Hristo Vatev Публикувано 30 Януари, 2011 Сподели Публикувано 30 Януари, 2011 19. За времето на Небето 162. Въпреки че на Небето всичко става едно след друго и се движи така, както на земята, ангелите все пак нямат никаква мисъл и представа за време и пространство. Дотолкова са лишени от понятие, че дори не знаят какво са времето и пространството. Сега ще се говори за времето на Небето, а за пространството ще стане дума в отделна глава. 163. Причина ангелите да не знаят какво е времето, въпреки че при тях всичко върви последователно, както на земята, и дори без никаква разлика, е, че на Небето няма дни и години, а само промени в състоянията. Където има дни и години, има време; където има промени в състоянията, има само състояние. 164. На света съществува време, защото слънцето изглежда да се движи последователно от една точка до друга [по Небето], създавайки времената, които наричат годишни сезони. Като се движи пък около земята, слънцето създава времената, които наричат части на деня. както първите, така и вторите - на точни периоди. Слънцето в Небето обаче не създава дни и години чрез последователни движения и обиколки, а причинява видими промени на състоянието, и то не на точни периоди, както пролича в предната глава. Ето защо ангелите не могат да имат никакво понятие за времето, но вместо това имат понятие за състоянието. Какво е това състояние, може да се види по-горе (гл.154). 165. Тъй като ангелите нямат никаква идея, идваща от времето, както хората на земята, те нямат също и понятие за онова, което е времево. Не познават присъщите за времето разделения като годината, месеца, седмицата, деня, часа или какво значи днес, вчера и утре. Когато ангелите чуват тези неща от човека (няколко ангела винаги са присъединени от Господ към човека), те вместо това възприемат състоянието и отнасящото се към състоянието. Така природната идея на човека се обръща при ангелите в духовна. Затова в Словото времето означава състояние, а онова, което се отнася към него, като гореспоменатите неща, обозначава различните си духовни съответствия. 166. Същото се отнася и за всичко, което съществува по силата на времето: четирите годишни сезона, които наричат пролет, лято, есен и зима; четирите части на деня, които наричат сутрин, пладне, вечер и нощ.; четирите възрасти на човека, които се наричат детство, юношество, зрялост и старост; както също всичко останало, което съществува било от времето или се случва с времето. Когато човекът мисли за тези неща, той мисли според времето, а ангелите мислят според състоянието; затова всичко, което човекът отнася към времето, ангелите преобръщат в идея за състоянието. Пролетта и утрото се преобръщат в представа за състоянието на любов и мъдрост, каквито са при първото състояние на ангелите; лято и пладне са любовта и мъдростта във второто състояние: есен и вечер са любовта и мъдростта в третото състояние: нощта и зимата са идеите за състоянието, което е в Преизподнята. Ето защо тези времена означават подобни неща и в Словото (виж по-горе, гл.155). От тук става ясно по какъв начин природните понятия, които се срешат в мисълта на хората, стават духовни при намиращите се сред тях ангели. 167. Тъй като ангелите нямат никакво понятие за времето, те и за вечността имат идея, различна от онази на хората по земята. Под вечност ангелите разбират безкрайно състояние, а не безкрайно време. Мислейки за вечността, можах да разбера чрез идеята за времето какво означава во веки, а именно „без край", но не и какво означава от века и да осъзная какво е правил Бог преди Сътворението, от вечността; когато това започна да ме безпокои, бях въздигнат до небесната сфера и до възприятието на ангелите за вечността. Тогава вече разбрах, че за вечността не бива да се мисли, като се изхожда от времето, а от състоянието. Едва тогава може да бъде разбрано, какво означава от вечността. Аз успях да разбера. 168. Ангелите, които говорят с хората, никога не си служат с присъщите за човека природни понятия, понеже всички те идват от времето, пространството, материята и т. н., а използват духовните идеи, понеже всички те идват от състоянията плюс различните им промени вътре в ангелите и извън ангелите. Все пак, когато духовните ангелски идеи стигнат при хората, те незабавно и спонтанно се превръщат в присъщите за човека природни мисли, точно съответстващи на духовното. Нито ангелите, нито хората знаят, че това се случва; такова обаче е цялото въздействие на Небето върху човека. Някои ангели бяха допуснати по-близо от обикновено до моите мисли, дори до природните, при които много неща идваха от времето и пространството. Тъй като тогава те не разбраха нищо, веднага си тръгнаха, а после ги чух да си говорят, че са били в тъма. Беше ми дадено от опит да узная докъде стига незнанието на ангелите относно времето. Имаше един небесен ангел, който можеше да влиза не само в духовните, но и в природните мисли, присъщи на човека. После говорих с него като човек с човека. Отначало той изобщо не знаеше какво е онова, което наричам време, така щото трябваше да му обясня как слънцето изглежда да обикаля около нашата земя, образувайки годините и дните; как чрез това годините се разделят на четири сезона, на месеци и седмици, а денят на двадесет и четири часа; как тези времена се връщат през определени периоди и че от тук произхожда времето. Като чу всичко това, ангелът се учуди и каза, че не е знаел за това, а само за състоянието. Между другото, докато говорех с него, казах: на земята знаем, че на Небето няма време; поне хората говорят така, сякаш го знаят, защото казват за умиращите, че оставят временното, че излизат от времето, под което се разбира, че напускат света. Казах му: някои знаят, че по своя произход времето е състояние, защото изцяло зависи от състоянията на чувствата: кратко е времето за онези, които са в наслади и радости, дълго е за онези, които са в скръб и печал, променливо е за пребиваващите в очакване или в надежда. Ето защо, учените разсъждават какво са времето и пространството, а някои от тях знаят, че времето е присъщо само на природния човек. 169. Природният човек може да вярва, че не ще има никаква мисъл, ако му отнемат идеите за времето, пространството и материалното, тъй като върху тях се основават всички човешки мисли. Но да знае, че мислите са толкова крайни и кратки, колкото зависят от времето, пространството и материалното, а също и толкова безкрайни и просторни, колкото не зависят от тях, защото тогава умът се издига над телесното и светското. От тук идва ангелската мъдрост, която наричат непостижима, именно защото не попада под властта на идеите, основани върху понятията за време, пространство и материя. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване