Hristo Vatev Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 11. Небето като цяло и във всяка част представя човека, което произтича от Богочовешкостта на Господ 78. Че Небето като цяло и във всяка своя част представя човека поради Господната Богочовешкост, следва от всичко онова, което беше казано и показано в досегашните глави: I. Че Господ е Бог на Небето. II. Че Божествеността на Господ създава Небето. III. Че Небето се състои от безброй общества; че всяко общество е Небето в умалена форма, и всеки ангел е Небето в пределно малка форма. IV. Че цялото Небе, като едно цяло, препраща към човека. V. Че всяко общество на Небето също така препраща към човека. VI. Че вследствие на това, всеки ангел притежава съвършен човешки облик. От всичко това следва, че Божественото, което създава Небето, има човешки образ. Че това е Богочовешкостта на Господ, се вижда по-ясно от „Небесни тайни".* * Виж Събрано от „Небесни тайни" за Господ и за Неговата Богочовешкост 79. Че това е така, свидетелстват много неща от моя опит, за които ще се говори отсега нататък. Ангелите никога не възприемат Господ в друга форма, освен човешката. Чудно е, че и ангелите от по-висшите небеса също не могат да мислят Божественото иначе. Те по необходимост мислят така, понеже Божественото им въздейства, както и поради формата на Небето, според която мислите им се простират около тях. Всяка ангелска мисъл се простира на Небето, а ангелските разумност и мъдрост се мерят според това простиране. Ето защо всички на Небето познават Господ, защото Богочовешкото не съществува иначе, освен в Самия Него. това не само ми беше казано, но беше ми дадено и сам да го видя, когато бях възнесен във вътрешната сфера на Небето. От тук става ясно, че колкото по-мъдри са ангелите, толкова по-ясно възприемат Богочовешкото; ето защо и Господ им се явява. Той се явява в божествен ангелски облик, т.е. човешки, на онези, които признават видимото Божествено и вярват в него, не на онези, за които то е невидимо; първите могат да видят неговата Божественост, докато вторите не могат. 80. Като не възприемат невидимо Божествено, което наричат Божествено без форма, а Божествено, видимо в човешки образ, ангелите обикновено казват, че единствен Господ е човек, че те са хора благодарение на Него, а също, че всеки е човек, доколкото Го приема. Под приемане на Господ те разбират приемане на благото и истинното, които идват от Него, понеже Господ е в своето благо и своята истина. Те наричат това мъдрост и разумност, казвайки: всеки знае, че разумност и мъдрост създават човека, не лицето без тях. Че това е така, се вижда по ангелите от вътрешните Небеса, които по волята на Господ пребивават в благото и истинното, а чрез това - в мъдростта и разумността, притежавайки най-прекрасния и най-съвършения човешки вид; ангелите от по-нисшите небеса притежават по-малко съвършена и по-малко прекрасна форма. Тъкмо обратното е положението в ада; неговите обитатели, изложени на небесната светлина, изглеждат не хора, ами чудовища, понеже са в злото и лъжата, а не в доброто и истината, значи, в крайната противоположност на мъдростта и разумността; техният живот не може да се назове живот, а духовна смърт. 81. Понеже Небето като цяло и във всяка своя част представя човека поради Богочовешкостта на Господ, ангелите казват, че са в Господ, дори че са в Тялото Господне, имайки предвид, че се намират в благото на Неговата любов. На това ни учи и Сам Господ: „Пребъдете в Мене, и Аз във вас. Както пръчката сама от себе си не може да дава плод, ако не бъде на лозата, тъй и вие, ако не бъдете в Мене... защото без Мене не можете да вършите нищо... Аз възлюбих вас: пребъдете в моята любов. Ако спазите Моите заповеди, ще пребъдете в любовта Ми" (Йоан, 15:4-10). 82. Тъй като такова е виждането на Небето за Божественото, всекиму, който възприема някакво въздействие от Небето, е присъщо да мисли за Бога в човешки образ. Така правели древните, така правят и днешните - както в Църквата, така също извън нея: простите хора мислено си Го представят като старец в ярка светлина. Но това вродено понятие е угаснало във всички онези, които отблъскват влиянието на Небето - чрез собствената си разумност, както и чрез живот в злото: онези, които са угасили това понятие чрез своята разумност, желаят невидим Бог, а онези, които са го сторили чрез живот в злото, не искат никакъв Бог. Нито първите, нито вторите не знаят за такова вродено понятие, защото сред тях го няма, въпреки че самата небесна Божественост изначално въздейства върху човека от Небето, понеже човек е роден заради Небето и никой не влиза на Небето без идея за Божественото. 83. Ето защо онзи, който не притежава идеята за Небето, тоест идеята за Божественото, из което съществува Небето, не може да бъде издигнат дори и до първия вход на небесата. Още щом като отиде там, той усеща силна неприязън и мощна съпротива; това е така, защото при него вътрешните начала, които са приемниците на Небето, са затворени, понеже не са във формата на Небето; дори колкото повече доближава до Небето, толкова по-здраво се затварят вътрешните му начала. Такава е участта на онези от Църквата, които отричат Господ и, като социнианците, отричат Неговата Божественост. Каква е участта на родените извън Църквата, които, нямайки Словото, не познават Господ, ще се види по-нататък. 84. Това, че древните са притежавали идея за Богочовешкостта, може да се установи чрез Божиите явявания пред Авраам, Лот, Иисус Навин, Гедеон, Маноах и неговата съпруга, както и пред други, които, макар видели Бог като човек, Го почитали като Бог на вселената, наричайки Го Бог на Небето и земята или Йехова. Сам Господ казва в Йоан, 8:56, че Той е онзи, който се е явил на Авраам; че се е показал и пред другите, личи от думите: „А вие ни гласа Му [на Отца] някога сте чули, ни вида Му сте видели" (Йоан, 5:37, 1:18). 85. Онези, които преценяват всичко според чувствеността на външния човек, трудно могат да разберат, че Бог е човек. Тъй като чувственият човек не може да мисли за Божественото иначе, освен според света и според онова, което е в света, то и за Божествения и духовния човек той не може да мисли другояче, освен като за телесния и естествения. От тук той заключава, че ако Бог е човек, трябва да има размерите на Вселената, че ако управлява Небето и земята, прави го чрез множество наместници - както царете по света. Ако му се каже, че на Небето няма пространствена протяжност, както в света, той нищо не би разбрал. Онзи, който мисли само според природата и само според нейната светлина, не може да мисли за друго пространство, освен онова, което му е пред очите. Но той дълбоко се лъже, когато мисли по същия начин за Небето; пространството там не е както в света: тук то е определено и съответно - измеримо, а на Небето е неопределено и съответно неизмеримо. Но за протяжното в Небето ще се види по-нататък, когато ще се говори за пространството и времето в духовния свят. Освен това, всеки знае докъде се простира зрението - чак до слънцето и звездите, които са тъй далечни; но онзи, който размишлява по-извисено, знае, че вътрешното зрение, присъщо на мисълта, се простира по-нашироко и че колкото е по-вътрешно, толкова е по-просторно. Какво тогава е Божественото зрение, най-вътрешното и най-върховното от всички? Понеже мислите имат такава протяжност, всекиму на Небето се съобщава всичко небесно, а това ще рече, цялата Божественост, която - както се показа в предните глави - създава и изпълва Небето. 86. Небесните обитатели се учудват как така се смятат за разумни хората, които, мислейки за Бог, си представят невидимото, тоест неразбираемото под никоя форма; как така наричат останалите неумни или дори прости, когато обратното е вярно. Ако онези, дето се имат заради това за разумни, изследват себе си самите, не ще ли видят вместо Бог природата - тази, която им е пред очите, или тази, която не им е пред очите; дали не са ослепели дотам, че не знаят какво е Бог, какво е ангел, какво е дух, какво е душа, която ще живее след смъртта, какво е животът на Небето при човека?; дали не са ослепели също и за много други неща, присъщи на разумността? Докато същевременно всички онези, които те наричат прости, знаят всичко по свой начин: имат идея за Бога като Божественото в човешки облик; имат идея за ангела като небесен човек; имат също идея за своята душа, която ще живее след смъртта като същи ангел; имат и идея за живота на Небето при човека, което значи да живееш според божествените наставления. Ето защо ангелите ги наричат разумни и готови за Небето, докато другите, напротив, наричат неразумни. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now