Jump to content

Единство на езотеричното учение


Recommended Posts

Единство на езотеричното учение

Най-напред най-общо за всички езотерични учения е схващането за същността и строежа на Битието. И богомилите не правят изключение от това. Този въпрос съм разгледал в главата за богомилската космогония. Според всички езотерични учения, Битието има две страни — видима, която представя видимия свят, и невидима, която се състои от седем полета или светове. Във видимия свят се намират минералите, растенията, животните и човекът. А в невидимия свят живият различни духовни същества на различна степен на развитие, които образуват т.нар. ангелска йерархия. Освен тях има и други по-нисши същества. Там живеят и човешката душа и дух, които са свързани с физическия човек посредством етерното и астралното тяло. Там живеят също духовете на природните стихии, там са и колективните души на минералите, растенията, животните и прочее.

Бог прониква както невидимия, така и видимия свят и е същина на всичко съществуващо. Апостол Павел е изразил тази идея с думите: „Ние живеем, движим се и съществуваме в Бога." Така че Бог като Първопричина е Творец и Същина на Битието. Но творческият процес не е един механически процес, а един органически процес, процес на нарастване отвътре навън. А органическото творчество е резултат на разнородни сили, които действат по определен план и са под върховния контрол на Първичната Причина.

За да се създаде каквато и да е форма е необходимо действието на две противоположни сили с еднакво напрежение. Едната сила действа като вътрешно напрежение, а другата като външно налягане и формата е едно уравновесяване на тези сили. Защото светът по начало е поле на действие на сили и разумни същества, а формите са резултат на тяхната дейност. Тези два рода сили, които създават формите, произхождат от два Първични Принципа, които са двете Ръце на Бога, чрез които Той се проявява. За тези Принципи говоря по-подробно в главата за богомилската космогония. В окултната наука ги наричат Първи и Втори Принцип. Към всеки Принцип има и същества, които са израз и въплъщение на Принципите.

Това учение в различни времена и епохи е предавано в различни форми и изопачавано от противниците на езотеричното учение и от профаните, които мислят, че много знaят, а всъщност не знаят. В най-ясна и строго научна форма то е изнесено в учението на Хермес за седемте творчески принципа на Природата. Един от тези седем принципа е принципът на полярността, според който в проявения свят действат два Принципа, които са като двете ръце на Великата Космическа Разумност. По силата на този принцип всички енергии и сили в Битието са поляризирани на положителни и отрицателни, на възходящи и низходящи. И зад всички тези енергии стоят разумни същества. Този принцип е прокаран във всички езотерични учения под различни форми. И когато тези, които нищо не разбират от езотеричното учение, разглеждат този принцип в различните езотерични учения, те така го изопачават, че човек се чуди как са могли да измислят такива неща, каквито не са съществували в умовете на последователите на тези учения.

Такъв е случаят и с дуализма на богомилите и манихеите, които са окултни общества от различни епохи и които може да нямат никаква историческа връзка, но имат общи идеи. Това е, защото и двете са плод на един импулс на Бялото Братство — те са плод на Третия клон на Бялото Братство, който е излязъл от Египет, оттам е минал в Индия, след това в Персия, където поражда манихейството, след това минава в Арабия, където поражда Мохамеданството, след което преминава в Сирия, където пак поражда ред окултни и мистични учения, след което преминава в Мала Азия, където отново поражда ред мистични движения, най-известното от които е исихазмът. Най-после преминава в България, където поражда Богомилството. След това преминава в Западна Европа, където поражда Розенкройцерството.

Такава е вътрешната връзка, която съществува между тези езотерични братства и между идеите, които те са носили. Така че никакъв дуализъм не съществува в тези учения, това са извращения на хора, които не познават Истината и се заемат да обясняват неща, които не разбират.

Противниците на Богомилството, които не разбират дълбокия смисъл на принципа на полярността и неговата роля в Битието, са създали учението за дуализма, като го приписват на богомилите и манихеите, които го били взели от учението на Заратустра, което също не е дуалистично. Заратустра говори за Ахура Мазда и Ариман като две сили, две космични същества, които са в борба, но тази борба не трябва да се разбира по човешки, но като сили с противоположни посоки на движение, които са необходими за създаването на формите. Но тези две сили, според разбирането на Заратустра, са в Ръцете на Върховния Бог, Който работи с тях и ги направлява за целите на Битието. А за злото в света Заратустра казва, че то се ражда, когато една идея и една сила, която в миналото е действала като добра, т.е. в посока на развитието, действала е за прогреса на света, когато мине в настоящето и в бъдещето, иска да действа по същия начин, както в миналото, ражда злото. Значи, миналото, пренесено в настоящето, е зло. Това е учил Заратустра, а не някакъв дуализъм; това са учили манихеите и богомилите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...