Jump to content

Съзвучия от бъдещето. Увод.


Recommended Posts

Увод

Преди да опиша срещите ни на Земята с Мировия Учител, ще разкажа нещо за проявите ми в музиката и пеенето. От тригодишна възраст, моята майка ме водеше за ръчичка, да пея в Детската Музикална Китка на Мишо Тодоров и Васил Димитров в Сливен. Мишо Тодоров беше и първият ми учител по цигулка. Пеех централните роли в оперетките: "Деца и птички", "Двете пролетни царици", "Горски цар" и "Малката кибритопродавачка". В оперетката "Деца и птички", когато Мишо Тодоров ми подаваше знак от диригентския си пулт, аз хващах рокличката си и казвах: "пикай ми се!" Тогава мама ме отвеждаше настрана... Наричаха ме "славейчето".

 

Когато поотраснах, баща ми бе поканен и назначен за технически директор във фабриката на Никола Балевски в град Троян. Там аз пеех същите оперетки, а с "Малката кибритопродавачка" гостувахме и в други градове.

 

Без да следвам гимназия, постъпих в Общия отдел на музикалното училище в София, с конкурсен изпит. Явихме се около 580 души, от които приеха 10. Постъпих в класа на Мара Маринова-Цибулка и 5-годишния Общ отдел го взех за три години, с изпити. Заминах на специализация в Париж. Явих се на конкурсен изпит в Екол Нормал дьо Мюзик и ме приеха в класа на мадам Гийо — колоратурен сопран*. Там завърших оперния и концертния отдел. На дипломния си изпит, приех поздравленията на журито, което се състоеше от известни певци и певици на Гранд Опера и Опера Комик. Веднага след поздравлението на журито, директора на Екол Нормал дьо Музик изпрати двойна телеграма на баща ми със следното съдържание:

 

"Цветана получи диплом по пеене, с поздравленията на журито, трябва да остане идущата година в Екол Нормал дьо Мюзик, ще прекара ваканцията при професор Депорт, за да си почине и да работи френски, солфеж, следва писмо. Директор А. Манжо"

 

Ето превода на писмото:

 

"Господине,

 

Както Ви телеграфирах, дъщеря Ви Цветана получи диплом по пеене, с поздравления от журито. Hue се надяваме, че Цветана ще направи добра артистична кариера, ако продължи своите занимания още една година. Ще бъде жалко, ако я извикате в България, преди да завърши своите занимания. Тя има нужда да напредне във френския език и в музиката. Професорът ѝ по солфеж, г-н Депорт, я кани да прекара лятото на курорт със семейството му. Неговата дъщеря е една прекрасна музикантка и аз Ви уверявам, че Цветана ще бъде много щастлива, ако ѝ позволите да прекара лятото в това семейство. Г-жа Депорт е прекрасна дама, на която Вие можете да доверите дъщеря си с пълна сигурност. Бих добавил, че и професорката по пеене, г-жа Гийо, се интересува много за своята ученичка и я обича много. Накрая, бъдете сигурни, че аз също ще следя нейните занимания. Разбирам колко е мъчно за един баща и за една майка, да бъдат разделени от своето дете, но мога да Ви кажа, че ще бъдете възнаградени за вашите жертви с успехите на вашата дъщеря, когато ще я представим за дебют в операта.

 

Приемете, господине, мойте искрени поздрави.

 

Директор: А. Манжо"

 

 

Превод на дипломните бележки:

 

"Пеене – 20**. – Чудесна ученичка. Показа голям напредък през последния триместър. Има изключителен глас и ѝ се определя най-хубаво бъдеще. Много хубав глас, с голяма лекота. Ще направи артистична кариера. Послушна и учтива ученичка.

 

Солфеж – 18. – Много надарена. Направи голям прогрес в музикалните диктовки и дешифрирането.

 

Френско произношение – 20. – Постигна изключителен напредък последния триместър.

 

Четене на прима виста*** – 17. – Направи голям прогрес, бързо възприема.

 

Хармония – 17. – Много надарена."

 

Както писа директорът, тъй и стана. Аз бях приета като член в семейството на професора ми по солфеж, г-н Депорт. На него казвах "папа", а на жена му "маман". Тя беше германка. Дъщеря им беше малко по-голяма от мен, отлична пианистка, композиторка, като баща си. Него го наричаха "френския Шуберт".

 

По него време, дъщеря им Ивон Депорт се яви на международен конкурс в Париж и получи първа Римска награда по композиция, и я изпратиха с папска стипендия във Виа Ватикана, да специализира композиторско изкуство. За конкурсния изпит ги затваряха за един месец във Фонтембло (Императорските дворци) и им задаваха трудни композиционни задачи. Сега тя е професор по хармония в Държавната Консерватория в Париж и нейното име не слиза от афишите.

 

След четири и половина години следване, се завърнах в България, по семейни причини и по настояване на баща ми. Веднага направих постъпки да вляза в операта...

 

Hristo_1.png?height=320&width=225 %D0%A6%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B0_-_%D1%83%D0%B2%D0%BE%D0%B4.png?height=320&width=220

Христо (Кръстю) Трифонов Цветана-Лиляна Табакова

 

Сега разбирам, защо съм се върнала в България – за да срещна Мировия Учител! Неговото мощно слънце освети не само целия ми живот на земята, но Той ме пое и въздигна за безкрайните времена и епохи. Той проводи своя любим ученик, брат**** Христо (Кръстьо) Трифонов, да ме доведе при него, като ме изведе от "света". Учителя ме проводи в операта, очисти пътя ми, измете всичките пречки, интриги, клевети и ме постави на поста ми.

 

Години наред с брат Христо посещавахме Великия Учител. Още при първата ни среща, аз му казах: "Учителю, преди да вляза при Вас, изсипах всичките си знания за музиката и пеенето отвън. Стомничката ми е празна и идвам при Вас, да налеете в нея новите окултни знания по музика и пеене."

 

Така ние години наред работихме „Новото Битие"*****, Новите песни****** и Новата окултна школа по пеене.*******

 

Ние записвахме с брата всичките ни разговори, в същия момент, по тогавашния стар правопис с "ъ", "ь" и "е двойно"********.

 

Аз няма да изнеса всичките ни срещи, защото те са много святи за брата и мен. Ще се задоволя да предам само части, които имат пряка връзка с Новата школа по пеене.

 

Кой е брат Христо (Кръстьо)? Учителя го наричаше Христо. След заминаването му в отвъдния свят, аз намерих залепено листче върху първата глава от евангелието на апостол Йоан, върху което бе написано, че Учителя, веднъж, при лозите, го нарекъл Христо, подал му плод и му казал да се освободи от Кръстьо (кръста). В Търновската школа на Учителя, той работеше заедно с други братя и сестри. Брат Христо ме придружаваше навсякъде, до края на живота си. Притичваше се на помощ и на други души. Разбрах, че Учителя ни свърза завинаги с него, когато започна да работи с нас – „Битието" ("Сътворението на света").

 

Веднъж, в отсъствието на мама, аз разбих ключалката на сандъка и извадих плат за един костюм – братът да се облече в новичко. Разправихме всичко това на Учителя. Той се разсмя и каза: "С взлом се влиза в царството Божие!"

 

На 28.10.1942 г., когато с брата посетихме Учителя, той ни възложи да напишем Новата окултна школа по пеене. Като предавам подред всичките ни срещи с Учителя, то читателят ще види, че школата по пеене е резултат от многобройните ни разговори за музиката и пеенето.

 

___________________

 

* колоратурен сопран - най-високият женски глас, характерен с лекота и подвижност (бел.ред.)

 

** 20 - по двадесетобална система (бел.ред.)

 

*** на "прима виста" - изпяване или изсвирване на нотния текст от първо виждане (бел.ред.)

 

**** "брат","сестра" - с тези думи се обръщат един към друг последователите и учениците в школата на Учителя (бел.ред.)

 

***** "Новото Битие" – цикъл от седем песни (бел.ред.)

 

****** Новите песни - неиздадените дотогава песни в съществуващите песнопойки (бел.ред.)

 

******* Новата окултна школа по пеене - предстои издаването ѝ (бел.ред.)

 

******** "ъ","ь","е двойно" - Учителя е държал за тези букви в правописа, които имат важно значение за България, според Кабалата — наука за числата (бел.ред.)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...