Jump to content

І.01.07. ПАСХАТА НА НОВИЯ ЗАВЕТ


Recommended Posts

7. ПАСХАТА НА НОВИЯ ЗАВЕТ

Исус, когато е бил малко момче, всяка година е ходил в Ерусалим на поклонение за Пасхата. „И ходеха родителите му всяка година в Ерусалим за празника на Пасхата. И когато стана той на 12 години, като възлезоха по обичая в Ерусалим за празника и като изкараха дните на празника и се връщаха, детето Исус остана назад в Ерусалим и не усети Йосиф и майка му. (Евангелие от Лука, гл. 2, ст. 41-43). След три дни го намират в храма, седнал между учителите, слушаше ги и ги разпитваше. И казва на родителите си: „Не знаете ли, че трябва да съм в това, което принадлежи на Отца Ми?" (Евангелие от Лука, гл. 2, ст. 49).

Исус почита този празник и всяка година редовно идва за него в Ерусалим (Евангелие от Иоанна, гл. 2, ст. 13; гл. 5, ст. 1; гл. 7, ст. 10).

На първата Пасха Исус изпъжда продавачите с бич, очисти храма в Ерусалим и започва службата си в Юдея, (Евангелие от Иоанна, гл. 2, ст. 13-25). „И се чудеха на знаменията,.които правеше и мнозина повярваха в Него."

На втората Пасха Исус влиза в Ерусалим. След това избира 12 души, които нарече апостоли (Евангелие от Лука, гл, 6, ст, 12-19), подир което ги изпраща да проповядват за Небесното царство, което наближава, като им даде власт над нечестивите духове и сила да излекуват болести. (Евангелие от Лука, гл. 9, ст. 1). Той обявява, че е Син Божий, че му е дадена власт да извършва съдба и че Словото на Отца е в Него и чрез него вършеше делата Господни."

На третата Пасха Исус определя 70 души и ги изпраща двама по двама да проповядват в негово име, че Божието царство е наближило и лекуваха, и имаха власт над духовете, чрез Неговото име (Евангелие от Лука, гл. 10, ст. 1-16). На планината Тавор се преобразява в образ Господен и Славата Божия слиза върху Него.

Четвъртата Пасха била също извършена в Ерусалим.

Мястото, определено за Пасхата.

„А в първия ден на празника на безквасните хлябове дойдоха учениците при Исуса и рекоха Му: „Де искаш да приготвим да ядеш пасхата?" И той рече: „Идете в града при еди кого си и речете му: „Учителят казва: „Времето Ми е близо, у тебе ще направя пасхата с учениците си." И сториха учениците, както им повели Исус и приготвиха пасхата." (Евангелие от Матея, гл. 26, ст, 17-19).

„А в първия ден на безквасните хлябове, когато колеха жертва за пасхата, казват Му учениците Му: „Де искаш да идем да приготвим да ядеш пасхата?" (Евангелие от Марко, гл. 14, ст. 12).

„Дойде же денят на безквасните, в който трябваше да жертвуват пасхата. И проводи Петра и Йоана, и рече: „Идете и пригответе ни да ядем пасхата." А те Му рекоха: „Де искаш да приготвим?" А Той им рече: „Ето, щом влезете в града, ще ви срещне человек, който носи кърчаг (стомна) с вода. Идете след него в дома, в който влезе. И речете на стопанина на къщата: „Учителят казва на тебе: Де е гостната стая, в която наедно с учениците си ще ям пасхата? И той ще ви посочи горница, голяма, постлана, там пригответе. И като отидоха, намериха, както им рече и приготвиха пасхата." (Евангелие от Лука, гл. 22, ст. 7-12).

Мястото, където ще се извърши пасхата, се държи нарочно в тайна, както името на човека, за да не узнаят първосвещеника чрез Юда за готвената Пасха и да го хванат и да провалят пасхалната вечеря, която е била последната Пасха на Исус с учениците му. „И рече им: С желание, пожелах да ям тази пасха с вас преди страданието си. Защото ви казвам, че няма да ям вече от нея, докле се не изпълни в Царството Божие." (Евангелие от Лука, гл. 22, ст. 15-16).

А кой е бил домакинът на горницата? А той я е приготвил тази горна стая, постлана, голяма и приготвена за Пасхата (Евангелие от Марка, гл. 14, ст, 15). Според преданието, това е бил бащата на евангелист Марка. В неговия дом са били събрани апостолите на петдесетница, когато Святият Дух посещава апостолите.

Кога е станала Пасхата?

Още от Мойсей Пасхата се извършва на 14 ден от месец Нисан от началото на първото пълнолуние. Тогава трябва да се заколят пасхалните агнета, пасхалния агнец и да не ядат квасен хляб. Другият ден, 15 ден, беше Великият ден на Пасхата, който се продължаваше 7 дни, наречени дни на безквасните хлябове. Първият и последният ден бяха много тържествени и бяха дни за почивка и ги наричаха „съботи".

И така, в петък, от 14 ден трябваше да се приготви пасхата и да се заколи пасхалния агнец и да се направи пасхата привечер. А на следващия ден беше Еврейската събота и се считаше за Велик ден, понеже беше първата седмична събота, когато евреите не работеха и беше още и втори ден на пасхата. (Евангелие от Иоанна, гл. 19, ст. 31).

В тази година еврейската Пасха се падала в ден четвъртък. И да не се случат два празника един след друг, петък, първия ден на безквасните хлябове и събота, вторият ден, обикновен почивен ден за евреите, то Пасхата е била прехвърлена в събота. Така че юдеите трябвало да ядат пасхата на 14 Нисан, петък вечер. (Евангелие от Иоанна, гл. 18, ст. 28), в същия ден, Когато Исус е трябвало да бъде съден преди Пасха, която е определена за събота.

И така, Исус е ял пасхата в четвъртък, на 13 Нисан, един ден преди променената дата на евреите, която се падала в петък. Така Исус е спазил точно закона. Освен това учениците Му са били галилеяни, с изключение на Юда (юдеин), а те са били поклонници, идващи отдалеч и свещениците не са могли да заколят толкова хиляди агнета в един ден. Затова поклонниците от далечните места са приготвяли Пасхата един ден по-рано. Затова Той не е бил упрекван от фарисеите, ревниви пазители на буквата на закона, че е пренесъл пасхата един ден по-рано, т.е. на 13 Нисан, четвъртък.

Така че, 14 Нисан, петък, когато е съден и разпнат Исус, е било работен ден. В този ден Синедрионът заседава и го съди, Симеон Киринеецът се връща от нива, а Йосиф Ариматейски купува аромати,

И така Исус, знаейки, че в петък ще пострада, решил да отпразнува с учениците си Пасха в четвъртък вечер на 13 Нисан, на 13 ден от първото пролетно новолуние, когато се изправял първият сноп жито след жътвата, правена от юдеите. (I послание към коринтяните, гл. 11, ст. 23).

Пасхалната вечеря е станала нощно време (Евангелие от Иоанна, гл. 13, ст. 30; I послание към коринтяните, гл. 11, ст. 23). Пасхата е учредена в памет на излизането на евреите от Египет и се празнува като празник Господен, като вечен закон във всички бъдещи родове. (Изход, гл. 12, ст. 14). Юдейската пасха се явява предобраз на Новозаветната пасха, на която присъствуват учениците на Исуса. И сам Исус я ръководи, като домакин, глава на семейство и като първороден син, така, както е било по юдейския закон.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...