Hristo Vatev Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 26. За богослужението на Небето 221. По външната си форма богослужението на Небето е подобно на земното, но се различава по вътрешно съдържание; там също има учения, проповеди, храмове. По своята същност ученията се съгласуват помежду си, но във висшите небеса носят повече вътрешна мъдрост, отколкото в нисшите. Проповедите следват ученията; както на Небето има жилища и дворци (гл.183-190), по същия начин има и храмове, където се проповядва. Тези неща затова ги има на Небето, защото ангелите постоянно се усъвършенстват в мъдростта и любовта. Както хората, те постоянно усъвършенстват разума и волята: разумът се усъвършенства чрез истините, присъщи на разумността, докато волята се усъвършенства чрез благата, които са присъщи на любовта. 222. Истина е, че богослужението на Небето не се състои от посещаване на църкви и слушане на проповеди, а от живот в любов, обич [към ближния] и вяра - живот, съобразен с ученията. Защото проповедите в храмовете служат единствено като средства за наставляване в живота. Говорейки с ангелите по този въпрос, им казах: на света вярват, че богослужението се състои единствено в ходене на църква, слушане на проповеди, причестяване три-четири пъти годишно, спазване на останалите обреди по църковния устав, отделяне на време за молитви и благочестиво поведение. Ангелите отвърнаха, че това са външните действия на богослужението, които обаче не служат за нищо, ако не произтичат от вътрешното начало, а пък то е животът според наставленията на учението. 223. За да узная какво са ангелските събирания в храмовете, бе ми дадено да влизам в тях и да слушам проповедите. На катедрата, обърната на изток, стои проповедникът; пред него сядат онези, които повече от останалите са озарени от светлината на мъдростта, а отляво и отдясно са дарените с по-малко мъдрост. Всички са разположени във формата на амфитеатър, така че да бъдат пред взора на проповедника; от двете му страни, където неговият поглед не достига, няма никого. До вратата в източната стена на храма, вляво от катедрата, стоят онези, които биват посветени. Никому не подобава да застава зад катедрата, защото това обърква мисълта на проповедника; същото се случва, ако някой от събранието не се съгласява [с онова, което чува]. и тогава трябва да си отвърне лицето. Там проповедите са пълни с такава мъдрост, че не могат да се сравняват със словата, които слушаме на земята; проповядващите на Небето са озарени от вътрешна светлина. Грамовете в духовното царство изглеждат като от камък, а пък в небесното като от дърво, понеже камъкът съответства на истината, в която живеят онези от духовното царство, докато дървото съответства на благото, в което живеят онези от небесното царство; светилищата в небесното царство не се наричат храмове, а Божии домове; те са лишени от великолепие, ала в духовното царство храмовете са повече или по-малко великолепни. 224. Говорих с един проповедник за святостта на онези, които слушат проповедите в храма; той каза, че всеки е благочестив, посветен и свят според своето вътрешно начало, каквото са любовта и вярата, защото в тях самите се съдържа святостта, която произтича от Господнята Божественост. Той добави, че не знае как може да има външна святост без вътрешното; но като помисли за нещо външно свято, каза, че това навярно е придаване вид на Святост чрез преструвка и лицемерие; само нечист огън, които възниква от любов към себе си и към света, може да породи и да прояви тази видимост за святост. 225. Всички проповедници са от духовното царство на Господ и никой не обитава небесното царство. Така е, защото обитателите на духовното царство са в истините, които идват от благото, а всяка проповед тръгва от истините, докато в небесното царство затова няма проповедници, защото онези, които обитават там, са в благото на любовта, като благодарение на него виждат и възприемат истините, без обаче да говорят за тях; макар че ангелите от небесното царство схващат и съзират истините, там има проповеди, защото чрез тях те се просвещават в истините, които вече знаят, и се усъвършенстват, научавайки много истини, които допреди не са знаели. Първо ги чуват, после ги осмислят, накрая ги възприемат. Те обичат истините, които възприемат, и, живеейки според тях, изграждат своя живот: да живееш според истината, казват те, значи да обичаш Господ. 226. Всички проповедници са определени от Господа и тъкмо от Него те имат дара да проповядват; никому освен тях не подобава да обучава в xрамовете. Те биват наричани проповедници, но не свещеници; това е така, понеже свещенството на Небето принадлежи към небесното царство, понеже обозначава благото на любовта в Господ, т.е. онова благо, в което живеят неговите обитатели; към духовното царство пък принадлежи царстването, не свещенството, защото именно царстването означава произтичащата от благото истина, присъща на обитателите на това царство (виж по-горе, гл.24). 227. Всички учения, върху които се основават проповедите, имат за цел живота, като никоя няма за цел вярата без живота. Така, учението на вътрешното Небе е по-мъдро от учението на средното Небе, а то превъзхожда по разумност учението на крайното Небе. Така или иначе, ученията отговарят на възприемането на ангелите във всяко небе; същността на всички учения е признаването на Господнята Богочовешкост. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now