Jump to content

І.02.02. АНТИМИНСЪТ И НЕГОВОТО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ


Recommended Posts

2. АНТИМИНСЪТ И НЕГОВОТО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ

1. Антиминсът е подвижен свят олтар или „вместотрапеза", заместваща при нужда неподвижните свети трапези в христианските храмове.

2. Върху Антиминсът се извършва Св. Евхаристия, Благодарствената служба, Литургията.

3. Християнски жертвеник, християнски жертвен безкръвен олтар, свещен жертвеник.

4. Подвижен жертвеник, подвижен преносим жертвен олтар, заместващ неподвижната олтарна трапеза в храмовете.

5. Преносен жертвен олтар, старохристиянски подвижен олтар, подвижен жертвеник за извършване на безкръвна жертва.

6. Антиминсът се нарича „Святатрапеза" в преносен смисъл, защото се полага, върху малка маса.

7. Антиминсът е жертвеник, заместител на Светата трапеза. Той е вместотрапеза, вместопрестолие.

8. Мистична трапеза, осветена от архиерей чрез служба и чрез Святият Дух, изработено от платно, ленено или копринено.

9. С Антиминсът и върху него се извършва Светата литургия, Божествената служба на Евхаристията, като се поставя върху олтарната трапеза, която не е осветена от архиерей в храмовете.

10. Антиминсът е вместо трапеза, вместожертвеник на Евхаристията, където като символ е Агнецът Божий. Той е вместожертвеник на Агнец Божий, т.е. на Исуса Христа.

11. Антиминсът е вместопрестол, подвижна вместотрапеза, на която се освещават Св. дарове, които са във вид на хляб и вино от Святият Дух, извикан чрез молитвите от присъствуващите и така осветен от него, се получава небесната, оживотворена небесна храна във вид на Словото, което се излъчва върху тях, както и силата на Духа, Който се втича у тях. Хлябът е символът на храната небесна, а виното е питието, чрез което се дава силата на Духа.

12. Подвижен жертвеник за извършване на безкръвна жертва. Това се среща в Новия Завет. Вместожертвеник за принасяне на безкръвна жертва.

13. Антиминсът е предназначен да се разгръща върху Свята трапеза, която по време на Св. литургия, Евхаристията, символизира гроба Господен, понеже на него е изобразено полагането на Исуса в гроба. „А Бог на мира, Който е въздигнал от мъртвите великаго чрез кръвта на Вечния Завет Пастиря на овцете, Господа нашего Исуса, дано ви направи съвършени във всяко добро дело, за да правите Неговата воля, като действува във вас това, което е благоугодно пред него чрез Исуса Христа, комуто да бъде Слава во веки веков. Амин. (Евреите, гл. 13, ст. 20-21).

14. Христовият евхаристичен жертвеник води началото си от онази маса в горницата на 13 Нисан, четвъртък, върху която Исус е установил Тайнството на Св. Евхаристия.

15. Антиминсът, като платно лежи върху Илитон, това е ленен или копринен четвероъгълен плат, в който се обвива Антиминса, който се простира върху престола, за да се турят на него Светите дарове. На Илитона се слага и Светото Евангелие. „Илитон" означава плащаницата, с която Йосиф Ариматейски обвил тялото на Исуса (Евангелие от Матея, гл. 27, ст. 59; Евангелие от Марка, гл. 15, ст. 46; Евангелие от Лука, гл. 23, ст, 53). Антиминсът лежи върху Илитон и заедно с него се разгръща и свива. Върху него се освещават Светите дарове (хляб и вино), които са необходими за извършване на всяка литургия. На Антиминса е изобразено полагането на Спасителя Исус в гроба. Както тялото на Исуса е било обвито в плащаница и положено в гроба, същото се символизира и в литургията. Святата трапеза е гробът. Антиминсът се поставя върху Илитона. А Светите дарове - хляба и виното, символизират тялото и кръвта на Божествения Агнец, т.е. на пасхалното агне, пасхалния агнец, което се явява сам Исус.

16. Антиминсът е вместотрапеза, заместваща осветените неподвижни Святи трапези в християнските храмове. От III век се поставя връзка между християнските мъченици, загинали за вярата Христова, от една страна, и Светите трапези, от друга страна. Започват да слагат част от тяло или част от светите мощи на христовите мъченици. По определението на VII вселенски събор в 7-мо правило в Антиминсите се слагат св. мощи, в памет на това че във времето на гоненията християните извършвали богослужението на гробовете на мъчениците.

17. Литургия може да се извърши върху Антиминс, осветен от архиерей и то със свети мощи. Но ако храмът е освен от архиерей, Антиминсът може да е без Св. мощи. Антиминсът се поставя на всяка света трапеза.

В следващия етап на плочи се изобразяват, на четирите му краища се изобразяват само символите, инициалите на имената на 4-та Св. евангелисти,

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...