Hristo Vatev Публикувано 30 Януари, 2011 Сподели Публикувано 30 Януари, 2011 33. За състоянието на мир на Небето 284. Онзи, който не се е намирал в небесния мир, не може да разбере какво е мирът, в които пребивават ангелите. Докато обитава в тяло, човекът не може нито да приеме, нито пък да разбере небесния мир, понеже човешкото възприятие се отнася до природата. За да го възприеме, той трябва да може да се издигне в мисълта, така щото, изведен от тялото, да остане в духа сред ангелите. Понеже успях да Възприема мира на Небето по такъв начин, мога да го опиша, но не и да предам с думи какъв е той, защото човешките думи не са адекватни. Чрез думите мога само да кажа какъв е той, сравняван с душевното спокойствие на онези, които пребивават в Господа. 285. Има две вътрешни същности на Небето: невинност и мир. Наричат се вътрешни, защото произтичат непосредствено от Господа. От невинността произтича всяко благо на Небето, а от мира идва всяка радост от благото, като всяко благо има своята радост. Всяко от двете начала - колкото благото, толкова и радостта — принадлежи на любовта, защото онова, което обичаш, него наричаш благо и го усещаш като радост. От тук следва, че тези две вътрешни същности, каквито са невинността и мирът- произхождат от Божествената любов на Господ и проникват вътрешните начала на ангелите. Защо невинността е вътрешната същина на благото, може да се види в предишната глава, където ставаше дума за състоянието на невинност на ангелите в Небето. Сега ще обясним обаче, защо мирът е вътрешна същина на радостта, идваща от благото на невинността. 286. Първо трябва да се каже откъде идва мирът. Божият мир пребивава в Господ, съществувайки из съединяването в Него на Самата Божественост с Богочовешкото. Божието в мира на Небето идва от Господ и съществувайки чрез връзката му с ангелите, особено из връзката на благо и истинно във всеки ангел. Това са началата на мира; от тук може да се установи, че мирът в небесата е Божествеността, която вътрешно изпълва с блаженство всяко благо и от която идва цялата небесна радост. Мирът в своята същност е Божията радост от Божията любов на Господ, произлизаща от Неговата връзка с Небето, а също с всеки негов обитател; тази радост, възприета от Господа в ангелите и от ангелите в Господа, е мирът. От тук произтича за ангелите всяко блаженство, удоволствие и щастие или онова, което се нарича небесна радост. 287. Понеже такива са началата на мира, то Господ бива назоваван княз на мира, като дори Сам казва, че мирът идва от Него и в Него мирът пребъдва; ангелите се наричат пратеници на мира, а Небето се нарича мирна обител, както личи от следните пасажи: „Защото Младенец ни се роди, Син ни се даде; властта е на раменете Му, и ще Му дадат име. Чуден, Съветник, Бог крепък, Отец на вечността, Княз на мира. Неговата власт и Неговият мир безкрай ще растат“ (Исай, 9:6-7); „Мир ви оставям; Моя мир ви давам; Аз ви давам не тъй, както светът дава“ (Йоан, 14:27); „Това ви казах, за да имате в Мене мир“ (Йоан, 16:33); „Да обърне Господ към тебе лицето Си ида ти даде мир!“ (Числа, 6:26); „Ангелите на мира горко плачат. Пътищата запустяха“ (Исай, 33:7-8); „Дело на правдата ще бъде мирът. Тогава народът ми ще живее в мирни жилища“ (Исай, 32:17-18). Че под „мир“ в Словото трябва да се разбира Божият и небесен мир, може да се установи и от други места, които само ще назова: Исай, 52:7, 54:10, 59:8; Йеремия, 16:5, 25:37; Агей. 2:9; Захария, 8:12; Псалм 37:37 и още много други. Тъй като мирът означава Господ и Небето, а също и небесната радост и радостта от благото, приветствието в древни времена било, както и днес, „Мир вам!“ Това потвърждава Господ, казвайки на своите ученици, които изпраща: „И в който дом влезете, първом казвайте: мир на тоя дом! И ако бъде там синът на мира, върху него ще почива вашият мир“ (Лука, 10:5-6). По същия начин Господ, когато се явил на апостолите, рекъл: „Мир вам!“ (Йоан, 20:19, 21, 26). Също и под онова, което Господ нарича в Словото „мирис на покой", трябва да се разбира състоянието на мир, както например: Изход, 29:18, 25, 41; Левит, 1:9, 13, 17; 2:2, 9; 6:8, 15; 23:12, 13, 18; Числа, 15:3, 7, 13; 28:6, 8, 13; 29:2, 6, 8, 13, 36, тъй като „мирис на покои“ в небесния смисъл означава усещане за мир. Понеже мирът означава единение на Самата Божественост с Богочовешкото в Господ, а също единение на Господ с Небето и Църквата - с всички на Небето и с онези [верни] в Църквата, които Го приемат, като възпоменание за това била установена съботата, наречена по думата за покой (или мир) и станала най-свещеният символ на църквата. Ето защо Господ нарича Себе си Господар на съботата (виж Матей, 12:8; Марк, 2:27;Лука,6:5). 288. Тъй като небесният мир е Божието блаженство, вътрешно изпълващо благото, което се намира в ангелите, той им се показва пред сетивата само чрез сърдечната радост от живота в благото, чрез насладата да чуват истината, съгласуваща се с тяхното благо, както и чрез душевната веселост, която изпитват, възприемайки тяхното съединение. Все пак, мирът се влива във всички дела и мисли на техния живот, проявява се в радостта, дори във външната и форма. Но мирът на Небето се различава качествено и количествено според невинността на онези, които го населяват. така е, понеже мир и невинност вървят ръка за ръка; защото, както се каза по-горе, невинността е началото, от което идва всяко благо на Небето, докато мирът е началото, от което идва всяка радост от това благо. От тук може да се установи, че онова, което се каза за състоянието на невинност на Небето в предната глава, може да се каже тук за състоянието на мир, защото невинността и мирът са свързани, както благото и радостта: благото се усеща чрез радостта, а радостта се познава из благото. Което прави ясно, че ангелите от вътрешното или третото небе обитават в третата или вътрешната степен на мир, че са в третата или вътрешната степен на невинност; за това, че ангелите от по-нисшите небеса са в по-ниска степен на мир, което значи, в по-ниска степен на невинност, виж по-горе, гл.280. Че невинността и мирът са неразделни, както благото и радостта от него, може да се види при децата, които, понеже са невинни, живеят в мир. Понеже са в мир, всичко при тях е пълно с игривост. Но мирът при децата е външен, докато вътрешният мир, както и вътрешната невинност, принадлежи само на мъдростта, а понеже принадлежи на мъдростта, той е налице в съюза между благо и истина, защото от него идва мъдростта. При хора, които живеят в мъдрост поради съединяването на благото и истинното, и които се схващат като доволни в Господ, също се среща небесният или ангелският мир. Обаче, докато живеят в света, мирът е скрит във вътрешните им начала и се разкрива, когато напуснат тялото и се издигнат на Небето, защото тогава се отварят вътрешните начала. 289. Понеже Божият мир съществува чрез връзката на Господ с Небето, а в частност при всеки един ангел чрез връзката на благото и истината, то ангелите, когато са в състояние на любов, са и в състояние на мир, защото тогава благото при тях се свързва с истината. Че състоянията на ангелите се менят периодично, може да се види по-горе, гл.154-160. Същото обаче е при човека, който се възражда: когато в него се осъществи съединяването на благото и истината, което става на първо място след изкушения, той влиза в състояние на идваща от небесния мир радост. Този мир е сравним с утрото или зората на пролет. Когато, след края на нощта и с изгрева на слънцето всичко земно започва нов живота усеща се мирис на растения, посипани с роса от Небето, пролетна топлина, която дарява земята с плодородие и поражда наслада в душите на хората - понеже утрото или зората напролет съответстват на състоянието на мир на ангелите в небесата (виж гл.155). 290. Като говорех с ангелите за мира, им казах, че на земята казват „мир“ тогава, когато престават войните и враждите между царствата, а също тогава, когато престават раздорите и споровете между хората; вътрешният мир е покоят на духа, когато той е лишен от грижи, и най-вече покоят и радостта от добрия развой на нещата. Но ангелите казаха, че покоят на душата, ведростта и радостта поради отсъствие на грижи и поради успеха на делата изглеждат присъщи на мира, но са истински мир само тогава, когато пребивават сред онези, които живеят в небесното благо, понеже мирът съществува единствено в това благо, влива се от Господ във вътрешната същност, от където прониква и преминава в по-нисшите начала, като се проявява в почивката на ума, покоя на душата и в радостта от тях. Няма обаче мир при онези, които живеят в злото; вярно, след като са успели, при тях има нещо, изглеждащо като почивка, спокойствие и радост, но то е само външно, без вътрешно съдържание: вътре в тях горят враждебност, ненавист, отмъстителност, жестокост и много други зли страсти, на които се отдават техните души, веднага щом видят някой, който не е на тяхна страна и направо изригват, ако нямат страх от него. Ето защо тяхната радост обитава в безумието, но за онези, които са в благото, радостта е в мъдростта; разликата между тях е същата като между Ада и Небето. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване