Hristo Vatev Публикувано 30 Януари, 2011 Сподели Публикувано 30 Януари, 2011 37. За езичниците или народите извън Църквата на Небето 318. Общо мнение е, че онези, които са родени извън Църквата и които се наричат не-християни или езичници, не могат да бъдат спасени, защото нямат Словото, следователно не познават Господа, а без Господа няма спасение. Но че те също ще се спасят, може да се узнае дори само от обстоятелството, че Милосърдието Господне е всеобщо, т.е. достига до всекиго, а и езичниците се раждат хора — също както онези от Църквата, които впрочем са по-малко на брои. Накрая, нима е тяхна вината, че не познават Господ? Всеки, които мисли с що-годе просветен разум, може да види, че никой човек не е роден, за да отиде в Ада, понеже Господ е самата любов, а Неговата любов се състои в стремежа да спаси всички. Ето защо Той предвижда всеки човек да има някаква религия, чрез която да познае Божественото начало и вътрешния живот, тъй като да живееш според религията означава да живееш вътрешно. Тогава човекът се съсредоточава върху Божието и колкото повече Го гледа, толкова по-малко обръща внимание на света и дори се отделя от света, което значи, от светския живот, който е външен. 319. Които знаят какво изгражда Небето в човека, могат да узнаят, че езичниците също се спасяват, както християните, понеже Небето е в човека и който го има в себе си, отива на Небето. Небето в човека съставлява познаване на Божието и водене от Божието. Първото и най-важното [наставление] във всякоя религия е познаването на Божественото: религия, която не признава Божественото, не е религия. Затова заповедите на всякоя религия имат предвид богослужението, т.е. начина за почитане на Божественото, така щото То да бъде прието от човека; когато заповедите се настанят в неговата душа, тоест според това, колко той ги желае и ги обича, човекът бива воден от Господ. Известно е, че езичниците водят морален живот, също като християните, а мнозина от тях живеят и по-морално. Един морален живот се живее било заради Божественото, било заради хората на земята; морален живот, живян заради Божественото, е духовен живот; двата живота изглеждат еднакви по външна форма, но са съвсем различни по вътрешна форма - единият спасява човека, докато другият не го спасява. Онзи, който живее морален живот заради Божественото, бива воден от Божественото, а онзи, които живее морален живот заради хората на земята, сам се води; нека обаче да го онагледим с пример: който не върши зло на своя ближен, понеже това е срещу религията, а от тук - срещу Божественото, в своето духовно начало се въздържа от зло; онзи пък, който не причинява зло на другите единствено поради страха от закона, от притеснение за своята репутация, чест или изгода - т.е. поради любов към себе си и любов към света, се въздържа от зло по природно начало и сам се води. Животът на единия е природен, докато животът на другия е духовен. Затова, човекът, чийто морален живот е духовен, има в себе си Небето, докато човекът, чиито морален живот е единствено природен, няма в себе си Небето. така е, понеже Небето въздейства отгоре, отваря вътрешните начала и чрез тях се влива във външните; светът обаче въздейства отдолу, като разкрива само външното, но не и вътрешното, понеже няма въздействие от природния свят в духовния, а от духовния свят в природния. Ето защо, ако [човекът] не приема също така и Небето, вътрешните начала се затварят. От тук може да се установи кои не приемат Небето, и кои го приемат. Но Небето при един не е същото като при друг — небесата се различават при всеки според любовта към благото и от там, [според любовта] към истината. Онези, които пребивават в любовта към благото заради Божественото, обичат Божията истина, тъй като благо и истина се обичат взаимно и искат да се съединят; затова езичниците, макар че не са при същинските истини в света, поради своята любов все пак ги възприемат в другия живот. 320. Имало един дух от езичниците, който на земята бил живял в благото на обичта според наставленията на своята религия; веднъж чул как някакви християнски духове обсъждали въпроси на вярата (духовете, говорейки един с друг, разискват много по-обстойно и много по-остро от хората, преди всичко за благата и истините); учуден, че се карат така, той казал, че не желае да ги слуша, понеже разискват върху привидности и заблуждения. Научил ги на следното: ако съм добър, то чрез самото благо мога да узная що е истина; онова пък, което не зная, мога да го възприема. 321. От множество примери разбрах, че езичници, които са имали нравствен живот, изпълнен с подчинение, послушание и взаимна обич според заповедите на своята религия, така че са добили някаква форма на съвест, биват приемани в другия живот и ангелите особено грижовно ги просветляват за благата и истините на вярата. След като се обучат, те се държат скромно, разумно и мъдро, лесно приемат и попиват истините; нещо повече, не са си създали срещу истините на вярата лъжливи принципи, изискващи опровергаване, още по-малко пък имат скандални идеи за Господ като мнозина християни, които мислят за Него така, сякаш Той е просто човек. Иначе е при не-християните; когато чуват, че Бог става човек и така се явява на света, те Го признават и Го почитат като Господ, казвайки, че Бог се явява на света, защото е Бог на земята и на Небето и защото от Него идва родът човешки. Божия истина е, че без Господ няма спасение, но под това се разбира: няма друго спасение освен из Господ. Има много планети във вселената и всички са пълни с обитатели, но само някои от тях знаят, че Господ е добил човешки образ на нашата Земя. Все пак, понеже почитат Божественото в човешка форма, те са приети и водени от Господ. По тези въпроси може да се види книжката „За земите на вселената". 322. Също както между християните, между езичниците има мъдри и прости. За да разбера какви са, ми бе дадено да общувам с тях, понякога цели часове или цели дни. Но днес няма мъдреци, както в стари времена, предимно в древната църква, която била разпространена почти из цяла Азия и от която религията преминала при много езичници. Дадено ми бе да разговарям приятелски с някои от тях, за да разбера какво представляват. Веднъж срещнах едного, който някога бил сред най-мъдрите и следователно, добре познат в света на учените; говорих с него по различни въпроси и стигнах до извода, че е Цицерон. Понеже знаех, че е бил мъдър, беседвах с него за мъдростта, за разумността, за порядъка, за Словото, и накрая за Господ: за мъдростта той каза, че няма никаква друга мъдрост, освен идващата от живота, и че мъдростта не би могла да бъде приписвана на нищо друго; за разумността спомена, че идва от мъдростта; за порядъка каза, че идва от върховния Бог и че да живееш в него означава да бъдеш разумен и мъдър; що се отнася до Словото, когато му прочетох някои места от Пророците, той изпита огромно удоволствие, най-вече от обстоятелството, че всяко име и всяка дума носят вътрешен смисъл, и доста се учуди, че днес учените не изпитват наслада от такова изучаване. Долових че вътрешните начала на неговите мисъл или дух са отворени. Каза, че не може да остане, понеже усещаше нещо толкова свято, което не му даваше да се задържи - толкова дълбоко го докосваше. Накрая разговарях с него за Господ; че е роден човек, но заченат от Бог; че съблича своята майчина човешкост и че облича Богочовешкостта; че Той е, който управлява вселената. На това [Цицерон] отвърна, че знае много за Господ и по свой начин е стигнал до извода, че нищо друго [освен Господ] не би могло да спаси човешкия род. Макар междувременно няколко зли християнски духа да ни заливаха с разни нечестивости, той не се смущаваше, казвайки, че това не е чудно, понеже при живота в тялото те са по-пили сбъркани понятия по онова, за което говорехме, и че докато те не бъдат отстранени, не ще могат да приемат мислите, отговарящи на истината, както хората, които живеят в невежество. 323. Беше ми дадено да беседвам и с други, които са живели в древни времена и са били тогава между най-мъдрите. Първо ги видях пред себе си на известно разстояние, от което те можеха да възприемат моите вътрешни мисли и следователно, да ме проучат изцяло. От една само моя идея узнаваха цялата редица мисли, която изпълваха с приятни елементи на мъдростта и прекрасни образи. От тук разбрах, че са сред най-мъдрите; беше ми казано, че идват от древни времена; след това се приближиха към мен, и когато им прочетох някои места от Словото, те бяха безкрайно доволни. Както разбрах, насладите и радостите им бяха толкова големи, защото всичко, което чуваха от Словото, бяха образи и значения на небесното и духовното. Казваха, че по времето, когато живеели на земята, начинът им на мислене, начинът им на говорене, та дори начинът им на писане били същите, както в Словото, и че в това се състояла тяхната мъдрост. 324. Що се отнася до езичниците днес, те не са толкова мъдри; ала повечето от тях са простодушни. Онези от тях обаче, които са живели във взаимна обич, в другия живот възприемат мъдростта. Ще си позволя да дам един-два примера. Като четях 17-та и 18-та глави от „Съдии“ за Миха, комуто Дановите синове отнели ефода, терафима и истукана, наблизо имаше един дух-езичник, който в своя земен живот бил почитал статуя на идол. След като внимателно изслуша какво били сторили на Миха и в каква мъка изпаднал той заради своята статуя, която Дановите синове му откраднали, го обзе толкова силна печал, че от вътрешна болка почти не знаеше какво да мисли. Аз усетих тази болка, а заедно с нея усетих също невинността на отделните му чувства. Около нас стояха духове-християни, които ни гледаха и се чудеха как идолопоклонник може да проявява толкова състрадание и невинност. После с него говориха някои добри духове и казаха, че не трябва да почита кумири и понеже е човек, може да разбере, че мислено трябва да се издигне от статуята до Бога Създател и Управник на цялото небе и на цялата земя, понеже този Бог е Господ. След като му се каза това, усетих вътрешно неговото чувство на обожание, което ми се предаваше, бидейки много по-свято, отколкото беше при християните. От тук може да се установи, че езичниците днес отиват на Небето по-лесно от християните, според думите на Господа при Лука: „Ще дойдат от изток и запад, от север и юг, и ще се насладят на трапеза в царството Божие. И ето, има последни, които ще бъдат първи, и има първи, които ще бъдат последни“ (Лука, 13:29-30). Поради състоянието, в което беше, духът можеше да научи всичко относно вярата и да го възприеме чрез вътрешно чувство. При него имаше състрадание, дълбоко присъщо на любовта, а в невежеството му имаше невинност. Когато двете са налице, всичко, което засяга вярата, се възприема спонтанно, и при това с радост. После този дух бе приет сред ангелите. 325. Една сутрин чух отдалеч един хор да пее и от неговото изображение ми се даде да разбера, че бяха китайци, понеже се представяха като козли, покрити с вълна, после като пшеничен пирог и като лъжица от черно дърво, а също така като идея за плаващ град. Те искаха да се приближат към мен и след това казаха, че пожелали да бъдат насаме с мен, за да разкрият своите мисли, но им рекоха, че не могат да са насаме с мен и че останалите били обидени от тяхното желание, толкова неуместно за гости. Като усетиха в мисълта си чувството на обида, настроението им се измени, понеже бяха прегрешили срещу ближния и бяха си присвоили нещо, което принадлежи на другите. Понеже на Небето всяка мисъл се съобщава на всички, аз долових силното им вълнение поради смущението, че са обидили някого, срама, идващ от там, и ред други добри чувства, от където разбрах, че те живеят в обич [към ближния]; скоро след това разговаря с тях, накрая дори за Господ; когато Го назовах Христос, усетих в тях някакво отвращение, а причината се оказа тази: докато били на земята, знаели, че християните живеят по-лош живот от тях и не изпитват никаква обич [към ближния]; но когато Го нарекох просто Господ, вътрешно се трогнаха. После [те] научиха от ангелите, че християнската доктрина повече от всички други предписва любов и обич [към ближния], но малцина са, които живеят според доктрината. Някои езичници през своя земен живот са узнали от клюки и от мълви, че християните водят лош живот, пълен с прелюбодейство, омраза, вражди, пиянство и други такива, които ги ужасяват, като противни на заповедите на .тяхната религия. В другия живот те повече от другите се притесняват да приемат истините на вярата, но научават от ангелите, че християнската доктрина и самата вяра учат нещо съвсем различно, а християните живеят по-малко според нейните заповеди, от колкото езичниците. Като се убедят в това, те приемат истините на вярата и се покланят на Господ, макар и едва подир някое време. 326. Често се случва езичниците, които са почитали някакъв бог във вид на образи или статуи, да бъдат въведени, дойдат ли в другия живот, при духове, които играят ролята на техни идоли и богове, за да се отърват от своите фантазии. Щом прекарат няколко дни заедно с тези духове, те се отвръщат от тях. Ако са се кланяли на хора, те биват заведени при тях или при онези, които играят техните роли. Така, много от юдеите биват заведени при Авраам, Иаков, Мойсей, Давид, но щом разбират, че те са също човеци като другите, че не могат да им предложат кой знае какво, се засрамват и биват отведени на места, съответстващи на живота, който са водили. Между езичниците на Небето най-уважавани са африканците: те много по-лесно от останалите възприемат небесните блага и истини; искат да ги наричат преди всичко послушни, а не същински верни; казват, че християните, имащи доктрината на вярата, могат да се наричат верни, докато те могат да се наричат така, само ако я приемат или, така да се каже, ако могат да я приемат. 327. Говорих също с някои от древната църква (древна църква се нарича онази, която възникнала след потопа и се простирала тогава върху много царства като например Асирия, Месопотамия, Сирия, Етиопия, Арабия, Либия, Египет, Филистея - чак докъм Тир и Сидон, също върху Ханаанската земя по двете страни на Йордан); макар да знаели тогава, че предстои Господ да дойде и макар да били пропити от благата на вярата, въпреки това се отклонили и станали идолопоклонници. Намират се вляво, на тъмно място и в окаяно състояние; речта им беше писклива, монотонна, почти без разумни понятия. Казаха ми, че са там от много векове и понякога ги вземат, за да бъдат от полза на другите за нищожни услуги. Това ме накара да се замисля за множество християни, които външно не са идолопоклонници, бидейки такива вътрешно, понеже се кланят на себе си и на света, като в сърцето си отричат Господ. Ето каква участ ще ги очаква в другия живот. 328. Че Църквата на Господ се простира нашир по цялата земя и следователно е вселенска; че в нея са всички онези, които са живели в благото на взаимната обич според заповедите на своята религия; че Църквата, където се намира Словото и чрез него се познава Господ, съставлява спрямо онези извън Църквата същото като сърцето и белите дробове в човека, от които живеят всички органи и части на тялото - по различни начини според формата, мястото и връзката, може да се види по-горе, в гл.308 Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване