Jump to content

МЛАДЕЖКИЯТ /СПЕЦИАЛЕН/ КЛАС И НЕГОВОТО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ


Recommended Posts

• 570 • МЛАДЕЖКИЯТ /СПЕЦИАЛЕН/ КЛАС И НЕГОВОТО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ.

Като ученици на Специалния клас вие трябва да си отговорите какво представя този клас и защо сте влезли в него. Като ви задавам

въпроса какво представя Специалният клас, искам всеки от вас да си отговори защо е дошъл в класа и дали мястото му е тук. Някой

влиза в класа, но постоянно плаче като малко дете; мястото му не е в класа. Друг влязъл в класа и живее в постоянно съмнение; и

неговото място не е в класа. Който влиза в Специалния клас, трябва да работи, да учи, да се занимава с предметите, които се разиск-

ват в класа. Ученикът трябва да е дисциплинирал ума, сърцето и волята си.

Кои са принципите или основните положения на Специалния клас? Ако не знаете това, можете ли да се наречете ученици на

Специалния клас? Да сте ученици на Специалния клас и да не знаете защо сте такъв, това значи да сте българин, без да знаете

отличителните черти на българина. Вие, като ученици на Специалния клас, трябва да имате поне една специална черта, която да

ви определя като такива. Щом е така, всеки трябва да проникне в себе си, да намери тази черта и да си отговори ученик ли е на Спе-

циалния клас или не. Много ученици влизат в този клас, но малко от тях са истински ученици.

Като говорим за Специален клас, ще знаете, че той се отличава по нещо, той има свои характерни положения. Коя е специалната

черта на Специалния клас ще се разбере по проявите на учениците. По какво се отличава Специалният клас от Общия и това ще се

види по делата и проявите на учениците. Ако чуете някой ученик да говори за уроците си, по тях именно ще познаете в кой клас на

прогимназията или гимназията следва той. Значи по уроците ще познаете ученика на обикновените училища, а по делата – ученика

на Специалния клас. Какво особено има в неговите дела? По този въпрос имат думата само онези ученици, които влизат в Специал-

ния клас, които са родени в него. Слушателите обаче, които знаят само езика на Специалния клас, нямат думата. Те трябва само да

слушат и да мълчат.

Учениците на Специалния клас трябва да учат и да прилагат без да мислят как ще свършат училището, как ще наредят живота

си и т. н. Ако по цели часове ученикът мисли как да нареди живота си, нищо няма да постигне. И ако ученикът постоянно се безпокои

как ще свърши училището, нищо няма да постигне. Който може да разрешава мъчнотиите си правилно, той има

знание, той живее в Светлина. Ако няма знания, човек живее в тъмнина. Не е въпрос за многото знания. Малко знания, но добре

обработени и приложени, улесняват пътя на човека. Любовта е подтик, Сила, а Знанието – Светлина, която улеснява движението на

тази Сила. Ако няма Сила и Светлина, човек е подобен на слепец. Любовта и Знанието са мощни сили, които направляват човешкия

живот. Без тях Животът няма никакви постижения. Сега ние говорим за Любовта като основа на Знанието. Щом имате Знание,

можете да проявите Любовта си правилно. Знанието е Светлина, Слънце за вашия живот. Щом Слънцето престане да грее, ще зам-

ръзнете. Замръзването е спиране действието на силите. Щом силите в човека престанат да действат, той трябва да чака дълго време,

докато Слънцето изгрее отново и го стопли. Топлината движи телата, Светлината определя посоката им, а Любовта ги подтиква.

Да се върнем към въпроса за отличителната черта на Специалния клас. Все трябва да има една черта, по която Специалният клас

се отличава от Общия. Който влиза в Специалния клас, трябва да бъде неженен – външно и вътрешно. Външно неженен, това под-

разбира да бъде свободен от задълженията, които семейният живот налага. Вътрешно неженен, това значи да е свободен от задълже-

нията и изискванията на света. Всеки може да избегне женитбата със света. Който е женен за света, по никой начин не може да влезе

в Специалния клас.

Светът е грамадна лаборатория, в която се правят опити – едни от опитите излизат сполучливи, а други – несполучливи. Що се

отнася до опитите, вие можете да се ползвате от тях като готови знания, без да вземате участие в тях. Това значи: помагайте на

хората в света, без да се свързвате с тях; обичайте ги, без да се свързвате с погрешките им.

Който влиза съзнателно в Специалния клас, той не мисли да се жени – нито за мъж, нито за жена, нито за света. Това е много

естествено. Какъв ученик ще бъде този, който, едва постъпил в училището, мисли за женене. Докато не свърши гимназия и уни-

верситета, ученикът не може да мисли за женене. Същото се отнася и до учениците на Специалния клас – докато не свършите курса на Специалния клас, вие не може да се жените. Ако умът, сърцето и волята на човека не са свободни, все едно, че е женен. Жененият

човек не може да учи като неженения. Той е вързан, не може да върши специални работи. Като ученици на Специалния клас вие излязохте от едно и също пристанище – на девствеността, на младостта. Сега всички отивате към едно и също пристанище – на възмъжаването и на старостта. Много време ще мине докато стигнете на това пристанище.

Каква е целта на Специалният клас ? – Да ви върне към първоначалната Чистота и Девственост. Всички имате елементарни

понятия за Живота, но това не е достатъчно. Трябва да разберете понятието Девственост в широк смисъл. Това разбиране се постига

чрез дълбока мисъл и възвишени чувства. Да живее човек, да се жени, да има деца, да пуши коминът му, това са елементарни работи,

с които хората се занимават. Човек трябва да се издигне по-високо, да заживее по нов начин, да разбере вътрешната страна на Живота. Двама души се събират да живеят заедно, както при женитбата, за да придобият знания. Ако не придобият никакво знание, женитбата им не е на място. Колкото по-голяма е връзката между ума на ученика и Учителя, толкова по-добри условия и възможности съществуват между тях. Връзката е невидима, но силна. Когато връзката е силна, Учителят и ученикът се намират в правилни отношения. Ако ученикът възприема правилно, а Учителят предава с Любов, отношенията им са правилни. Само при хармонични отношения ученикът минава от един клас в друг, докато най-после свърши университета. Както свършвате гимназията и университета, така можете да свършите и Специалния клас. Мнозина влизат в Специалния клас, но и мнозина излизат от него преждевременно. Те отиват в странство да учат, докато се приготвят за Специалнияклас. До това време те отказват даже, че са били в Специалния клас. Кога се отказва ученикът от един предмет? – Когато не е готов за него. Много предмети и науки има, които не са за всеки човек. Те са специални предмети, които се дават на способни, на даровити ученици, родени за специална наука.

Сега моята задача е да обърна вниманието ви върху Специалния клас, да знаете какво представя той. Не е достатъчно да се събирате

само, да дохождате и да се връщате, без да знаете какво представя класът, в който влизате. Да бъдете ученици на Специалния клас,

това значи да издавате специални тонове. Както всяка цигулка има специален тон, по който се отличава от другите цигулки, така и

ученикът от Специалния клас трябва да се отличава от другите по своя тон. В какво се заключава особеността на един тон? – В него-

вата чистота, мекота и сила. Ако ученикът на Специалния клас не разнася Светлина по целия свят, какво е придобил с учението си?

Ученикът трябва да учи добре. Ако цигулката не издава красиви и чисти тонове и ако ученикът не носи Светлина на хората, те нямат никаква стойност.

Специалният клас дава възможност на ученика да разбира законите, които управляват ума, сърцето и волята му, за да се справи

с мъчнотиите и страданията в живота си. Това значи да има човек отворени очи, да вижда. И слепият се справя с мъчнотиите си, но

чрез пипане. Едно нещо е да пипаш, съвсем друго нещо е да виждаш. Едно нещо е да изучаваш нещата чрез пипане, друго нещо е

да изучаваш нещата чрез виждане, чрез четене и непосредствено откровение на законите и пътищата на Природата. Да се домогне

човек до законите на своя ум, на своето сърце и на своята воля чрез очите си, по пътя на виждането, това значи да е придобил

положителната наука за Живота. Докато не научи законите на ума, сърцето и волята си като сонди, чрез които да извлича вода от

дълбочините на земята, човек не би могъл да пробие непреривния кръг на Живота, в който текат енергиите на Знанието. За да влезете в един затворен кръг, непременно трябва да направите някъде поне един процеп. Обаче само онзи може да прави процепи, който знае законите.

Много работа е дадена на ученика от Специалния клас, която той трябва да свърши. Колкото по-съзнателно работи, толкова по-

скоро ще я свърши. Ще кажете, че не е много работа да изучава човек законите на ума, сърцето и волята си. Не е много за онези,

които са работили съзнателно и интензивно, но за онзи, който не е работил, не е лесно. Да познава законите на своя ум, човек трябва

да е минал през мислите си; да познава законите на своето сърце, човек трябва да е минал през чувствата си; да познава законите на

волята си, това значи да е минал през силите на своя организъм. Не е ли минал по тези пътища, човек може само да си въобразява,

че знае нещо, а всъщност не е дошъл до истинското положително знание. Който е придобил това знание, само той различава обик-

новения учител от Великия Учител. Само той знае кой човек е талантлив, кой – гениален, кой – светия и кой – мистик. Разликата

не е външна. Обикновеният и гениалният човек външно могат да си приличат, но вътрешно се различават по устройството на клетките, на тъканите, по състава на кръвта си и т. н.

Като ученици на Специалния клас вие трябва да изучавате законите, с които да направите мисълта си пластична, а чувствата си

– устойчиви. Това се постига чрез регулиране на нервната система и подобряване на кръвообращението. Ученикът трябва да работи

върху себе си, да стане господар на своите мисли и чувства. Това значи да е придобил правата мисъл. Когато мисълта на ученика

е права, той може сам да проверява нещата. Иначе ще слуша да говорят много неща, които той не може да провери.

Сега, като сте влезли в Специалния клас, вашата задача е да се научите да мислите и да чувствате правилно. Да мисли и да чувства

право, това значи човек да живее добре. Следователно да живее човек добре, това е задача не само на учениците на Специалния

клас, но на всички хора. В този смисъл всички хора са ученици на Специалния клас, който е в самия Живот. Животът учи човека

да се изявява правилно. Човек се учи да живее правилно от самия Живот – неговия неразделен учител.

За да живеете добре, пазете следното правило: никога не разваляйте отношенията си с Първата Причина, т. е. със Слънцето на

вашата душа. Ако отношенията ви към Слънцето са правилни, ще бъдат правилни и към всички живи същества на Земята. Сутрин,

като станете от сън, първата ви работа е да изправите отношенията си към Първата Причина. Ако тези отношения са правилни,

работите ви ще вървят добре. Ако не са правилни, изправете ги и тогава започнете да работите. Казвате, че обичате Бога, а връзката

и отношенията ви към Него не са правилни. Това не е обич. Когато обичате една песен, вие я пеете правилно. Когато казвате, че

обичате някого, това подразбира пеенето на някаква класическа песен, от която се възхищавате не само вие, но и всички, които ви

слушат. Човек трябва да знае законите на своята мисъл, на своите чувства и на своите действия. С други думи казано, човек тряб-

ва да познава законите, които упражняват неговия ум, неговото сърце и неговата воля. Всеки се стреми към това знание, но то не

се постига лесно. Ако някой го придобие преждевременно, ще се натъкне на големи противоречия. Какво по-голямо противоречие

може да очаквате от силната светлина и голямата сладост? Силната светлина е в състояние да ослепи човека, а голямата сладост, като тази на захарина, може да разстрои стомаха му. За да се избягнат тези неестествени положения, тези, които ръководят човечеството, са създали известни правила за живеене. Учениците, които не разбират тези правила, ги превръщат в букаи на собствените си ръце и крака. Техният ум е стеснен от тези правила до такава степен, че се намират като в затвор.

За да се справи с ограниченията и противоречията в Живота, човек трябва да има съзнание за Божественото Начало в себе си.

Формулата, която ви дадох: “Аз съм Добро, Аз съм Истина”, има отношение към Божественото в човека, към Разумното, Великото

начало в него, което е произлязло от Бога. Тъй щото, когато кажете “Аз”, разбирайте Божественото в себе си. Само Божественото

включва Доброто, което произлиза от Любовта и Истината, което произлиза от Мъдростта. Който носи Доброто и Истината в себе

си, той е богат човек. Като съзнава богатството си, той не може да го отрича. Да даде път на Божественото в себе си, това значи да е

придобил такова богатство, в което да не се съмнява.

Ученикът трябва да прави преводи от езика на Природата към езика на своите разбирания и обратно – от езика на своите разбира-

ния към езика на Природата. Като може да превежда от един език на друг, човек увеличава знанията си. Колкото повече знания има,

толкова по-силен е той.

Прилагайте знанието си, за да се ползвате от него и вие, и вашите ближни. Като прилагате това, което знаете, имате възможност

да се учите. От добрите и напреднали хора ще вземате, а от лошите и изостаналите ще се поучавате, само да не изпадате в погрешките, които те правят.

Като ученици на Специалния клас вашата задача в Живота е да отстоявате, да не отстъпвате назад. В това отношение вие сте

фронтът, а Общият клас – тил. Ако вие не отстъпите, и тилът ще ви следва; ако отстъпите, и тилът ще отстъпи. Следователно, каквато мъчнотия и противоречие да срещнете, вървете напред. Животът е многократен процес, а не еднократен. Ученикът живее в многократните процеси. Само в многократните процеси човек расте и се развива, защото в тях всякога има нещо ново. Напредналите

Същества се учат от тези процеси. И за тях има нещо ново, което не знаят как ще стане. За това, което не знаят, те мълчат. Мълча-

нието е вътрешен процес. Напредналите Същества външно мълчат, а вътрешно говорят. Обикновените хора постъпват точно обратно: отвън говорят, а вътрешно мълчат.

На времето Бог говори на Мойсея по един начин, днес ще му говори по друг начин. Не се знае, може днес и да не му говори. Не

е лесно да говори човек с Бога и да Го види, но и мъчно не е. Много условия определят срещата на човека с Бога. Има напреднали

Същества, които с хиляди години очакват да чуят гласа на Бога и да Го видят, но не могат. Въпреки това те все повече се развиват и

усъвършенстват. Други пък с малки усилия успяват да Го видят и чуят, но още не са придобили съвършенство.

Божествените закони са необятни, неизследими са Неговите пътища. Не мислете, че противоречията ще изчезнат от света.

Каквото и да правите, не можете да ги избегнете. Докато човек не се роди от Дух и вода, той не може да разбере Истината. Щом не е

придобил Истината, той не може да се освободи от противоречията. Днес хората наричат фактите “истина”, но Истината носи Свобода, а пък фактът не освобождава човека. Докато не изучава нещата външно и вътрешно, докато не живее в душата си, човек не може да влезе в Правия път. Докато не излезе от пашкула, той не може да се развива. Докато не влезе в училището, той не може да учи. Под думата “училище”, ние разбираме Училището на Природата – Божественото училище. Молете се Природата да отвори вратите си за вас, да ви говори и да й отговаряте, да я слушате и да ви слуша.Това значи да работите с многократните процеси на знанието и да бъдете ученици на Специалния клас.

Мислете върху предназначението на Специалния клас, защото ще бъдете поставени на изпит. Специалният клас има отношение

към онези, които вътрешно влизат в него. Само те ще бъдат поставени на изпит. Как ще познаем кои влизат в класа? – Много лесно.

Овцата знае, че е овца, и отива при овцете; човек знае, че е човек, и отива при човеците. Всеки сам се определя. Човек не може да

бъде едновременно и овца, и вълк, и жена, и мъж. Ако се мени, той е хамелеон. Ако запазва естеството си и се проявява такъв, какъвто е, той е мъдрец.

Изучавайте себе си, изучавайте проявите на Бога в себе си и в своя ближен, за да станете мъдреци.

(Мислите за Специалния клас са цитирани от “Закони на Доброто”, 33-та лекция “Светлина и знание”, държана пред

Младежкия окултен клас на 25.04.1930 г.)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...