Jump to content

ІІ.26. КОЙ Е АВТОРА


Recommended Posts

26. КОЙ Е АВТОРА

Обикновен въпрос, на който всеки може да отговори.

 

Най-ясни и определени са правните традиции. Нормите за творческата собственост са категорични. Стига да можеш да документираш личната си творческа изява - и ставаш автор! Съвременното законодателство е безспорно в своите определения.

 

Но ето, че има нещо, което се изплъзва от погледа на правника!

 

Явява се нова компонента, която разширява класическата формула за авторството. Във физиката, за характеристика на светлината, такава превратна компонента беше спектралния анализ. Дъгата предреши въпроса за „бялата" светлина. Така светлината стана по-разбрана.

 

Новата компонента в творческия процес започва от съавторството на незрими помагачи от света на невидимото. Мисловният творчески процес е сложен комплекс, на който физическото лице е само един изразител.

 

Ето на какъв разговор попаднах един ден.

 

Минавах покрай салона. Две сестри показваха своите ръкописи на УЧИТЕЛЯ. Отбелязвам - това бяха две поетеси. Изискано бе перото им. Поезията им бе с богато съдържание.

 

Едната поетеса прибра тетрадката със стихове в своята чанта и тихо запитва:

 

- УЧИТЕЛЮ, напоследък стиховете ми са удивително странни! По форма са много издържани, а по съдържание... чужди на моята психика... От моето сърце не са бликали сладникави чувства! А написаното - чиста любовна лирика!...

 

Сестрата замълча. Мълчеше и УЧИТЕЛЯТ. Той гледаше неопределено, в страни от сестрата.

 

- Яворов, големият български поет, е при тебе! Той те вдъхновява! Чрез тебе продължава любовната си лирика! Но, гамата е по-висока! Има какво да научи от твоето съзнание! Има какво да му покажеш!... завърши УЧИТЕЛЯТ.

 

Михалаки Георгиев е виден български белетрист, съвременник на патриарха на българската проза и поезия - Иван Вазов.

 

Михалаки Георгиев е съидейник на УЧИТЕЛЯ. Познава живота, изявен в двете гами на видимото и невидимото. Знае за възможностите на УЧИТЕЛЯ, Който прониква в света на четвъртото измерение, дешифрира го и то става разбрано.

 

„Как бих желал УЧИТЕЛЯ да ми каже, кои души работят с Иван Вазов и как му помагат в романа, в разказите, в стиховете!" - споделя Михалаки Георгиев с един от нашите братя.

 

Не след дълго УЧИТЕЛЯТ отговаря:

 

- ИВАН ВАЗОВ Е ТАЛАНТ! Той привлича много от заминалите - революционери, възрожденци, които му диктуват своите истории, стремежи, идеали... Те са съавторите на Вазов!

 

Музикалният живот на Изгрева ме задължаваше да се занимавам като цигулар. Редовно поддържах формата си. Обикновено това вършех вечер, след работа.

 

През един полунощен час, пробуден от хубав сън, затърсих нотните листове и писалката. Приготвих и цигулката - с намерение да запиша чутата през време на съня звучна и чудна пиеса. Тананикайки отделни пасажи, подредих масата за работа, поставих цигулката и до нея нотния лист. За момент замълчах и исках да си припомня началните тактове. Това съзнателно умуване и подготовката като че ли прогониха мотива и не само, че не си спомних началните тактове, но въобще нищо не звучеше в ухото ми! Мелодичната линия отлетя в забвение.

 

Несполуката ме натъжи. Не бях доволен от себе си. Реших да споделя този случай с УЧИТЕЛЯ. В малкият салон имаше братска вечеря. До УЧИТЕЛЯ имаше свободно място. Той ме покани. Заех мястото. Взех участие във вечерята, но мисълта за преживяния сън не ме напуща. Настъпи очаквания момент. Той ме запитва:

 

- Записал ли си нещо ново?

 

Вместо отговор - разправих случилото се. Изказах и недоволството си от несполуката.

 

- Бъди готов! В понеделник към 8 часа вечерта, мотива пак ще чуеш. Запиши го! - каза УЧИТЕЛЯТ и продължи разговорите си с приятелите.

 

... Определеният час настъпи. Мелодичната линия прозвуча. Не бе трудно да запиша това, което чувах. Такт след такт записах същия мотив, който само преди два дни не можах да нотирам.

 

И до днес, авторски подпис няма на този нотен лист. Може би бях само един съавтор на музикалния мотив.

 

Уверен съм, че един ден, юристите на бъдещето ще добавят още една алинея към закона за авторското право.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...