Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 18. За промените в състоянието на ангелите на Небето 154. Под промени в състоянието на ангелите се разбират техните изменения относно любовта и вярата, и от тук - относно мъдростта и разумността, т.е. относно състоянието на техния живот и всичко, което го засяга; понеже ангелският живот е живот на любов и вяра, а затова - и живот на мъдрост и разумност, тяхното се нарича състояние на любовта и на вярата, а също състояние на мъдростта и на разумността. По какъв начин се изменя то, ще се обяснява отсега нататък. 155. Ангелите не са постоянно в едно и също състояние спрямо любовта и следователно не са в едно и също състояние спрямо мъдростта, тъй като всяка тяхна мъдрост идва от любовта, бидейки съразмерна с любовта. Един път те са в състояние на силна любов, докато друг път са в състояние на недотам силна любов; така че тяхното състояние намалява постепенно от най-висока до най-ниска степен. Когато се намират в най-високата степен на любовта, ангелите пребивават в светлината и топлината на своя живот, ще рече, в яснота и радост; когато обаче са на най-ниска степен, попадат сякаш в сянка и студ, с други думи, в неяснота и неудовлетворение. От последното състояние отново се връщат в първото и така нататък. Подобни изменения следват едно подир друго, и в постоянно разнообразие. При това положенията се редуват, както формите на светлината и тъмнината, на топлината и студа или така, както във всеки ден в света се редуват утро, обед, вечер, нощ с постоянни промени през годината. Утрото отговаря на ясното състояние на тяхната любов, пладне отговаря на ясното състояние на тяхната мъдрост, вечерта - на неясното състояние на мъдростта, докато нощта отговаря на състоянието на отсъствие на любов и мъдрост. Но нека се знае, че няма съответствие на нощта със състоянието на небесните обитатели, ами има съответствие със зазоряването, което е преди утрото; съответствие с нощта има при онези, които са в Ада. Поради това съответствие ден и година в Словото означават състоянието на живота изобщо; топлина и светлина означават любовта и мъдростта; утрото означава първата и висшата степен на любовта; пладне означава мъдростта в нейната светлина; вечерта означава мъдростта в нейната тъмнина; зората означава мрака, предхождащ утрото, нощта обаче означава лишеността от любов и мъдрост. 156. Заедно с вътрешното състояние на ангелите, т.е. любовта и мъдростта, се променя и състоянието на различни предмети, които са извън тях и се явяват пред техните очи; онова обаче, което е извън ангелите, придобива видимост съобразно вътрешните им начала. Но по какъв начин съществуват и какви са тези предмети, ще се каже в следващата глава, където ще се говори за представянията и появяванията на Небето. 157. Всеки агнел претърпява такива промени в състоянието, както и всяко общество изобщо, обаче във всяко общество всеки ангел пребивава в различно състояние от другия, понеже се различават по любов и мъдрост: които са в средата, са в по-съвършено състояние от онези, които ги ограждат, разполагайки се до границите (виж гл.23, 128). Би отнело много време, за да се изложат сега тези различия; достатъчно е да се знае, че всеки търпи промени според своите любов и вяра; затова, един преминава в своята яснота и радост, докато друг отива в своята мрачност и нерадост и това става дори в едно и също общество по едно и също време. Такива промени протичат по различен начин в различните общества, като при обществата от небесното царство протичат по различен начин в сравнение с обществата от духовното царство. Общо казано, промените в състоянията на ангелите са като разликите в деня при климатите на земята - когато при някои е сутрин, при други е вечер; също така, когато едни усещат топлина, други усещат студ и обратното. 158. Бях осведомен от Небето защо съществуват такива промени в състоянията. Ангелите казаха, че причините са множество. Първата: радостта от живота и от Небето, която те имат поради любовта и мъдростта, идващи от Господа, постепенно се обезценява, ако продължава постоянно; както става с онези, които пребивава в еднообразни наслади и красоти. Втората: както на гората, и на ангелите е присъщо чувство за самост*, от където идва себелюбието; понеже всички на Небето се въздържат от чувство за самост, колкото повече те се въздържат от обич към себе си или колкото повече Господ ги въздържа от нея, толкова повече пребивават в любов и мъдрост. Колкото повече не се въздържат, толкова повече изпадат в себелюбие. Тъй като всеки обича себе си самия и се увлича в това, той претърпява такива промени и редувания на състоянията. Третата: по такъв начин ангелите се усъвършенстват, защото свикват да се държат в любов към Господ и да странят от себелюбието; а също така, понеже редуванията на щастие и нещастие изострят тяхното усещане на благото и чувство за благото. Те добавиха също, че не Господ поражда промените * Proprium (лат.) -- онова, което собствено принадлежи на човека, т.е. зло, любов към себе си и любов към света. - Бел. ред. на техните състояния, защото Господ като Слънце винаги въздейства чрез топлината и светлината, това ще рече, чрез любовта и мъдростта. Причината за измененията са самите ангели, тъй като обичат своята самост, която постоянно ги заблуждава. Ангелите илюстрираха това чрез сравнение със слънцето в света: не в него е причината за промените в състоянията на топлина и студ, а също на светлина и тъмнина през дните и годините, защото то стои неподвижно - причината за това движение и промяна е в самата земя. 159. Беше ми показано как Господ като Слънце се явява на ангелите в небесното царство, когато са в първото, второто или третото си състояние. Първо видях Господ като Слънце, нажежено до червено, сияещо в такова великолепие, което не може да се опише. Казаха ми, че така се явява Господ като Слънце на ангелите в първото им състояние. След това видях голям тъмен пояс около слънцето; от него първоначалните блясък и сияние, които го караха да изглежда толкова великолепно, започнаха да отслабват; казака ми, че такова се явява Слънцето за ангелите във второто [им] състояние. После видях поясът да потъмнява толкова, че от него червенината на Слънцето постепенно отслабваше, чак докато то съвсем побеля. Казаха ми, че такова се явява Слънцето за ангелите в третото [им] състояние. Сетне видях как бялото слънце се задвижи наляво към небесната Луна и сля своята светлина с нейната, след което тя засия необичайно силно. Казаха ми, че това е четвъртото състояние за онези, които обитават небесното царство и първото за онези, които обитават духовното царство; също и че така се редуват промените във всяко от двете царства: не настъпват едновременно за цялото царство, а се следват в обществата; също и че тези промени не са предвестени, а идват бързо, без ангелите да ги осъзнават. Казаха ми също, че само по себе си слънцето нито се мени, нито се движи, а така изглежда поради непрестанното развитие в състоянията на ангелите, тъй като Господ се явява всекиму според неговото състояние: огнено блестящ, ако са в силна любов, после не толкова блестящ, а накрая бял, когато любовта им преминава. Научих също така, че качеството на тяхното състояние се изобразява чрез тъмния пояс, който причинява привидните изменения в пламтенето и светлината на Слънцето. 160. Когато ангелите са в последното състояние, тоест, когато са при своята самост, започват да изпитват скръб; говорих с тях, докато бяха в такова състояние, и видях скръбта; но те ми отвърнаха, че се надяват в скоро време да се завърнат в предходното си състояние и по този начин да бъдат отново на Небето, защото за тях Небето е въздържане от самост. 161. Също и в Ада има промени на състоянията; за тях обаче ще се говори там, където се разглежда Адът. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now