Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 19. За времето на Небето 162. Въпреки че на Небето всичко става едно след друго и се движи така, както на земята, ангелите все пак нямат никаква мисъл и представа за време и пространство. Дотолкова са лишени от понятие, че дори не знаят какво са времето и пространството. Сега ще се говори за времето на Небето, а за пространството ще стане дума в отделна глава. 163. Причина ангелите да не знаят какво е времето, въпреки че при тях всичко върви последователно, както на земята, и дори без никаква разлика, е, че на Небето няма дни и години, а само промени в състоянията. Където има дни и години, има време; където има промени в състоянията, има само състояние. 164. На света съществува време, защото слънцето изглежда да се движи последователно от една точка до друга [по Небето], създавайки времената, които наричат годишни сезони. Като се движи пък около земята, слънцето създава времената, които наричат части на деня. както първите, така и вторите - на точни периоди. Слънцето в Небето обаче не създава дни и години чрез последователни движения и обиколки, а причинява видими промени на състоянието, и то не на точни периоди, както пролича в предната глава. Ето защо ангелите не могат да имат никакво понятие за времето, но вместо това имат понятие за състоянието. Какво е това състояние, може да се види по-горе (гл.154). 165. Тъй като ангелите нямат никаква идея, идваща от времето, както хората на земята, те нямат също и понятие за онова, което е времево. Не познават присъщите за времето разделения като годината, месеца, седмицата, деня, часа или какво значи днес, вчера и утре. Когато ангелите чуват тези неща от човека (няколко ангела винаги са присъединени от Господ към човека), те вместо това възприемат състоянието и отнасящото се към състоянието. Така природната идея на човека се обръща при ангелите в духовна. Затова в Словото времето означава състояние, а онова, което се отнася към него, като гореспоменатите неща, обозначава различните си духовни съответствия. 166. Същото се отнася и за всичко, което съществува по силата на времето: четирите годишни сезона, които наричат пролет, лято, есен и зима; четирите части на деня, които наричат сутрин, пладне, вечер и нощ.; четирите възрасти на човека, които се наричат детство, юношество, зрялост и старост; както също всичко останало, което съществува било от времето или се случва с времето. Когато човекът мисли за тези неща, той мисли според времето, а ангелите мислят според състоянието; затова всичко, което човекът отнася към времето, ангелите преобръщат в идея за състоянието. Пролетта и утрото се преобръщат в представа за състоянието на любов и мъдрост, каквито са при първото състояние на ангелите; лято и пладне са любовта и мъдростта във второто състояние: есен и вечер са любовта и мъдростта в третото състояние: нощта и зимата са идеите за състоянието, което е в Преизподнята. Ето защо тези времена означават подобни неща и в Словото (виж по-горе, гл.155). От тук става ясно по какъв начин природните понятия, които се срешат в мисълта на хората, стават духовни при намиращите се сред тях ангели. 167. Тъй като ангелите нямат никакво понятие за времето, те и за вечността имат идея, различна от онази на хората по земята. Под вечност ангелите разбират безкрайно състояние, а не безкрайно време. Мислейки за вечността, можах да разбера чрез идеята за времето какво означава во веки, а именно „без край", но не и какво означава от века и да осъзная какво е правил Бог преди Сътворението, от вечността; когато това започна да ме безпокои, бях въздигнат до небесната сфера и до възприятието на ангелите за вечността. Тогава вече разбрах, че за вечността не бива да се мисли, като се изхожда от времето, а от състоянието. Едва тогава може да бъде разбрано, какво означава от вечността. Аз успях да разбера. 168. Ангелите, които говорят с хората, никога не си служат с присъщите за човека природни понятия, понеже всички те идват от времето, пространството, материята и т. н., а използват духовните идеи, понеже всички те идват от състоянията плюс различните им промени вътре в ангелите и извън ангелите. Все пак, когато духовните ангелски идеи стигнат при хората, те незабавно и спонтанно се превръщат в присъщите за човека природни мисли, точно съответстващи на духовното. Нито ангелите, нито хората знаят, че това се случва; такова обаче е цялото въздействие на Небето върху човека. Някои ангели бяха допуснати по-близо от обикновено до моите мисли, дори до природните, при които много неща идваха от времето и пространството. Тъй като тогава те не разбраха нищо, веднага си тръгнаха, а после ги чух да си говорят, че са били в тъма. Беше ми дадено от опит да узная докъде стига незнанието на ангелите относно времето. Имаше един небесен ангел, който можеше да влиза не само в духовните, но и в природните мисли, присъщи на човека. После говорих с него като човек с човека. Отначало той изобщо не знаеше какво е онова, което наричам време, така щото трябваше да му обясня как слънцето изглежда да обикаля около нашата земя, образувайки годините и дните; как чрез това годините се разделят на четири сезона, на месеци и седмици, а денят на двадесет и четири часа; как тези времена се връщат през определени периоди и че от тук произхожда времето. Като чу всичко това, ангелът се учуди и каза, че не е знаел за това, а само за състоянието. Между другото, докато говорех с него, казах: на земята знаем, че на Небето няма време; поне хората говорят така, сякаш го знаят, защото казват за умиращите, че оставят временното, че излизат от времето, под което се разбира, че напускат света. Казах му: някои знаят, че по своя произход времето е състояние, защото изцяло зависи от състоянията на чувствата: кратко е времето за онези, които са в наслади и радости, дълго е за онези, които са в скръб и печал, променливо е за пребиваващите в очакване или в надежда. Ето защо, учените разсъждават какво са времето и пространството, а някои от тях знаят, че времето е присъщо само на природния човек. 169. Природният човек може да вярва, че не ще има никаква мисъл, ако му отнемат идеите за времето, пространството и материалното, тъй като върху тях се основават всички човешки мисли. Но да знае, че мислите са толкова крайни и кратки, колкото зависят от времето, пространството и материалното, а също и толкова безкрайни и просторни, колкото не зависят от тях, защото тогава умът се издига над телесното и светското. От тук идва ангелската мъдрост, която наричат непостижима, именно защото не попада под властта на идеите, основани върху понятията за време, пространство и материя. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now