Jump to content

Ученикът и мистериите


Recommended Posts

4. УЧЕНИКЪТ И МИСТЕРИИТЕ. ЕЗИКЪТ НА ПРИРОДАТА

 

Ученикът трябва да се отличава с мистичност. Изгуби ли своята мистичност, животът му се обезсмисля. Мистикът е сляп за чуждите погрешки и лесно изправя своите. Ако някой му направи забележка, той не се сърди. За да запазите добри отношения помежду си, нека всеки от вас намери поне една добра черта в характера на своя близък или съученик. Ако и той намери една добра черта във вашия характер, и двамата ще се обичате. Не можете да обичате някого, нито той може да ви обича, ако не държите в ума си по една добра черта от характерите си. (177, с. 263)

 

Вие искате да станете ученици – волята Божия, Любовта Божия трябва да проникне в душите ви, да станете братя и сестри, и майка на Христа. Ученик може да бъде само онзи, който е брат, сестра и майка, според великия Божествен закон. Така седи работата в този свят. Вие може да бъдете ученици и при други условия, но онзи, който иска да бъде ученик като окултист или мистик, или брат на човечеството, в неговата душа Любовта трябва да бъде един двигателен принцип и той трябва да даде всички жертви. Сега вие ще ме запитате: „Може ли това?“ – Може. Това не е насила. Любовта дава и взема по закона на свободата, а не насила. Ти, когато даваш, не трябва да съжаляваш, и когато вземаш, пак не трябва да съжаляваш. Всичко ще даваш и всичко ще вземаш – това е според великия Божествен закон. (162, с. 26)

 

Сега обаче като окултни ученици вие се намирате в едно противоречие, раздвоявате се. Хубаво, аз нямам нищо против туй! Всичко, което аз ви уча – поставете го на строга критика. Ако намерите че фактите, които ви давам, не са верни, отхвърлете ги; но не отхвърляйте Истината, без да я опитате. Христос казва: „Аз съм Пътят, Истината и животът.“ Повярвайте в Господа Исуса Христа. Аз проповядвам едно учение – единство в Бога. И казвам: във всички времена само Господ е говорил. Каквото хората са говорили, то е изчезнало, а туй, което е останало да живее през вековете, то е само Божествено. И от туй, което аз говоря, само което е Божествено, то ще остане. И казвам: в света само Бог говори, само Неговите мисли са положителни и те принадлежат към действителния свят, към Божествения свят. Приемете ли вие, че Бог говори в мене, вие ще Го опитате; но усъмните ли се в мене, и в Бога ще се усъмните – няма да имате никакви резултати. (132, с.124)

 

Няма човек, който да живее по Христовото учение! Не съдя никого, но казвам, че сте закъснели. Днес се проповядва учение, по-високо от Христовото. Ще кажете, че това е заблуда. Не е заблуда. Сам Христос казва: „Има много неща да ви казвам, но още не сте готови.“ Казвате, че Христос е живял някога на Земята, но са Го разпнали, след което възкръснал. Къде е днес Христос? – На планината, дето се разговаря с Мойсей и Илия. Учениците Му, които не разбраха Неговото учение, заспаха. Ако днес дойде Христос на Земята и започне да проповядва Своето учение, хората пак ще заспят и ще кажат: „Това мистично, отвлечено учение не е за нас. То не ни интересува.“ Какво ви интересува? Червеното вино и тлъстата кокошчица ли? Златните монети, хубавите къщи и облекла ли? Според вас, това е смисълът на живота. Не ви съдя, не казвам, че трябва да ходите без дрехи, да се напуснете, но тези неща са сенки, опаковки на нещата. Истинският живот не се заключава във външността на нещата. (192, с. 71)

 

Като имаме предвид трите важни неща – животът, светлината и Любовта, ще срещнем три категории хора. Едни от тях се предават изключително на живота, искат да го изучат в неговите най-малки подробности, вследствие на което отиват до крайности. Религиозните хора пък са пренебрегнали физическия живот, пренебрегнали са светлината, вследствие на което живели в пустини, в манастири, но и по този начин не са намерили смисъла на живота. Те са отричали физическия живот за сметка на духовния. Трета категория хора са изпаднали в дълбок мистицизъм с единствената цел да познаят Любовта, но и по този начин не са намерили смисъла на живота. И това са крайности. Пътят на мистика не е лош, но той не трябва да предава своето мистично разположение на хора, които нямат неговата опитност. За да разбере човек смисъла на живота и да бъде полезен и за себе си, и за другите, той трябва да започне от физическия свят, от светлината и постепенно да отива към духовния и Божествения свят. Който разбира живота правилно, той трябва да изучава еднакво и трите свята. (106, с. 93)

 

Тия опити, които ще правим, те са мистически наредени, те са просто за уякване на вашите способности. За пример, излизате нощно време през мрачни нощи – да се концентрира вниманието ви. Ако вие всяка нощ излизате през мрачни нощи и имате слаби очи, вашите очи ще се подобрят. Подобрение става! Та сега, тия опити са просто за концентриране. Онези от вас, които имат туй концентриране, нямат нужда от тия опити. На всекиго едного от вас ще се дадат такива опити, които са му необходими. Онези от вас, които са малограмотни, ще бъдат слушатели в Школата – няма да ви е мъчно. На способните ученици ще им се даде мегдан да учат, да вървят. Състезание да има, но не и спънки! Да не мислите, че има някаква привилегия! Не, всеки от вас си разрешава задачата и според разрешението Ă всеки ще върви мистически напред, понеже ще се събудят тия чувства, и вие ще проверявате. В Школата ще има доста богата литература, ще преведем доста окултни книги. Но всичко това, което се говори, няма да стане в две-три години, трябват ни поне двайсет години, за да организираме тази Школа, както трябва. Не мислете, че само две години ни трябват. Вие ще кажете: „Дотогава дали ще бъдем живи?“ Ще продължим живота ви, ако искате да живеете – можем да го продължим с десет, двайсет години, стига да учите, а можем и да го съкратим. И едното, и другото можем да направим. Сега ще турите в ума си идеята да учите. (11, с. 154)

 

„Кротките ще наследят Земята.“ Това значи, че Земята ще бъде достояние главно на кротките. Защо? Защото кроткият човек знае законите, чрез които може да придобие вечния живот. Затова хората трябва да изучават малките мистерии. Една от задачите на учениците е да изучават малките и големите мистерии в живота. Всеки човек е ученик, дошъл на Земята да учи. Всеки от вас има майка и баща в невидимия свят, които са ви изпратили на Земята да учите. Вие сте забравили вашите родители от невидимия свят, но като свършите земното училище, пак ще се върнете при тях. Там вие ще им разправяте какво сте научили на Земята, а те отново ще ви изпратят тук да учите. Значи, ще има постоянно качване и слизане. (138, с. 125)

 

От окултно гледище Земята има кухина вътре в центъра. Вътре в топката на Земята има друга топка, която се движи. Всяка топка си има своя магнитен пояс. Земята в центъра си е най-плътна. Там има машинария, лаборатория, механици, които движат Земята. Там е малката мистерия. Който се посвещава, трябва да слезе долу, да види. Малцина могат да слязат. Другите остават по нея отгоре. Всяка година има магнитни течения, по които може да се слезе до центъра. За там се отнася текстът „В бездната да слезем, хоругва да поставим“ от песента „Напред да ходим смело“. Тя е под 13-та сфера. Който падне, мъчно излиза. Остава за друга еволюция. Духовете, които сега връзват, там ще бъдат вкарани, поставени, и Земята ще бъде преграда да не излязат. Има само отдушници, там е поставен ангелът с меча на вратата, за да не излязат. Една душа, която оттам излезе на земята, е в рая. Когато някой каже „черната земя“ – това е именно бездната. (2, с. 184)

 

Казвам: ако ти не може да влезеш в центъра на Земята и да излезеш навън… Трябва да си запознат с Любовта и с Обичта. Онзи, който се е запознал, ще превали камъка на Любовта. Онзи, който се е запознал с Обичта, ще влезе в центъра на Земята. Онзи, който изучава Любовта, ще излезе из центъра на Земята, ще дойде на повърхността. Щом може да излезе от центъра на Земята към повърхността, тогава Любовта е научил. Казвам: всеки, който не е слязъл до центъра на Земята и не е излязъл навън, той тази Любов не я разбира. Тия са трудни работи. Казва: „Аз научих туй слизане в центъра на Земята.“ Че ти там като влезеш, в Земята, ще видиш скъпоценни камъни! Те са долу, в центъра на Земята. Всичко е скрито там. Като слезеш там, ще намериш всичките богатства, ще намериш това, което търсиш. Като излезеш из центъра на Земята, ще изнесеш това, което ти трябва. Понеже сте бедни, не сте влезли в центъра на Земята. Всеки един трябва да влезе в голямото богатство. Земята крие големи богатства. Туй го наричат малките мистерии – малки тайни носи Земята. Слънцето носи големите тайни. Има Любов, по-голяма от тази на Земята – тя е Любовта на Слънцето. Ние трябва да изучим Любовта на Земята, после ще изучите Любовта на Слънцето. Любовта ще учите в много нейни форми. Ще изучавате Любовта на Месечината, на Меркурий, на Венера, на Марс, ще изучавате Любовта на Юпитер, на Сатурн. (21, с. 172)

 

В света може да се изчисли всичко. Съвременната наука си служи със стари методи, но за в бъдеще учените хора ще отиват към новите, окултни методи, затова ще имат и по-правилни мерки. Сегашната математика, например, се отнася повече до Земята… Великите Учители знаят колко е разстоянието от Земята до Слънцето, но не казват никому. Разбира се, най-първо се изучават малките мистерии: например изучава се вътрешното устройство на Земята. След това се изучава вътрешната страна на математиката и геометрията, и най-после се пристъпва към великите мистерии на Слънцето, към изучаване разстоянието от Земята до Слънцето. Да знаеш какво е разстоянието от Земята до Слънцето, това е един лозунг, една парола. Това значи, че знаеш една истина – знаеш как са нещата в Природата. Щом произнесете тази дума, Природата веднага ще ви отговори. Говорите ли на езика на Природата, тя веднага обръща внимание на вас; не говорите ли нейния език, тя си мълчи, не ви обръща внимание. Затуй, когато изучаваме законите на Природата, когато изучаваме нейния език, трябва да бъдем крайно внимателни. Тя е много строга. Нейният език е крайно изразителен и по форма, и по съдържание, и по смисъл. (110, с. 165)

 

Христос казва на учениците си: „Ако не разбирате земните работи, които ви казвам, как ще разбирате небесните?“ Когато Христос говори за небесните работи, това показва, че Той е подразбирал великите мистерии на Слънцето. Той бил запознат с еврейската кабала, с източната философия и с ред други науки. (66, с. 261)

 

Като ученици вие трябва да работите според методите на окултните, на мистичните школи. Тези методи са взети от разумната Природа. Само чрез тях човек може да се справи с противоречията на своя живот. Откъде се раждат противоречията в човешкия живот? От непостигнати мисли, желания и чувства. Всеки човек има желания, които иска да постигне, но той трябва да знае пътищата за тяхното постигане. Не намери ли тия пътища, той неизбежно се излага на противоречия. Един от методите за разрешаване на противоречията е чистият език. Изкуство е да може човек да поставя всяка дума на място и на време. Същевременно е важно с какви думи ще си служи. Колкото по-чист е езикът на човека, толкова по-лесно разрешава задачите си. Езикът оказва голямо влияние върху човешката мисъл. Движенията също влияят върху мисълта и чувствата. (182, с. 88)

 

Всички древни мистични школи са имали ритмични упражнения като метод да се възпитават учениците им в музика и в пластика. Упражненията, които ви давам сега, са извършвани и в древността на уединени места от свети адепти за велики постижения. Съвременната наука няма данни за Паневритмията и не знае при коя песен какви движения трябва да извърши тялото. Понеже сме в епохата на зараждане на Шестата раса, затова се полага една нова основа на Паневритмията. По-рано тя е била инволюционна и сега, в еволюцията, ние събираме енергията, която сме вложили при инволюцията. От Слънцето гледат с четири очи, че в България се опитват да играят слънчев ритъм. На Слънцето стават доста големи паневритмични упражнения, които се играят на една обширна плоскост.

 

Движенията са мълчалив говор, който трябва да се изучава; всяко движение изразява някаква идея, някаква мисъл. Движението е израз на музиката, то е една музикална форма. От всички народи – от индуси, египтяни, асирийци, вавилонци, гърци и от сегашните народи трябва да се вземат движения, но такива, които днес минават в нова форма, тъй като известни упражнения, които в миналото са били прави, днес е необходимо да се променят. В Паневритмията съм дал само основните движения, само семката. И всяко движение, което се посади, ще се развие, ще се разработи в ново движение. В окултната наука има известни движения и ако ги правиш, те действат благотворно, магически. Паневритмията е снета от други светове и трябва да се отворят очите ви, за да видите колко Същества вземат участие и присъстват тук. Това, което дават паневритмичните упражнения, никое друго упражнение не може да даде, но трябва да се правят хубаво, по всички правила. (194, с. 56)

 

Аз съм в духовна връзка с всички мистични движения в света. (195, с. 201)

 

Някои съвременни учени хора прочитат ред книги и започват да мислят, че много знаят. Не се лъжете, че знаете. Според мене истинско знание има само този, който може да хване смъртта и да я обуздае. Така че, вие може да сте философ, богослов, мистик или какъв и да е друг, но мачка ли ви смъртта, вашата наука не е положителна. (161, с. 183)

 

Знание има само в добродетелите, знание има само в Любовта, в Мъдростта и в Истината. Като се облечеш в тях, ще придобиеш знание. Да изучаваш онази мелодия в Природата, във вселената; да изучаваш реда и порядъка в цялата вселена, както Небето и Земята – това разбирам, но да изучаваш как умират хората – в това няма никакво знание. Да изучаваш как се раждат хората, как се развива първичната клетка, как минава през всички форми, докато дойде до положението на човека, разбирам, но да изучаваш как умират хората – това не разбирам. Смъртта в окултната наука е наречена „малките мистерии“, а животът представя „големите мистерии“. Добре е човек да мине през малките мистерии, но след като мине през тази наука, той трябва да мине през големите мистерии, които сега кръщават с името „антропологическа биология, антропология на човека“. Когато хората кръщават нещата с научни термини, ние трябва да благодарим за това, защото всяко нещо се нуждае от име. (62, с. 81)

 

Любовта, Мъдростта и Истината са потребни за минаване от този свят в другия, за да можем да минем през тази смъртна река… Човек трябва да бъде научен как да пази своята свобода, която Бог му е дал; свободата, която Любовта е дала на човека; свободата, която Мъдростта е дала на човека. Истината ще дойде тя да пази свободата, която си добил в Мъдростта и в Любовта. Казвам: като ви говоря за Любовта, говоря за свободата на Мъдростта. А Истината е, която ще ви научи как да пазите онази свобода, която ще пази свободата на Любовта и свободата на Мъдростта. Това е вътрешно мистично отношение. Сега мислим за Любовта. Казано е, че Бог е Любов. Като Го приемем, ние ще се научим да обичаме. Господ е навсякъде – като Го видиш, ще се радваш. Той е неделим. Ще Го обичаме в дърветата, в цветята, в Слънцето – навсякъде, като Го видим, ще се радваме. Може да видиш, че в един камък има нещо Божествено, което другите не виждат. (172, с. 301 и 306)

 

На девето число на март Бог създаде човека, тогава беше петък (по нов стил – 22 март, бел. състав.) Чудни и велики работи стават в света, но ще дойдат постепенно, както зазоряването. Не се плашете! Страхливите няма да наследят Царството Божие. Бъдете герои! Ще слезете долу сега, ще изучим малките мистерии и оттам има друга врата за Царството Божие. Вам е дадено да разберете тези тайни. Трябва да имате понятие от астрономия, за да разберете тайните. Да разбирате от анатомия, физиология. Вашите мисли и желания вие не ги виждате, вие само ги чувствате. И когато се отворят вашите очи, ще кажете: „Колко е велик тоя свят!“ (75, с. 79)

 

Който знае законите, той може да извлича енергията от всички неща и правилно да я използва… Забелязано е, че камъните създават мистично настроение. Ето защо, ако иска да се настрои мистично, човек трябва да ходи повече върху камъни, отколкото по трева. Тревата действа върху въображението, тя прави човека поет. Камъни, които са покрити с мъх, действат мистично върху човека и го правят философ. Като ученици вие трябва да изучавате Природата, да изучавате новата философия, новата наука. В Природата се крие и новата наука, и новата философия. Първо ще изучавате външната страна на Природата – камъните, растенията, реките, горите, планините, и оттам постепенно ще навлезете във вътрешната страна на тази наука. Тя ще ви доведе до новото, което търсите. Външната страна на Природата представлява забавления за хората, а вътрешната страна ги води към дълбок, съзнателен живот. И забавленията имат смисъл, но само когато между тях съществува тясна, органическа връзка. (55, с. 39)

 

Някои казват, че аз съм ви чел някакви мистерии. За онези, които имат очи, няма никаква мистерия. В моята кесия имам една ябълчена семка, ето я – тя е мистерията! Посейте я – след десет години ще видите нейните цветове, плодове и тогава ще разберете тази мистерия. Ще кажете: „Може да има нещо страшно във всичко това.“ Страхливите няма да влязат в Царството Божие. (73, с. 33)

 

Плодовете изявяват Словото Божие. Другояче казано, Словото е създало плодовете. Като ядеш някакъв плод, трябва да знаеш какво е вложил Бог в него. Ако разбереш какво се крие в ябълката или в друг някой плод, ти ще възприемеш Словото, внесено в нея. Щом приемеш Словото, ти ще се повдигнеш. С думите „да произрастат тревата, растенията и плодовете“, Бог внесъл Словото Си в тях. Така трябва да разсъждава вярващият или мистикът, за да възприеме нещата. Ако не разсъждавате така, ще имате празнини в себе си, които ще ви правят недоволни. Каквито мисли и чувства да имате, каквото знание да придобиете, без Истината нищо няма да постигнете. (1, с. 54)

 

Един ден, когато съвременните хора станат по-просветени, по-духовни или по-мистични, те ще разберат дълбокия смисъл, който се крие в растенията. Човека по някой път наричат растение. Бог го уподобява на растение. Той казва: „От плода си се познава.“ В него съществуват две растения, които се преплитат. (134, с. 297)

 

Вярно ли е, че Слънцето изгрява, за да се види красотата на райската птица? Ако перата на райската птица са израз на усилена деятелност на Духа, вярно е, че Слънцето изгрява, за да се открие красотата на света. Наистина, големи усилия са приложени, докато се създадат тия пера със своите разнообразни и красиви шарки. Естественикът изучава външната страна на перата, но мистикът чете по тях какво е писала Природата. Той се интересува защо Природата е нашарила райската птица толкова красиво, а други птици е облякла с прости дрехи без никакви украшения. (154, с. 7)

 

Днес Слънцето не е такова, каквото е било преди хиляди години. Мистиците са знаели това и са го изразили в следните мисли: „Да възлюбиш Господа, да бъдеш добър, да обичаш Истината.“ Това са прояви в три различни посоки. Да бъдеш мъдър, това значи постъпките ти да бъдат отмерени. Пред умния всички благоговеят, но всички не го обичат. Да любиш, това значи всички да те обичат. Всички обичат човека на Любовта… Любовта, Мъдростта и Истината се развиват при специални условия, които трябва да се пазят. (137, с. 75)

 

Мистичните братства трябва да съдържат Любов, да бъдат носители на Божественото и тогава те ще бъдат съединени вътрешно. Вече съществува една организация на духовните работници, на която хората трябва да дадат израз, и няма защо да я създават сега. Тази организация е великото Всемирно Бяло Братство... Мистичните братства ще имат подкрепата на горната организация, ако са носители на Божествените принципи и тогава чрез Всемирното Бяло Братство те ще са обединени. Външно сближаване между мистичните братства може и трябва да има – взаимно опознаване, да си ходят на гости, да имат деликатни приятелски отношения едно към друго, да се види кому какво се е дало от Горе. Нали всеки пророк казва това, което му е открито? В това няма да има еднообразие. При такава вътрешна обмяна циркулират соковете на всяко едно от тях в другите, без никакво препятствие, както жизнените сокове в организма. От друга страна, могат да се свикват международни събори на всички мистични братства и мистични души в света, и то на планина – Алпите или Рила. Но съборите да бъдат само за взаимно опознаване. (195, с. 144)

 

Тази местност (Мусала) е една от най-хубавите тук – за мистици. Има известни течения, явления, които стават само на 3 000 метра. Да, Мусала е над 3 000 метра! Нервни хора на Мусала да идват да се лекуват. Мусала има грамадна електрическа енергия. Батерия е тя! За лекуване. Тази местност е добра, всеки да си вземе мястото, което трябва да вземе и което му се пада. (100, с. 252)

 

Числото седем представя диаметъра на вселената. Това са отвлечени, мистически неща, които човек ще разбере тогава, когато проникне в дълбокия смисъл на живота. В този смисъл всеки трябва да разбере своето място и положението, което заема в Природата. Човек може да бъде в положението на минерал, на растение, на животно и най-после – в положението на истински човек. Докато дойде до последното положение, той изучава нещата, да ги познава и разбира… Какво означава познаването? Да познавате нещата, значи да ги владеете, да станат част от вас – ваша плът и кръв. (38, с. 28)

 

Изучавайте ръката си като справочна книга в живота ви. Изучавайте линията на ума си – да знаете колко е дълга, разклонена или права и колко е дълбока. После, проследете пътя Ă: към сърцето ли отива или надолу, към Луната. Ако линията на ума слиза към Луната, човек става мистик, живее повече във въображението си и мисли, че може да направи всичко, каквото желае. Ако линията на ума се качва нагоре, към сърдечната линия, при Меркурий, човек проявява спекулантски способности. Той се движи в гъстата материя, голям материалист е, няма висок морал. (16, с. 35)

 

Ако линията на сърцето дойде в съприкосновение с линията на живота, такъв човек има някаква фаталност в живота си. Ако линията на ума в някого се слива с линията на сърцето, бъди далеч от него. Опасно е, ако тези линии се сливат и в двете ръце. Каквото обещае този човек, нищо не изпълнява. Яви ли се мистичният кръст на ръката, положението се спасява. Той разделя линията на ума от линията на сърцето. (16, с. 42)

 

Казвам: като ученици на мистическата Школа вие трябва да разбирате Божиите пътища. Всякога, когато човек върши една постъпка, която е Божествена, той усеща светлина и топлина в себе си, той усеща мекота и устой. Той се радва, че има нещо хубаво в него. (18, с. 697)

 

Всяка постъпка трябва да бъде резултат на човешките мисли, чувства и желания. Тази е новата философия. това е разбирането на мистицизма, това е разбирането на окултната наука, това е възпитанието на невидимия свят. Това се изисква от всички хора. Методите на сегашното възпитание коренно се различават от тия на невидимия свят. (129, с. 127)

 

Казвам: някои от вас трябва най-първо личните чувства да ги възпитавате. Едно лично чувство, за да го възпитате, трябва да има от елемента на милосърдието. Едно лично чувство, за да се възпита, трябва да има от елемента на вярата, от елемента на надеждата и от елемента на разумността. Едно лично чувство трябва да има от елемента на музиката. После, да има мистически схващания, после – да обича чистотата. Едно лично чувство показва областта на човека. Личните чувства показват правата, които Природата е дала на човека. Тия права са много, то не е само едно направление. (167, с. 231)

 

Вие, мъже и жени, които сте тука, сте виделина! За мене злото не съществува – аз разбирам, че в Божествената хармония зло не съществува, но извън Божествената хармония зло има. Ако вие решите да водите един добър, благороден живот, вие ще имате тази виделина, тя ще бъде с вас. Тази виделина е разумна и всички онези стари мистици, които виждат тази виделина, виждат необятен свят, пълен с най-хубавите цветове, с които се пълни тяхната душа. Когато сте разположени, имате тази виделина, само че не можете да я задържите задълго. (73, с. 39)

 

Във вас се крият незнайни сили, които, като се развият веднъж, няма да бъдете вече роби на условията, но господари. (192, с. 52)

 

Съществуват няколко съзнания, които действат в човека – свръхсъзнанието, подсъзнанието, самосъзнанието и съзнанието. Свръхсъзнанието наричат интуиция. Който е развил интуицията си, предчувства нещата, които ще се случат даже и в по-далечно бъдеще. Както чувства, така става. За такъв човек казват, че е мистик. Психологията на различните съзнания е различна. (148, с. 47)

 

Сега говоря само за онези, които вече изпълняват волята Божия. Туй съзнание вече се е пробудило във всички, пробудило се е във вас. Ако вие не разбирате така мистично, ако не разбирате закона, ще се родят ред страдания, ще се родят болести. Страхът се ражда от безлюбие и непослушание. (102, с. 560)

 

Пробуждането на съзнанието на физическото поле става чрез една голяма катастрофа и след туй настава едно друго състояние, което аз наричам мистично. Аз го наричам музикално състояние, в което човек запява вече. Той пее и певец става. (24, с. 326)

 

Аз искам да пеете за себе си – за никого другиго! Ама за кого „себе си“ подразбирам? Не за това лично „себе си“, но за Божественото вътре във вас. У вас има такива кармически състояния, които по никой друг начин не можете да смекчите, освен със силата на музиката. Или пък трябва да изучавате мистически стихове и да мислите върху тях, понеже те са музикални. Пението, което сега употребяваме, е език на много напреднали Същества. Те са образували музиката. И туй, което за нас е безсмислено – тоновете за пример, за тях те са говор. Когато един ден достигнете до туй развитие, ще видите, че един тон „до“ има нещо повече, отколкото вие можете да разберете. В даден случай той ще ви проговори. (34, с. 264)

 

Всеки човек трябва да бъде поет. Поезията е вътрешно състояние. Който няма това състояние в себе си, нищо не може да постигне. Без поезия като състояние на душата, човек не може да бъде щастлив. Щом има поетично настроение, човек пише, мисли, твори вътрешно. След това той може да изяви поезията си навън. Обаче без вътрешна поезия, външната е само декламация. Следователно истински поет е този, който живее това, което пише. Човек трябва да бъде поет, философ, мистик, учен вътрешно и когато му остане свободно време, тогава може да изнесе вътрешното навън, пред света. Това значи истински поет, учен, философ, мистик. Гледате ли само външната страна, ще изпаднете в заблуждение. (70, с. 361)

 

Сега аз искам да ви обърна внимание на следующето: вие искате вашият живот да се измени. Трябва да се измени и ще се измени! Не само това, но ще се измени животът ви и във вашите желания и мисли. Питам сега: каква искате да бъде следната фаза на туй изменение – нагоре или надолу? Изпитвали ли сте онази дълбока мисъл в себе си, да чувствате в душата си, че имате подкрепата на Бога? Чувствали ли сте в действителност подкрепата на Любовта? То е едно мистическо преживяване вътре, като че ти си в съгласие с целия свят и с всичките велики мисли, нагоре и надолу, ти едновременно присъстваш и на Небето, и на Земята. Чувствали ли сте такова състояние? Виждали ли сте какъв е смисълът тогава? (48, с. 203)

 

Мистичният живот подразбира движение във възходяща посока, а не в низходяща. Ако любовта на човека не се увеличава, тя не е истинска Любов; ако знанието, милосърдието не се увеличават, те не са истински. Във всички свои добродетели и способности човек трябва да расте, да се разширява. (108, с. 19)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...