Jump to content

Изгрев, 19.I.1953 г.


Recommended Posts

Изгрев,
19.I.1953 г.

Любезни брат,

Този път желая да ви изложа един интересен разговор с Учителя върху изпитите и изкушенията на ученика и върху необходимостта от будност на съзнанието.

Човек не трябва да говори много и да се оплаква от своите изпити. Като дойде едно изпитание, той не се радва на него. Йов всичко изгуби: богатство, деца и пр. Жена му го напусна, остави и после всичко му се възвърна. ЙОВ БЕШЕ ПРАВЕДЕН И КАТО МИНА ИЗПИТА, СТАНА УЧЕНИК.

Бог е в началото и в края, а пък в средата е изкушението и кармата. Христос започна добре, роди се добре, дойдоха мъдреците. После дойдоха изпитанията и после доброто. Бог дето казва: „Аз съм алфа и омега” това значи: в началото и в края е Бог, а в средата са изпитите.

Тъмните сили те изследват психологически и като намерят в тебе някоя слабост ще искат да те изкушават. Както англичаните отиват да завладяват света, така и тъмните духове отиват да завладяват някой човек и това се счита за придобивка. Какви големи работи обещават на човека. На Адам и на жена му те обещаха да станат като Бога. Обаче същата тактика те имат и сега. Адам изгуби всичко. Много са щедри в обещанията.

Човек като знае закона не трябва да се оставя един дух да го завладее. Един крадец искал да обере един професор. В лабораторията си професорът имал два златни електрода. Крадецът искал да ги открадне. Професорът му казал: „Ти искаш от мен тези неща. На, вземи ги, давам ти ги.” И крадецът като хванал електродите професорът завъртял колелото, пуснал ток и онзи се вцепенил. Професорът го разхождал в разните стаи, след това го пуснал и му казал: „Още веднъж да не идваш да обираш учени хора.” Когато човек мине през известни изпитания и изкушения, то втори път, когато му дойдат изпитания и изкушения от силите на тъмнината, те ще бъдат от друг род. Те ще бъдат от такъв вид, какъвто човек не е очаквал. За същото изпитание той е вече готов, кален, но изкушението ще дойде от съвсем друг характер. Затова, само ако има будно съзнание винаги, ще може да издържи.

Вятърът, който клати дърветата, е от полза - усилва се течението на соковете, по-добри плодове дава дървото. И човек като минава през изпити, се ползва. Блажен е, който минава през изпити.

Господ ще върви от дясната ти страна. От лявата ти страна върви и те дебне тъмен дух. През целия ти живот той те изкушава. До вратата на рая ще те следва, за да може да те спъне, да те съблазни.

Тъмният дух те кара да мислиш: „Виж онзи човек какъв голям чувал злато има!” И ти искаш да имаш такъв. Виждаш една голяма къща. И ти искаш да имаш такава. По този начин я натоварваш на гърба си. Тогава за Бога не мислиш, а за тия неща, които си натоварил на гърба си.

Трябва да се прави разлика между изпитание и изкушение. Бог и светлите сили могат да те подложат на изпит, за да видят доколко си научил нещата. А изкушенията са от тъмните сили. Изпитанията са само за да се видиш до къде си стигнал, а изкушенията те тикат в греха.

Една сестра запита: „В молитвата „Отче наш” пише: „... не въведи нас в изкушение”, а на друго място пише: „Бог никого не изкушава.” Как трябва да разбираме това?”

Учителя каза: „Това място в „Отче наш" трябва да се разбира така. Да не ни оставя Бог да влизаме в изкушения. Бог изпитва човека, но не го изкушава. Учителят те изпитва, за да види колко знаеш. А пък при изкушенията те карат да съгрешиш и искат да те подкупят. При изпита могат да те скъсат, да не си издържиш изпита. Значи, може да не вдигнеш товара. А при изкушението има морално падение. При пропадането на изпита имаш право пак да държиш изпит, а при падането в изкушение ти изгубваш всичко.”

Една сестра запита: „Скоро ли ще бъде матурата?”

Учителя каза: „Тя е започнала, мнозина издържат. Някои са скъсани, някои са минали.”

Сестрата попита: „Позволява ли се да се повтори матурата?”

„Позволява се. Лошото е, когато човек не е допуснат на матурата. Който е допуснат да държи матура, то е привилегия.”

„Ние допуснати ли сме?”

„Вие сте допуснати. Дали ще издържите, то е друг въпрос. Който е допуснат, той ще издържи по който и да е начин. И има възможност да го скъсат, но пак ще издържи.

ВСЕКИ ЕДИН ОТ БРАТЯТА И СЕСТРИТЕ ТРЯБВА ДА ИЗДЪРЖИ В ИЗПИТИТЕ, КОГАТО ДОЙДЕ. Трябва да се вземе предвид Йов. Когато той бил връхлетян от изпитания, той отначало видял грозните духове, но после видял далеч светлите духове. Значи по-близкото около него било мрачно. Тогава той разбрал, че всичко, което става, е за добро. И настанал мир и радост в душата му.

Докато човек търси погрешките вън от себе си, той никога не може да ги намери. Човек да почне от себе си. Изпитите на разните хора са различни. Няма двама души, които да имат еднакви изпити.

Ако ти дадат външни радости, ще ти дадат вътрешни мъчнотии. Ако пък ти дадат вътрешни радости, ще ти дадат външни мъчнотии. Няма да ти дадат едновременно мъчнотии отвън и отвътре.

Глупавите хора предпочитат най-напред радостите, а после страданията. А умните предпочитат най-напред страданията, а после радостите. Глупавите казват: „Сега да се радваме, че после да става каквото ще.”

Че нямате ли вие разсъжденията на мишката? Онази мишка е свободна, ходи си по полето, диша си чистия въздух и един ден турят на дупката й един капан и тя започва да изследва. Има нещо в този капан - пастърма или нещо друго? И се качва отгоре на капана. Мишката не знае, че онзи е по-умен от нея и най-после се хване в капана. Не й трябваше да влиза в капана. Та при вас все има един капан. Правя ви едно предпазително предупреждение. Пазете се от капаните, които са сложени пред вашите врати. Отминете ги. Не влизайте да ги изследвате какво е вътре. Не се самозаблуждавайте.

Гледайте да се опитате да влезете в новата вълна, която ще ви повдигне по-горе. Ще държите матура и ще се повдигнете в новата фаза на живота си. Инак ще повтаряте класа.

Сега в състоянието, в което се намирате, какво трябва да правите, как трябва да продължите пътя? Например, днес колцина от вас какви медитации, какви размишления, съзерцания и молитви сте правили?

Хората не могат да избегнат изпитите. Ако избегнат един изпит, който Бог ти е дал, ще дойде друг изпит.

Възможностите за изкушение са толкова тънки, че човек трябва да ги вижда. Дойде едно лошо буйство. Трябва да се справиш с него.

В сегашния свят сте изложени на много изкушения, деликатни, много тънки. В едно изкушение се скрива някой път уж желанието да работиш за човечеството, а пък то е един долап. Често ние говорим за възвишени работи и изпъкне някоя слабост. Всеки ден те изпитват в малките работи.

За царството Божие се турят мъчнотии, за да се пресеят хората. Защото ако няма мъчнотии, всички ще дойдат - и готови, и не готови.

В изпита ти не вдигаш шум, а други двигат шум. В тебе има едно желание, което те води. Кой си ти? Този, който е вързан за това желание. В тебе най-първо се заражда много малко желание, на което ти трябва да знаеш произхода. Защото, ако се вържеш преждевременно, то ще ти донесе страдание.

Когато човек има възвишен стремеж, възвишени идеали, за които живее, той тогава е издръжлив на всички изпитания и изкушения. Когато една птичка е гонена от една котка какво трябва да направи? Дали да се надпреварва с котката или да хвръкне? - Да хвръкне. Тебе те гони дяволът. Защо ще тичаш по земята? Той там е майстор. Ти хвръкни нагоре. Издигни се към Бога. И тогава дяволът не може да отиде при Бога. И ще те погледне като котката.

Човек трябва да се издига в по-висшите светове, за да преодолява мъчнотиите в средата, в която е поставен. Някои състояния, които изпитваме, не са наши. Те са дошли отвън. Това не сте вие. Тъмните духове на ада, като влязат в Божествената светлина, там те нищо не виждат, но като влязат в ада, там тъмнината е тяхната светлина. Щом държиш идеята за Бога, ТИ СИ В БОЖЕСТВЕНАТА СВЕТЛИНА. ТЪМНИТЕ ДУХОВЕ В ТАЗИ СВЕТЛИНА СА СЛЕПИ, НИЩО НЕ ВИЖДАТ И ТИ СИ СПАСЕН!

Крадците на земята не са нищо, но има крадци в духовния свят. Тъкмо си влязъл в пътя и те влязат под кожата ти. И почнат да те надуват. Всички мъчнотии, които сте срещнали вън и вътре, са ваше богатство. Те са предметно учение.

Имаш една задача, която трябва да разрешиш. Всеки човек е подложен на изкушение. Някой път все ще дойдат изкушенията. Без страдания може. Не греши. С радости може ли? - Може! Живей чист живот.

Един човек изпитва силата си в три неща: пари, власт и жени. При тези неща той трябва да се пази. Във властта да не изпадне в съблазън. Също при жените и при парите. Ако той уповава на парите, пропаднал е на изпита.

Някои си търсят белята. Някой ме пита: „Дали прогресираме или не?” - Ако му кажа, че е добър, то щом излезе, ще го атакуват много. Ако ви похваля или укоря, ще ви направя зло. Ако ви похваля, ще дойдат лоши духове и ще кажат: „Има какво да се обира. Ако ви укоря, те ще кажат: „Той е от нашите, да отидем да му дадем съвет.”

Велико е училището на земния живот. Земният живот представлява една от великите школи. По-велико училище от това за нас няма. Тук, на земята, като живеете добре, има шанс за в бъдеще да бъдете ангели. Но ако като хора не живеете добре, ангели не можете да бъдете.

Трябва да се работи между младите братя, защото някои от тях се намират в много изкушения на майя, на външните форми, които ги заблуждават. Между младите братя трябва да се образува един кръг на умствена дейност, да работят със своя ум.

ФИЛОСОФИЯТА СЕГА Е В ТОВА: ИСКАЙТЕ ДА БЪДЕТЕ ГОСПОДАРИ НА СЕБЕ СИ. Невидимият свят дава изпитания, изпити. Само на способните души и на невежите не дава никакви изпити.

Всички неблагоприятни условия, при които човек е поставен, са задачи, които човек трябва да разрешава. И върху това разрешение ще му турят бележка. И ще имаш придобивки. Ще видят какво си придобил, ще видят дали си имал вяра, чувство, внимание към хората, доколко си бил справедлив. Низшите, тъмните духове в Божия храм не влизат. Щом те ти говорят, това показва, че си вън от храма. Щом не ти говорят - в храма си.

В храма Божий като влезе човек тъмните сили не могат да влязат. Ще чакат отвън и ще кажат: „Много седи, много се моли, омръзна ми да чакам.”

Като дойде някое съмнение в тебе трябва да знаеш, че си извън храма.

Какво трябва да правиш, за да се освободиш от някои работи? Повдигни се. Има порой. Ако се издигнеш един пръст над него, ще се освободиш. Сега се искат образци.

Какво нещо е кръщение? - Ще те турят на известно изпитание, ако издържиш - кръстен си, ако в Любовта издържиш - кръстен си. Ако не издържиш в Любовта - не си кръстен. Същото е и по отношение на истината, на знанието и пр. Вие все още не сте кръщавани. Ще имате кръщение. Кръщение значи да издържиш. Ще те изпитат.

Ако един човек не издържи в изпитанията, той няма сила. Ако един кораб не може да издържи във време на буря, той е слаб. Всеки търси причината на слабостта си отвън, а пък трябва да намери същинската причина къде е.

Има закон. Щом влезете в духовния живот и почнете да прогресирате, то ще дойде противоположното, ще дойдат противодействията.

Писанието казва: „Блажени, които минават през изпитания.” Блажени написаните книги. Блажени праните дрехи. Едно ние ще го изчистим, ще го измием, че да бъде съвършено чисто. Та в невидимия свят, когато искат да дадат някому ново знание, ще го чистят, пак ще го чистят, че ще му настръхнат космите. И той казва: „Отиде вече.”

Има хора, които никак не са съгрешили. Това зависи от човешката воля. Грехът е нарушение на онези велики закони в природата. Всички трябва да минете през огън. Додето златото не мине през огън, не може да се пречисти.

Бог изпитва скържавите и щедрите. Отначало Бог туря скържавите в недоимък, а щедрия в изобилие и ги изпитва какво ще правят. След това ги разменя. Скържавия туря в изобилие, а щедрия в недоимък и пак ги изпитва.

Човек трябва да бъде изправен. Грехът не седи в многото. Една стотинка откраднем ли или един милион, то те тежат все едно. Мисълта е важна. Той е откраднал една стотинка, понеже нямало повече. Но ако е имало повече, щеше да ги открадне.

Всяко желание, което те ограничава, е юлар. Да имаш желания, които да не те ограничават. Когато си с юлар да знаеш, че си с юлар. И като се намираш под юлара да знаеш как да се освободиш. Когато искат да поставят някого за касиер, по-рано го изпитват, като го турят между 100 отворени каси и гледат дали ще вземе или не. Ако вземе - не е за касиер. Та и вие сте пратени, защото ви готвят за служба и сега ви изпитват дали ще вземете или не от касата.

* * *

Следващия път ще изложа друг разговор с Учителя върху изпитите и изкушенията на ученика, за трансформиране на състоянията, за поправяне на погрешките и пр.

Моля прочетете настоящото пред братята и сестрите и го изпратете за прочитане в околните села, дето има кръжоци.

Със сърдечен братски поздрав

Ваш верен: Б. Боев

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...