Jump to content

БОГОМИЛСКОТО РАЗБИРАНЕ НА БИБЛЕЙСКИТЕ ЛЕГЕНДИ - ЛЕГЕНДАТА ЗА ДВЕТЕ ДЪРВЕТА НА РАЯ И ДЕЙНОСТТА НА КАИН


Recommended Posts

БОГОМИЛСКОТО РАЗБИРАНЕ НА БИБЛЕЙСКИТЕ ЛЕГЕНДИ - ЛЕГЕНДАТА ЗА ДВЕТЕ ДЪРВЕТА НА РАЯ И ДЕЙНОСТТА НА КАИН

Разказът за изкушението и Рая и за грехопадението,предаден в Библията най-първо отговаря на известен космичен факт, след това има свое историческо значение, и най-после, има и мистично значение. Защото това, което става в Природата, в Космоса, става и в човека, защото човек е микрокосмос и всичко, каквото съществува и става в макрокосмоса, става и в микрокосмоса. Богомилите са знаели тези неща и затова имат едно по-широко и по-дълбоко разбиране на библейските легенди.

Ще кажа няколко думи във връзка с Легендата за двете Дървета в Рая и след това за дейността на Каин и последвалите след това събития, като съм предал само съдържанието на една богомилска легенда.

Легендата разказва, че в Едем, който представя Храма на мировите Мистерии, растат две Дървета — Дървото на Живота, т.е. Мистерията в Космоса, и Дървото на познанието, т.е. Мистерията в човека. Около първото Дърво съска невидим Вятър, а около второто се вие Змията.

Легендата разказва по-нататък за дейността на Каин, който е изразител на творческия процес, който постепенно слиза от възвишения свят към Земята. Под Дървото на познанието той получава ключовете на Тайните от Сатанаил: седемте изпитания /Бездната/, чаровете на жертвата /земята/ и Пътя на страданието /подземията/, които са отражение на троичността на човека. Той получава от баща си и трите плода на познанието. Изяжда единия и тогава изпада в тежкия сън на прозрението. И ето как действат страшните Мистерии на вътрешното: Каин изпада в транса на постигането, Ева умира, а Каломела стига до копнежа за освобождаване.

Три са Пътеките на Мистерията — прозрение, смърт и устрем.

Каин — творецът, е допуснал Мистериите да бъдат възприети от външните, т.е. помогнал е на Божественото нещата да се отразят надолу. Прозрението ражда като свое паралелно прераждането и Тесния Път, и той е проклет.

И от седмия ден, денят на клетвата, започва творчеството на Каин. Той познава сестра си Ада, като я възбужда с червен корал, красота, шафран /магическа дума/, кръв от кротал /магическите токове на любовта/ и семе от мерсина /сила/. Ада е секретната традиция в човека — Вярата. При втория творчески акт — Каин познава Сета /жертвоприношението в Мистериите/ — у човека — Интуицията, но я измамва и идват двата мистични гряха: кръвосмешението и братоубийството. Защото Каин е грехът — второто име на Мистериите. Творчество и грях на мистичен език е едно и също нещо.

Тогава рукват проклятията на Вечния към Каин — посветеният да бъде занапред безсмъртен, от връх на връх ще води пътя му и дните на страдание ще бъдат дните на живота му. Сета /ритуала/ ражда от Каин Хет — ужаса, инстинкта. Ада — догмата, ражда свръхпостигането, магическото начертание. И Каин напуска Едем на Мистериите, за да възвести на дело между страдащите и слабите Словото на Тайната и освобождението, което е съществувало досега в трите Небеса.

Трите Небеса са трите рода на мистичното себеосъществяване, но осъществяването вътре на онова, което лежи горе над всяко постижение, над всяка Тайна.

На Първото Небе лежат съградени седемте Храма, седемте Ключове на Посвещението, седемте Загадки на Вратите, седемте Догми, седемте Ритуала, седемте Жеста, седемте Слова, седемте Завета на Висшата Магия. По тези неща не се пише на книга, всеки устно ще чуе, когато стане зрял.

На Второто Небе /по-горе от Първото/ лежи един Храм, синтетичната схема на седемте споменати Храма, където се намира Ключът на Седморката, образувана от четирите и трите и дванадесетте Първообраза на зодиакалната светлина и на Словото.

На Третото Небе /над Второто/ стои онзи, чието отражение е Небесният Хермафродит. Образът с отражението дават Соломоновият ключ — шестоъгълника. Четирите стълба и златният в средата дават Пентаграма, който е емблема на власт над елементите. Ясно е, че към Този, Който Е, се стига чрез Висшата Истина, разбулената и изявена Тайна, понеже страдалецът е разчел висшите начертания, овладял е равновесието на Змията и има яйцето на вечно неподвижното пребиваване в себе си.

Когато Висшият проклина Каин, Той казва: „Ата нарам". Четено кабалистически, проклятието на Бога е благословия към човека. Това е Пътят на мистичните Отражения.

Мистериите са изнесени от Храма — Ламнохар е мистична дума и мистичен град — той е Градът на Тайната. И иде първият йерофант — Енох. Той е син на Ада — Знанието, магичната дума. Енох хваща Огнения вихър, Червения Змей и го научава да му служи. Храмът на Мистериите отново е съграден. Един владее вече Ключа за Висшето знание и съвършенство. Той е активен йерофант.

А ето имената на четиримата жреци на примитивните Мистерии, образуващи заедно с Първожреца пентаграма или петорката на висшия култ:

Аамех е водачът на обществото, уредника на държавата. Обществото почива върху тайните на Любовта и очарованието.

Но Бел е основател на природната взаимопомощ. Той работи земята и отглежда растения и животни. Товил е основател на изкуството. Той извайва Небесния човек, както той се проявява в трите свята. А Мубал е основател на ритмиката — музика, танци и песни.

Това е накратко съдържанието на Легендата за двете Дървета и за дейността на Каин. С това богомилите са повдигнали малко завесата, която скрива езотеризма на библейския разказ и за грехопадението и дейността на Каин.

С казаното дотук върху богомилската космогония и тайната доктрина на богомилите, аз само нахвърлях някои мисли и идеи, които са само като жалони по пътя, който води към Храма на Тайното познание на богомилите.

Богомилите са имали две езотерични доктрини — за миряни, т.е. оглашени, и за верни и съвършени.

Понеже в първата група влизат хора, които изучават законите и методите за придобиване на чистота, учението има повече морално-напътствен характер. А понеже вторите са в Пътя на Посвещението, учението има чисто посветителен характер — изясняват се пътеките към Посвещението и самия характер на Посвещението.

Основата на учението е била навсякъде магична: необходимо е наред с усвояване законите на мировия ред не само да се живее съобразно с насоката на тези закони, но и да се развиват скритите сили, спомагащи за хармонизиране с вечните закони на Живота и да се постига чрез оперативна магия насочването на обществения живот по тези закони.

Богомилите изучавали законите и пътищата на физическата и духовна терапевтика и теургия. Това било едно широко разбиране на законите и тяхната причинна връзка, едно живо въздействие върху целия тогавашен живот — личен и обществен.

Тези закони са изложени в Евангелието на Йоана, което е било настолна книга на богомилите, които притежавали ключа за неговото по-дълбоко разбиране. Защото в това Евангелие е изложена цялата езотерична доктрина на християнството, която се споделяла и от богомилите, които били наследници на първичното езотерично християнство.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...