Jump to content

І.01.06. ПАСХАТА НА НОВИЯ ЗАВЕТ Е ЖЕРТВОПРИНОШЕНИЕТО НА СИНА ЧЕЛОВЕЧЕСКИ


Recommended Posts

6. ПАСХАТА НА НОВИЯ ЗАВЕТ Е ЖЕРТВОПРИНОШЕНИЕТО НА СИНА ЧЕЛОВЕЧЕСКИ

В Стария завет Заветът Господен бе основан с кръвта на жертвените телци, с които Мойсей поръси олтара, прочете им книгата от Завета, с думите и заповедите Господни. „След това поръси людете с кръвта и каза: „Ето кръвта на Завета, що направи Господ с вас, според всичките тези думи." (Изход, гл. 24, ст. 7-8).

В Новият завет, който Бог сключва с хората, се основава на кръвта на Исуса, като Син человечески по плът и Син Божий по Дух.

„Ето Агнецът Божий, Който взема греховете на света." (Евангелие от Иоанна, гл. 1, ст. 29). „Заради беззаконията на израилтяните бе бит и биде заради престъпленията наранен и бе като агне, водено на заколение и Господ благоволи да го предаде на биене и страдание (Исая, гл. 53, ст. 5, 7,10). Това е същият агнец, ярец, който се пуска на свобода в пустинята, но трябва на себе си да понесе всички беззакония на синовете Израилеви. (Левит, гл. 16, ст. 20,21,22). Исус е наподобен като жив агнец, определен за новата Пасха Господня на Новия завет. Той трябва да бъде заклан точно в деня, в който били заколени пасхалните агнета. В деня, когато е прикован на кръста, е ден петък, в който евреите са клали пасхалните агнета и с кръвта им са поръсвали външните си врати. И да се изпълнят писанията (Изход, гл. 12, ст. 46), че кост Негова няма да се строши, така и тук Го пробождат с копие, за да се изпълни написаното (Евангелие от Иоанна, гл. 19, ст. 36).

Исус прави съпоставяне между юдейската пасха с пасхалното агне, което се изяжда, без да се строши нито една кост и пролятата му кръв и поръсена по вратата на юдеите, като белег (знак) пред Ангела Господен и между самия себе си.

Като благославя хляба, преломява го и раздавайки го като хлебно приношение, като безкръвна жертва по юдейската пасха, Той им казва да ядат от хляба, защото това е Неговото тяло. (Евангелие от Матея, гл. 26, ст. 1).

Той тук се оприличава на жертваното агне, на кръвната жертва и става жив агнец за Новата пасха. Подава им чашата с червеното вино да пият всички и оприличава виното с неговата кръв, която се пролива за Новия завет. Той също тук оприличава себе си на жертвения агнец на Новия завет. Юдейската пасха с жертвения агнец означава, че синовете Израилеви ще бъдат спасени от едно робство от Ангела Господен, който ще погуби египтяните и ще ги изведе на свобода.

Кръвта на Исуса, оприличена чрез виното, ще се оприличи на истински агнец на Голгота, прободен с копие и убит, той ще бъде изкупление от робството на греха и на престъпленията человечески. Той дава живота си за откуп на мнозина (Евангелие от Матея, гл. 20, ст. 28). Исус взе чашата и като благодари, даде им на всички да пият и им каза: „Защото това е Моята кръв на Новия завет, която се заради мнозина излива за прощение на греховете." (Евангелие от Матея, гл. 28, ст. 28).

И Тайната вечеря, Новата пасха е също сключена с кръвта на Исуса и тя е Новият завет.

Тук жертвоприношението е посочено. То е свързано с юдейската пасха с пасхалното агне, както и с Голготския агнец Исус, Който оприличава себе си приживе на пасхален агнец чрез символиката на хляба и виното.

От една страна на трапезата се преломява хляба и се пие червено вино, което оприличава безкръвната жертва с приношение за грях. От друга страна се прави връзката чрез хляба и виното за новия Голготски агнец, Който ще пролее кръвта си за изкупване греховете на людете. Но голготския агнец е син человечески, Който е изкаран и разпнат на заколение.

Исус поръчва на учениците си да извършват това жертвоприношение с хляба и виното в памет на Неговата смърт, и в памет на Неговото възкресение и Неговото възнесение, след като се среща с учениците си. По-късно учениците са се събирали по домовете, разполовявали са хляба, вдигали са чаши с вино, правили са молитви и са викали Духът, който Исус бе им изпроводил след Неговата смърт. Светият Дух е слизал върху тях и те бивали кръстени от Святия Дух. Тогава са разбрали, че Исус Христос е Син Божий.

Така че, Исус Христос става Нова Пасха (I послание към коринтяни, гл. 5, ст. 7). Той ще пие новия лозов плод в Царството Божие. Старият лозов плод, виното, символизира кръвта на пасхалния агнец и Агнеца на Голгота, Който дава кръвта за изкупване на греховете. Новият лозов плод е Светият Дух, Който Исус изпраща върху учениците си (Евангелие от Матея, гл. 26, ст. 24). Той ги изпраща да научат всички народи и да ги кръщават в името на Отца и Сина, и Светия Дух. (Евангелие от Матея, гл. 28, ст. 19).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...