Hristo Vatev Публикувано 30 Януари, 2011 Сподели Публикувано 30 Януари, 2011 23. За пространството на Небето 191. Макар че всичко на Небето се явява, както на земята, на определено място и пространство, ангелите все пак нямат никаква представа и никаква идея за мястото и за пространството. Понеже това изглежда парадоксално, а също понеже е много важно, бих искал да хвърля повече светлина по въпроса. 192. Всяко движение в духовния свят става чрез промени във вътрешното състояние, тъй че движенията не са нищо друго освен промени на състоянието; именно така бях заведен от Господ на Небето и до други земи из вселената -това ставаше с моя дух, а моето тяло си оставаше на едно място. така се движат всички ангели; ето защо, за тях няма разстояния, а щом като няма разстояния, няма и пространства - вместо това има състояния с техните промени. 193. Тъй като всяко движение протича така, става ясно, че приближаванията са сходства във вътрешното състояние, а отдалечаванията са различия; близо един до друг са ангелите, които са в подобно състояние, докато онези, които са в различни състояния, са отдалечени; пространствата на Небето не са нищо друго, освен външни състояния, съответстващи на вътрешните състояния. Затова не само небесата се различават помежду си, но също и отделните общества от всяко Небе, и всеки член на обществото от другия; пак поради това Адът е разделен от Небето, тъй като са напълно противоположни състояния. 194. Ето защо всеки един в духовния свят се явява пред някой друг, стига само силно да го пожелае, защото така той вижда мислено другия и се пренася в неговото състояние. Обратно, един се отдалечава от друг, когато се отвръща от него; тъй като всяко отвръщане идва от противоположност на чувствата и от несъгласие на мислите, на едно място се явяват много ангели, които са в съгласие, и изчезват веднага, щом като влязат в разногласие. 195. Ако някой се движи от едно място на друго, било в своя град, било на площада, било в градината, било някъде другаде извън обществото, той стига бързо - когато желае, или бавно - когато не желае. Самият път, макар един и същ се удължава или се скъсява според желанието - често виждах това и всеки път му се учудвах. От тук отново става ясно, че разстоянията и пространствата са съобразно вътрешното състояние на ангелите; затова никаква представа или идея за пространството не може да проникне в тежите мисли, въпреки че сред тях съществуват същите пространства, както в света. 196. Това може да се опише с човешките мисли, за които също няма пространства; онова, за което човек дълго и силно мисли, то сякаш се явява пред него. Който се замисли, ще осъзнае, че съзира пространствата само по интервалите между предметите, които вижда на земята едновременно, или пък знаейки разстоянието между тези предмети. това е така, защото пространството е непрекъснато, а при непрекъснатото разстоянието се проявява единствено чрез прекъснатото. това важи много повече за ангелите: понеже тяхното зрение действа заедно с тяхната мисъл. а мисълта действа заедно с любовта; също и понеже близко и далечно се появява и променя с вътрешното им състояние, както се каза по-горе. 197. Ето защо местата, пространствата и всичко, което се отнася към тях, означават в Словото състояние: разстояние, близост, далечност, път, пътуване, странстване; мили, стадии, поля, ниви, градини, градове, площади; движения, различни мерни единици, дължина, ширина, височина, дълбочина и още безброй други. Понеже повечето от онова, което се намира в мисълта на човека, произлиза от този свят, като така или иначе влече със себе си [идеите за] пространството и времето, бих искал само да обясня накратко какво означават в Словото дължина, ширина и височина. На света наричат дълго и широко онова, което е пространствено дълго и широко; същото важи за високото; на Небето, където не се мисли пространствено, под дължина разбират състоянието на благото, под ширина разбират състоянието на истината, а пък под височина разбират тяхната разлика по степен (виж гл.38). Под тези три измерения се разбират гореспоменатите значения, защото дължината на Небето е от изток на запад и тук живеят ангелите, които са в благото на любовта; ширината на Небето е от юг на север, и тук обитават онези, които са в истината, идваща от благото (виж гл.148); височината на Небето означава както първото, така и второто [измерения] според степента. Ето защо в Словото чрез дължина, ширина и височина се обозначават тези качества; така например, в книгата на Иезекиил, глави 40-48, където новият храм и новата земя се описват със съответни мерки по дължина, ширина и височина, площадите, гостните, вратите, портите, прозорците, предградията обозначават - всяко със своята мярка - новата Църква с нейните блага и истини. Това се отнася за всички размери. пак така е описан Новият Йерусалим при Йоан: „Градът е четвъртит, и дължината му е колкото широчината. Той измери града с тръстта и намери, че е дванайсет хиляди стадии; дължината, широчината и височината - равни." (Откр., 21:16). Тук чрез Новия Йерусалим се обозначава новата Църква, а чрез неговите размери се обозначава онова, което се отнася към Църквата: дължината е благото на нейната любов; ширината е истината, произтичаща от това благо, височината е благото и истината в степени; дванадесет хиляди стадия означават всичко благо и истинно в цялост. Иначе какъв е смисълът височината да бъде дванадесет хиляди стадия, толкова, колкото дължината и ширината? Че ширината в Словото означава истината, проличава от псалмите на Давид: „И ме не предаде в ръцете на врага; постави нозете ми на просторно място" (Псалм 30:9); „В утеснението свое аз извиках към Господа, - и Господ ме послуша и на простор ме изведе"(Псалм 117:5), но освен това, така е също при Исай (8:8), при Авакум (1:6) и във всички останали [библейски] книги. 198. От тук може да се види, че макар на Небето да има пространства, както и в света, все пак нищо там не се преценява според пространствата, а единствено според състоянията и затова пространствата там не могат да се измерват, както е на земята, а само могат да бъдат установявани от и според вътрешното състояние на ангелите. 199. Първата и основна причина за това положение е, че Господ присъства във всеки според неговите любов и вяра и че всичко на Небето се явява наблизо или пък надалеч съобразно присъствието Господне, понеже именно то определя всичко. което е на Небето; тъкмо чрез него ангелите са дарени с мъдрост, защото чрез него се разпростират мислите, чрез него протича общуването между всички на Небето. Накратко, чрез него ангелите мислят духовно, а не природно, както мислят човеците. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване