Jump to content

Трите състояния на човека


Recommended Posts

4. ТРИТЕ СЪСТОЯНИЯ НА ЧОВЕКА

 

Индусите различават в човека три състояния. Те са следните: sattva – s, radjas – r и tamas – t. Думата sattva означава състояние, което ние можем да преведем с думите „Любов към Истината“. Когато човек се намира под влиянието на това състояние, той е тих и спокоен; в него отсъстват всякакви користолюбиви мисли и желания; в съзнанието му има светлина и разширение. Това състояние е присъщо на високо напреднали хора в духовно отношение. Такива са били светиите, но не всички от тях. Много светии се намират във второто състояние. Хората от второто състояние – radjas – са волеви, деятелни във всяко отношение. Те са добри хора, правят добрини, но ако не обърнат внимание на техните добрини и не отдадат заслуженото, не им се отблагодарят – те се озлобяват. За всяко добро дело те искат името им да се запише някъде. Това показва, че нейде в съзнанието им има тъмнина.

 

Хората от състоянието sattva употребяват сладки храни. Хората от състоянието radjas употребяват повече солени, кисели, лютиви храни. Повечето от тях са месоядци. Ще кажете: „Не могат ли тия хора да се откажат от месото и да станат вегетаранци?“ – И да се откажат от месото, те пак са месоядци още. Защо? Защото техните родители, техните деди и прадеди са били месоядци. Човек не може изведнъж да стане вегетарианец... Истинският вегетарианец трябва да се е родил такъв и месото да не го съблазнява никак. Погледне ли към месото и му се прияде, той се е съблазнил вече, а с това опетнява съзнанието си. Хората от състоянието tamas са по-лакоми – ядат, каквото им падне. Те не обичат нито да работят, нито да мислят, нито да учат. Мързелът е присъщ на тях. Те са подобни на кучетата, на котките...

 

Чистотата трябва да проникне цялото съзнание на човека! Някой взема храната с немити ръце и казва: „Нищо, и с немити ръце може да се яде. Бързам сега, кой ще си губи времето?“ – Не, първо ръцете си измий и после яж! Друг някой вземе хляба, погледне го и вижда, че е окалян малко. – „Нищо, и така ще мине.“ – Не, изчисти го и тогава яж! Ако пък не ядеш, още по-добре. Представете си, че някой от вас е гладен, не е ял три дена. Някой ви дава изкалян хляб. Как трябва да постъпите? Ако се откажете от хляба, вие сте в състоянието s; ако го изчистите отгоре и ядете, вие сте в състоянието r; ако го ядете изкалян, както ви го дават, вие сте в състоянието t. Значи за съграждане на своя характер човек трябва да използва всичко, което се изпречва на пътя му. За тази цел трябва да изучава всички външни и вътрешни прояви на своето естество... Всеки човек, който иска да живее духовен живот, трябва да знае, че духовният живот е свързан с абсолютната хармония. За да не нарушавате своята вътрешна хармония, при всеки случай вие трябва да знаете в кое от трите състояния се намирате – s, r, t – и веднага да можете да се справяте с материята и със съществата около вас...

 

Сега при пробуждане на съзнанието много от вас се индивидуализират. Пазете се от това състояние! Всички вие сте в състоянието r, а в състоянието s няма нито един от вас. Като ученици вие трябва да работите умерено, да не прахосвате своята енергия. Пред ученика седят три рода сили, с които той трябва да работи. 1) Божествени сили, които изискват съзерцание; 2) Духовни сили, които изискват активност – работа на неговите чувства; 3) Физически сили – слизане на работа в материалния свят, за което се изисква будност на съзнанието. Работата на физическия свят е свързана с изцапване. Дойдете ли до това положение, обърнете се за помощ към другите два вида енергии и постоянно правете съединения (синтези). И тъй, ще се научите да различавате трите състояния в себе си. Когато имате разширение в съзнанието си, полет нагоре – вие сте под влиянието на състоянието s. Когато искате да си откъснете някой плод направо от дървото, вие сте под влияние на силите r, които действат по права линия. Когато сте индиферентни, вие сте готови да ядете храна, каквато ви попадне, не правите избор – тогава вие сте под влияние на силите t. Такива деца ядат гнили плодове, пръст и др. При тези сили човек често изпада в атавизъм. (37, с. 42-47)

 

Когато човек изучава Божествения свят, в него няма никакви противоречия, той изпитва само радост и веселие. Срещнете ли някой волев човек, той е активен, човек на деятелността или, както го наричат индусите, „radjas“. И най-после може да срещнете някой глупав, невежа човек, който нищо не разбира. Такъв човек индусите наричат „tamas“. И тъй, в света съществуват три категории хора: първата категория е човекът на Истината, Божественият човек, когото индусите наричат „sattva“; към втората категория се отнася волевият човек – „radjas“, а към третата категория – „tamas“. (78, с. 34)

 

В миналата лекция говорих за трите състояния на човека sattva, radjas и tamas. Състоянието sattva означава пълно безкористие и истина. Състоянието radjas се отличава с голяма деятелност, с голяма активност. Състоянието tamas се отличава с голяма инертност, която граничи до леност. Когато се намира в такова състояние, човек изпада в пълно безразличие. За него нещата се обезсмислят. Какво ще яде, как ще се облича, какви мисли ще го вълнуват, това не го интересува. Храната му може да бъде прясна, може да бъде и развалена; дрехите му могат да бъдат скъсани, стари; мислите и чувствата му могат да бъдат от низък характер. Ако в него не е останала никаква свещена идея, и духовното не го интересува. Сега като знаете отличителните черти на тези състояния, всеки момент можете да определите в кое от тях се намирате. Разумната Природа използва тия сили, тия състояния; обаче човек още не може да ги използва. Например, наблюдавайте човека, който се намира в състояние sattva, т.е. във възвишено състояние и говори все за велики работи, за братство, за равенство, за Любов между хората, и вижте как ще постъпи, когато се срещне със своя длъжник, на когото е дал десет хиляди лева назаем. В първо време той започва да морализира длъжника си, да го увещава да върне парите, но като види, че длъжникът му не мисли за плащане, тогава изпада във второто състояние – radjas, става активен и по адрес на своя длъжник нахвърля безброй думи – че е нечестен човек, нехранимайко и т.н. По този начин той загубва равновесието си, а с него заедно изгубва и състоянието sattva. Трите състояния у човека съответстват на три различни възрасти в него. Докато е млад, човек се намира в състояние sattva, в Божествено състояние. Тогава всичко около него му се вижда красиво, възвишено. Той е готов на всякакви жертви. Като стане 30 годишен, от тази възраст нататък той става силно активен и е готов срещу всички спънки и препятствия да излиза с нож, да воюва, да се бори с тях. Като остарее, човек се отделя вече на почивка, т.е. минава в tamas, в състояние на постоянно недоволство. Със своето крайно недоволство той става посмешище за всички. За да не изпада в това състояние, човек трябва да работи върху себе си, да усилва вярата си. (36, с. 3)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...