Hristo Vatev Публикувано 29 Януари, 2011 Сподели Публикувано 29 Януари, 2011 16. Светлината и топлината на Небето 126. Онези, които мислят единствено според природата, не могат да разберат, че на Небето има светлина; обаче на Небето има толкова много светлина, че тя многократно превъзхожда светлината по пладне в света, и аз я виждах често, дори вечер и нощем. От начало се учудвах, когато чувах ангелите да казват, че светлината на света е само сянка спрямо тази на Небето, но когато я видях, можах да се убедя в това; нейната чистота и нейният блясък са такива, щото не могат да бъдат описани. Онова, което видях на Небето, аз видях в тази светлина, следователно по-ясно и по-отчетливо, отколкото на земята. 127. Светлината на Небето не е природна, както в света, а е духовна; тя идва от Господ като Слънце, а както се показа в предната глава, Слънцето е Божията любов. Онова, което произлиза от Господ като Слънце и се нарича на Небето Божия истина, по своята същност все пак представлява Божието благо, съединено с Божията истина. От тук идват за ангелите светлина и топлина: светлината идва от Божията истина, а топлината - от Божието благо. Така става ясно, че небесната светлина, имайки такъв произход, е духовна, а не природна; което важи също и за топлината. 128. Божията истина е светлина за ангелите, защото те са духовни, не природни; духовните [създания] виждат според тяхното слънце, също както природните виждат според тяхното. От Божията истина произтича разумът на ангелите, а разумът е тяхното вътрешно зрение, което въздейства върху външното им зрение и го изгражда; ето защо всичко, което се явява на Небето от Господ като Слънце, се явява в светлина. Тъй като източникът на светлината е в Небето, тя се променя според приемането на Божията истина, идваща от Господ, или пък, което означава същото, според разумността и според мъдростта, в които пребивават ангелите. Една е тя в небесното царство, а друга е в духовното царство, както и във всяко едно общество. В небесното царство светлината изглежда огненочервена, защото тамошните ангели я приемат от Господ като Слънце; обаче в духовното царство светлината е блестящобяла, понеже ангелите, които са там, я приемат от Господ като Луна (виж по-горе, гл.118). Дори и светлината в едно общество не е същата, както светлината в друго; във всяко общество светлината също се различава: онези от центъра са по-силно осветени, по-малко осветени са онези, които ги ограждат (гл.43). Или накратко казано: до онази степен, до която приемат Божията истина, т.е., според разумността и мъдростта, идещи от Господ, ангелите са светлина. Ето защо ангелите на Небето се наричат ангели на светлината. 129. Тъй като Господ на Небето е Божията истина, а Божията истина там е светлината, в Словото Господ е наречен светлина, както и цялата идваща от Него истина. Ето например следните места: „Пак им говори Исус и рече: Аз съм светлината на света; който Ме последва, той не ще ходи в мрака, а ще има светлината на живота" (Йоан, 8:12); „Докле съм на света, светлина съм на света" (пак там, 9:5); „Исус им рече: още малко време светлината е с вас; ходете, докле имате светлина, за да не ви обгърне мрак... Докле имате светлина, вярвайте в светлината, за да бъдете синове на светлина... Аз светлина дойдох в света, щото всякой вярващ в Мен да не остане в тъмнината" (пак там, 12: 35, 36, 46); „светлината дойде на света, но човеците обикнаха повече мрака, нежели светлината" (3:19). Йоан казва за Господ: „Ето я истинската светлина, която просветява всеки човек, идващ на света" (1:9); „народът, който седеше в мрак, видя голяма светлина, и за ония, които седяха в сянката на смъртна, изгря светлина" (Матей, 4:16); „ще ти поставя завет за народа, светлина за езичниците" (Исай, 42:6); „Аз ще те направя светлина за народите, за да се простре Моето спасение до земните краища" (Исай, 49:6); „И спасените народи ще ходят в светлината му" (Откровение, 21:24); „Прати Твоята светлина и Твоята истина да ме водят" (Псалтир, 42:3). На тези и на редица други места, Господ се нарича светлина поради Божията истина, която идва от Него, както и самата истина се нарича светлина. Понеже светлината на Небето идва от Господ като Слънце, то когато Господ се преобразява пред Петър, Яков и Йоан, „лицето Му светна като слънце, а дрехите Му станаха бели като светлина" (Матей, 17:2) или: „дрехите Му станаха бляскави, твърде бели, като сняг, каквито белилник на земята не може да избели" (Марк, 9:3). Това, че облеклото на Господ изглежда такова, е защото представлява Божията истина, която на Небето произтича от Него. Но впрочем дрехите в Словото обозначават истинното, както се казва при Давид: „Ти [Господ] се обличаш в светлина като с дреха" (Псалм 108:2). 130. Че светлината на Небето е духовна, както и че тази светлина е Божията истина, може да се установи по това, че човек също притежава духовна светлина и тя го осветлява, доколкото той възприема разумността и мъдростта от Божията истина. Духовната светлина на човека е светлината на неговия разум, чиито предмет са истините, които той анализира, съотнася и прави от тях поредица заключения. Но природният човек не знае, че светлината, в която разумът вижда тези предмети, е действителна, понеже нито я гледа с очите си, нито, мислейки, я възприема. Все пак мнозина знаят за тази светлина и я разграничават от природната, в която живеят мислещите природно, а не духовно; природно мислят онези, които гледат само света и приписват всичко на природата; духовно обаче мислят онези, които гледат Небето и отдават всичко на Божественото. Много пъти ми бе дадено да разбера, както също и да видя, че светлината, озаряваща ума, е истинска и съвсем различна от онова, което наричаме естествена светлина. Бях издиган вътрешно и постепенно в тази светлина; колкото повече се издигах, умът ми се просветляваше толкова, че схващах онова, което преди не можех да схвана, и дори такива истини, които са недостъпни за мисълта в естествената светлина. Понякога негодувах, задето [мислейки чрез естествената светлина] не съм разбирал онова, което в небесната светлина възприемах така ясно и прозирно. Понеже на разума е присъща светлина, говорим за него, като за окото: когато разбира, казваме, че вижда и му е ясно, когато не разбира — че му е неясно и смътно и така нататък. 131. Тъй като небесната Светлина е Божията истина, тя е също така Божията разумност и Божията мъдрост; затова под издигане в небесната светлина се разбира същото като под издигане в мъдростта и разумността - до просветлението. Ето защо светлината при ангелите напълно отговаря по степен на техните разумност и мъдрост. Понеже светлината на Небето е Божията мъдрост, в нея всички се разпознават такива, каквито са: вътрешното състояние на всеки се появява върху лицето му точно такова, Каквото е, и нищо не остава скрито, дори най-малката подробност. вътрешните ангели обичат всичко при тях да се показва, защото не искат нищо друго, освен благото; от друга страна онези, които живеят под Небето и не желаят благото, се страхуват да поглеждат небесната светлина; обитаващите ада пък, което е учудващо, се явяват помежду си като хора, но в светлината на Небето изглеждат чудовища с ужасяващи лица и ужасяващи тела, напълно отговарящи по форма на онова зло, в което пребивават. По същия начин се явява и човекът като дух, когато го гледат ангелите: ако е добър, изглежда красив човек според своето благо; ако пък е зъл, изглежда чудовище, изкривено според своето зло. От тук става ясно, че всичко, изложено на небесната светлина, се открива в истинския си образ; това е така, защото небесната светлина е Божията истина. 132. Тъй като Божията истина е Светлината на Небето, всяка истина, където и да се намира, било в ангела, било извън него, било между Небесата или извън тях, излъчва светлина. Обаче истините извън Небесата не светят по същия начин, както тези, които са на Небесата, ами излъчват студена светлина, подобно на снега без топлина, защото истините извън Небето не извличат същността си от благото, както небесните истини; затова тяхната студена светлина изчезва при досег до небесната светлина, а ако под нея се крие зло, обръща се на тъмнина. На няколко пъти видях това, както и много други забележителни неща за светещите истини, които обаче ще пропусна. 133. Сега ще кажа нещичко за небесната топлина. По същността си небесната топлина е любов; тя произлиза от Господ като Слънце, което е Божията любов в Господ и от Господ, както показа предната глава. От тук става ясно, че небесната топлина е също така духовна, както небесната светлина, понеже идват от един и същ източник. Две неща произхождат от Господ като Слънце - Божията истина и Божието благо; Божията истина се проявява на Небето като светлина, а Божието благо като топлина, но Божията истина и Божието благо са толкова свързани, че не са две отделни неща, а едно цяло. И все пак ангелите ги разделят, понеже има ангели, които приемат Божието благо повече от Божията истина, и други, които приемат Божията истина повече от Божието благо. Онези, които приемат повече Божието благо, обитават небесното царство на Господ, докато онези, които приемат повече Божията истина, обитават духовното царство на Господ; най-съвършените ангели са онези, които приемат благото и истинното в еднаква степен. 134. Подобно на небесната светлина, небесната топлина навсякъде е различна - една е тя в небесното царство, друга е в духовното царство или във всяко общество, като се различава не само количествено, но и качествено. Тя е по-силна и по-чиста в небесното царство, защото тамошните ангели приемат повече Божието благо; по-малко силна и по-малко чиста е топлината в духовното царство, понеже ангелите там приемат повече Божията истина. Според вида на приемане топлината се променя във всяко общество; има топлина и в ада, обаче нечиста. Онова, което се разбира под свещен и небесен огън, е небесната топлина, докато под профанен и адски огън се разбира топлината на Преизподнята. Под всяко от тях се разбира любов: под небесен огън се разбира любовта към Господ и обичта към ближния, както и всяко тяхно влияние; под адски огън се разбира любовта към себе си и света, заедно с цялото сладострастие, отличаващо тези видове любов. Че любовта представлява топлина от духовен произход, проличава по пламването в любовта, понеже човек пламва и се стопля според това, колко и каква е неговата любов, а нейната разпаленост се разкрива тогава, когато бива нападана. Ето защо, относно чувствата на любовта към благото или пък относно страстите на любовта към злото обичайно казваме: гори, пламти, бушува, кипи, пламенее. 135. Любовта, идваща от Господ като Слънце, се усеща на Небето като топлина, защото ангелите са отвътре пълни с любов — поради Божието благо, идващо от Господ; оттук, сгрявани от този източник,техните външни сетива усещат топлина. Затова на Небето топлината и любовта си съответстват дотолкова, че всеки там чувства такава топлина, в каквато любов се намира - според онова, което малко по-горе казахме. Земната топлина не прониква на небесата, защото е груба, бидейки природна, а не духовна. По друг начин стоят нещата при човеците, защото те пребивават колкото в духовния свят, толкова и в природния свят; затова духът им пламва според тяхната любов, а тялото им се затопля от двата източника, колкото от своята духовна топлина, толкова и от топлината на света. Първата топлина влияе на втората, защото двете си съответстват. Какво е съответствието между двете топлини, можем да установим чрез животните; тяхната любов, чиято главна цел е възпроизводството на вида, избликва и действа според присъствието и влиянието на топлината от слънцето, която е силна само през пролетта и лятото. Много грешат онези, които вярват, че топлината от света възбужда любовни желания, понеже няма влияние на природното върху духовното, а само духовното влияе върху природното; това влияние отговаря на Божия порядък, докато първото би било противоположно на Божия порядък. 136. Също като хората, ангелите имат разум и воля. Живот на техния разум придава небесната светлина, понеже тя е Божията истина и съответно Божията мъдрост, докато животът на тяхната воля идва от небесната топлина, защото небесната топлина е Божието благо, следователно, Божията любов. Самата същност на ангелския живот произтича от топлината, не от светлината, освен когато в нея има топлина. Че животът се дължи на топлината, проличава по това, че когато тя бъде отнета, той загива. Същото важи за вярата без любов или за истината без благо, защото истината, която се нарича вяра, е светлина, а благото, което представлява любовта, е топлина. Това става още по-явно от топлината и светлината в света, на които отговарят небесните топлина и светлина; всичко на земята живее и цъфти чрез топлината, свързана със светлината, както става през пролетта и лятото. Но от светлина без топлина нищо не живее, нито цъфти, ами замира и погива; двете начала не са съединени през зимата, когато има само светлина, но липсва топлина. Тъкмо поради това съответствие Небето се нарича Рай, защото истинното там е свързано с благото, или вярата — с любовта както на земята светлината се съединява с топлината през пролетта. От тук още по-ясно проличава онази истина, за която се говори по-горе (гл.13-19): че Господнята Божественост на Небето представлява любов към Него и обич към ближния. 137. При Йоан се казва: „В начало беше Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото. Всичко чрез Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което е станало. В Него имаше живот, и животът беше светлината на човеците. В света беше, и светът чрез Него стана. И Словото стана плът, и живя между нас, пълно с благодат и истина; и ние видяхме славата Му" (Йоан, 1:1,3,4,10,14). Под Слово се разбира Господ, защото се казва, че словото е станало плът, но остава неизвестно какво точно се разбира под Слово и следва да се каже. Словото е Божията истина, която пребивава в Господ и произтича от Господ; тя също е наречена светлина, защото светлината, както показа предната глава, е Божията истина. Сега ще бъде обяснено как всичко е създадено и е сътворено от Божията истина. Всяка сила на Небето е на Божията истина и без нея няма съвсем нищо; всички ангели се наричат сили поради Божията истина и стават сили толкова повече, колкото повече са нейни приемници или вместилища. Чрез истината те надделяват над ада и над всички, които им се противопоставят; хиляда врагове не могат да издържат и един лъч небесна светлина, която е Божията истина. Понеже ангелите са ангели поради приемането на Божията истина, следва, че цялото Небе идва от този източник, тъй като Небето се състои от ангели. Че Божията истина притежава такава сила, не биха могли да повярват онези, които нямат за нея друго понятие, освен като за мисъл или пък говор, те имат сила в себе си само колкото да карат другите да им се подчиняват; но Божията истина има вътрешна мощ, при това такава, че благодарение на нея са сътворени Небето и светът, заедно с всичко в тях. Това, че Божията истина има такава мощ, може да се онагледи с две сравнения, а именно: чрез силата на истинното и благото в човека и чрез силата на светлината и топлината, произтичащи от слънцето в света. Силата на доброто и истинното в човека може да се обясни така: Всичко онова, което човек прави, прави го чрез разума и волята. Действието на волята се проявява в благото, разумът действа в истината; всичко, присъщо на волята, се отнася към благото и всичко, присъщо на разума, се отнася към истината. Така, човек привежда в действие цялото си тяло и хилядите негови частици се втурват едновременно в движение по повелята на желанието и мисълта. От тук става ясно, че цялото тяло е създадено, за да се подчинява на благото и истинното, следователно, създадено е според благото и истинното. Силата на топлината и светлината, идваща от земното слънце: всичко, което расте на земята - дървета, растения, цветя, треви, плодове и семена — съществува само чрез топлината и светлината на слънцето; от тук проличава каква огромна производителна сила имат топлината и светлината на слънцето. Какво да кажем за Божията светлина, която е Божията истина, и за Божията топлина, която е Божието благо, с които е сътворено не само Небето, но и светът, понеже светът съществува именно чрез Небето, както беше показано преди. От това става ясно как трябва да се разбира, че всичко е създадено чрез Словото, че без него не е сътворено нищо, също така, че чрез Него е създаден светът, т.е., че всичко е създадено чрез Божествената истина, идваща от Господ. Но тази причина Книгата на сътворението първо говори за светлината, като едва после става дума за онова, което произлиза от нея (Битие, 1:3,4). Пак поради това всичко във вселената - както на Небето, така и на Земята - се отнася към благото и истината както и към тяхната връзка, без която каквото и да било не би могло да съществува. 139*. Трябва да се знае, че Божието благо и Божията истина, които изхождат от Господ като Слънце, не са в Господ, а идват от Него; в Господ е единствено Божията любов; това е Битието, благодарение на което съществуват благо и истина. Да съществуваш из Битие [Existere ex Esse] представлява онова, което се разбира с произхождам [Procedere]. Това може да се онагледи чрез сравнение със слънцето; топлината и светлината на света не пребивават в слънцето, а идват от него; там е само огънят, благодарение на който те съществуват и от които те произхождат. * В оригинала липсва гл.138. - Бел. прев. 140. Понеже Господ като Слънце е Божия любов, а тя е Самото Божие благо, следователно Божественото, което произхожда от Него Самия, от Божественото на Небето, се нарича за по-голяма яснота Божия истина, въпреки че е Божие благо, съединено с Божията истина. Тъкмо тази Божия истина е онова, което наричат Святото, произхождащо от Господ. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване