарда години –липсва в протокола на Д. Голов.

 

77 За да се изготви една обща еволюция, една нова Вселена – в протокола на П. Гумнеров: за да се изготви една бъдеща еволюция за една нова Вселена.

 

78 Временните ваши страдания – в протокола на П.Гумнеров: съвременните ваши страдания.

 

79 Вибрациите на цветовете – в протокола на П.Гумнеров: вибрациите на цветето.

 

80 А с това добило и голям глас – липсва в протокола на Д. Голов.

 

81 Дванадесет милиарда години – в протокола на П.Гумнеров: един-два милиарда години.

 

82 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

 

83 Думата „няма“ у Него не съществува – в протокола на П. Гумнеров: В Него няма думата „не съществува“.

 

84 Да се оправят – в протокола на Д. Голов: да се управляват.

 

85 Нямат и ум, а и от смирение не искат – в протокола на П. Гумнеров: нямат и уж от смирение не искат.

 

86 Сега какво желаеш ти – Мъдрост? Какво искаш – Знание? – в протокола на Д. Голов: Сега какво желаеш ти – Знание?

 

87 От вкуса – в протокола на П. Гумнеров: от вкусването.

 

88 Празните занимания – в протокола на П. Гумнеров:разните занимания.

 

89 Ще те укроти – в протокола на П. Гумнеров: ще те укрепи.

 

90 Място на Живота да се развива – в протокола на Д. Голов: място да се развива.

 

91 Между 12 и 5 ч. после полунощ – в протокола на П.Гумнеров: между 9–12 ч. и от 1 до 4 ч.

 

92 Този е един цикъл на развитие, който се равнява на двадесет и четири милиарда години – в протокола на Д. Голов: Този е един цикъл.

 

93 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

 

94 Айн Соф (евр.) – безкрайност, безграничност. В еврейскатаКабала–първоизточникнацялотомироздание, висш аспект на Бога, от който се ражда Бог, творящ всичко останало.

 

95 Англосаксонската раса – в протокола на Д. Голов: Македонската раса.

 

96 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

 

97 В българския народ – в протокола на П. Гумнеров:между славяните.

 

98 Царят-освободител – става дума за руския император Александър II (1818–1881). Освен че освобождава България чрез Руско-турската война (1877–1878), той премахва крепостното право в Русия (1861), въвежда местното самоуправление, провежда реформи в съдилищата, във военната и образователната система.

 

99 Двама слепи хора – в протокола на П. Гумнеров:двама хора.

 

100 Тук в протокола на П. Гумнеров следва текст на молитвата Хвала, записана в протокола от 19 август 1907 г.

 

101 Приложението е протоколирано от П. Гумнеров и липсва в текстовете на Д. Голов.

 

102 Арнаудов – по-нататък в протоколите на П. Гумнеров от 1909 г. фигурират две лица с тази фамилия – Спас и Никола, за които липсват документални данни.

 

103 Иван Тачев – последовател на Учителя Беинса Дуно от София, участвал в годишната среща на Веригата във Велико Търново през 1910 г.

 

104 Спас Димитров – последовател и ученик на Учителя Беинса Дуно, роден в Ямбол, живял в София, по професия чиновник.

 

105 Величко Граблашев – последовател и ученик на Учителя Беинса Дуно. Завършва право в САЩ, където се запознава с младия Петър Дънов, адвокатства в София. Основател на Психическо дружество и редактор на сп. Задгробен живот. Автор на студиите Окултизъм, мистицизъм и учението на Дънов, Философията на живота според розенкройцерското учение и др.

 

106 Дядо Сапунов от Айтос – последовател на Учителя Беинса Дуно, за когото липсват документални данни.

 

107 Дъбник – става дума за железопътната станция на Долни Дъбник, Плевенско.

 

108 Пенка Бъчварова – последователка на Учителя Беинса Дуно, от София, съпруга на Тодор Бъчваров.

 

109 Мария Гладкова Байчева, по мъж Дойнова – последователка на Учителя Беинса Дуно, съпруга на Иван Дойнов. Родена в Лясковец, живял в София, завършва земния си път през 1943 г. в Стражица.

 

110 Парашкева Перьова, по мъж Бойнова – последователка на Учителя Беинса Дуно, съпруга на Анастас Бойнов.

 

111 Драган Попов – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Беброво, Еленско, живял във В. Търново, а по-късно – в София.

 

112 Здравка Попова – последователка на Учителя Беинса Дуно, съпруга на Драган Попов.

 

113 Величка Ватева – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в Габрово, съпруга на Никола Ватев. Оставя кореспонденция с Учителя Беинса Дуно (виж Изгревът на Бялото Братство, т. 6, София, 1996).

 

114 Начина и гласа – в протокола на П. Гумнеров: тона и гласа.

 

115 „Благословен грядий во име Господне“ – православно богослужебно песнопение.

 

116 Униние и тъга на духа те обладава – в протокола на П. Гумнеров: униние и тъга на душата преобладава.

 

117 Перифраза на Матея 5:45: Защото той повелява на слънцето си да изгрява на злите и на добрите, и дава дъжд на праведните и неправедните.

 

118 Перифраза на Матея 26:11: Защото сиромасите всякога имате със себе си, а мене всякога нямате.

119 Сега ви събират – в протокола на П. Гумнеров: сега ви събуждат.

120 „Ангел вопияше“ и „Свят, свят, свят Господ Саваот“ – църковни православни песнопения, популярни в началото на XX век.

121 Към 5 като се прибави 2 – в протокола на Д. Голов:двете като се приложат.

122 Което оставаше в олтара – в протокола на П.Гумнеров: което ставаше в олтара.

123 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

124 Който седи – в протокола на П. Гумнеров: който ще съди.

125 Когото е заставлявал – в протокола на П. Гумнеров:който е наставляван.

126 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

127 Да се изправи – в протокола на П. Гумнеров: да се не прави.

128 Непотребни изкушения – в протокола на П.Гумнеров: непотребни изключения.

129 Който е тялото, а вие сте душата – в протокола на Д. Голов: който е тялото, душата.

130 Ако те са извън Веригата, непременно – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

131 Популярна религиозна песен в Евангелската петдесятна църква.

132 Съединен с памук – става дума за метода за производство на нитроцелулоза (от памучни влакна, сярна и азотна киселина), която заедно с нитроглицерин е главна съставка на динамита.

133 Перифраза на Йоанна 14:13: И каквото попросите в мое име, ще го направя, за да се прослави Отец в Сина.

134 Перифраза на Матея 6:33: Но търсете първом

царството Божие и правдата негова, и всичко това ще ви се приложи.

135 „Достойно ест“ – популярно църковно православно песнопение.

136 Симпатичната нервна система или симпати- кова нервна система – дял от вегетативната (автономна) нервна система, състоящ се от ганглии и нервни сплетения; най-голямото симпатиково нервно сплетение е чревното, известно още като слънчев възел или стомашен мозък.

137 Щеше да ви се даде да се отправя портокалената краска – в протокола на Д. Голов: щеше да се отправя портокалената краска.

138 Яфа – древен град в Палестина, днес квартал на Тел Авив. Според древногръцката митология там Персей освобождава Андромеда, а според Библията оттам старозаветният пророк Йона тръгва за Таршиш и там апостол Петър възкресява вдовицата Тавифа.

139 Цар Борис Български – става дума за цар Борис I Покръстител.

140 Па и сега колко правила ви са дадени – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

141 „Видехом свет истиннии“ – част от православна евхаристична литургия.

142 Жителите – в протокола на П. Гумнеров:Ангелите.

143 Г-жа Елена Тодорова – личност, за която липсват документални данни.

144 Г-жа Маркова – става дума за Кина Попова Маркова (неизв.–1936), последователка на Учителя Беинса Дуно от В. Търново; провеждала в дома си групови спиритически сеанси.

145 Стефана Дойнова – личност, за която липсват документални данни.

146 Цялото Евангелие от Лука – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

147 Ако Ме любите, ще опазите закона и Аз ще умоля Отца да ви даде Утешител – перифраза на Йоанна

14:15,16: Ако имате любов към мене, опазете моите заповеди. И аз ще умоля Отца, и ще ви даде друг Утешител, да пребъде с вас вовеки.

148 Велико Търново, преди срещата – текстът по- нататък в приложението от 1911 г. е записан от П. Гумнеров и липсва при Д. Голов.

149 Тодор Бостанджиев (Панталонджията) – последовател на Учителя Беинса Дуно, от В. Търново. По време на съборите на Веригата във В. Търново вилата му е използвана за кухня и трапезария.

150 Тук и по-нататък в списъка на присъстващите от 1911 г. бележките в скоби за месторождение и местоживеене са добавени от П. Гумнеров и липсват в протокола на Д. Голов.

151 Илия Зурков – последовател на Учителя Беинса Дуно, от Бургас, по професия дрогерист.

152 Матей Попов – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Котел, живял в Бургас, работил като чиновник.

153 Христо Тончев – последовател на Учителя Беинса Дуно, от Казанлък, роден през 1858 г., дългогодишен ръководител на братството в града, работил като търговец.

154 Сотир Щерев – последовател на Учителя Беинса Дуно, от Бургас, живял във Варна, работил като чиновник.

155 Александър Кръстников (1879–1970) – последовател на Учителя Беинса Дуно от Бургас, работил като пощенски чиновник; основател на Общество за психични издирвания и духознание, редактирал вестник Витлеемска звезда, автор на повече от 30 книги с окултно съдържание; проповядвал в редица градове на Южна България, провеждал нощни спиритични сеанси и т.нар. магнетични вериги.

156 Иларион Стойчев – най-вероятно става дума заИлия Стойчев.

157 Иван Русев – последовател на Учителя Беинса Дуно от

Русе, роден в гр. Бяла, работил като застрахователен агент.

158 „Воскресение Твое, Христе Спасе“ и „Великото славословие“ – православни песнопения от великденска литургия.

159 Той ще направи всичко светло – в протокола на П. Гумнеров: Той ще ви направи всички светли.

160 Без вяра не може да се угоди на Бога – цитат на Евреем 11:6.

161 „С нами Бог“ – православно великденско песнопение.

162 Баба Венета – най-вероятно става дума за Венета Деветакова, по баща Соларова, последователка на Учителя Беинса Дуно, от В. Търново, съпруга на търновския търговец Иван Деветаков.

163 В молитвата бивайте постоянни – перифраза на Римляном 12:12: В надежда бивайте радостни, в скръб търпеливи, в молитва постоянни.

164 Цитат на Матея 26:41, Марка 14:38 и Лука 21:36.

165 Мисълта в Псалом 19:5 – Което [Слънцето] излезува като младоженец из чертога си, радува се като юнак, за да тича в попрището.

166 „Да изправится молитва моя“ – православно богослужебно песнопение.

167 Роденият от Духа грях не прави – перифраза на Първо Йоаново 3:9: Всякой, който е роден от Бога, грях не прави.

168 Прочее, вие трябва да имате – в протокола на Д. Голов: Прочее, да имате...

169 Става дума за герои и събития от Първа книга на Царете 17:40-58.

170 И съзнание – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

171 До което се намираме днес – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

172 Учител – думата липсва в протокола на Д. Голов.

173 Още в този век – в протокола на П. Гумнеров: още в този ден.

174 Ако думите Ми пребъдат във вас и вие пребъдете в Мене, каквото попросите, ще ви бъде – перифраза на Йоанна 15:7: Ако пребъдете в мене и думите ми пребъдат във вас, каквото ищете, ще просите и ще ви бъде.

175 Компилация от Йоанна 17:26 и 15:10.

176 Първата стъпка – в протокола на П. Гумнеров:първото стъпало.

177 Дълголетието – в протокола на П. Гумнеров:благоденствието.

178 Българите, респективно България – в протокола на Д. Голов: българите имат респект, България...

179 Щилиян Кръстев и Петър Тулешков – търновски православнисвещеници,проявявалиинтерескъмучението на Учителя Беинса Дуно. Запазено е писмо на Учителя до тях от 1915 г. (виж Всемировият Учител Беинса Дуно и Велико Търново, т. 2, ИК Алфиола, Варна, 1996).

180 „Да изправится молитва моя“ – православно литургично песнопение.

181 Да се отдалечи – в протокола на П. Гумнеров: да се отдели.

182 На своето движение – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

183 Hоliness people (англ.) – хора на светостта.

184 Истината ще ви направи свободни – цитат на Йоанна 8:32.

185 Аз съм пътят към Истината в този живот – перифраза на Йоанна 14:6: Аз съм пътят и истината, и животът; никой не отива при Отца, тъкмо чрез мене.

186 Числото 705 – в протокола на П. Гумнеров: числото 785.

187 „Яко с нами Бог“ – православно литургично песнопение.

188 Сине Мой, дай на Мене сърцето си – цитат на Притчи Соломонови 23:26.

189 В 21,30 ч. – в протокола на П. Гумнеров: в 21 ч.

190 Да приложим – в протокола на Д. Голов: да приемем.

191 Таен договор – в протокола на П. Гумнеров: този договор.

192 Йоан Кронщадски (1829–1908) – руски православен свещеник със светско име Иван Илич Сергиев, кръстен на св. Иван Рилски. Завършва Санкт-Петербургската духовна академия, работи като свещеник в Кронщадската катедрала Св. Андрей Първозванни, през 1882 г. създава в Петербург Дом на трудолюбието – християнска комуна за хиляди бедни работници, след което построява десетки храмове, селски училища, детски приюти и манастири. Пътувал из Русия, проповядвал с пленително красноречие и бил почитан като ясновидец, пророк и лечител.

193 Симеона – става дума за Симеон Драганов.

194 Утесняваш – в протокола на П. Гумнеров: угнетяваш.

195 Да им завиждат – в протокола на П. Гумнеров: да ги ненавиждат.

196 Таен договор – в протокола на П. Гумнеров: този договор.

197 Господ присъства – това... – в протокола на П. Гумнеров: Господ приветства това...

198 От Лука 22:14-20 – в протокола на П. Гумнеров: от Лука 22:14.

199 От Йоанна 6:53-58 – в протокола на П. Гумнеров: от Йоанна 6:53-56.

200 От Йоанна 13:1-29 – в протокола на П. Гумнеров: от Йоанна 13:1-22.

201 Търсете първом Царството Божие... – цитат на Матея 6:33.

202 Не се съпротивете злому – перифраза на Матея 5:39: Да се не противите злому.

203 Господ ме наказа, но на смърт не ме остави – перифраза на Псалом 118:18: Жестоко ме наказа Господ, но на смърт ме не предаде.

204 Цитат от Второзаконие 7:1.

205 Една война на Балканския полуостров – става дума за предстоящи събития от ноември 1911 г. и юни 1912 г., довели до Балканската (1912–1913) и Междусъюзническата война (1913).

206 51, 16, 19 – тези числа липсват в протокола на П. Гумнеров.

207 Когато вие бяхте – в протокола на Д. Голов: когато вие биехте.

208 Което е Добродетелта – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

209 Вторият кръг – в протокола на П. Гумнеров: вътрешният кръг.

210 О – тази буква (знак) липсва в протокола на Д.Голов.

211 Псалом 7, 8, 9 – изразът липсва в протокола на Д.Голов.

212 Серафим Шиваров – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден във Варна, живял във Враца и Варна, работил като чиновник.

213 От Балчик, Варненско – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

214 Стефан Чалгаджиев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Одрин, живял в Пловдив, по професия телеграфист.

215 Сусана Голова – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена и живяла в София, съпруга на Д. Голов.

216 Магдалина Георгиева – последователка на Учителя Беинса Дуно, съпруга на М. Георгиев.

217 Д-р Йордан Иванов – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Тулча, живял в София.

218 Елена Иванова – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в Тулча, живяла в София, съпруга на Й. Иванов.

219 Мария Недялкова – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в Татар-Пазарджик, живяла в София.

220 Надежда Бъчварова – личност, за която липсват документални данни.

221 Георги Давидов – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Костенец, живял в София, работил като комисионер.

222 Минка Цанева – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в Котел, живяла в Бургас, съпруга на Деньо Цанев.

223 Нейчо Паскалев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Стара Загора, живял в Бургас, по професия телеграфист.

224 Йорданка Паскалева – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в Ямбол, живяла в Бургас, по професия учителка, съпруга на Нейчо Паскалев.

225 Иван Гарвалов – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Русе, живял в Бургас, работил като чиновник.

226 Мария Гарвалова – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в Русе, живяла в Бургас, съпруга на Иван Гарвалов.

227 Анка Стойчева – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в с. Узунджала, Разградско (сега с. Равно), живяла в Русе и София, съпруга на Илия Стойчев.

228 Цани Боздуганов – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Лясковец, живял в Шумен, работил като търговец.

229 Георги Куртев (1870–1961) – ученик на Учителя Беинса Дуно, роден и завършил земния си път в Айтос, по професия медицински фелдшер, дългогодишен ръководител на Айтоското братство.

230 Тодор Абаджиев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Сливен, живял в Ямбол, работил като търговец.

231 Ради Дюлгеров – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Ени махле, Ямболско, живял в Ямбол, по професия обущар.

232 Димитър Добрев Вълев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Стралджа, Ямболско, живял в Сливен, работил като търговец.

233 Славка Дукова – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена в Калофер, живяла в Казанлък, съпруга на д-р Христо Дуков.

234 Захарий Желев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден и живял в Казанлък, по професия телеграфист.

235 Никола Камбуров – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Стара Загора, живял в Казанлък, по професия печатар.

 

236 Владимир Балтов – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Стрелча, Панагюрско, живял в Казанлък, работил като учител.

237 Боян Боев (1883–1963) – ученик на Учителя Беинса Дуно, роден в Панагюрище, живял в Бургас и София, работил като учител, играл забележителна роля в исто- рията на Бялото Братство и Изгрева, един от създателите на сп. Житно зърно, автор на много статии и книги, по-важни от които Учителят за образованието (1943), Учителят за дишането (1942), Мисията на богомилството (1937), оставил богат архив със стенограми и писма (виж Акордиране на човешката душа, т. 1, 2 и 3, ИК Бяло Братство, София, 1999 и Доброто разположение, ИК Бяло Братство, София, 2002)

 

238 Мария Епитропова – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена и живяла в Пловдив, съпруга на Петко Епитропов.

239 Ненко Тлъстев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Калофер, живял в Пловдив, работил като търговец.

240 Дечко Милев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в с. Шипка, Казанлъшко, живял в Пловдив, по професия учител.

241 Панайот Ковачев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Ямбол, живял в Стара Загора, по професия ветеринарен фелдшер.

242 Стефан Тошев – последовател на Учителя БеинсаДуно, роден и живял в Севлиево, по професия адвокат.

243 Знамето на Веригата – най-вероятно става дума за живописна творба, различна от коприненото знаме на Бялото Братство, извезано през 1920 г. с разноцветни конци, което се съхранява до днес.

 

244 „Тебе поем“ – православно литургично песнопение при освещаване на даровете.

245 Особена книжка, която ще ви се раздаде за упражнение – става дума за Завета на цветните лъчи на Светлината, публикуван като отделна книга през септември 1912 г., Придворна печатница, София (виж Завета на цветните лъчи на Светлината, ИК Бяло

Братство, София, 2006).

 

246 Паисий – става дума за Паисий Хилендарски.

247 Положете – в протокола на Д. Голов: покажете.

248 Зелената – в протокола на Д. Голов: червената.

249 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

250 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

251 „Грешна душо“ – неизвестна песен.

252 Което е истинно... – цитат от Филипяном 4:8.

253 Очите ти ще видят царя в красотата му – цитат от Исаия 33:17.

254 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

255 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

256 В Египет и цяла нощ гребали в завързаната лодка и не могли да стигнат парахода – изразът липсва в протокола на Д. Голов и е заместен с изречението: които са се изпонапили и не излезли.

257 Благодарим Ти, Господи, че си се утаил... – перифраза на Лука 10:21: Благодаря ти, Отче, Господи на небето и земята, че си утаил това от мъдри и разумни и открил си го на младенци.

258 Винаги се радвайте, за всичко благодарете – цитат на Първо Солуняном 5:16-18: Винаги се радувайте. Непрестанно се молете. За всичко благодарете.

259 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

260 Докога ще ги търпя – перифраза на Матея 17:17, Марко 9:19 и Лука 9:41: О, роде неверний и развращенний, докога ще бъда с вас, докога ще ви търпя?

261 Цитат от Матея 26:53.

262 Да разберете краските и духа на нещата – в протокола на Д. Голов: да разберете духа на нещата.

263 От сърцето ни, за да могат да се оползотворяват нещата, които Господ е всадил в нас – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

264 Известни наши нечисти желания Божественият Дух... – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

265 Най-важните краски са... – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

 

266 „Благословен Си, Христе, Боже наш“ – православно богослужебно песнопение от утринна служба.

267 Не можем да клатим за свят – в протокола на Д. Голов: не можем за света да клатим.

268 Цитат от Матея 10:8.

269 Тоя път е буренясал – в протокола на Д. Голов: тоя път е забутан.

270 „Господи мил, с нами буди“ – православно богослужебно песнопение.

271 Петстотинте години – става дума за времето, през което българите са били под османско робство.

272 Изпортили сте я – в протокола на П. Гумнеров: изпонапили сте се.

273 Със специална мисия на Земята – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

274 Моравското братство – общество на езотеричното християнство, действало в пределите на Моравия, област от Австро-Унгария, сега в пределите на Чехия; счита се за приемник на традицията на хусистите; разпространено в Русия, Холандия и Северна Америка.

275 Ще се пренесат – в протокола на П. Гумнеров: ще се пръснат.

276 Прочете от Евреем 8:3 – Защото всякой първосвещеник се поставя да приноси дарове и жертви; затова нужно е да има и той нещо да приноси.

277 Цитат от Откровение 5:11: И видях и чух глас от много ангели около престола и животните; и числото им беше тми на тми и тисящи на тисящи.

278 Гърция – думата липсва в протокола на Д. Голов.

279 Злата Боздуганова – последователка на Учителя Беинса Дуно, родена и живяла в Шумен, съпруга на Цани Боздуганов. Присъствието ¢ на срещата през 1912 г. е неофициално, по документални данни е поканена едва през 1914 г.

280 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

281 По девет души – в протокола на П. Гумнеров: по десет души.

 

282 Отхождам да ви приготвя място... – цитат на Йоанна 14:3.

283 В съзнанието – изразът липсва в протокола на Д.Голов.

284 Когото трябва да имате в себе си в трите елемента – в протокола на П. Гумнеров: когато трябва да имате в себе си трите елемента.

285 Да се всели – в протокола на П. Гумнеров: да се весели.

286 Йоанна 6:47-59, 13:1-19 – в протокола на П. Гумнеров: Йоанна 6:47-59, 22:14-20.

287 „Собезначално е слово“ – православно богослужебно песнопение.

288 Да го чувствате – в протокола на Д. Голов: да го чуете.

289 Ги наричат светии – в протокола на Д. Голов: ги наричат светли.

290 Какво е съотношението – в протокола на П.Гумнеров: какво е състоянието.

291 Спрямо създанието – в протокола на П. Гумнеров:спрямо съзнанието.

292 Потъвал – в протокола на Д. Голов: пътувал.

293 Приятели – в протокола на П. Гумнеров: примки.

294 Идете от Мене, вие проклети – цитат от Матея 25:41.

295 ...да тръгнем и да започнем да се движим – и затова ние трябва... – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

296 Една велика война – става дума за предстоящата Първа световна война (1914–1918).

297 След края на Междусъюзническата война (1913) Вардарска Македония става част от Сърбия, а след края на Първата световна война (1918) – част от т.нар. Кралство на сърби, хървати и словенци, преименувано по-късно в Кралство Югославия (1929).

298 Елементалните духове – според езотеричната наука – свръхсетивни същества, намиращи се под чо- вешката степен на еволюция, на които се дължат процесите и събитията в минералното царство (гноми), хидросферата (ундини), атмосферата (силфи) и огнената стихия (саламандри); известни още като природни духове.

 

299 In corpore – от лат. в тяло – заедно, като в едно тяло.

300 Войни, неприятелски нашествия, земетръси и морове – през 1913 г. не се провежда среща на Веригата поради военното положение и участието на България в Балканската (1912–1913) и Междусъюзническата война (1913). Букурещкият мирен договор е подписан на 28 юли

1913 г. (ст. ст.)

301 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

302 Паралелограм – в протокола на П. Гумнеров: правоъгълник.

303 Пояснението в скоби липсва в протокола на Д. Голов.

304 „Малкото славословие“ – православно бого- служебно песнопение; заглавието липсва в протокола на Д. Голов.

305 „Благословен Бог наш“ – православно богослужебно песнопение от вечерня.

306 Учителя – на това място в протоколите за първи път Петър Дънов се нарича с прозвището Учителя.

307 Новата епоха – най-вероятно става дума за Епохата на Водолей, която според Учителя Беинса Дуно започва от 1914 г. От следващите по-нататък думи обаче може да се допусне, че става дума за най-значителното духовно събитие на нашето време, известно в науката на езотеричното християнство с термина етерно откровение на Христос в астралния план или Второ пришествие.

 

308 Цитат от Матея 5:48.

309 Златният светилник – образ от Захария 4:2: И рече ми: Що видиш ти? И рекох: Погледнах и ето светилник, всичкий златен и чаша върху него, и седемте му светила върху него...

310 Европейска война – става дума за Първата световна война, която избухва на 15 юли 1914 г. (ст. ст.). България се включва на 1 октомври 1915 г. (ст. ст.) на страната на Тройния съюз (Централни сили), съставен от Германия, Австро-Унгария и Османската империя.

311 Отец ви благоволи да ви даде Царство – цитат от Лука 12:32.

312 Цяла Европа глътна, каквото бе дадено на българите от Христа – става дума за териториите, придобити от България по силата на Лондонския мирен договор (4 май 1913 г.), подписан в края на Балканската война, и впоследствие отнети по силата на Букурещкия мирен договор (28 юли 1913 г.), подписан в края на Междусъюзническата война. Така България губи Вардарска, Южна и Беломорска Македония, Източна Тракия и Южна Добруджа.

 

313 До четиридесет години – в протокола на П.Гумнеров: 2,5 години – 36-500 години.

314 9 март 1914 г. – датата е в стар стил и по новия стил съответства на 22 март 1914 г.

315 Двете изречения на обяснителната бележка липсват в протокола на Д. Голов.

316 Че ще дойде, Той ще дойде – в протокола на П.Гумнеров: че ще даде, Той ще даде.

317 Йод-Хей-Вав-Хей – или ЙХВХ: според еврейската Кабала – святото непроизносимо име на Бог Йехова, в което Йод означава принципа на Огъня, Хей – принципа на Водата, Вав – принципа на Въздуха, и Хей – принципа на Земята.

318 „Всякое дихание да хвали Господа“ – православно песнопение от утринно богослужение.

319 Петото тяло – в протокола на П. Гумнеров: в петото тяло.

320 С наряди – в протокола на Д. Голов: със снаряди.

321 Цитат на Йоанна 9:25.

322 Цитат на Матея 25:21.

323 Че мислят – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

324 На присаждането – в протокола на Д. Голов: на прераждането.

325 Да ги изменим – в протокола на П. Гумнеров: да ги ценим.

 

326 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

327 „Ружо“ – в протокола на П. Гумнеров: „руно“.

328 Който направи това на едного от малките ми... – перифраза на Матея 18:6: И който съблазни едного от тези малките, които вярват в мене...

329 От плодовете им ще ги познаете – цитат наМатея 7:20.

330 „Напред, напред за слава“ – песен с музика и текст от Учителя Беинса Дуно, създадена през 1888 г. в с. Хотанца, Русенско, по време на неговото учителстване там; по-късно е нотирана под името „За Небесния цар“.

331 „Благословен Господ Бог наш на всичките векове“ –песен с музика и текст от Учителя Беинса Дуно.

332 В българския правопис до реформата през 1946 г. ъ или ь се е пишело в края на всяка дума, завършваща със съгласна.

333 Трябва да се обърнеш надолу, за да се оплодотво- риш – намек за тайнството на Светия Граал в езотеричното християнство: човешкото Етерно тяло се символизира с чаша, която окултният ученик трансформира чрез жертвената кръв на Христос.

334 Две хиляди – в протокола на Д. Голов: двадесет хиляди.

335 По-ясен – в протокола на П. Гумнеров: по-висок.

336 Преди години – в протокола на Д. Голов: тази година.

337 Гърдите ми – в протокола на П. Гумнеров: гърба си.

338 Молете – в протокола на П. Гумнеров: Мислете.

339 Исус Христос, Син Божий, Победител (Спасител) – древно християнски акроним, от гръцката дума Ίχθύς – Ἰησοὺς Χριστὸς Θεoὺ ῾Υιὸς Σωτήρ.

340 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

341 Да ги подчиним – в протокола на П. Гумнеров: да ги преценим.

342 Идат – в протокола на Д. Голов: гледат.

343 Христос отговори, че нито слепият, нито баща му и майка му са съгрешили – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

 

344 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

345 Верни – в протокола на П. Гумнеров: здрави.

346 Христовия път – в протокола на П. Гумнеров: Христовата църква.

347 Ти си един добър ученик и ако изгубихте Небето, поне Земята ще имате – в протокола на Д. Голов: Ти си един добър учител и ако изгубихме Небето, поне Земята ще имаме.

348 Изречението липсва в протокола на Д. Голов.

349 Диалогът липсва в протокола на Д. Голов, а е предаден с фразата: че е мерзост на запустението.

350 Не ще понесе – в протокола на П. Гумнеров: нека понесе.

351 Църквата Божия – в протокола на П. Гумнеров:Царството Божие.

352 Мускули – в протокола на Д. Голов: плът.

353 Ще дойда и ще вечерям с вас – перифраза на Откровение 3:20: Ето стоя на вратата и хлопам; ако чуе някой гласа ми и отвори вратата, ще вляза при него и ще вечерям с него, и той с мене.

354 Не можем – в протокола на П. Гумнеров: можем.

355 Ако приемеш омразата, трябва да приемеш и Любовта – в протокола на Д. Голов: Ако преминеш омразата, трябва да приложиш и Любовта.

356 Да се освободи – в протокола на П. Гумнеров: за да се освободиш.

357 При тихи води и при зелени пасища – перифраза на Псалом 23:2: На зелени пасища ме упокоява, при тихи води ме води.

358 Ако не пиете кръвта Ми и не ядете тялото Ми, няма да влезете в Небето – перифраза на Йоанна 6:54: Ако не ядете плътта на Сина човеческого и не пиете кръвта му, нямате живот в себе си.

359 Повече празноти в знанията за Небето, отколкото за тук – в протокола на П. Гумнеров: повече познати в Небето, отколкото на Земята.

360 Цитат на Галатяном 5:22.

361 До минимум – в протокола на Д. Голов: до максимум.

 

362 Цитат на Йоанна 10:9.

363 Удари с жезъла си канарата – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

364 В едно от варненските села – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

365 Цитат на Послание Иудино 1:9.

366 В думата „мамо“ буквата „м“ има – в протокола на Д. Голов: думата „мамо“ има.

367 Terra incognita (лат.) – буквално – непозната земя;непозната област на знанието.

368 Тройното съглашение или Тройният съюз – междудържавни коалиции, воювали през Първата световна война (1914–1918). Тройният съюз (Централни сили) включва Германия, Австро-Унгария и Италия, а Тройното съглашение (Антанта) включва Англия, Франция и Русия. България се намесва във войната на страната на Тройния съюз, а победители са държавите от Тройното съглашение.

369 Мидия–Енос – географска линия между Черно и Бяло море, очертаваща териториите, отстъпени от Турция на България по силата на Лондонския мирен договор (1913 г.), с който приключва Балканската война.

370 Ески Джумая – старото име на Търговище.

371 Стефан Белев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден в Охрид, живял в София, работил като чиновник.

372 Без обуща – изразът липсва в протокола на Д. Голов.

373 Перифраза на Йоанна 6:38: Защото слязох от небето не моята воля да сторя, но волята на тогози, който ме е проводил.

374 Цитат на Исаия 55:11.

375 Славата Божия – в протокола на П. Гумнеров: Словото Божие.

376 Съдбата си – в протокола на П. Гумнеров: слабостта си.

377 Тук в протокола на П. Гумнеров е добавен следният пояснителен текст: Веднъж Учителя бил в Русе, в едно братско семейство, където присъствал един, който бил много начетен във философията и окултните науки, казва, че бил розенкройцер. Той задавал много въпроси на Учителя и искал отговори, с което искал да покаже, че много знае. Учителя не му отговарял на всички, но му задал следния въпрос: „Кажи колко тежи един [от тези] портокали?“ Той отговорил, че трябва да го измери, така не може да определи. Но Учителя определил теглото на всички портокали до грам и когато ги претеглили, оказало се точно това, което казал Учителя.

 

378 Перифраза на Йоанна 14:12: Който вярва в мене, делата, които правя аз, и той ще ги прави; и по-големи от тях ще прави.

379 Цитат на Матея 10:25.

380 В 1,30 ч. – в протокола на П. Гумнеров: в 2,30 ч.

381 Цитат на Псалом 119:160.

382 Цитат на Лука 15:8,9.

383 Humbug (англ.) – шмекерия, измама.

384 Главата на Твоето Слово – в протокола на Д. Голов: Главата на Твоята Слава.

385 Петър Чорбаджиев – последовател на Учителя Беинса Дуно, роден и живял в Сливен, по професия учител.

386 Цитат на Йоанна 10:16.

387 Лафатер, Йохан-Гаспар (1741–1801) – швейцарски протестантски богослов, философ и поет, създател на физиогномията.

УЧИТЕЛЯ ПЕТЪР ДЪНОВ

РЕЧНИК НА ОСТАРЕЛИ И ЧУЖДИ ДУМИ

Аджеба (тур.) – израз за подчертаване на въпрос.

Антидот (лат.) – противоотрова. Антикаджия (диал.) – вехтошар, антиквар. Аслъ (тур.) – наистина, така е.

Ашладисвам (тур.) – облагородявам чрез присаждане.

Аязмо (гр.) – лековит извор. Базиргян (тур.) – търговец, търгаш. Безконечно, безконечност (рус.) – безкрайно, безкрайност.

Бъхтя (разг.) – бия, блъскам.

Владам (ост.) – владея. Вроде (рус.) – от рода на. Все (ост.) – всичко.

Все-таки (рус.) – все пак.

Възрение (рус.) – поглед, мироглед.

Главоч (ост.) – попова лъжичка, ларвен стадий в развитието на жабата.

Депеширам (фр.) – телеграфирам.

Джанъм (тур.) – душо; като обръщение към близка душа.

Джубе (тур.) – къса горна дреха, кафтан.

Джуздан (тур.) – кожено портмоне.

Динарий – или пеняз – римска сребърна монета. Договеждам се (диал.) – досещам се, разбирам. Драхма (гр.) – гръцка монета.

Дряхъл (рус.) – грохнал, немощен, слаб от старост.

Ефир, ефирен (рус.) – етер, етерен. Ешкин (тур.) – вървеж, ход на кон. Жила, жили (ост.) – вена, вени.

За свят (диал.) – свястно, направено добре.

Замедлявам (рус.) – забавям.

Занят (ост.) – зает.

Зулум (тур.) – пакост, безчинство.

Ибришим (тур.) – тънък конец за шиене. Иждивявам (ост.) – изразходвам. Източник (рус.) – извор.

Изцелявам (ост.) – оздравявам. Интифа (тур.) – съвет, поука. Истер-истимес (тур.) – ще не ще. Йок (тур.) – не.

Кавказка раса – синоним на Индоевропейска раса.

Калабалък (тур.) – множество, навалица.

Калем (тур.) – молив, също – клонче за присаждане.

Капралин, капрал (фр.) – ефрейтор. Келепир (тур.) – полза, аванта. Клосан, клосни (ост.) – сакат, сакати. Кольор (фр.) – цвят, боя.

Коруба (диал.) – вътрешна празнина, хралупа; също– черупка.

Краска (рус.) – цвят, боя.

Кросно (ост.) – обло дърво в долната част на домашен тъкачен стан, на което се навива основата на плата.

Кусур (тур.) – недостатък, вина, грешка. Кюмюр (тур.) – дървени въглища. Лагадичка (диал.) – лъжлива.

Лествица (ост.) – стълба, стълбица.

Лозинка, лозанка (ост.) – клетва.

Любостежание (ост.) – алчност, стремеж към богатство.

Медлено, медлен (рус.) – бавно, бавен.

Меншество (рус.) – малцинство.

Мир (ост.) – свят.

Модус (лат.) – начин, метод, способ.

Мъзга (тур.) – дървесен сок.

Наряд (ост.) – предписание за производство на определени предмети или материали.

Начатък (ост.) – начало.

Нищелки (ост.) – част на домашен тъкачен стан, която опъва основата и заплита вътъка.

Обленяване (ост.) – леност, лентяйство.

Обхода, обхождам (ост.) – отношение, отнасям се.

Обязан, обязаност (ост.) – задължен, задължение.

Ожидание (рус.) – очакване.

Ока (тур.) – мярка за тегло, равна на 1282 г

Основа (ост.) – успоредно опънати нишки на домашен тъкачен стан, между които се прокарва вътъкът.

Осторожно (рус.) – внимателно. Отток (ост.) – извор, поток. Панукла (гр.) – чума. Повидимому (ост.) – наглед.

Подкачам, подкачавам (ост.) – започвам, начевам.

Подразумявам (рус.) – подразбирам. Пойде, пойда (диал.) – тръгне, тръгна. Полушарие (рус.) – полукълбо.

После (рус.) – след.

Прение (рус.) – спор, дискусия. Пригласявам (рус.) – поканвам, каня. Прикосвам (рус.) – докосвам. Прозябвам (ост.) – израствам.

Просба (рус.) – молба.

Прям, прямо (рус.) – прав, право.

Пургаторум – от лат. purgatorum – чистилище.

Разумение (рус.) – знание, разбиране.

Самун (тур.) – кръгъл хляб.

Сваждам се (ост.) – влизам в свада, карам се.

Синархия, синархичен (от гр.) – съвластие, съвместно властване, управление; във философски смисъл – единство на всемирното битие.

Слухар (диал.) – човек със свръхсетивно ясночуване.

Софра (тур.) – трапеза, синия. Стожание (ост.) – богатство, имане. Струвам (ост.) – върша, правя.

Теготене, теготение (ост.) – привличане, гравитация.

Терк (тур.) – модел, първообраз.

Тисяща (ст. бълг.) – хиляда. Тма (ст. бълг.) – милион. Тоже (рус.) – също.

Треба – църковна служба за отделно лице.

Трен (фр.) – влак.

Узи (рус.) – вериги, нишки.

Урожай (рус.) – реколта, плодородие. Утаен (ост.) – таен, потаен, скрит. Ухищрение (ост.) – хитрост, изхитряване.

Фрез, фрезов (фр.) – ягодово-светлочервена багра.

Хвала (ост.) – благодарност.

Хитросплетня (диал.) – измислена хитрост. Хич гювенден (тур.) – нямам доверие. Чакмак (тур.) – огниво, ударник на пушка. Черкуване (ост.) – ходене на черква.

Чиня хас (тур.) – интересувам се, обръщам внимание.

Чрезвичайно (рус.) – извънредно.

Шекер (тур.) – захар.

Явства (ост.) – става явно, видно, очевидно.

Язик (ост.) – изострен метален детайл от битов инструмент.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...