Jump to content

48. ВЪНШЕН И ВЪТРЕШЕН МОРАЛ


Iskri4ka

Recommended Posts

48. ВЪНШЕН И ВЪТРЕШЕН МОРАЛ

Вергилий Кръстев: Понеже въпроса за брака засяга този външният морал, какво ще ни кажете за онези времена, когато по вестниците пишат срещу Учителя и братството?.

Елена Андреева: Всичко, което се пише в пресата за Учителя, за братството във формата в която се пишеше не е вярно. Но братята и сестрите от недоумение, от незнание даваха повод. Не че в братството не е имало хора, които да живеят и така. Ами както не е позволено, както Учителят нарича „Забранената любов". Нарича „Забранената любов", но често пъти това са връзки от миналото, които се налагат в съзнанията, слабости между хората, но то не е брат разврат.   Развратът е друго нещо. Развратът е когато хората се събират само за едно удоволствие, това е развратът и те се поддават така системно на това нещо. А пък когато след туй хората се борят, преодоляват тези неща, можем ли да ги съдим? Да речем някога, ако са се поддали на една слабост своя лична и цял живот след това ги е гризкало нещо отвътре, не можеме да смятаме че това е разврат. Поне аз така го разбирам. Че може другите хора да го разбират другояче, но развратът е нещо по-друго, да. Един път Учителят ни говори пак така една беседа, цяла беседа беше. Има казва три вида любов: Кръчмарска, когато двама-трима се съберат, както в кръчмата си сядат, чукнат си чашките и след това всеки си отива по пътя. Това е животинска любов. За нея можем да кажем, че е разврат, ако човек се поддаде само на нея. Нея можем да я атакуваме като разврат. Човешката любов там има, когато те искат само да се докоснат, да се видят и да се докоснат, а пък при Ангелската любов, при нея няма докосване. Значи така степенува любовта при един разговор, който имах с Него: И ние в обичта си не трябва никаква корист да проявим. И в брака е същото. Не да се ожени една мома за един момък щото той е богат, защото е умен, защото ще й създаде обществено положение, щото ще я осигури. Това е егоистична любов. Тя го прави, да се жени за него, само защото иска да бъде осигурена в живота. Това не е любов, това е интерес. Това е търговска сделка. Ако момъкът се жени за нея защото тя е хубава, защото родителите й заемат високо обществено положение и по този начин той ще се издигне край нея, това е пак търговия. Това е интерес.   Любовта идва спонтанно у човека. Ти един човек го обикваш, но искаш да бъдеш внимателен към него да му помогнеш ако има нужда, във всичко с което можеш така нещо да му дадеш, но не да вземеш нещо и да изкористиш нещо.

В.К.: В ония години Вие сте много млади, всички са млади в тази аура на Учителя, в тази обстановка, наистина предразполага за възвишени чувства, пък и за емоции.

Е.А.: Да, и в същото време. Сега в обществото много се говореше, че има разврат в братството. Но казвам някои с поведението си, имало е и такива случаи, нали така. Пък и друго ще кажа, отвън нещата изглеждат по един начин, а пък между хората както е другояче. Колко семейства например има всички сме виждали, мислиме че идеално живеят, пък чуваме че след две-три години се разведат. Така че и в тези отношения е така, те не са били цял живот отношения, те са били временни някакви отношения, ами създадени връзки, а пък за Учителят никога не е одобрявал да речем такива отношения. Никога.   Той не ни е насърчавал, както говореха за „свободна любов". Такова нещо не е имало. Учителят ако за нещо ни е говорил, то е любовта към Бога. А не любовта един към друг. Любовта към човека да, любовта към всички хора, братска обич, чиста обич, но такива неща ни е говорил Учителят. И хората че са изопачавали тези неща, то е друго нещо. После аз ще ти кажа друго: Поведенията на някои сестри, които искаха да покажат че са близки на Учителя, които парадираха това, че могат да бъдат с Него, в държанието си някога показваха някои работи и имаше хора които ги тълкуваха така. Лошо ги тълкуваха. Но това беше защото тези сестри живееха в това съзнание. Сега Учителят не може с камшик да ги удари и да им промени съзнанията, Той всичкото това го изтърпяваше, изчакваше да се пробуди съзнанието във всички ни и ние сами да се коригираме. Щото Учителят ни е казвал: „Грешете, но изправяйте погрешките си!" Принцип. Значи то не се отнася само в едно поле брат, то не се отнася само за мисъл, то се отнася за целият живот, във всички случаи и всякакви. И ако да речем някои хора някога са сбъркали така, то не значи че трябва да ги съдим, но то не значи пък и насърчаване към разврат. После и общественото мнение, което така лошо съдеше братството, то е, защото те изискваха от нас. Те искаха ние да дадем пример. И прави бяха. Ний трябваше да дадем пример, трябваше да дадем пример. Но ние не можехме.

В.К.: На едно място, помня една сестра, тя си замина, мир и светлина на душата й, Учителят казва: „Всички школи до сега са се извращавали в разврат и сега има такава опасност". Това се отнася за ония години 1923-1924-1925.

Е.А.: Вижте, че имаше такива съзнания имало е. Имало е братя, може и сестри да е имало, които бяха на такъв у ровен на развитие, че не можеха така да живеят по Високия идеал на Учителя да речем. Сега какво е било тяхното вътрешно съзнание аз не мога да кажа, но имало е такива, но за тях Учителят казваше: „Те са изключения и те са дошли такива от света. Те са дошли до това състояние, още не са го преодоляли".

В.К.: Значи Учителят не е срещу брака и семейството?

Е.А.: И той казваше, това е институт, който е основан от природата. Той не беше против семейството и както казах, Той казваше, че едни са дошли да се оженят. И те трябва да се оженят. Други са дошли да не се женят и те не трябва да се женят. Значи едни са длъжни да се оженят, а за други не бива. Хайде разрешете го чрез вашия живот. Трудно е. Дори е невъзможно понякога.  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...