Jump to content

Темата за автентичния вид на мелодията, тоналности и броя на тактовете в Паневритмията


Recommended Posts

Темата е публикувана в фейсбук - https://www.facebook.com/groups/1591519654392984/permalink/2780026435542294/
 
Темата за автентичния вид на мелодията, тоналности и броя на тактовете в Паневритмията събужда дискусии. Получавам разтревожени писма от сестри и братя с музикантски въпроси по нейния запис от 1939г. Едновременно с това ми бе предаден оригинален щим, ръкопис на 2- ра цигулка, свирен от Мария Златева. Щимът е написан от д-р Филип Стоицев, но в него няма разлики с архивния запис и той дава отговор на тези въпроси:
1. Броят на тактовете в упр. 6,7,8 е 41 такта. Ре-тата в мелодията, с които завършват фразите, са удължени и легатирани с още едно Ре в съседния такт. Това второ Ре липсва в оркестрацията на композитора Димитър Грива от Монте Карло 1973г. Но в първата му оркестрация, писана заедно с Учителя 1944, тези тактове ги има и Сан Зи е 41 такта. В архивния запис от 1939г също са 41 такта. Броят на тактовете е: 19 + 11+ 11. Уточнявам, че в щима на Мария Златева на мястото на това Ре се вижда Фа#, защото щимът не е от мелодията (1 ва цигулка), а е от 2 -ра цигулка.
2. Евера се повтаря два пъти. Така е отбелязано в щима на М. Златева. Повторението ѝ започва от 21. такт („Птички хвъркат“). Неправилно е повторението да се започва 4 такта по-рано: от „Въздух благодат“. Правилното е от 21-ви такт.
3. Тоналността на „Колко сме доволни“ в щима на М. Златева е СОЛ Мажор, както е нотирана мелодията в учебника по Паневритмия от 1938г. В учебника от 1941 г тоналността е променена на До мажор, но в архивния запис не звучи До, а Сол мажор. Приемам Сол мажор за оригиналната тоналност.
4. „Има ли ауфтакт в АУМ?“ – в щима на М. Златева първата нота е ауфтакт, четвъртина. Да, има ауфтакт. Обяснението ми към брат Георги Стойчев е: наистина в архивния запис тази първа нота звучи твърде дълго, почти цял такт. Но от музикална гледна точка една слаба неударена сричка никога не се нотира дълго в случая с пълен такт, (с половина с точка), щом по-нататък се нотира по-кратко (четвъртина). Да не забравяме, че архивното изпълнение е ДИРИЖИРАНО, то е написано за голям оркестър. Има много оркестрови причини един диригент да удължи началния си жест: за по-добра координация, за изчистване на тона, или за да придаде по-тежък характер на пиесата. Изпълнението с оркестър зависи изцяло от жеста на диригента! Щом има диригент оркестърът не е свободен в интерпретацията си. Тя се базира на субективното диригентско решение. При по-малък камерен състав, както се свири днес, координацията е по-лесна и е между музикантите. При всички положения- Аум започва с четвъртина нота и в щима на М Златева, и в двете книги за Паневритмията от 1938г и 1941г.
5. Защо някои пиеси звучат в друга тоналност?
а) указът на министъра на пропагандата в нацистка Германия Йозеф Гьобелс тонът „ла“ да се настрои от 432 на 440 херца e въведен пролетта на същата година: 1939г., но той не се налага веднага, а постепенно. Самите диригенти не можаха да ми отговорят кога точно българските оркестри са приели тези 440 Hz. Със сигурност години по-късно, което обяснява защо архивният запис не звучи "темперирано" спрямо днешното ни Ла.
б) нали не забравяме, че в състава на оркестъра от 1939г свирят по-тромави и още неусъвършенствани инструменти- флигорни, басфлигорна? Например Тромбоните се настройват на Си бемол на малка октава, а не на Ла от първа октава, защото това е техния базов тон: Си бемол. По принцип медните свирят по лесно в бемолни тоналности, а не в до мажор, ре мажор, сол мажор-тоналностите на мелодията на Паневритмията. Това обаче е в контраст със струнните инструменти: цигулка, виола, чело, контрабас. На тях най-удобни са им диезните тоналности: Сол мажор, Ре мажор , Ла мажор, Ми мажор, понеже имат такива струни: Сол, Ре, Ла, Ми, (+ До за виола и чело). Така че, нотирането на една партитура се съобразява с това кои инструменти преобладават и къде им е удобно. Песента „Мисли“ в учебниците е нотирана в Ре мажор. Но в записа звучи почти половин тон по-високо- в Ми бемол мажор. Така е и с някои други упражнения. Обръщам внимание на това за онзи, който иска да акомпанира заедно с архивния запис! Песента „Мисли“ е в Ми бемол мажор.
Напълно е възможно някои от упражненията да са нотирани половин тон по-високо в архивната партитура. Причината е техническа: така става лесно за медните духови. Този проблем не се среща никъде другаде, а само тук, поради големия брой флигорни, тромбони, корни, които са по- трудноподвижни инструменти и някъде "киксуват". Интересно ще бъде да зърнем тоналностите в архивната партитура. Но всичко това са изпълнителски подробности, наложили се само за този запис.
Прилагам въпросните страници от щима на Мария Златева и, ако има други неясноти, пишете моля в коментари, или на лични, ще ги обсъдим.
Относно движенията, предложих следното: нека след намирането на партитурата, или след общо съгласие по темата, да се събере една комисия от изследователи и хора с дългогодишен опит и да се уточнят стъпките. Дискусията им може да се излъчи по групите он лайн, или на запис и да се приеме единно решение.
.......................
Междувременно аз поръчах още една 5- та тонрежисьорска експертиза от доайен на българския звукозапис, един от стожерите на БНР, осъществил хиляди записи на Радиото, концерти и плочи за Балкантон, г-н Стефан Владков. Той познава звука на всички зали в София, и повечето зали в България. Преди да стане тонрежисьор към Радиото е бил първи цигулар в оркестъра на Саша Попов. Пише изследване за акустиката на зала България. След като чу архивния запис, ми каза следното: „Записът не е правен навън! Не е правен и в концертна зала, или професионално студио, а в голяма стая в домашна обстановка, с много суха акустика, практически без реверберация. Вероятно с кондензаторен или въгленов микрофон.“
Да, около 1939-40 г софийското Радио е записвало с кондензаторен микрофон и аз имам негова снимка от друг камерен запис. Тезата на г-н Владков потвърждава и моята, че архивната Паневритмия е записана в Салона на Изгрева. Относно добрата акустика на Салона певицата Цветана Лиляна- Табакова споделя в своя реплика към Учителя, че тя е била отчетлива и изненадващо ясна. Точно поради липсата на реверберация (ехо), думите на Учителя са се чували добре и са достигали до най-отдалечения край на залата. 
 
Снимка на микрофона, с който се е записвало 1939/40 год в Радио София.
 
129968326_10218367482607711_2017869056704129447_n.jpg
 
 
Паневритмия. Упражнението Аум има четвъртина ауфтакта. Изпълнява се 4 пъти.
 
130169678_10218365688482859_5873435483085313337_n.jpg
 
 
Евера се изпълнява 2 два пъти.
Щим на 2 -ра цигулка, написан от д-р Ф. Стоицев и свирен от Мария Златева.
 
129665282_10218365676922570_7288862110441869456_n.jpg
 
Паневритмия, упр. 6, 7, 8, . Щим на 2- ра цигулка, свирен от Мария Златева.
 
129309695_10218365675282529_2349517574616398527_n.jpg
 
 
Щим на 2 ра цигулка от Паневритмията, написан от д-р Филип Стоицев (подпис) и свирен от Мария Златева. Ръкопис.
129369035_10218365668962371_4778200462287155590_o.jpg
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...