Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 22. За жилищата и домовете на ангелите 183. Тъй като на Небето има общества и ангелите живеят като хората, те следователно имат домове, които се различават помежду си според жизненото състояние на всеки ангел; жилищата на онези, които са във висше състояние, са великолепни, а домовете на онези, които са в по-нисше състояние, са недотам великолепни. Аз разговарях понякога с ангелите за жилищата на Небето, като им казвах, че днес едва ли някой би повярвал, че те имат къщи и домове. Едни не го вярват, понеже не ги виждат, други пък не го вярват, защото не знаят, че ангелите са хора, трети не го вярват, защото смятат, че ангелското небе е онова небе, което виждат с очите си над тях, и им изглежда толкова пусто. Представяйки си, че ангелите са етерни форми, тези хора стигат до извода, че те живеят в етера. При това, те не могат да разберат, че в духовния свят го има същото онова, което го има в природния свят, понеже изобщо нищо не знаят за духовното. Ангелите казаха, че знаят за това невежество, властващо днес в света, та дори, за тяхно учудване, в църквата, и то повече сред учените, отколкото сред онези, които се наричат простодушни. Освен това казаха: хората биха могли да узнаят от Словото, че ангелите също са хора, защото онези, които са виждани на земята, винаги са виждани само в човешки образ; същото важи и за Господ, който е приел в себе си всичко човешко. Щом ангелите са хора, те имат жилища и домове, а не летят из въздуха; въпреки че ги наричат духове, те не са повеи на вятъра, както невежествено мислят някои (невежеството ангелите наричат лудост). Това може да бъде разбрано, само ако хората престъпят своите понятия за ангелите и духовете, тоест, когато не се питат постоянно дали е така. На всеки човек е присъща идеята, че ангелите имат човешки образ, че притежават домове, които се наричат небесни обители, много по-прекрасни от земните жилища; но тази обща представа, която идва от Небето, веднага пропада в нищото, щом възгледите и мисленето се подлагат на въпроса дали е така. Това се случва предимно с учените, които чрез своята разумност са си затворили достъпа до Небето и са преградили пътя на светлината, идеща от там. Същото става с вярването в живота на човека след смъртта; онзи, които говори за това, без същевременно да мисли според понятията на теорията за душата и според учението за нейното обвързване с тялото, вярва, че след смъртта ще живее като човек, при това - ако е живял добре - сред ангелите, като ще види великолепия и ще се възрадва; още щом се съсредоточи обаче върху учението за свързването [на душата] с тялото или пък върху хипотезите за душата, още щом започне да мисли такава ли е душата и дали е така, неговата първоначална идея изчезва. 184. По-добре да представя тук личните си впечатления. Всеки път, когато говорех лице в лице с ангелите, бях в техните жилища, които са съвсем като къщите на земята, наричани домове, само че са по-красиви. В тях има много стаи, спални, гостни, вътрешни дворове с градини, цветни лехи, поляни. Там, където ангелите живеят в общество техните домове са свързани един с друг и са разположени във вида на град с площади, улици и пазари - досущ като градовете по земята; беше ми позволено да се разхождам, да разглеждам навсякъде и даже да влизам в къщите: това ставаше, докато бях напълно буден и вътрешното ми зрение беше отворено. 185. Видях на Небето дворци, толкова великолепни, щото не могат да бъдат описани. От горе блестяха, като да са от чисто злато, а пък отдолу - като да са от скъпоценни камъни: един от друг бяха по-хубави; същото беше отвътре - залите бяха украсени толкова изящно, че за да ги опиша не биха ми стигнали нито думите, нито знанията. От към онази страна, която гледа на юг, бяха райски градини, където всичко блестеше; тук-там дърветата има листа като от сребро и плодове като от злато, а цветята преливаха с багрите на дъгата. Накрая се виждаха други дворци, които завършваха гледката. Такъв е градежът на Небето, че може да се нарече самото изкуство -което никак не е чудно, защото самото изкуство идва от Небето. Ангелите казваха, че такива неща, а и безброй други - още по-съвършени, Господ им явява пред очите, но че те радват повече техния дух, отколкото техните очи, понеже в детайлите те виждат съответствията, а чрез съответствията съзират Божественото. 186. Бях осведомен за съответствията, че не само домовете и дворците, но също така всичко, което е вътре в тях или извън тях, съответства на вътрешното, идващо при ангелите от Господа. Самият дом, взет като цяло, съответства на благото, а онова, което е в дома, съответства на различните частици, съставящи благото; онова пък, което е извън дома, са истините от благото, а също и възприятията. Тъй като това съответства на доброто и истинното, което идва при тях от Господа, то съответства на тягата любов, а от тук, на мъдростта и разумността, защото любовта се отнася до благото, мъдростта е присъща на благото и истината едновременно, а разумността принадлежи на истината, която идва от благото. Ето какво възприемат ангелите, когато съзерцават своите домове; затова красотите радват не толкова очите им, колкото техните умове. 187. От тук става ясно защо Господ сам нарича себе си Храмът, който е в Йерусалим (Йоан, 2:19-21) и защо Новият Йерусалим бил видян като от чисто злато, с врати от бисери и основи от скъпоценни камъни (Откровение, 21): това е така, защото Храмът представя Богочовешкостта на Господ; Новият Йерусалим е Църквата, която предстои да се създаде, дванадесетте врати са онези истини, които водят към благото, а основите са онези истини, върху които се основава благото. 188. Онези ангели, които изграждат небесното царство на Господ, в по-голямата си част обитават високи места, изглеждащи като планини; ангелите от духовното царство живеят на не толкова високи места, изглеждащи като хълмове; ангелите от нисшите небеса обитават пък на такива места, които изглеждат като каменисти скали. Всичко това е резултат от съответствията, тъй като вътрешното съответства на висшето, а външното съответства на нисшето; ето защо, върховете обозначават в Словото небесната любов, .хълмовете обозначават духовната любов, а скалите обозначават вярата. 189. Има и ангели, които не живеят в общества, а отделени, в свои собствени домове, като обитават по средата на Небето, защото са най-съвършените от ангелите. 190. Домът, в който живее ангелът, не е построен като домовете на земята, а му е даден в дар от Господ - всекиму според неговото приемане на благото и истинното; домовете се променят малко според промените във вътрешното състояние на ангелите, за което вече се говори (виж по-горе, гл.154-160). Всичко, което ангелите притежават, те смятат за дар от Господ; всичко онова, от което имат нужда, им се дарява. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now