Jump to content

Все пей и няма да излезеш из Рая


Recommended Posts

Все пей и няма да излезеш из Рая

6.1.1941 г. — Изгрева — София

Днес с брат Христо посетихме Учителя. Гората и целият Изгрев бяха побелели от сняг. Учителят първи слезе по стълбичката. Той ни покани в долната приемна стая. Дълго време говорихме за операта и театрите. Учителят ми даде напътствия как да се държа с хората там, как да отговарям на въпросите им, изпълнени със съмнение и нечистота. Тук аз ще предам само разговора ни за музиката:

— Който не знае да пее не може да влезе в Новия Рай, в Новата Земя, в Божественото царство на Любовта. Всички живи същества на земята имат гласови органи, само рибите нямат такъв гласов орган. В тяхното царство има студено мълчание. Те живеят при най-малката топлина. Техните чувства не са развити. Всяко живо същество издава някакъв звук, само те мълчат. Растенията и плодовете пеят, когато растат. След хиляди години на мълчаливи жестокости във водата, рибите стават птици и влизат в Божествената школа на въздуха. Там те усъвършенстват, разработват своя гласов орган.

— Учителю, — каза брат Христо — често следим и изучаваме пеенето на различните птици в гората.

— Те по цели дни и нощи непрестанно се упражняват. Техния идеал е славеят. Те се стремят него да достигнат.

— Веднъж броихме със сестрата вариациите на славея и стигнахме до тридесет и две.

— В пеенето птиците спазват известни закони. Техните упражнения са еволюционни.

— Учителю, — казах аз — при разпяването ние се изкачваме с полутон нагоре със секвенции* до най-високия тон и по същия начин с полутон надолу, слизаме до най-низкия тон на нашия регистър. Такива упражнения съществуват и при всичките инструменти, целящи да развият техниката на изпълнителя.

— В Божествения свят гамите се движат само нагоре. Който пожелае да пее надолу, пращат го на Земята и той се ражда наново.

— Учителю, Вие казвате, че ангелите пеят, но те не свирят ли?

— Не, те само пеят. Инструментите са човешко изобретение. Всички инструменти се стремят да достигнат човешкият глас. Човешкото гърло е Божие дело, Божие изобретение, най-съвършения инструмент. Изключение правят само клавирните инструменти.

— Учителю, — попитах аз — хората могат ли да достигнат изкуството на ангелското пеене?

— Ангелската школа за пеене не е достъпна още за хората от света, защото не са чисти. Само чистите души ще видят Бога, само чистите души могат да достигнат ангелското пеене.

Брат Христо попита:

— Ангелите правят ли упражнения, Учителю?

— Когато ангелите запеят, създават се нови светове, раждат се нови души, цъфтят нови цветенца, раждат се светли мисли, чувства и благородни подтици в хората. Когато ангелите запеят, създават се нови вселени, нови слънца.

— Дирижира ли ги някой Учителю?

— Не, те нямат нужда от диригенти, защото живеят в света на съвършената Божествена хармония. В бъдеще музикантите и певците от шестата раса ще изнасят концерти без диригенти.

— Учителю, защо съществуват различни школи по пеене?

— Колкото професори, толкова и школи има — добави брат Христо.

— Има само една съвършена школа по пеене. Тя е ангелската школа. В нея следват малките птички песнопойци. Аз ще те науча и ти ще покажеш на другите новото ангелско пеене. С много свирене, с много пеене нищо не се постига. То е механическо пеене и свирене. Не, ти ще отидеш вечер като заспиш в това Божествено училище и докато тялото ти почива, ти цялата вечер ще пееш и ще се учиш по новите методи и като се върнеш в тялото си сутринта, като птичките ти ще чуруликаш по нов начин.

— Учителю, — казах аз — моля Ви, помогнете ми да вляза в Рая и никога да не изляза из него! — Учителят се разсмя:

— Ти пей, по-малко говори! Все пей и няма да излезеш из Рая, в който се намираш сега. Ако Ева беше пяла, когато дойде черният адепт** при нея той нямаше да посмее да приближи. Той щеше да забрави за какво е дошъл. Тя щеше да го омае с Божественото си пеене и щеше да го направи ученик. Първите человеци не приложиха пеенето в Райската градина и затова ангел с огнен меч ги изпъди из Рая. Те трябваше да научат всичките животни да пеят. Сега само чрез музиката човечеството ще влезе в Рая. Не чрез сегашната светска музика, а чрез Новата музика, Новото пеене, което слиза всеки ден от Горе заедно със светлината на първия лъч на Слънцето. Човек е потънал в гъстата материя на греха.

— Учителю, какви качества трябва да притежава ученикът, за да се посвети на Новото пеене?

— Той трябва да носи богатството си от миналото. Да има хубав глас.

— Учителю, сега репетирам с флейтиста Илия Кръстеняков и пианиста Петър Ступел, за да изнесем един концерт пред Вас, Учителю, на Изгрева. Учителят се усмихна:

— Днес, рекох, коя дата е?

— Шести януари — отговори брат Христо.

— Концерта, ако може, изнесете на девети януари!

Аз веднага извадих едно малко листче от чантата си и като написах на него датата, подадох го на Учителя. Той внимателно го прочете. На листчето беше написано:

"Уважаеми сестри и братя, в четвъртък на 9.01.1941 г. 8 часа вечерта, ще изнесе концерт сестра Цветана-Лиляна Табакова. Ще бъде акомпанирана с флейта от г-н Илия Кръстеняков и на пианото от г-н Петър Ступел. Поканваме ви с Любов всички!

Програма:

  • 1) ФИР ФЮР ФЕН — молитва с каденца*** от Учителя;
  • 2) МОЛИТВА от Учителя;
  • 3) ЩЕ СЕ РАЗВЕСЕЛЯ от Учителя, с акомпанимент на флейта;
  • 4) ИМАШЕ ЧЕЛОВЕК от Учителя с акомпанимент на флейта;
  • 5) АРИЯ НА АМИНА из операта "Сомнамбула" от В. Белини;
  • 6) АРИЯ НА ЛАКME из операта "Лакме" от Лео Делиб;
  • 7) ПТИЧКАТА В ГОРATА от В. Таубер (с флейта);
  • 8) ХИМН ОТ АРФА от Илия Кръстеняков (с флейта);
  • 9) С ДЕТСКА РАДОСТ от Илия Кръстеняков (с флейта);
  • 10) ВЕНИР БЕНИР от Учителя (с флейта)"
     

___________________ * Повтарящ се музикален мотив от различии тонове по възходяща или низходяща линия на гамата. (Бел. ред.)

 

** Виж „Пътят на ученика" — три съборни беседи от Учителя Беинса Дуно; София, 1992 г. (Бел. ред.)

 

*** каденца — емоционален момент в песента или арията, където певецът изпява виртуозен пасаж, импровизиран от него или предварително написан от композитора (Бел. ред.)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...