Jump to content

Recommended Posts

10. НОВИЯТ КОСМИЧЕН ИМПУЛС

В 14-та глава, от 50-ти до 52-ри стих, е казано: "Тогава всички Го изоставиха и се разбягаха. И някой си момък следваше подир Него, обвит в плащеница на голо. Те го хванаха, а той, като остави плащеницата, избяга гол".

По-рано споменах, че в този момък, който се явява на сцената изневиделица, е символизиран Новият космичен импулс, който Христос внася в света. Той е съвършено гол, т.е. свободен от всичко, което човечеството притежава от миналото. Той не носи в себе си нищо от миналото на човечеството. Казано е в Евангелието, че той следва Исус от Назарет и когато го хващат за дрехата, той оставя дрехата в ръцете им и избягва гол. Този младеж, този Нов космичен импулс ни е представен и в 16-та глава, с която завършва Евангелието. Там е казано:

"И като мина съботата, Мария Магдалина и Мария, дъщерята на Яков и Саломея, купиха благоухания, за да отидат да Го помажат. И рано в първия ден на седмицата те дойдоха на гроба, когато изгря слънцето. И говореха помежду си: Кой ще отмести камъка от вратата на гроба. И като погледнаха, видяха, че камъкът беше отместен и отвален, защото беше твърде голям. И като влязоха в гроба, видяха едного юноша, че седеше от дясната страна, облечен в бяла одежда и се изплашиха. А той им каза: Не се плашете. Търсите Исуса Назарянина. Той възкръсна, не е тука".

Това е същият младеж, който следваше Исус при хва-щането Му в Гетсимания и който избяга, като остави дрехата си в ръцете им. Никъде другаде в Евангелията не срещаме този младеж, който се изплъзва от ръцете на хората в момента, когато те осъждат Сина Человечески. Той отново се явява на жените в гроба след третия ден от погребението. Той отсега нататък действа като Космичен импулс, като Космичен Принцип на Земята. С този младеж евангелист Марко ни навежда на мисълта, че имаме работа с едно кос-мично събитие, че имаме работа с космическия Христос.

Забележително е, че след като пред нас се явява този забележителен младеж, Евангелието на Марко завършва бързо и по-нататък съдържа вече много малко изпъкващи неща. И едва ли би могло да се помисли, че нещо следващо би могло да стигне до едно по-голямо възвишение. В тази композиция в Евангелието на Марко бе вложен монологът на Бога, разговорът над Земята, разговорът на планината (Преображението), на който бяха призвани тримата ученици, но не го разбраха. След това следва Гетсимания, сцената на маслинената гора, където Христос трябваше да признае в себе си, че избраните не могат да разберат това, което предстои да стане. И как Той трябва да върви по-нататък; как по-нататък Синът Человечески страда и бива разпнат на Кръста. После световноисторическата самотност на Сина Человечески, който е изоставен от онези, които Той беше избрал за Свои ученици, изоставен постепенно и от Космическия Принцип.

Така също след като сме разбрали мисията и значението на младежа, който се изплъзва от ръцете на хората, ние разбираме с особена дълбочина думите " Боже Мой, Боже Мой, защо си Ме изоставил?" След това младежът отново се явява на жените при гроба. В Евангелието накратко се показва, че младежът е нещо духовно, нещо свръхсетив-но и само поради тогавашните особени обстоятелства става видим, и после се явява на Мария Магдалина. След това той се явява на двама от тях в една друга форма, когато пътуваха, когато минаваха през полето.

Евангелието завършва бързо, като посочва бъдещето по отношение на това, което тогава не можеше да бъде разбрано. Защото човечеството тогава беше стигнало до най-ниската точка на своето слизане в материята и трябваше да бъде насочено към бъдещето, към възхода. И колкото по-добре хората на бъдещето разберат Мистерията на Голгота, толкова повече ще се проникват от новия космичен импулс, който проникна света от момента на Голгота.

Новият космичен импулс, представен в Евангелието от младежа, има за задача да организира и преобрази света и живота на човечеството. Има за задача да организира човешкия душевен живот и да издигне човешката душа на една степен по-високо в нейното развитие, като направи съзнателна връзка на душата с Духа и по такъв начин човек постепенно да стане гражданин на духовния свят, на Царството Божие.

И когато Христос каза, като гледа зданията на храма, " камък на камък няма да остане от тези здания", Той разбира това и в буквален смисъл, но понеже всичко преходно е символ на една духовна реалност, с това Той иска да ни покаже, че от стария свят и живот няма да остане нищо - всичко ще бъде съборено и унищожено от дейността на новия космичен импулс. Новият космичен импулс е творчески, а не разрушителен, но под напора на новото, което се ражда от този импулс, всички стари форми на Живота ще бъдат унищожени. Те ще се разрушат от самосебе си, защото ще бъдат напуснати от Живота, който вече се развива под влияние на новия импулс. И когато Христос казва: "Ново вино не се налива в стари мехове", Той пак има предвид дейността на новия космичен импулс, който ще разруши всички стари мехове, всички стари форми. За да се изяви новият импулс, трябва да се създадат нови форми както в органическия, така и в социалния и психическия живот. Тези форми, в които се е изливал Живота в миналото във всички области, трябва да отстъпят мястото си на нови форми, чрез които да може да се прояви новият космичен импулс. От този закон не прави изключение и окултното знание, което в своите принципи е неизменно, но във формата, в която се излива това знание, има постоянно промени. Затова грешка правят онези, които искат да ни предадат древната Мъдрост в тази форма, в която е била предавана в миналото. С това те не разбират, че е настанало ново време, в което е влязъл да действа в света един нов космичен импулс, който носи със себе си нови енергии: те ще създадат нови форми, чрез които ще се прояви Животът в своето многообразие. И всички тези брожения и промени, които стават в света, се дължат на този нов космичен импулс.

Този импулс, който влиза в света с Голгота, с течение на времето все повече се усилва и ще преобрази живота във всичките му прояви, както и самата Земя. Този Нов космичен импулс е импулсът на Любовта, който колкото повече навлиза в живота, повече се усилва. И в нашата епоха, с идването на Учителя, този импулс се усилва още повече. Той не е механически, а един органически и психически процес, който действа отвътре навън и за него няма пречка и сила, която да му противодейства. С неговото провеждане е ангажиран целият духовен свят, цялото Небе, сам Бог. Той е израз на Великата Божествена Воля, която действа в света. И в настоящата епоха той има за задача да създаде братството между хората и народите, да обедини цялото човечество в едно велико Братство. В настоящата епоха този импулс подготвя раждането на Новата раса, която иде в света и която ще бъде носител на Любовта. Тя ще бъде Раса на Любовта и Братството между хората и народите. Онези хора и народи, които приемат този импулс, ще влязат в Новата раса и ще образуват ядрото на бъдещото човечество; които не приемат този импулс, ще отпаднат от развитието и ще започнат да се израждат. По такъв начин човечеството ще се раздели на два големи лагера: на една страна ще бъдат тези, които са приели новия импулс и ще образуват ядката на новото човечество, а на другата страна са тези, които не са приели този импулс; те ще отпаднат от развитието и ще започнат да се израждат. В Евангелието тази идея е изразена с мисълта, че при второто идване на Христа Той ще отдели овцете от козите. Овцете са хората, които са приели новия импулс, а козите са тези, които не са го приели. И ние се намираме вече в началото на това отделяне на овцете от козите. В нашата епоха започва да става това отделяне на овцете от козите, защото ние сме пред Второто пришествие на Христа, което ще дойде в облаците, т.е. в човешката мисъл като Светлина, като нов импулс. Това разделяне на човечеството става според принципа на полярността, който действа навсякъде в Природата и е принцип на творчеството. А в процеса на творчеството всякога има отделяне на старото, което не е годно да влезе в градежа на новото, от новото, което расте, развива се, цъфти и връзва, и дава плод. Новото навлиза в живота и няма сила, която да може да му се противопостави. Затова всички трябва да бъдем будни, за да приемем този импулс, за да му дадем път в нашия живот, а не да заспим като учениците на Христа в Гетсимания и да пропуснем момента, когато можем да влезем в контакт с Новото и да му дадем път.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...