Jump to content

Действие на богомилската вълна


Recommended Posts

ДЕЙСТВИЕТО НА БОГОМИЛСКАТА ВЪЛНА

Видяхме от досега изложеното, че богомилството е било окултно движение, което представлява клон от онова братство, което е пращало през вековете своите клонове в Египет, Индия, Персия, Вавилон, Гърция и пр.

Богомилското движение, макар и временно прекратено в България след падането под турското робство, беше пренесено на запад и от там оказа голямо влияние за онзи подем, който се извърши в Европа след 14. век.

И ако погледнем историята на Европа от 14. век насам, ще видим, че богомилският дух прониква в много области на европейския живот. Неговото влияние е в две направления: 1. Под влияние на богомилството се създават в западна Европа ред мистични, окултни братства, които работят за подготвяне на новото съзнание и новата култура. 2. Богомилската вълна внася новия дух и в много външни движения, напр. хуманизма, реформацията, в обществото на чешките братя и пр.

Може да се каже, че всички плодотворни идеи, всички светли идеи в историята, на Европа от 10. век насам се дължат на оня живот, който иде пряко или косвено от богомилството.

Нека най-напред да видим влиянието на богомилството върху чешката култура. Богомилски дух прониква идеите на Петър Хелчицки в Чехия. Когато богомилите проникнали в Чехия, тогаз почнала дейността на Хелчицки, който представлява едно от най- красивите цветя на чешкия народен гений!

Чешкият писател Владимир Сис изтъква връзката между богомилството и „чешките братя“. Ето какво говори той между другото по този въпрос:1

„Също тъй би трябвало да се спрем и върху друго забележително културно-историческо проявление, което свързва българския народ и чешкия в тясно идейно родство. Мисля за реформаторското движение — богомилското и движението на чешките братя. Кои други народи от онова време могат да се похвалят на света със свободомислие и социална зрелост, които характеризират учението на богомилите и чешките братя? Всичко онова, към което се стреми френската революция едва към края на 18. век, което Толстой търси към края на 19. век, българските богомили проповядват още в 10. век, а чешките братя 500 години по-късно. Ако до сега няма неоспорими доказателства за установяване на преки сношения между богомилите и чешките братя — поради голямата разлика във времето и географската отдалеченост — то имаме доказателства, че богомилското учение е пренесено в Чехия по непряк път, чрез заобикалки, отчасти чрез Италия (катарите), отчасти чрез Франция (валдейци и албигойци). Обаче не е изключено, че богомилското учение е пренесено в Чехия от самите български и босненски търговци от 14. и 15. векове, които по Дунава посещавали Братислава, а от там отивали и на вътре в Моравия и Чехия. Та и как другояче може да се обясни онова пълно сходство на учението на богомилите и чешките братя за борба против светската власт, против империализма, йерархизма, капитализма, католичеството; борба за справедлива подялба на земята, противопоставяне срещу войната и проливането на човешка кръв; отричането на собствеността и главно и над всичко — борбата за човешкото „аз“. Както богомилите, тъй и чешките братя са били алтруисти, които поставяли общочовешкото добруване пред интересите на собствения си народ; те са били етични интернационалисти — черта, присъща само на славянството“.

Когато българските вестници през есента на 1936 год. писаха за отпразнуването хилядогодишнината на богомилското движение, чешкият вестник „Народна политика“ подчерта в една статия, че тая хилядогодишнина представлява особен интерес за Чехословашко. Вестникът изтъкна, че богомилството било разпространено в цяла Европа и спомни за близките връзки между богомилското движение и чешките духовни движения: на хусистите и на чешките братя, които движения се появиха няколко века след богомилството.

Богомилският дух прониква вълната на хуманизма в 14. и 15. в. в Европа! А чрез вълната на хуманизма упражнява влияние и върху реформацията! После, явяването на квакерите в Англия се дължи на оня дух, който занесе богомилството в западна Европа пряко или чрез розенкройцерството.

Богомилството движение на запад ражда от себе си розенкройцерството.

Знае се, че розенкройцерството е окултно общество. Обаче, Морис Магр изтъква, как розенкройцерството, което се появило в западна Европа в 14. век, има връзка с богомилството. Основателят на това общество — албигоецът (богомилът) Християн Розенкройц, е живял в 14. век и е от немското семейство Гермелсхаузен. Албигойското движение се разпространило тук-таме в северна Франция, Нидерландия и Германия. Много семейства от юг при гоненето избягали в тия страни. По тоя начин на север се образували малки богомилски ядра. Чрез влиянието на един пътующ албигоец това учение се посяло в Рейнската земя, в околностите на Хесе и Тюрингия. Всред Тюрингската гора е бил и замъкът на семейството Гермелсхаузен. Цялото това семейство приело мистическото учение на богомилството. Противниците на богомилството опожарили тоя замък и избили цялото това семейство. Спасено било само най-малкото им петгодишно дете Християн. На един калугер, който живял в параклиса до замъка, направило впечатление голямата интелигентност на това дете. Този калугер бил албигоец и то от „съвършените“. Той бил дошъл от Лангедок (Франция) и бил домашен учител на това семейство. Той се оттеглил в един ближен монастир, дето било вече проникнало богомилството. И именно в тоя монастир бил възпитан последният потомък от семейството Гермелсхаузен, който после стана известен под името Християн Розенкройц. Християн образувал група от 4 души калугери за изучаване на истината. След това те правят пътешествие на изток; те искали да отидат там в един център на посвещение, точни данни за който център те имали вече от „съвършения“, който бил възпитател на Християн. Обществото, основано от албигоеца Християн Гермелсхаузен, никога не е прекъсвало своята дейност.

От това се вижда, каква голяма връзка има между богомилството и розенкройцерството. Значи, розенкройцерството се явява като разклонение от богомилството и същевременно те са клонове от един и същ извор.

Знае се, че повечето мистични братства на Запад са произлезли по един или друг начин от розенкройцерството, — а понеже последното е произлязло от богомилството — значи, косвено, и от богомилството. От друга страна се знае, че розенкройцерството и всички други окултни братства са играли много важна роля в историята на човечеството, понеже от там са излизали, пряко или косвено, всички ония импулси, потици, всички ония нови идеи, които са действували плодотворно за прогреса на човечеството.

Видяхме, че в древността всички видни учени, философи, държавници и пр. са черпели от окултните школи на Египет и пр. Защо? Защото тези мистични братства са притежавали дълбоката мъдрост на великата Божествена наука.

Същото може да се каже и относно европейската култура от 10 века насам.

Цяла Европа след 14. век беше пълна с мистични движения, мистични братства, които бяха излезли от албигойците (бого- милите). Това вече го приемат и новите изследователи2. Розенкройцерите на запад като продължение на богомилството работеха в същия дух: подготвяне на съзнанието на човечеството за реализиране на Божественото учение. Под тяхно влияние са били много окултни общества в Европа. Розенкройцерите са прониквали във всички области на живота и на всякъде са действували съживително чрез внасяне на новите идеи. Те работели между другото и чрез вдъхновяване на философи, учени, поети, художници, държавници, общественици. Ето какво пише за такъв вид дейност Морис Магр: „И Християн Розенкройц беше по всяка вероятност тайнственият посетител на Жак Гаулер (прочут мистик). Последният беше най-знаменитият богослов на своето време. Ученият европейски свят отиваше да слуша неговите лекции в Стразбург. Веднъж го посети един светски човек, чието име той никога не разкри и който му съобщи една мистична философия, чийто идеал беше проникването на човека в божествения живот. Той пази две години мълчание и после влезе в обществото на „Божиите приятели". Това общество беше по характера си като албигойското“.

Не е ли от аналогичен характер посещението, което прави един „непознат“ на немския обущар Яков Бьоме (1575 — 1624) и се разговаря с него, и от тогава последният добива просветление по много въпроси, и почва да пише произведения, епохални в духовния живот на човечеството?

Множество видни философи, учени и пр. са били в контакт с тия братства. Напр. знае се, че Данте е бил запознат с езотеричната наука, което се вижда от главното му мистично съчинение, което е построено по седморните ключове на кабалата3. Също тъй и от ръкописите на Леонардо Да Винчи се вижда, че той е запознат с окултизма. Казахме малко по-горе, че Хелчицки е духовният баща на „чешките братя“. И самият Толстой казва, че Хелчицки учи това, което по-рано учили богомилите. Д обществото на чешките братя подари на човечеството Коменски. А знае се, какво видно место заема той в историята на педагогиката.

Лайбниц е искал да влезе като член на Розенкройцерското общество, но не е могъл. Обаче, все пак е бил под влиянието на техните идеи.

Чрез розенкройцерството богомилството простира своето влияние и в Англия. Роберт Флуд е виден английски розенкройцер (1574—1637). Той е същинският изобретател на барометъра. Между многото му съчинения, от него има книга върху розенкройцерството. Уилям Максуел е негов ученик (17. век). Той е написал важната книга: „De medicina magnetica“, с която в някои работи е изпреварил съвременната му медицина с няколко века. С това си съчинение Максуел се явява като предшественик на Антон Месмер по разбирането на животния магнетизъм (етерните строителни сили) и приложението му в медицината. Първият том на тая книга съдържа теория, а вторият и третият — практика.

С тия окултни братства са били в свръзка даже и такива идейни течения, които на пръв поглед немат нищо общо с тях. Напр., оня индуктивен метод, който принесе такава голяма полза за бляскавия разцвет на естествознанието през последните 3—4 века, се дължи на тласъка, даден от Франциск Бекон (17. век), който беше в свръзка с тая вълна на Всемирното Братство, която се занася чрез богомилите на запад; той беше в свръзка с окултните братства. Неговото съчинение „Novum organum" е имало грамадно влияние върху западната мисъл. В тая книга той очерта ясно пътя на опита и наблюдението като научен път на познанието и чрез това допринесе за освобождаването на човешката мисъл.

Клод дьо Сен Мартен във Франция е бил във връзка с окултни мистични братства, свързани, пряко или косвено, с албигойското (богомилското) и розенкройцерското движение. Можем да кажем, че обществото на мартинистите във Франция, което има разклонения в разни страни, е родено от розенкройцерското движение, а понеже последното има богомилски произход, от това следва, че и в мартинизма трябва да виждаме влиянието на богомилството. А знае се, каква голяма роля игра мартинизмът в културния развой на Европа.

Лафатер, прочутият физиогномист и френолог в Германия в края на 18. век и началото на 19., е бил в свръзка с окултни братства. А знае се, че Гьоте е бил приятел на Лафатер. Гьоте е бил запознат с окултните идеи. Който чете напр., „Фауст", ще види. каква мистична дълбочина съдържа той! Д-р Рудолф Щайнеръ разглежда в един свой труд4 окултната, езотеричната страна на „Фауст". Приказката на Гьоте: „Приказка за зелената змия и бялата лилия“ също има голяма мистична подкладка.

Месмер е бил също така член на едно мистично братство и е присътствувал на един негов конгрес в Париж. Всемирното Братство постави Месмера във връзка с известни нови идеи върху животния магнетизъм. Чрез това се внесе в културата един нов елемент, който после щеше да допринесе за издигането на спиритуалистичната вълна. И наистина, Месмер беше в края на 18. век в авангарда на тая спиритуалистична вълна, която заля света в края на 19. и началото на 20. векове.

Спиноза също тъй беше член на мистично братство. Също тъй и Кеплер, един от най-видните астрономи. Той даже казва в своит съчинения приблизително следните думи: „Аз едно време изучавах астрология в Египет и сега продължавам тук работата, която почнах тогаз“.

Някои от най-видните държавни мъже са били също във връзка с тая спиритуалистична вълна, която иде от центровете на окултното братство. Такъв е бил Гладстон Също тъй и видни хора на изкуството са били в свръзка с окултни братства, напр., Рихард Вагнер.

И няма благородно начинание, възвишени, плодотворни идеи, в чието начало като вдъхновител да не стои лице, което е в свръзка с тия центрове на великата Божествена наука.

***

Писмо от гностичното братство в Германия.

За да се види,каква велика роля е играло богомилството в миналото, тук ще споменем за едно писмо, което получихме неотдавна от гностичното общество в Германия. Ето извадки от това писмо:

„Получихме по Божие нареждане адреса на вашето братство и някои сведения относно вашето учение. Ние благодарим на Всемогъщия, че в тая страна, от която нашите предшественици са получили зова за духовна свобода чрез Никита5 отново се явяват ученици на богомилството. Нашето малко общество в Германия е едничкото останало от стотиците и хилядите анабаптисти и розенкройцери, които загинаха при преследване от официалните църкви. Нашето общество има силно желание да получи сведения за вас, — нашите братя в светлината на гнозиса (знанието). Прилагаме тук един списък, който е предаден нам от нашите предшественици. Тоя списък показва по-добре, отколкото дългите изложения близкия контакт, който е съществувал между богомилите в България и нашето общество в Германия“.

17. октомврий 1932 г.

В бележката, приложена към писмото, се споменава, че Никита починал в 1186 г. В тая бележка се изброяват много окултни движения в миналото; те датират от евангелист Йоан до сега и са били във връзка едно с друго. Споменават се в списъка богомилите, албигойците, розенкройцерите, „Божиите приятели“, „Братята на Азия“, „Братята на Ефрат“, „Братята на свободния дух“, „Филаделфийци“, „Серафимските братя“, „Езотерично общество“ и пр. Това те пишат по архивите, които са запазени у тях. Това още един излишен път доказва генетичната връзка между богомилството и розенкройцерството и от друга страна и езотеричния, окултния характер на богомилството.

***

Най-сетне, за да поясним още по-добре, какво влияние е имало розенкройцерството (а чрез него и богомилството) за културното развитие, ще приведем следния пасаж от един западен окултист6:

„В 13. век един инструктор с голяма духовност, който носеше символичното име Християн Розенкройц, дойде в Европа. Той основа мистичното общество на розенкройцерите с цел да разгледа християнството в светлината на окултизма и да обясни тайните на живота от двойна гледна точка: научна и религиозна. Раждането на Християн Розенкройц означава началото на една нова епоха в културата на западния свят. Това лице постоянно се въплотяваше от тогаз насам в тая или оная европейска страна. Той има висока степен на посвещение и представлява с своята дейност могъщ фактор в западно-европейския живот. Той работи с алхимиците в продължение на много векове преди началото на съвременната наука. Той е, който вдъхнови чрез един посредник важните съчинения на Бекона. Яков Бьоме и др. получиха от него вдъхновението, което дава на съчиненията им оная мощ на духовно просветление. Неустрашимите души, които отказват да се ограничават чрез научния или религиозния догматизъм и които, отхвърляйки повърхностните възгледи, проникват до духовния център на нещата, без да обръщат внимание на клеветниците и ласкателите, получават вдъхновение от същия източник, от дето е черпил великият дух на Християн Розенкройц. Обществото на розенкройцерите не е било само едно обикновено общество; и неговите братя — хиерофанти, пазители на свещеното му знание, са в западния свят една сила по-голяма от тая на видимите управници“.

___________________________________________________

1 Виж статията му „Кратък преглед на българо-чешките културни отношения“, печатана в извънредния брой на в. „Миръ", посветен на Чехословашко (в 1930 год.).

2 Виж Maurice Maqre: „Magiciens et illumines,“ стр. 126.

3 Виж Папюс: „Методично изложение на окултната наука".

4 Виж: D-r Steiner „Goethes geistesar! in ihrer Offenbarung durch seinen Faust und durch das Marchen von der Schlange und der Lilie“. Berlin, 1920.

5 Виж подробности за Никита в предидуща та глава.

6 Манс Хайндел.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...