Hristo Vatev Публикувано 29 Януари, 2011 Сподели Публикувано 29 Януари, 2011 6. Небесата се състоят от безброй общества 41. Ангелите от всяко небе не са заедно на едно място, а са разделени на по-големи и по-малки общества според разликите в благото на любовта и вярата, в което пребивават. Онези, които притежават едно и също благо, съставляват едно общество; благата на Небето са безкрайно разнообразни; ето защо, всеки ангел притежава свое собствено благо. 42. На Небето ангелските общества се намират на различни разстояния едно от друго според родовото и видовото различие на благата, тъй като разстоянията в духовния свят произхождат не от нещо друго, а от разликите във вътрешното състояние: следователно, разстоянията на Небето зависят от разликите в състоянията на любовта. Ето защо ангелите, които най-много се различават, са най-отдалечени един от друг, онези, които се различават по-малко, са по-близки, докато еднаквите пък изграждат едно цяло. 43. По същия начин са разделени членовете на едно общество; онези които са по-съвършени, тоест показват повече благо, и от там - любов, мъдрост и разум, са в средата. По-малко съвършените, които разкриват по-малка степен на благо, са около тях на разстояния, според колкото намалява [степента на] тяхното съвършенство. Това напомня начина, по който светлината отслабва от центъра към периферията: онези, които са в средата, са най-силно осветени, докато разположените към краищата биват все по-слабо осветявани. 44. Ангелите, които си приличат, сякаш от само себе си се събират със себеподобни, защото така се чувстват сред свои, като вкъщи, докато с другите са като чуждоземци, като извън дома. Щом са сред своите, те имат пълната си свобода, и от там - радват се напълно на живота. 45. От тук става ясно, че благото свързва всички жители на Небето, и че ангелите се различават според неговото качество; обаче не ангелите се свързват така: събира ги Господ, от когото идва благото. Сам Той ги води, свързва, разделя и им отрежда толкова свобода, колкото тяхното благо позволява; така Той запазва всекиго в живота на неговата любов, неговата вяра, неговата мъдрост и разумност, а следователно - дарява му щастие. 46. Всички ангели, които споделят едно и също благо, се разпознават помежду си, както хората тук, на света, разпознават своите близки, своите роднини, своите приятели, дори никога преди да не са ги виждали. Нещата стоят така, защото в другия живот не съществуват други близости, родства и приятелства, освен духовните, отнасящи се към любовта и вярата. На няколко пъти, когато бях в духа, т.е. извън тялото, общувайки с ангелите, ми бе дадено да видя това. Забелязах някои измежду тях, които сякаш познавах още от детинство, докато други ми изглеждаха напълно непознати. Онези, които са ми изглеждали познати от дете, са били в същото духовно състояние като моето, а пък онези, които са ми изглеждали непознати, са били в различно състояние. 47. Всички, които образуват едно ангелско общество, общо взето си приличат по лице, но не си приличат в детайлите. Как така има прилики в общото и разнообразия в частното, може да се разбере също от това, което виждаме на земята: знайно е, че всеки народ носи общ белег на лицето и очите, по които го познават и той се разпознава сред другите народи, още повече едно семейство - сред други; много по-съвършено е устроено това на Небето: там всички вътрешни чувства проличават и просветват по лицето, което представлява тяхна външна и изявена форма; на Небето не можеш да имаш друго лице, освен изразяващото твоите чувства. Беше ми показано и как общата прилика варира в особеностите на индивидите от едно общество. Онези ангелски лица, които ми се явяваха, варираха според състоянията на благото и истинното, каквито те са сред членовете на едно общество. Тези промени продължаваха дълго време, но забелязвах, че едно и също общо лице оставаше постоянно като основа, а всички останали бяха само негови отклонения и разширения. Чрез това лице проличаваха чувствата на цялото общество, според които претърпяват промени лицата на неговите обитатели, понеже, както казахме по-горе, лицата на ангелите са образи на тялото вътрешно състояние, това ще рече, на чувства, породени от любовта и вярата. 48. Ето защо, онзи ангел, който се отличава с особена мъдрост, веднага вижда в лицето на другия какъв е той; на Небето никой не може да скрие чрез изражение на лицето вътрешното си състояние и да се преструва; изобщо, там не можеш да лъжеш и да мамиш чрез хитрост или лицемерие. Случва се понякога в обществата да проникват лицемери, обучени да скриват своите вътрешни чувства и да се държат външно така, щото да добиват формата на благото, в което пребивават членовете на обществото, като чрез това лъжат ангелите на светлината. Обаче не могат да останат дълго там - чувстват вътрешна тъга, измъчват се, лицата им посиняват и те почти издъхват; тези промени настъпват вследствие на тяхната противоположност спрямо живота, който ги повлиява и им въздейства. Ето защо те сами се хвърлят в Ада, при своите себеподобни, и не дръзват никога повече да се изкачват към Небето. Тях имат предвид като онзи, който е сред гостите, поканени на сватбата, без да бъде облечен в сватбарска премяна, и бива хвърлен във външната тъмнина (Матей, 22:11-14). 49. Всички общества на Небето общуват помежду си, обаче не чрез явна връзка. Малцина излизат от своето общество и отиват в друго, понеже да излезеш от обществото е като да излезеш от себе си или от своя живот и да преминеш в друг, който не ти подобава. Но всички общуват чрез разпростирането на сферите, които произтичат от живота на всеки; сферата на живота е изпълнена с чувствата на любовта и вярата. Тази сфера се разпростира толкова по — надалеч и толкова по — нашироко върху околните общества, колкото по-вътрешни и по-съвършени са чувствата. Ангелите притежават разумност и мъдрост, определени от нейното (на сферата - Бел. ред.) простиране; онези, които са в средата на вътрешното небе, разпростират своите сфери из цялото Небе; ето защо, всички ангели общуват с всеки ангел, и всеки общува с всички останали. Но за простирането на сферите подробно ще се говори по — нататък, когато ще обясним небесната форма, съобразно която са разположени ангелските общества, а също така, когато се стигне до разумността и мъдростта на ангелите, защото всяко разпространение на чувствата и мислите зависи от тази форма. 50. По-горе се каза, че на Небето съществуват по-големи и по-малки общества; големите общества се състоят от десетки хиляди, по-малките общества - от няколко хиляди, а най-малките общества - от стотина ангели. Има и такива ангели, които обитават самотно, сякаш сами са си дом и сами са си семейство. Макар живеейки разпръснати, те са подредени пак така, както и живеещите в общества: по-мъдрите са в средата, а по-простите обитават по краищата. Те са по-близки до божествената власт на Господ и са най-добрите ангели. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване