Jump to content

17_16 РАЗЛИЧНОТО В УЧЕНИЯТА НА МОЙСЕЙ И НА ХРИСТОС


Recommended Posts

РАЗЛИЧНОТО В УЧЕНИЯТА НА МОЙСЕЙ И НА ХРИСТОС

 

Как може да се живее в Стария Завет, а да се прилага Петровото учение? (Беседата е по повод I Петрово послание – бел. Р.Ив.). Приятели сте на Мойсея, а искате едновременно да бъдете приятели и на Христа. Който е приятел на Мойсея, не е такъв на Христа. Мойсей казва: “Не пожелай”, но по-нататък не казва какво трябва да се прави. Той казва на едно място: “Да възлюбиш Господа”, ама как ще Го възлюби, когато на сън Го видял? На друго място казва: “Да обичаш своя народ”, а за другите народи друго говори. Говоря за Мойсеевия закон в широк смисъл. Разбира се, когато Мойсей е полагал своя закон, условията са били други. Неговият закон е бил подготвяне на човечеството за Христовото учение. Мойсеевият закон е първото полукълбо на Земята, Христовото учение – другото; може да живеете в него, когато се осветява от слънцето, но когато то е извън слънчевите лъчи, не може да живеете. И в съвременния живот нашите пожелания произлизат от приложението на този Мойсеев закон. Хората искат да са богати, да са учени, но понеже, като възприемат този закон, нямат възможност всички да са богати и учени, ето стълкновението. На физическото поле няма условия всички хора да бъдат богати и учени, но добри – всички могат да бъдат. Пожелайте добродетелта, която не принадлежи на физическия свят. (124, с. 133)

 

За обикновените хора нещата стават бавно, а за мъдреците – изведнъж. Те знаят законите и не злоупотребяват с тях. Ако обикновеният човек работи с великите закони на Битието, в един ден ще разруши света. Бог не дава великото знание на обикновените хора, защото те прилагат още Мойсеевия закон – убиват, крадат, лъжесвидетелстват и т.н. Какво трябва да направи човек, за да излезе от обикновения живот? – Да се свърже с Бога, Който работи сега в света. Работете и вие с Него, да имате дял в Царството Божие. Да работи човек заедно с Бога, това значи да прилага Любовта – Божествената майка, за която Христос казва, че трябва да се почита. Който люби, само той може да почита майка си и баща си. Той е добър, праведен, благороден човек…

 

… Много хора, които не почитат баща си и майка си, не любят ближния си, те още живеят според законите на Мойсея. И до днес още има между хората паразити.

 

… Докато живее в Мойсеевия закон, човек служи още на злото, в което се прилага убийството, лъжата, кражбата, прелюбодейството и т.н. Докато служи на злото, човек живее в закона на раждането и прераждането. Откаже ли се от този закон, той служи на доброто и влиза вече в закона на вселяването. Този закон подразбира прилагане на следните заповеди: “Почитай баща си и майка си, люби ближния си и раздай всичкото си им­не на сиромасите.” Който спазва седемте заповеди, той живее в безсмъртието; той почива вече, защото е придобил спасението на своята душа. Това подразбира връзка на човешката душа с Бога като източник на всички блага в живота. (30, с. 63-66)

 

В природата съществуват два процеса на пречистване – бавен и бърз. Мойсеевият закон е бавен процес. Там има клане, бесене, убиване. Законът на Христа, т.е. законът на Любовта, е бърз процес. Който служи на този закон, той влиза заедно с Христа в рая. Така стана и с разбойника, който беше заедно с Христа на кръста. (99, с. 16)

 

Моралът е Мойсеев закон, а Христовият закон е свободата. Следователно трябва да бъдем свободни. (143, с. 40)

 

 

 

Злото се ражда всякога, когато човек почне да живее само за себе си. А той трябва да живее за Цялото (за Бога най-напред), и от това зависи неговото щастие. Христос казва: “Всичко, с което човек разполага, да се сложи на разположение на Бога.” Мойсей казва “само една десета да се даде на Бога”. А обикновеният човек само отвреме-навреме дава по малко на Бога. Това са степени на съзнанието. Служенето на Бога е най-високата точка, до която човек може да се изкачи. То е да работи човек за любовта, да я разпространи. Да работи човек, както Бог работи. Затова той трябва да е умен, добър и силен. Когато човек работи за другите, той работи над себе си. (149, с. 99)

 

Христос казва: “Вие ме наричате Учител, но аз не съм учител като Мойсей, защото Аз ще ви уча на закона на разширението, а Мойсей ви учеше на закона на смаляването.” Като слеете тези два закона в един, ще намерите начин за свободата. (125, с. 241)

 

При сегашните условия се изключва влиянието на страха. Методът на страха е минал. Соломон е казал: “Начало на мъдростта е страхът Господен.” Прав е Соломон, но това беше по закона на инволюцията. Сега ще внесем друго правило: “Начало на мъдростта е Любовта.” Следователно методът на Соломон е внесъл страха. И Мойсей е казал: “Трябва да имате страх от Господа!” Христос взема Любовта. И ако искате да се повлияете, непременно трябва да имате нещо в себе си, което да обичате. (49, с. 167)

 

Съвременните християни нямат предвид факта, че всяка истина след време се разширява, придобива нов смисъл. Те казват: “Така е казал Христос.” – Да, така е казал Той, но преди 2000 години. Какво ще каже днес? Преди Христа, и Мойсей беше казал това и онова. Обаче Христос каза друго нещо. Мойсей каза: “Око за око, зъб за зъб.” За да каже така, имаше ред причини и основания. Като отговор на Мойсеевата мисъл Христос каза: “Ако те ударят от едната страна, обърни и другата.” Христовото учение е диаметрално противоположно на Мойсеевото. Мойсей считаше само еврейския народ за правоверен; според него другите народи бяха езичници. Христос проповядваше, че всички хора са братя – не по кръв, но по произход, всички хора са родени от един Баща. В този смисъл волът, конят не са братя на човека. Те произлизат от друг баща. Ще кажете, че църквите имат един Баща. Така трябва да бъде, но всъщност не е така. Съществуват три християнски църкви – православна, евангелска и католическа. Понеже не се спогаждат, това показва, че имат три различни бащи. Наистина и трите църкви имат три различни физиономии. Католиците, евангелистите, православните се събират заедно, искат да живеят братски помежду си, но нямат основа за братски живот. Католическата църква се държи за папата, евангелската – за Лутер, православната – за светите отци. Де е тогава Христос? Всички говорят за Христа, но Той е на последен план, вее се като знаме над къщата… Истинската религия се основава на онези принципи, които облагородяват човешкото сърце. Те трябва да се прилагат в живота. Не упреквам никоя църква, но казвам, че те нямат общ Баща и не могат да живеят братски помежду си. Те нямат общ принцип, на който да се основават. Ако наистина имаха общ Баща, те щяха да се разбират. Кое им пречи да влязат в разбирателство?(106, с. 150)

 

Христос казва: “Не бива да туряте ново вино в стар мех”, защото ще ви разстрои. Ако някой религиозен се разстрои, той е стар мех, който не е могъл да издържи новото вино – новото учение. Не може да се примирят две идеи, които се сблъскват. Мойсеевият закон казва “зъб за зъб и око за око”, но според Христовото учение законът е тъкмо обратен – да любим враговете си; ако ни ударят от едната страна, да обърнем и другата. Това ново учение как ще примирите със старото, ако и него задържите? Мойсеевият закон е за стар мех, Христовото учение иска нов мех. Според Мойсеевия закон, понеже старите хора не са способни да се борят с новото, искат да хванат противника и да му извадят очите, да не може да ги вижда и намери. А Христовото учение казва: вашите противници може да направите ваши приятели, можете да ги обезоръжите и дори да ги накарате да ви служат. (124, с. 146)

 

Двамата от другия свят – Илия и Мойсей – представят старата култура. Христос е новатор, който носи новото, Божественото в света. Тази Божествена идея Той иска да я приложи така, че да послужи за благото на човечеството. (Учителят коментира преображението на Иисус – бел. Р.Ив.)... Ние мислим, че онези, които са заминали за другия свят, нямат никакъв интерес към нас, а виждаме, че Мойсей и Илия се интересуват от новото, което идва в света. Значи те участват в него. Питам тогава: откъде идват новите идеи в нас?…

 

По-добре учението на Иисуса, отколкото учението на Илия и Мойсея. Ако искате да сечете горите, Мойсей трябва да ви дойде на помощ, да ви каже как да направите бъчви. Но ако искате да възпитате вашите деца, потребен ви е Иисус. Ако искате жена ви да се подчинява, да ви готви хубаво, потребен ви е Илия или Мойсей. Но ако искате да разберете защо е създаден светът, потребно е учението на Иисуса…

 

Един учител в първо отделение преподава по един начин, а професорът преподава съвсем други знания на студентите. Няма противоречие. Христос имаше по-високо разбиране; Мойсей, все едно че учеше децата, а Христос – възрастните. Тук няма спор. Рационализмът се състои в следното: ние приемаме, че всички хора са душй, дошли в света да се развиват. Приемаме също, че всички душй имат еднакви права по законите на природата, но всички не могат еднакво да се проявяват…

 

Според мене Мойсей представя човешкото сърце, Илия представя човешката воля, а Иисус – човешкия ум. Илия и Мойсей се занимават с материалните работи, а умът – с отвлечените работи. Той е единствената мощна сила в света, която движи цялата вселена. Всичко в света се движи от един велик ум. Закономерността в света е дело на този велик ум. И нашият ум е част от този велик космически ум. (46, с. 243-254)

 

“И дошли Мойсей и Илия.” Защо са дошли? Те са дошли да се учат от Христа. И Христос, казва там Писанието, е говорил за страданията, но Той предаде на Мойсей и Илия два урока защо тяхното учение в света не можа да принесе онези резултати, които те очакваха. Защото заради Илия на 400 души пророци им отрязаха главите, а Мойсей тури законодателството и сега то царува в света. И Христос каза на Мойсей и Илия: докато не влезе онова велико учение на великата Божия Любов, светът няма да се преобрази и следователно Той каза: “Аз трябва да пострадам”- значи тази Любов, която е в Мене, Аз трябва да я дам на света, да влезе в човешките души и да започнат хората да живеят с Божествената Любов. Като казал това Христос на старозаветните пророци, лицето Му станало светло като слънцето. (127, с. 139)

 

“И пак се наведе долу и пишеше” (Йоан 8:8). Ако попитате видните богословци да ви кажат нещо за Бога, те ще ви говорят за тайните на Бога; в колко лица е Той; как е станало изкупването на човечеството; как е слязъл Христос на земята и ред други философски работи може да ви говорят; но я ги запитайте какво е писал Христос на земята – не знаят. Единственият отговор, който ще ви дадат, е, че това не влиза в плана на спасението, следователно за него не трябва да се говори. И действително, Христос е написал свещени думи, които не могат да се вместят в тази книга, която са ни оставили пророците, защото щяха да се опорочат. Пишеше Той дълго време на земята и изтриваше написаното. Работата е, че това, което е написал Христос на земята, е накарало всички онези грешници, праведници, фарисеи и садукеи да излязат навън из храма и да оставят жената сама. И като си подигна Христос главата и погледна – нямаше никой в храма. Може да ме запитате: “Що ни интересува нас това, какво става преди 2000 години?” Тази жена била заведена при Христа и Го запитвали дали трябва да я съдят, или да й простят, защото според Мойсеевия закон трябвало да й се наложи смъртно наказание. За какво? – Че престъпила закона, а трябвало да се поддържа моралът. Чудно е как именно иде туй раздвояване! Мойсей пише в закона си “не убий!”, а при това в наказателния закон за морала онези, които прилагат Мойсеевия закон, подразбират, че трябва да убият една грешница! “Убий” – това е човешкото; “не убий” – това е Божественото. (104, с. 29)

 

Когато някои мислят, че могат да се разправят с тия Братя, това показва, че те не разбират онзи дълбок смисъл, който се съдържа в понятието “Бял Брат”. Когато един от тези Братя се явил на Мойсей в огнения пламък, казал му: “Изуй обущата си, защото мястото, на което седиш, е свято.” И когато Христос се наведе на земята, Той призова тези Братя. Вие ще кажете: “Христос беше Господ.” Да, но когато Христос слезе на Земята, Той остави всичката Си сила и слава на тия Братя, а сам слезе като слуга, да покаже на хората как трябва да живеят. (104, с. 36)

 

На съвременните хора са дали една привилегия, която е чисто Божествена: те мислят, че имат право да убиват човек. Тогава, върнете се при Мойсеевия закон. Според него човек (ако събира съчки в съботен ден) трябва да се убие с камъни. Туй е по буквата на нещата. С това не се разрешават въпросите. Ние, съвременните хора, живеем по този закон на Мойсея. Христос казва: “Иде време, и сега е, всеки, който би убил, да мисли, че служба принася на Бога.” Хората, които вярват в Бога, които проповядват Бога, казват: “Този е вреден, да се премахне, той ще разврати света.” Светът не се развращава сега, но падението на света се дължи на една обща причина. (24, с. 224)

 

Новото не се съгласява със старото. Мойсей казва: “Око за око, зъб за зъб!” Христос обаче казва точно противното: “Ако те ударят по дясната страна, обърни и лявата.” Със слизането на Христос на Земята Мойсеевият закон трябваше да отстъпи. Буквално ли трябва да разбирате Христовите думи? Ако ги разбирате буквално, ще излезе, че който се съблазни, трябва да извади окото си, да отсече ръката си и т.н. Тогава ще имаме свят, пълен със сакати хора. Не, думите на Христа са иносказателни. Да обърнеш и другата си страна на онзи, който те е ударил, това значи да запазиш присъствие на духа си, да не отговаряш със същата мярка. Това значи възпитана воля. (55, с. 207)

 

Вие сте опитали всичко това и сте дошли до убеждението, че и горди да бъдете, и богати, и силни – все пак сте нещастни. Вследствие на това вие сте изгубили вярата си и днес не вярвате на никого. Мойсей е учил: “Око за око, зъб за зъб.” След него иде Христос и казва: “Ако те ударят по едната страна, обърни и другата.” Опитвали сте Мойсея и повече не искате да го следвате. Христа още не сте опитали, но не се решавате да Го следвате – не вярвате в Него. Какво разбирате от стиха, който Христос е казал, че ако те ударят по една страна, да обърнеш и другата? Ако го разберете буквално, вие ще изпаднете в противоречие. Ще кажете: “Защо човек трябва да бъде толкова мекушав, да се оставя да го бият?” За да разберете дълбокия смисъл на тоя стих, трябва да знаете, че само разумният, добрият човек има право да бие. Само приятелят има право да бие. Защо? Защото той бие с Любов. Ако приятелят те удари от едната страна с Любовта, дай и другата си страна, да те удари с Мъдростта. Какво по-голямо благословение можете да очаквате от това? Казано е в Писанието: “Когото Бог обича, наказва го.” С какво? – С Любовта, Мъдростта и Истината. Какво по-голямо благословение от това? Радвайте се, когато съвършеният ви наказва! Бог е съвършен. В Него няма противоположни чувства, както в хората. Всичките Му постъпки са пълни с Любов. Дръжте в ума си мисълта: каквато плесница ударите на брата си, такава и вие ще получите. Ако го ударите с Любов, и вас ще ударят с Любов; ако го ударите с Мъдрост, и вас ще ударят с Мъдрост. Ако ударите ближния си без Любов и без Мъдрост, и вас ще ударят по същия начин. Всяка плесница, нанесена на човека без Любов и без Мъдрост, кости чупи, мускули разкъсва. С една дума, плесница без Любов и Мъдрост може да умъртви човека. Всяка плесница, нанесена върху човек с Любов и Мъдрост, внася в него живот, знание и светлина. Сега желая на всички да получавате плесници на Любовта. (70, с. 105)

 

Ако бях проповядвал Мойсеевия закон, най-напред бих наказал жените: тям се пада най-голямото наказание. Понеже не проповядвам Мойсеевия закон, а Христовия, затова казвам на жените: “Понеже вие сте лекарите, доста вече сте служили на вашите стари любовници в райската градина, откажете се от тях и служете на Господа!” Вече 8 000 години как жените служат на този хубавец от райската градина и нищо добро не свършиха, затова им се налага да се откажат от него. Ще ми възразите: “Не ни нападай, ние сме чисти.” – Да, едно време бяхте чисти, но днес не сте това, което ви знаех. Тази греда – собствеността – влезе в окото ви, заживяхте със закона за собствеността. Дойде при вас в райската градина вашият приятел и ви каза: “Излезте от тази райска градина, стига сте стоели тук като градинари – завладейте Земята, тя е за вас! Що сте глупави да стоите в тази градина – вие ще станете равни на Бога!” И излязоха жените от рая. Мойсей е описал в една дълга и интересна история излизането на жените от рая. Като прочетете целия Стар Завет, ще видите как Господ постоянно се обръща към израилевата девица, която нарича с различни имена – постоянно я съветва да се върне в правия път, към Баща си. Къде ли не сте ходили след излизането си от рая! Ходили сте в Египет – той е материалният свят, във Вавилон – който е старият свят, старата култура (култура все на собствеността). Сега вие сте в Европа, която бърка пак същата каша, както египтяните и вавилоняните. Христос казва на съвременните хора, които представляват избрания народ: “Извадете тази греда от окото си!”, т.е. махнете тази собственост от вашата земя, защото тя е причина за всичките спорове и войни. Единствената собственост, която човек има, това е неговото тяло. Ако човек може да изменя всеки ден частите на тялото си, да управлява желанията и действията на своите органи, както и на мозъка с всичките му центрове, той ще бъде отличен човек!(125, с. 142)

 

Най-голямото богатство се крие в Божията Любов. Божията Любов е в сила да превърне желязото в злато и златото – в желязо. Онези, които проповядват Божието Слово, са силни – всичко могат да направят. Те не си служат с оръжия, с каквито си служи светът. Има нещо по-силно от оръжието. Това са мислите, чувствата и постъпките на хората. С тях може да се воюва, но не и с оръжие. – “Как воюва светът?” – Това е негова работа, той е свободен. Ние не го обвиняваме. Обаче които следват Христовото учение, те си служат с методите на Любовта. “Не убий!” – казва Мойсей. А Христос казва: “Всеки, който се гневи на брата си, ще бъде наказан.” Следователно ние ще храним към брата си най-възвишени и благородни чувства. Ще кажете, че като говоря така, аз ви осъждам. Не, това е правило, което еднакво важи и за мене, и за вас. Бог, Който е създал света, иска да живеем в мир и съгласие. Той е строг към всеки, който не изпълнява Неговите закони. С хиляди години човек ще изкупва своите погрешки и престъпления. Вложете в себе си образа на Любовта. Този образ внася в човека мир и радост. (106, с. 225)

 

Кой е допуснал войната? В кой Божествен закон е писано това? В Мойсеевото учение се говори за война, но в Христовото войната е изключена. Между Мойсея и Христа има такава разлика, каквато между земята и небето. Следователно, когато християните воюват, трябва да признаят и пред себе си, и пред целия свят, че постъпват по Мойсеевия закон, а не по закона на Христа, който подразбира абсолютно прилагане на Любовта. На всяка ваша постъпка давайте съответното име.

 

Мойсей казва: “Око за око, зъб за зъб.” Христос казва: “Ако те ударят по едната страна, обърни и другата.” Съвременните хора живеят според Мойсеевото учение – старата култура. Сам Мойсей казва: “Господ ще издигне друг пророк, по-висок от мене. Който не служи на този пророк, сам подписва смъртната си присъда.” Мойсей говорел за Христа и сам признавал учението си за несъвършено. (20, с. 101)

 

Ние казваме, че светът ще се оправи с Любов, а не с тояга, която подразбира Мойсеевото учение. Време е вече да се остави тоягата настрана и да се приложи Любовта. Мнозина са започнали вече с Христовия закон, но от време на време се връщат към Мойсеевия. Там е тяхната погрешка. Правилно е да държите един закон – или Мойсеевия, или Христовия. Ако започнете с Мойсея, трябва да свършите с Христа, но в никой случай не обратното – да започнете с Христа и да свършите с Мойсея. Най-добре е, обаче, да започнете с Христа и да свършите с Христа. (135, с. 179)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...