Jump to content

Човекът и ангелите


Recommended Posts

Човекът и ангелите

Човек - като духовно проявление - живее в целия Космос: в Бога, в ангелите, във всички хора, животни, растения, камъни. Какво означава тази идея? Да съзнава човек, че живее в целия Космос, това значи, че той е свързан с живота на Бога, на ангелите, на хората. Човек е свързан по мисъл с Бога, с ангелите и с хората, вследствие на което става преливане в тях. Тъй че когато някой пита съществува ли Бог, това подразбира, че връзката между него и Бога е прекъсната. Онзи, чиято връзка с Бога е здрава, не се съмнява в Неговото съществуване. Единственото доказателство за съществуването на Бога е течението на живота, което се влива в човека. Прекъсне ли се течението на живота, на връзката с него, смъртта се явява. Смъртта не е нищо друго, освен прекъсване на ония връзки на живота, с които човек е свързан. 100, из „ Отличителна черта"

Между строежа на тялото на един ангел и на един човек има математически съотношения. По отношение на своя строеж тялото на един ангел е по един начин създадено, а тялото на един човек - по друг начин. Това, което ни интересува, е: какво съотношение, каква връзка съществува между един ангел и един човек? Ангелите се отличават с трезва, с абсолютно чиста мисъл. Те са същества на онази велика мисъл, която едва сега ни докосва. Когато ние говорим за съвременната култура, подразбираме мислите, културата на ангелите. Ангел е гръцка дума, тя не изразява онази идея. която аз искам да вложа. Думата ангел означава вестител, служител. Хубава дума е тя, но гърците нямат такава подходяща, която да изрази същината на това понятие. В санскритски език има такава дума. Тъй че аз говоря за вътрешната същина на тази дума, подразбирам мислите, които ангелите изпращат на Земята. 17, из „Свидетелството Негово"

Между Божествения и човешкия живот има нещо общо: в Божествения живот има детинство - и в човешкия живот има детинство. В Божествения живот има зряла възраст - и в човешкия живот има зряла възраст. Разликата обаче се заключава в следното: в човешкия живот има старост и смърт, а в Божествения няма. В този смисъл ангелите не са нищо друго, освен най-интелигентните деца на Небето. Не можеш да бъдеш ангел, ако не си крайно интелигентен. Ангелите разбират Божиите закони и ги изпълняват Те са носители и на Божията мъдрост. Значи ангелът е представител, освен на чистота и невинност, още и на Божията Мъдрост. Човек е точно противоположен на ангела: той е горд, тщеславен, мисли, че знае всичко. Наистина и човек има знания, но не ги прилага, както трябва. Той мисли, че е самостоятелен, че няма нужда от никого. Човек е самостоятелен само когато Божественото работи в него. 107, стр. 164

Казано е, че човек е създаден по образ и подобие Божие. Въпреки това ние виждаме, че човек не прилича на Бога. Де седи това подобие, за което се говори в Писанието? Подобието се заключава в ума и сърцето на човека, по които той се отличава от останалите животни. Чрез ума и сърцето си човек има възможност да бъде проводник на Божиите мисли и чувства. По този начин той е проводник същевременно и на ангелските мисли и чувства, затова и ангелите го обичат. От друга страна, човек е връзка между ангелите и животните, затова и животните го обичат. Значи чрез чувствата си човек се свързва с животните, а чрез интелигентността, чрез ума си - с ангелите.

„Направил си го малко нещо по-долен от ангелите". Какъв трябва да бъде човек, за да отговори на това положение? Той трябва да бъде честен, добър, справедлив и високоблагороден. 21, из „По-долен от ангелите"

Защо създаде човека с толкова вътрешни органи? Защо му са нужни мозък, бял дроб, сърце и стомах? Чрез тези органи човек се свързва с ангелите, с херувимите и със серафимите, от които черпи знания за своето повдигане.

В староеврейски език серафимите се наричали духове на Божия венец.

Чрез белия дроб човек се свързва с херувимите. Ето защо, като дишате, мислете за тези духове и за тяхната Мъдрост. Значи Мъдростта се придобива чрез дишането.

Чрез сърцето си човек е свързан с друга йерархия, наречена Престоли, т.е. Божествен Разум. Биенето на сърцето показва, че сме свързани с тази йерархия. Защо се страхува човек от спиране на сърцето? За да не прекъсне тази връзка. Ако спре сърцето, човек изгубва разума си.

Чрез стомаха той е свързан с други йерархии - Същества на Благородството*. Ето защо,като се нахрани, човек става по-разположен, по-добър, по-благоро-ден, готов на жертви. Гладен ли е, не можеш да се приближиш до него.

От стомаха се отива в черния дроб, чрез който човек се свързва с друга йерархия, наречена Власти или Божествена сила. Разстройството на черния дроб се познава по пожълтяването на очите. Това показва, че има нещо дисхармонично в чувствата на човека. Ако разстройството на черния дроб е голямо, явява се жълтеница. Това показва, че между Божествените власти и човека има някаква дисхармония. Как се лекува жълтеницата? Чрез възстановяване на хармонията между Божествените власти и човека.

"Става дума за йерархията Господства, която на друго място Учителя Беинса Дуно нарича Братя на интелигентността и радостта.

Чрез жлъчката човек е свързан със Съществата на Доброто1. Прекъсне ли се тази връзка, жлъчката се пука. Следователно изгубването на Доброто в човека и пукването на жлъчката - това са синоними. Казват за някого, че е много жлъчен. За да се намали жлъч-ността, трябва да се увеличи Добротата на човека. Когато жлъчката е в нормално състояние. Добротата и Любовта се увеличават. Ако омразата се увеличава, Любовта се намалява. Това е закон, който регулира отношенията между силите. Никой не може да избегне този закон. Каже ли някой, че не иска да бъде добър, той ще бъде лош. Ако не иска да бъде учен, ще бъде невежа. Всеки трябва да се стреми към възвишеното, което може да го предпази от деградиране.

След черния дроб се отива в далака, чрез който човек се свързва с друга йерархия - Началствата2, наречени Божествена Правда и Победа в света. Увеличаването и разстройването на далака показва, че Правдата е нарушена и човек е в дисхармония с Началствата.

Друга йерархия са архангелите - Същества на Божията Слава. Те ръководят народите. Те имат отношение към бъбреците. Който не слави Господа и не се въодушевява от великото в Природата, не може да бъде във връзка с архангелите и страда от разстройство в бъбреците. Ще каже някой, че няма защо да се възхищава от великото в Природата, докато пред него стои трапеза с печени пиленца, прасенца и руйно червено винце. Няма защо да търси смисъла на Живота, когато го вижда реално пред себе си. Така мисли животното, но човекът наXX век не може да мисли по този начин и да се възхищава от преходни неща. Утре ще го заболят бъбреците и ще търси причината на заболяването.

Най-после слизаме до йерархията на ангелите, които са основа на живота. За да бъдем във връзка с тях, всички хора - мъже, жени и деца - трябва да раждат. Който не може да роди една възвишена мисъл, едно добро желание, не е свързан с ангелите. Всеки момент трябва да раждате. Който не ражда, сам прекъсва връзката си с ангелите. Като се върнете по домовете си, нека всеки се запита защо има мозък, бял дроб, сърце, стомах, черен дроб, далак и бъбреци. Така ще си спомните за връзката, която съществува между Възвишения свят и вас. Само така ще разберете, че не сте свободни да мислите, да чувствате и да действате, както искате.

Да видиш ангел - това значи да се преобрази целият ти живот. Ти ставаш по-добър, разширяваш се, придобиваш по-голяма Светлина. Да видиш Бога -това значи да станеш светия.

„Ако се не роди някой изново". Това значи: ако не се свържете с Възвишените същества - с ангелите, хе-рувимите, серафимите, Началствата, Престолите, не може да се новородите.

Ако сравним по тегло тялото на един съвременен човек с тялото на един ангел, ще видим, че от тялото па човека могат да се направят най-малко хиляда ангели. Обаче ангелът със своето леко тяло е толкова мощен, че може да носи цялото човечество на гърба си; когато човекът едва може себе си да носи. Човек едва ли може да дигне 100 кг на ръката си, когато един ангел може да дигне милиард хора на ръката си. 20, из „Раб и син"

Човек на Земята на може да преживява радостта на серафимите, херувимите и ангелите. Защо? Тъй както е създадена днес нервната система на човека, тя не е в състояние да издържи на трептенията на висшата радост, каквато изживяват Възвишените същества. Попадне ли човек в трептенията на такава радост, неговата нервна система, както и мозъкът му, съвършено ще се разстроят. Тази радост ще донесе нещастие на човека. Тъй както е устроен човек, той не може да издържа нито на висшите, нито на низшите трептения на Някои същества. И от едните, и от другите той остава с лоши последствия, защото нервната му система не е приспособена към тях. 24, из „Вечно веселие" От човека зависи да измени условията на своя живот. Той може да подобри състоянието на своя мозък, на дробовете си и на стомаха си. Дробовете му са създадени от ангелите. Ангелският свят е взел участие при създаването на човешките гърди. Затова именно интелигентността на човека е вложена в неговото сърце. Значи сърцето мисли. Под лъжичката, в симпатичната (вегетативната - б. р.) нервна система се крие знанието на сърцето. Каквото разположение чувства човек под лъжичката си. то е вярно. Затова именно той не трябва да се поставя на резки промени в чувстванията си. Той трябва да се стреми към мир в душата си. Че бил болен, че три деня не ял - той трябва да благодари. Че работите му не били уредени, както трябва - пак да благодари. Човек трябва за всичко да благодари - от това зависи неговото вътрешно благосъстояние. Ако вътрешното чувство в човека е развито, пътят му навсякъде ще бъде отворен. Ако това чувство в него не е добре развито, той ще се намира в положението на пътник, който блуждае всред мъгла. 23, из „Славата человеческа"

При сегашните условия, когато говорим за воля, трябва да знаем, че има един кръг на действия, които са възможни за нас, те са волеви движения, но има и друг, външен кръг на действия, които засега зависят от условията, те не зависят от вас. Когато говорим за волеви неща, разбираме тия, които са под контрол на нашата воля. А другите неща са под волята на други същества, по-високи от нас сили, които, от своя страна. се подчиняват на други същества. Ангелите например разбират живота и законите на растителното царство, но не разбират живота и законите на животинското царство. Един ангел не може да произведе живота на животинското царство, не може да направи една коза например. Там работят архангелите, те владеят този закон. Тъй че всички същества работят според своята разумност и възможност. Ангелите си имат свой район на действие. Разбира се, в сравнение е човешкия, той е много по-обширен, но в сравнение с по-възвишените от тях същества и тяхната дейност е ограничена. 67. стр. 181

Между животните, хората и Възвишените същества - ангелите, има неразривна връзка. Животните се ползват от миналия живот на хората, който те са посели в тяхното съзнание; хората се ползват от миналия живот на ангелите, посят в съзнанието им; ангелите пък се ползват от миналия живот на съществата, които стоят над тях. Следователно върне ли се назад в съзнанието си, човек влиза в миналия си живот и се свързва с животните; върви ли напред, той отива към своето светло бъдеще и се свързва с ангелите, чиито мисли и желания иска да реализира. 72, стр. 294

Сега. ще направим една аналогия. Каква е разликата между човешката душа и душата на ангелите? По отношение на ангелите ние сме цветя. Следователно всичките наши добродетели, положителни или отрицателни, всичките наши недъзи, положителни или отрицателни, се явяват в тяхното царство като цветове. Те като те погледнат, знаят вече. Те те изучават от цвета, който преобладава върху формата ти. Не мислете, че един човек, който има образ тук, има образ и между ангелите. Ако вземете, и цветето си има очички, то вижда, ама вие не може да видите очите му, и то си има нос, но вие не го виждате, и то си има ушички, всичко, но то е в едно зачатъчно състояние. Сега, ако тия истини се изнесат на съвременните учени хора, те биха се смели до превиване. Тъй би се засмял един ангел, ако му се каже, че човек има очи, нос, уши. Защото хората пред ангелите нямат още образ, те съзнават, че тия цветя еволюират и казват: „Един ден, като дойдат в нашето положение, ще добият този образ, както ние". Но ангелите са по-умни от нас. Те имат начини да се съобщават с нас, когато ние не знаем как да влезем в едно цвете, може да го откъснем, да го стъпчем и не считаме, че сме направили голяма пакост, а един ангел може да влезе в цветето. Ангелите изучават нашия душевен живот много по-хубаво, отколкото ние изучаваме живота на цветята. 142, из „Здравият ум"

Реалността не седи в съзнанието, но различни същества, с различни степени на съзнание са действали за създаване например на леда, на водата, на парата. Когато едно от тия същества започне да се повдига, съзнанието му минава във възходяща степен; тогава и водата например се превръща в пара. Съзнанията на тия същества и човешката мисъл произвеждат два различни резултата. В Невидимия, в духовния свят нашите мисли имат някакъв резултат, който там изучават обективно. В нашия свят растат мислите на ангелите, а в ангелския свят растат нашите мисли. Следователно растенията на физическия свят са мисли на ангелите, а растенията на ангелския свят са човешките мисли. 25, стр. 26

Ако едно ябълково дърво не дава ябълки, ще бъде отсечено. В нас е важно хубавите ябълки да дават хубави плодове. За нас е важно ние да сме чисти. На-шите мисли са плод в духовния свят. Нашите желания, нашите чувства са плод в духовния свят. Нашите мисли са най-хубавите плодове, от които ангелите чакат да узреят и да се нахранят. Те се хранят с плодовете на нашия ум, те се хранят с плодовете на нашето сърце, които то обработва, те се хранят и от плодовете на нашето тяло. Така седи въпросът. 42, из „Неделимото"

Хората ходят на два крака и с тях влизат във връзка със силите на земята. Ангелите пък никак не стъпват нa земята. Хората си представят ангелите като същества с два крака, подобни на тях. Доколкото ние знаем, ангелите никога не стъпват на тази земя, която е направена само от умрели клетки. Когато ангелите слизат на Земята, те кацват върху главите на хората и вървят от глава на глава. В това отношение човешките мозъци представляват стъпала, по които ангелите ходят. Както виждате, това е особена философия. При това забелязано е, че колкото по-често ангелите стъпват върху мозъците на хората, толкова мозъците им са по-обработени. а следователно и хората мислят по-добре. Колкото по-малко ангелите стъпват върху мозъците на хората, толкова по-зле мислят. Ние не говорим за ума, но за мозъка на хората.

И нашите тела, с които сме облечени, съставляват букви, слогове от езика на Живата природа, както и от Великия Божествен свят. Понякога, както се забавлявате в някой бал, току изведнъж ще дойде някой ангел, ще ви дигне и ще ви занесе горе. Защо? Той иска с вас като с буква да напише нещо на своите ученици. Когато учениците му прочетат написаното от него, той ви пуска да си отидете на Земята. След 10-15-20 секунди вие се чувствате отново свободни. И затова когато нашата свобода се ограничи в този свят, това става по единствената причина, че някой ангел ни е задигнал за онзи свят, иска да си послужи за известно време с нас като с буква и после пак ни връща на Земята. В този случай ние трябва да бъдем мирни като букви. Запитват ли ни защо сме толкова мирни, ще отговорим: „Причината, дето седим мирни, е тази. че в дадения случай ние сме букви, с които ангелите си служат да пишат и четат". 85, стр. 153

Често са ме запитвали: „Защо ангелите се интересуват за хората, какво общо имат с тях?" Едно време, когато ангелите са били в нашето положение, като хора на Земята, ние сме били в положението на животни и сме им служили, те ни дължат много - и сега Господ ги кара да ни се отплащат. Също и великите ангели не презират по-малките свои събратя, защото последните са работили за тях. Вие може да имате слуга невежа, но не знаете отношенията на този слуга към вас, защо Господ го е докарал във вашия дом. Връзката ви с него не е отсега; този слуга много пъти е бил във вашия дом; вие не знаете, но Господ знае; той може би много пъти е избавял живота ви от погибел; следователно трябва да имате всичката Любов и сниз-хождение към него. И тогава си обясняваме този велик

Божествен закон - да имаме Любов към по-малките. Любовта не е за великите хора. за ангелите, за светиите, тя е за малките, дребните, бедните, пропадналите братя. Ето защо у майката се развива такава силна Любов към детето; тя го обича по силата на този Божествен закон, че трябва да го обича. Обича го ей тъй, по един вътрешен огън, защото Господ инкогнито е влязъл в него

Христос, като казва: „техните ангели", подразбира ония умни същества, които държат сметка за нашите постъпки. Това, което наричаме съвест, то са тия ангели, които живеят в нас и които отбелязват всяка паша постъпка, добра или лоша, и които казват: „ТИ направи добре", или: „Ти направи зле". Обидиш някого, ангелът му ти казва: „Твоята постъпка не е права". ТИ почнеш да се извиняваш: „Ама извини ме, малко бях нервен, неразположен, такива са условията". Че си в това състояние, това няма нищо общо с правилото, че не бива да презираш тези малките, върху които почиват Божествените закони.

Когато помогнем на някого, и неговият ангел, който е на Небето, ще бъде в наша услуга. Следователно, ако искаме да имаме приятели на Небето, трябва да слугуваме на малките - и техните бащи, ангелите на Небето, ще ни приемат в своя дом и ще ни нагостят, ще бъдем като у дома си. Услуга за услуга, любов за Любов -така е светът. 3, стр. 127-129

Всички вие след време ще бъдете ангели с крила, ще ви пращат да служите на хората. Вие сега не го вярва-

те. Че ангели ще станете, аз го подписвам с двете ръце, че ще служите, пак го подписвам с двете ръце. Но сега няма защо да говорим. Сега добри хора бъдете, справедливи бъдете, разумни бъдете. Трябва да станете светии, че от светии ангели да станете. Доста хляб има да се изяде,доста вода има да се изпие. Колко училища има да учите. И сега има доста хора. които са ангели. Тези. които жертват живота си, които служат на всичките за познание, не са ли ангели? Ангел значи служител. И сега ги има. Казвам: ние всички трябва да станем ангели. Преди да станем ангели, трябва да станем много силни хора, не трябва да бъдем страхливи, както сега. 42, из „Неделимото"

Формула

Аз искам да живея, както ангелът живее. Аз искам да живея като ангел -да приемам направо Божията Мисъл и да я предавам на света.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...