Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 25. За управлението на Небето 213. Тъй като Небето е разделено на общества, най-големите от които наброяват няколкостотин хиляди ангели (гл.50), и понеже всички в едно общество живеят в едно и също благо, обаче не в една и съща мъдрост (гл.43), то необходимо следва, че на Небето има форми на управление; редът трябва да бъде съблюдаван и всичко онова, което засяга реда, трябва да се опазва. Но формите на управление на Небето се различават: едни са в обществата, съставляващи небесното царство Господне, други са в обществата, съставляващи духовното царство Господне. Те се различават дори по длъжностите, които има всяко общество. Но там няма друго управление, освен управлението на взаимната любов, като управлението на взаимната любов е единственото небесно управление. 214. Управлението в небесното царство на Господ се нарича справедливост, защото всички негови обитатели са в благото на любовта към Господ и от Господ, а идващото от благото се нарича справедливо. Това царство се управлява единствено от Господ; Сам Той предвожда ангелите и им предава житейските правила; истините, които се наричат правди, са изписани върху техните сърца - всеки ги познава, вижда и разбира. Ето защо те никога не спорят за правилността, а за справедливостта, която се отнася към живота; по-малко мъдрите питат по-мъдрите, които пък питат Господ и дават отговор. Тяхното небе, или казано другояче, тяхната най-искрена радост, е да водят праведен живот от Господ. 215. Управлението в духовното царство на Господ се нарича съд, защото неговите поданици пребивават в духовното благо, т.е., в благото на обичта към ближния, а това благо по своята същност е истина; истината се отнася към съда, а благото се отнася към справедливостта. Онези, които обитават там, също така са предвождани от Господ, но непряко (гл.208); ето защо там има повече или по-малко наместници, според нуждите на съответната общност, както и закони, според които всички трябва да живеят заедно. Наместниците управляват всичко според законите и ги разбират, понеже са мъдри; възникне ли [при тях] някакво съмнение, Господ им праща просветление. 216. Тъй като управлението според благото в небесното царство на Господа се нарича справедливост, а управлението според истината в духовното царство на Господа се нарича съд, то в Словото се казва справедливост и съд, когато става дума за Небето и за Църквата. Със справедливост се обозначава небесното благо, със съд се обозначава духовното благо, което, както се каза по-горе, в своята същност е истина. това се вижда от следните места: „Неговата власт и мир безкрай ще расте върху престола на Давида и в царството му, за да го утвърди Той и да го укрепи чрез съд и присъда отсега и довека" (Исай, 9:7). Давид тук означава Господ, а Негово царство е Небето, както става ясно от тук: „И ще въздигна на Давида праведна Младочка, и ще се възцари Цар, Който ще постъпва мъдро и ще върши съд и правда на земята" (Иеремия, 23:5). „Висок е Господ, Който живее във висините. Той изпълва Сион със съд и правда" (Исай, 33:5). Под Сион също се разбират Небето и Църквата. „Аз съм Господ, Kойто върша милост, съд и правда на земята, защото само това Ми е благоугодно" (Иеремия, 9:24). „И ще те сгодя за Себе Си вовеки, ще те сгодя за Себе Си в правда и съд" (Осий, 2:19). „Твоята правда - планини Божии, Твоите съдби - велика бездна !" (Псалм 35:7) „Те искат от Мене праведен съд, желаят да се приближат към Бога" (Исай, 58:2). Също така и на още много места. 217. В духовното царство на Господ има различни управления, при едно общество не е същото като при друго, а разликата е според службите, които изпълняват обществата. Самите служби се съгласуват с всичко в човешкото тяло и му съответствуват; както знаем, тези служби са разнообразни. Една служба има сърцето, друга е онази на белите дробове, трета е на черния дроб, друга е [службата] на панкреаса и далака, съвсем различни са пък службите на всеки сетивен орган. Както в тялото има различни управления, така различно се управляват и обществата в най-големия човек, тоест Небето, защото обществата съответстват на човешките органи. Че всичко в Небето съответства на всичко в човека, може да се види в съответната глава (гл.87-102). Но всички форми на управление имат една цел: да се грижат за общото благо, а в него - за благото на всекиго; това е така, защото всички на Небето се намират под върховенството на Господ, който обича всички и чрез Божията любов устройва нещата така, че всеки получава своето благо от общото благо, дори всеки получава своето благо, понеже обича общото благо; колкото повече обича общото благо, толкова повече той обича всички и всеки. тъй като тази любов е присъща на Господ, толкова повече Сам Той обича всеки и му дарява благо. 218. От тук може да се установи какви са наместниците: те, повече от останалите, пребивават в любов и мъдрост, като от любов желаят на всички благо, а от мъдрост знаят как да го осъществят. Бидейки такива, те не властват и не владеят, а управляват и служат, защото да правиш добро другиму поради любов към благото е служене, а да се грижиш доброто да стане е управляване. Те не се смятат по-висши от останалите, защото поставят на първо място благото на обществото и ближния, а своето благо оставят на заден план; висше е това, което поставяш на първо място, нисше е това, което оставяш на заден план. Ала все пак, наместниците притежават почит и слава, те живеят в центъра на обществото, по-високо от останалите, а някои дори в прекрасни дворци; те приемат почитта и славата, обаче не заради себе си, а от послушание - всички на Небето знаят, че почитта и славата им са дарени от Господ и затова трябва да ги слушат. Това се разбира с думите на Господа към учениците: „който иска между вас да бъде големец, нека ви бъде слуга; и който иска между вас да бъде пръв, нека ви бъде раб, както Син Човеческий не дойде, за да Му служат, но да послужи" (Матей, 20:26-28). „По-големият между вас нека да бъде като по-малкия, и който началства, да бъде като оня, който слугува (Лука, 22:26). 219. Същата форма на управление в най-малък вид съществува във всеки дом: където има стопанин и слуги, стопанинът обича слугите и слугите обичат стопанина; те си служат взаимно поради тази любов; стопанинът наставлява слугите как да живеят, казва им какво трябва да правят, а слугите се подчиняват и изпълняват своите задачи. Радост на живота за всички е да бъдат полезни; от тук проличава, че Царството на Господ представлява Царство на службите. 220. В Ада също има форми на управление, защото иначе нищо не би удържало неговите жители, но тамошните управления са противоположни на небесните управления, защото се основават единствено върху себелюбието. Всеки там желае да владее другите, да бъде над останалите. Мрази онези, които не го хвалят, отмъщава им, държи се жестоко; именно това е същността на себелюбието. Ето защо най-злите [духове] стават началници, на които останалите от страх се подчиняват. Но за това по-нататък, когато се описва Адът. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now