Jump to content

Recommended Posts

10. ШИВА И ВИШНУ

 

Какво нещо е животът сам по себе си? Според мене животът е това, което причинява най-голямото страдание и животът е това, което причинява най-голямата радост. Щом няма радост и страдание, то не е живот. Всичко друго може да е, но не е живот. Това, което причинява радости страдание – то е живот. Индусите вземат туй божество Шива – жива – туй, което причинява страдание. Те имат две божества – Шива и Вишну. Вишну е щастието. Шива е един господар, който постоянно те товари като кон. Като те намери, ще те натовари и камшик отподир ще има. И каквото ти даде, искаш – не искаш, ще го носиш. Вишну – този, който постоянно разтоварва, дошъл в двора и постоянно разтоварва. Приятно ти е да те разтоварват, почиваш си. Значи, две божества има – едното те товари, другото те разтоварва. Натоварването е страдание, разтоварването е щастие. (208, с. 188)

 

Божеството Шива е, което разрушава. (117, с. 132)

 

Писанието казва: „Моите пътища не са като вашите пътища.“ Значи има разлика между пътя на Бога и нашия път. Някой път нашите пътища се съгласуват с Божествения път, пък някой път са в разрез – те се отдалечават. Пътят, това е онзи велик закон, който ръководи хората да реализират онова, което желаят. Човек не е постигнал онова, което той иска, ако и днес да е на такава степен на култура. Когато казваме, че човек трябва да има път, смисъла на съвременния живот хората го турят във физическия живот. Но животът има две страни – има един живот на страдания и има един живот на радости. Индусите за стария живот на страданията са турили едно божество – Сива. Значи туй божество създава само страдания на хората и друго божество има, което създава техните радости. Това е тяхно разбиране. Но този въпрос има две страни. От какво произтичат, най-първо, страданията? Страданията произтичат само от това, което си изгубил… Или пък страданието е да придобием онова, което сме изгубили. Някой казва: „Той има идеал, стреми се към нещо.“ Човек не може да има нещо, което не е изгубил. Човек, щом се отдели от Бога, страда. Сега казваме, че ние живеем в Бога. Отделянето от Бога всякога произвежда страдание. Сега ние всинца сме отделени от Бога, макар и да говорим за Бога – всеки е отделен. Колко хора ще се намерят да жертват живота си за Бога? (165, с. 264)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...