Jump to content

Кажи ми светли Божи лъч


Recommended Posts

Кажи ми светли Божи лъч

26.05.1943 година – Изгрева – София.

Като отидохме с Брат Христо на Изгрева, сестрите и братята ни казаха, че Учителят от няколко дена не приема посещения и не слиза в трапезарията да се храни. И както си говорехме, видяхме, че той слиза по стълбата при нас. Аз много се зарадвах. Благодарихме му, че ни прие. Настана кратко мълчание. Аз казах: – Учителю, благодаря Ви, че ми помогнахте да пея блестящо на 22 април този месец, в "Севилският бръснар" от Росини.

%D0%A0%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BA%D0%B0%2048.png?height=290&width=400

Публиката нестихващо аплодираше. Арията на Розина, от второ действие, беше прекъсната по средата от бурни аплодисменти. През това време и оркестрантите ме поздравиха, като чукаха с лъковете си по долната дъска на цигулките си. Като спуснаха завесата, след привършването на операта, аз пъргаво изтичах в стаята си и започнах да свалям грима си. Тъкмо се намазах с дегримьор и един от дежурните прислужници влезе да ми каже, че ме викат на сцената. Част от публиката не си отивала. Непрестанно ръкопляскали и колегите едва тогава се сетили, че мен ме няма. След появяването ми при завесата, всички разбраха, че за мен било. На другата сутрин имахме репетиции и една от певиците каза пред всички: "Тя прави магии и омагьосва публиката. Тя напълва салона със свои "Дъновисти" и за това ѝ ръкопляскат." Всички ме изгледаха особено...

– Ти не им обръщай внимание! Злото е като мравчената киселина. То ще разяде този, който го произвежда и допуща при себе си!

– Учителю, разучавам няколко български песни от Добри Христов, за концертно изпълнение. Да ви изпея ли една от тях?

Изпях "Момина песен". Той внимателно ме слушаше. Като спрях да пея, ми каза:

– Мелодията е хубава, но думите не са положителни. Изпей първото изречение!

Аз го изпях: "Ако зажалиш лудо за люта ракия, дойди на гости с кон шарколия. Татко ракия теб ще налее, старите песни теб ще попее."

Учителят каза:

– Чрез българската музика, аз ще работя върху съзнанието на българина. Ти изпей сега този стих с тези думи: "Ако зажалиш лудо за момина песен, дойди на гости с кон шарколия. Татко с кавала ще ти посвири, новите песни ще ти попее."

След това изпях втория куплет: "Ако зажалиш лудо за Одринско вино. Дойди на гости кротко и мирно. Хей, хей! Мама ще вино от изби извади, моята жалба ще ти обади".

Учителят каза:

– Ти сега изпей тези думи: "Ако зажалиш лудо за момини очи, дойди на гости кротко и мирно, хей, хей. Мама ще пратя на теб да отвори, моята радост ще ти обади."

С брат Христо записвахме думите, които Учителят диктуваше. Изпях и втория куплет с новите думи. Учителят продължи:

– Сега изпей третия куплет.

Запях: "Ако зажалиш лудо за момини устни, прескочи нощем портите пусти, хей, хей. Одринско вино, люта ракия, момини устни теб ще опият."

Учителят продиктува и третия куплет:

"Ако зажалиш лудо за момини устни, отвори сутрин нашите порти, хей, хей! Момини устни ще ти говорят, новите песни ще ти изпеят."

Брат Христо каза:

– Колко е хубава сега тази песен, Учителю!

Учителят се смееше. Изпях и третия куплет.

– Учителю – запитах аз – кога ще продължим "Битието"?

– Коя дата сме днес? Брат Христо му отговори:

– 26 май, Учителю.

Учителят си броеше нещо и каза:

– Избери си един ден до края на месеца и тогава ще продължим.

– Учителю, във Вашите песни: "Имаше человек", "Ще се развеселя" и "В началото бе Словото", са спазени ония правила, за които ми говорите при композирането.

Учителят тихо запя песента "Фир-фюр фен", като си движеше ръцете, тъй както си беше седнал на креслото. Като изпя първата част на песента, Той продума:

– Тази песен трябва да се пее вдъхновено и тържествено. Тя трябва да се почне много тържествено и да се мисли, и да се чувства, като се пее. Който обича Бога, само той може да пее по новия начин. Ти трябва да искаш да го прегърнеш, но да го обичаш отдалеч.

– Учителю, но и да искам, аз не мога да прегърна Бога!

– Аз искам да кажа, когато човек се влюби в някое смъртно същество. Жените се влюбват в мъже. Боготворят ги, прегръщат ги и мислят, че прегръщат Бога...

Гласът, за да лети далече в пространството, трябва да се предаде най-напред в етерното пространство; и после се предава във въздуха. Трептенията на гласа у посветените, идейните певци, се различават по това, че в тези трептения има едни малки, микроскопически, Божествени елементи от първичната, Божествена субстанция, която действа магически върху слушателите. Терцата е построена върху примата, с един потенциал. Квартата е с два потенциала, а квинтата – с три потенциала.

Брат Христо каза:

– Учителю, току-що сестрата прочете книгата на брат Боян Боев, върху принципите Ви по възпитанието на децата. Възхищаваме се от законите и методите, които Вие сте открили, наблюдавайки Природата и свързвайки я с човешката душа. Ако между всичките тия деца има едно гениално дете, как ще се прояви то, щом като за него трябват по-други условия и методи за възпитанието му?

Аз добавих:

– Учителю, четох, че Бетховен и Моцарт са били принуждавани да свирят насила по много часове на ден.

– Геният няма нужда от много работа. Геният работи в миналото си и сега трябва само да се прояви и да бере плодовете от своята работа в миналото. Тези, които много работят, без да носят нещо от миналото си, нищо няма да постигнат.

В този момент почукаха на външната врата. Той излезе на прага и известно време говори с някои хора. Върна се след малко, замислен и сериозен. Като седна, обърна се специално към брат Христо и гледайки го в очите, каза:

– Та, ако тя пее за света, света утре ще я забрави. Първо ще ѝ дадат титли, пари и слава, но като я изстискат като лимон, те ще я забравят. Ако тя пее за Господа, тя ще бъде вечно млада и ще добие безсмъртие. Тя ще пее и в духовния, и в Божествения свят. Един ден, когато тя напусне земята, нейното астрално тяло ще продължава да пее.

Затворихме очи. След кратка пауза, брат Христо попита:

– Учителю, какво означава нейното име?

– Нейното име започва с буквата "Ц" и значи разцъфнал цвят.

– Е, ще даде ли плод този цвят? – отново запита брат Христо.

– Ще зависи от нея. След като този цвят издържи на мъглите, сланите и бурите, ще завърже и ще даде плод преизобилно!

– Учителю, какво да правя, за да владея силите си? – попитах аз.

– Ти не трябва, за дълго време, да излизаш извън Рая. Само за малко можеш да излезеш и пак да влезеш в Рая.

– Учителю, сега чувствам, че съм в Рая. В Рая ли съм, Учителю?

– В Рая си!

– Помогнете ми, Учителю, да не изляза от Рая, както стана с Адам и Ева.

Учителят поясни:

– То отнапред беше решено, те да не останат в Рая. Средата на Рая беше много издигната, много възвишена за тях, затова Бог ги изпрати в по-обикновена, по-гъста среда, с мъка да изкарват прехраната си. Човек като излезе от Рая, отива на нивата и работи за едно парче хляб, а в Рая, плодовете и житото растат сами и се предлагат, готови за храна. Житото в Рая е едро и расте като дърво. За да не излизаш от Рая, ти трябва да любиш Бога и да вършиш волята му!

Аз извадих едно листче, на което бях написала няколко изречения и казах:

– Учителю, като четях беседата "Силовите линии на доброто" (IV г., Общ Окултен клас, 1925 г.), много ми хареса този текст и го преписах. Той е толкова музикален, Учителю!

– Прочети го – каза Той.

Аз го прочетох. Ето текста:

"Господи, Ти живееш в мен, Ти живееш в мен. Кажи ми ти, светлий Божи лъч, кажи ми ти! Благото на живота, светлия прав път на чистите души, изми Ти във водите на Любовта, на чистата Любов.

Господи, Ти живееш в мен, нека Твоят благ глас и Любовта Ти, о, Боже, се изявят чрез мене!"

Учителят пое от ръцете ми листчето. Той дълго време гледа в него. Аз попитах:

– Учителю, какво да правя, за да не излизам от Рая?

– Да вършиш волята Божия! Като излезеш за малко от Рая, пак бързо ще влезеш!

– Учителю, Вие ще ми помогнете!

Той разказа следния пример:

"Един евреин влязъл в Рая. Съществата на Небето пожелали да го изпитат, дали е достоен да бъде там. Те му казали: Долу на Земята има една работа, от която ще има голям "гешефт". Евреинът подскочил от радост и веднага слязъл на Земята – сам напуснал Рая."

После Учителят продължи:

– Когато ти пееш на сцената и отправиш погледа си към публиката, ти непременно трябва да спреш погледа си на едно лице, което ти харесва. Между тебе и това лице ще се образува течение на сили, на даване и приемане. При друго излизане на сцената, да пееш, лицето ще бъде друго.

Окултният певец не трябва да си служи с грубо блъскане на въздуха, при образуване тоновете в ларингса! Окултният певец се стреми да оцвети тоновете си, които се образуват в неговия ларингс, с един и същ цвят. Гласните букви а, е, и, о, у, ю, да не се оцветяват различно. Добре е певецът да пее упражнения на един и същ тон, с различни гласни, или различии срички и думи, като се внимава, да не се оцветяват различно при различните гласни и съгласни. Когато певецът пее висок тон и слиза надолу, обикновено той понижава. Затова той трябва да внимава, първият тон, при слизането, да бъде чист и следващите слизащи тонове да не ги пее отпуснато, но с контрол на слуха и мисълта си. Когато се изпеят различни гласни върху един и същи тон, те ще се изпеят с различното използване на ларингса, според неговите възможности. Когато певецът пее гласната А, той трябва да държи устата си, като че ли пее гласната О и да мисли, че пее гласната О.

Учителю, помогнете ми да издържа изпитите си! Да не излизам от Рая! Да ликвидирам кармата си в операта и да добия абсолютната свобода!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...