Dela Публикувано 30 Ноември, 2014 Сподели Публикувано 30 Ноември, 2014 БОГОМИЛСКИТѢ ХРАМОВЕ. Споредъ т. 4 на часть II отъ богомилското учение храмоветѣ на богомилитѣ по видъ и по устройство сѫ били като тия на християнитѣ, но безъ икони и безъ украшения. Храмовитѣ служби, които сѫ били въ сѫщность главно проповѣди на богомилското учение, сѫ се извършвали отъ свещенослужителитѣ само въ праздничнитѣ дни. Свещенослужителитѣ сѫ били монаси, на които е било забранено да се женятъ. За свещенослужители сѫ се допускали и жени девици, които сѫ били длъжни да останатъ девствени презъ цѣлия си животъ. На посетителитѣ на храмоветѣ е било забранено да стоятъ прави. Това е било позволено само на свещенослужителите. Кѫдето богомилитѣ не сѫ имали храмове, тѣ сѫ извършвали своето богослужение въ кѫщата на нѣкой преданъ съмишленикъ, а гдето по планинитѣ сѫ намирали пещери, обявявали сѫ ги за свои светилища, и тамъ сѫ проповѣдвали учението си, както сѫ го проповѣдвали въ всѣки сѫщински храмъ. Проповѣдването на богомилското учение съвсемъ на открито е било забранено. Насѣдали по земята или на скамейки, посетителитѣ на храмоветѣ сѫ слушали проповѣдитѣ на свещенослужителя, застаналъ предъ дверитѣ на олтара. Никой никакво възражение не е можалъ да прави на проповѣдника. Богомилскитѣ свещенослужители сѫ носили червено облѣкло, за разлика отъ християнскитѣ свещенослужители, които сѫ носили черно облѣкло. Въ Казанлъшко, въ подножието на Стара Планина, има едно селище, което до неотдавна носеше името „Червенитѣ Попове", наречено така, понеже нѣкога тамъ е имало голѣмо училище за подготовка на богомилски свещенослужители за Северна и Южна България.То е разположено край „Иванкова пѫтека", която, и сега сѫществува и по която на времето е миналъ Иванко отъ Южна България на пѫть за Тьрново По съображения, които ни сѫ неизвестни, но въ чиято основателность нека ни бѫде позволено да се съмняваме, преди известно време, по разпореждане отъ властьта, древното име на това селище биде заменено съ ново, за да изчезне и последната останка, която ни напомняше за богомилската епоха въ историята на България. За богомилскитѣ храмове и за богомилската служба въ храмоветѣ презвитеръ Козма казва следното: „Богомилитѣ ненавиждатъ кръста и не го приематъ като символъ на правдата въ храмоветѣ; тѣ, следователно, не го цѣлуватъ и не му се кланятъ; богомилитѣ отричатъ иконитѣ, на които се кланятъ християнитѣ; богомилитѣ отричатъ причастието; богомилитѣ отричатъ и хулятъ всички литургии и молитви, които се изпълняватъ отъ християнитѣ. Когато богомилитѣ се кланятъ и се молятъ, тѣ не се кръстятъ". Че богомилитѣ сѫ имали и проповѣднички (жени), вижда се отъ беседата на сѫщия презвитеръ Козма противъ тѣхъ. Въ отдѣла(„Изповѣдь" той казва: „богомилитѣ си прощаватъ грѣховетѣ сами, па не само мѫжетѣ вършатъ това, но и женитѣ, което заслужава поругание, защото християнството предписва да не се позволява на жената нито да поучава, нито да господарува надъ мѫжа, а да бѫде само въ мълчание (безправна)". Трѣбва да се има предъ видъ, че богомилитѣ сѫ проповѣдвали равноправие и за жената. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване